Eksempel på PATH etter at forretningene var stengt for dagen:
Så var det på tide å hente vår tørste, men spreke, jernhest:
Motorvei i nærheten av Toronto:
Nå har vi skrudd på "avoid highways" på GPSen:
Parlamentet, Ottawa:
Britiskinspirert mat og drikke før vi reiser til den franske delen av Canada:
Før vi kom til den kanadiske provinsen Quebeq trodde jeg vi skulle besøke "et lite stykke Frankrike". Der tok jeg feil. Quebeq er 2,5 ganger større i areal enn Frankrike. Vi møtte også på en del som ikke kunne særlig engelsk her, men det løser seg alltid med peking, tegn og godt humør.
Fanskinspirert mat og drikke i Quebeq:
Også i Kanada har de ferjer:
Bilde fra overfarten:
I Montreal glemte jeg litt å ta bilder. Men her er et av metroen:
Så var vi innom en kirke i Montreal for å se på arkitekturen. Den var i stor grad konstruert med trevirke da de ikke fikk tak i riktig steintype under byggingen:
Så gikk turen videre til Quebeq city, hvor vi fant et relativt rimelig hotell midt i gamlebyen. Gamlebyen her er på Unescos verdensarvliste, og er i stor grad godt bevart. Det er vel verdt å ta en tur hit, selv om hele gamlebyen er fyllt opp med souvenirsjapper som selger skrot.
Vårt hotell i gamlebyen:
Ved innsjekk på hotellet i gamlebyen oppgraderte vi til en "suite" mot en neve kanadiske dollars. Hotellet var ganske gammelt og slitt, men rent og fint ellers. Stuen så slik ut:
Utsikt fra "suiten":
Et par hundre meter unna hoteller vårt ligger landemerket "Hotel Frontenac", som er et luksushotell bygget da jernbanen kom til byen:
Nedre del av gamlebyen:
Tilfeldig gate i gamlebyen:
Etter et lite husråd bestemte vi oss for å kjøre videre til Halifax, Nova Scotia. Dette er omtrent 1000 km fra Quebeq city. Men siden vi først var såpass langt øst i Kanada tenkte vi at det er nå eller aldri. Så vi salet opp jernhesten og satte kursen mot Atlanterhavskysten.
Fortsettelse følger i neste post