View Single Post
Old 02-07-2016, 18:43   #5
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Default CPH-YYZ i Business Class

Strekning: CPH-YYZ
Dato: 20. mai 2016
Avgangstid: 12:15 (lokal tid)
Ankomsttid: 14:15 (lokal tid)
Flytid: Omtrent 8 timer
Flyselskap: Air Canada
Kabinklasse: Business Class
Flytype: Boeing 787-8

Tørsten hadde meldt seg, så vi kom oss raskt av flyet og satte kursen mot SAS Lounge. SAS Lounge på CPH ligger bra plassert i forhold til at vi skulle gå fra gate B9 til gate C 33, selv om den befinner seg før passkontrollen for å komme seg ut av Schengen.

Kart for vår gåtur på CPH:

På tur fra gate B9:

Også CPH er bygget som et kjøpesenter, og for alle som klager over OSL er det ikke noe bedre her etter min mening. Terminalen virker innestengt, og tidvis er det også lavt under taket og trangt om plassen.

CPH kjøpesenter:

Etter å ha navigert oss gjennom kjøpesenteret kom vi oss inn i loungen. I mellomtiden var det kommet opp informasjon om at flyvningen videre med Air Canada ville bli noen minutter forsinket, som kombinert med at vi landet litt før oppsatt rutetid fikk litt mer tid til å nyte forfriskningene enn opprinnelig transfertid skulle tilsi.

SAS Lounge CPH:

Siden vi er statusløse må vi holde oss i Business-delen av loungen. De med gull eller høyere status får slippe inn i det aller helligste eller hvordan det nå er. Loungen har mer eller mindre de samme designelementene som på Gardermoen, og er også delt inn i flere soner(kantinesone, lounge-sone, forretningssentersone etc). Utvalget i drikke er også det samme med hvitivin, rødvin og øl på tapp. Siden vi hadde vært på en flyvning som var tørrlagt slukket jeg tørsten med et par glass hvitvin. Jeg smakte ikke på maten i loungen siden jeg ikke ville bli mett før matserveringen ombord hos Air Canada. Toalettene i loungen var både slitne og skitne, her burde både renholds- og vedlikeholdsavdelingen kjenne sin besøkelsestid. Selv om SAS' lounger nok ikke er blant de mest eksklusive er det langt bedre å tilbringe litt tid her enn å blomstre ved gateområdet.

Glass med hvitvin nytes i "vår" del av loungen:

SAS lounge forretningsområde:

Så var det på tide å bevege seg mot non-schengen, hvor køen til passkontrollen hadde vokst seg passe lang på den tiden vi var i loungen. På CPH har de både manuelt bemannede skranker og automater. Vi stilte oss i kø for sistnevnte. Automater kan sikkert være både vel og bra, men disse var uanstendig trege. I den ene bemannede skranken som var åpen for EU-borgere gikk det derimot lynkjapt, og mange foran oss hoppet over i den køen i stedet. Siden så mange foran oss forsvant fra vår kø kom vi oss frem etter hvert.

C-piren er en trang og mørk affære, og bærer preg av at den nok er designet for langt færre passasjerer en dagens antall. Vår gate, C33, har et såkalt pre-boardingområde. Også her var det litt kø for å komme inn, og når vi hadde fremvist og skannet boardingkortene våre ble vi stuet sammen med resten av passasjerene som skulle med flyet. Det føles veldig anmasende, og det hjelper ikke med barnegråt. Jeg håper at de ikke bruker denne gaten til større fly enn vårt, da ser jeg for meg at det er uholdbart. Jeg har dessverre ingen bilder av denne seansen, da det var umulig å ta bilder uten å peke linsen rett mot noen av våre medpassasjerer. CPH er tydeligvis ikke en "stille lufthavn", da vi i vårt pre-boardingområdet stadig måtte høre på gnål over PA om noen som måtte raska på for å rekke en avgang til Brussel.

