Strekning:
OSL-
CPH
Dato: 20. mai 2016
Avgangstid: 10:00 (lokal tid)
Ankomsttid: 11:05 (lokal tid)
Flytid: Omtrent 1 time
Flyselskap:
SAS
Kabinklasse: Plus
Flytype: 737-883
Eurobonusstatus: Member
Endelig var dagen kommet og sommerferien i gang. Siden dette kun er min andre interkontinentale reise i businessklasse gledet jeg meg som et barn på julaften. Reisen startet med T-bane fra Tøyen til Helsfyr og
SAS flybussen videre med ankomst Gardermoen kl 07:55.
I Business innsjekk var det kort kø men lang ventetid(sannsynligvis noe som måtte fikses for de som stod først i køen). De som betjente vanlig bag drop var ikke oppmerksomme på dette, og vinket oss ikke over dit. Når vi først kom frem til skranken var det veldig hyggelig personal, og jeg følte meg oppriktig velkommen hos
SAS.
I stedet for å bruke fast track i sikkerhetskontrollen prøvde vi den nye slusen som fortsatt er under utvikling. Denne ligger i overgangen mellom den gamle og den nye terminalen. Det var ikke så veldig stort trykk her, så vi kom oss kjapt gjennom. Hos dinside.no kan dere som ikke har testet denne lese mer:
http://www.dinside.no/935975/slik-bl...-oslo-lufthavn
Det ble en obligatorisk stopp i Tax free for å kjøpe nødvendigheter som snus og deodorant.
OSL tax free:
Dagen før avreise fikk vi
SMS fra
SAS om streik hos cateringleverandøren, slik at de dessverre ikke kunne servere noe ombord. Vi la derfor inn god tid til å besøke
SAS lounge, hvor vi spiste/drakk frokost. Jeg spiste brødskive med ost og skinke, noe som alltid er en hit hos meg. Til maten ble det et glass hvitvin fra tappekranen.
SAS Lounge tappekrane:
Jeg synes
SAS-loungen på
OSL har en behagelig atmosfære, selv om vi ikke har status å skryte av. Det var en rolig og avslappende atmosfære.
SAS Lounge
OSL:
Mens vi satt med frokosten kom det rundt en hyggelig
SAS-ansatt som forklarte til alle at siden det var streik hos catering-leverandøren ble det ikke servering ombord. Vi fikk også overlevert en flaske vann som vi kunne ta med. Her må jeg si at
SAS virkelig glimter til med god service! Siden flyvningen kom til å bli like tørrlagt som Sahara på en sommerdag tappet jeg meg et glass til med hvitvin.
Flaskevann og nytt glass hvitvin:
Etter hvert ble det på tide å gå til gate for boarding. Dagens fly var LN-
RRS "Ymer Viking", en 737-883 som ble levert til
SAS 30. november 2001. Så vidt jeg kan se har denne maskinen tilbrakt hele sin karriere hos bolaget.
Ymer Viking i regnvær:
Vi fikk en varm velkomst av besetningen, som i dag var fra den norske basen. Vi hadde på forhånd valgt sete 2A og 2C med håp om ledig midtsete, men til slutt var det noen som valgte 2B. Herren i 2B ble glad til da han fikk byttet sete til 2C. Det var nesten fullt fly på denne turen, jeg talte totalt 6 ledige seter hvorav 4 i Plus og 2 i Go. Siden alle setene var opptatt i setekartet for Plus da jeg sjekket rett før ombordstigning kan dette tyde på at soft block fungerer, eventuelt var det no-shows.
Håpet som brast:
Push back klokken 10:02 og take off klokken 10:08. Som vanlig er
SAS raske med å plinge av "fest setebeltet". Besetningen informerte om at de på denne flyvningen kun ville servere kaffe og te grunnet streiken, og ba om alles forståelse for situasjonen. Kapteinen kom på høyttaleren underveis, men lyden var for lav til å kunne følge med. Jeg har uansett aldri skjønt poenget med all annonseringen som gjøres underveis, så for min del kan de godt holde dette på et minimumsnivå.
Servering av kaffe og te:
Benplassen på rad 2 er det ikke noe å si på, i alle fall for meg og reise følget som begge er under 180 cm. Men jeg ville uansett valgt en annen rad hvis jeg skulle flydd lengre, slik at man får strukket ut bena ordentlig.
Obligatorisk bilde av benplass:
Fikk tatt meg en tur bak i kabinen, og knipset dette bildet:
Resten av flyturen uten noen spesielle hendelser. Vi landet kl 11:01 og parkerte ved gate B9 kl 11:05, 10 minutter før oppsatt rutetid. Alt i alt var dette en fin flytur med
SAS, og jeg synes de leverer godt på service i alle ledd.
Over skyene skinner alltid solen(så fremt det ikke er natt):
Fortsette følger