Dagens maskin på ruten til Toronto er C-GHPU. Dette er en Boeing 787-8 levert til Air Canada 23. juli 2014 som selskapets tredje eksemplar av flytypen. Air Canada har satt inn 251 seter, 20 i business, 21 i premium økonomi og hele 210 i vanlig økonomiklasse. Seatguru har en fin seteoversikt her: http://www.seatguru.com/airlines/Air...eing_787-8.php. Som dere kan se av setekartet er setekonfigurasjonen 1-2-1 i business, 2-3-2 i premium økonomi og 3-3-3 i standard økonomi. Sistnevnte må være en trang opplevelse, og jeg vil gjøre alt jeg kan for å unngå å måtte sitte i en 3-3-3 konfigurert klasse i en 787.

C-GHPU ved gate:

Etter hvert ble det klart for ombordstigning, og vi manøvrerte oss frem siden vi hadde prioritert ombordstigning. Inngang via dør L2, og vi ble vist til venstre i flyet. Vi hadde valgt sete 2D og 2G som er i midten. Kabinen er lys, fin og tidsriktig designet. Siden det bare er 20 seter føles det også ekslusivt.

Business Class Air Canada 787-8:

I setet ventet amenity-kit, flaskevann, teppe og pute.

Sete 2D:

Vi fikk satt oss, og begynnte umiddelbart å gjøre oss kjent med setene. Etter litt trykking på panelet som regulerer setet mitt skjønte jeg kjapt at noe var galt. Det var som å sitte på en kirkebenk, og uansett hvor mye jeg trykket på panelet ble det ingen endring. Jeg påkalte betjeningen, som igjen måtte henvende seg til CPH-bakkemannskap. Etter to runder med å slå av og på elektronikken i setet mitt begynnte ting å virke igjen. CPH-bakkemannskap ønsket ikke å påkalle mekaniker for å se på saken, da dette ville forsinket flyvningen ytterligere med minst en halv time. Siden Business Class var utsolgt var det heller ikke mulig å bytte sete. Etter noen minutter kom også purser for å snakke med meg om setet mitt. Hun var verdens hyggeligste, og sa flere ganger at det var opp til meg om de skulle ringe etter en mekaniker eller ikke. Siden setet tilsynelatende virket igjen avslo jeg, og sa at det går sikkert bra. Etter å ha spurt om jeg var helt sikker sa hun "OK, ill tell the captain that that youre OK with the seat, and that we don't have to call a technician". Mitt inntrykk av denne situasjonen er at Air Canada er svært serviceinnstilte, de var til og med villige til å forsinke flighten for min komfort. Midt i mellom alt dette fikk vi servert Champagne som velkomstdrink.

Setekontrollen virker igjen:

Champagneglasset ble tomt før jeg fikk satt meg igjen:

Vi hadde bestilt sete 2D og 2G fordi vi er to som reiser sammen. Det er liksom litt hyggelig å prate med hverandre underveis. Men det ønsker ikke de som har designet kabinen at skal være mulig. Det er en skillevegg mellom disse setene, og etter å ha forsøkt å senke denne påkalte vi betjeningen igjen for å få hjelp til dette. Etter litt frem og tilbake fant de ut at dette ikke var mulig, den var låst i posisjon. Så for å prate med hverandre måtte vi enten lene oss over skilleveggen eller bruke chat-funksjonen i underholdningssystemet. Er det noen andre som har tilsvarende erfaring?

Skilleveggen:

Vi fikk også utdelt menyene før avgang samt valgt hovedrett. Push-back var ca klokken 12:50, en drøy halvtime etter vi kom ombord og tilsvarende forsinkelse.

Vel oppe i luften pakket jeg ut Amenity-kit for å sjekke innholdet. Jeg synes det er stas å få slikt, selv om jeg ikke nødvendigvis bruker alt innholdet.

Amenity kit:

(fortsetter i neste post)
SAJblue is offline   Reply With Quote