Re: Iran-tråden
En annen ting også jeg kom på - stort sett er fotografering greit, men ble stoppet av en vakt på t-banen som på høflig vis faktisk, welcome to Iran, but please no photos here. Flyplasser, regjeringsbygninger etc er nok noe man bør holde seg unna og man kan havne i unødvendige problemer med politiet der. Et eksempel er at forfatterne av Lonely Planet ble arrestert da de tok bilde av et fjell, men som faktisk viste seg å være den iransk-irakiske grensa. De slapp jo ut av det etter noen timer, men å fotografere feil er nok ikke lurt. Er man i tvil så kan det være lurt å spørre.
Men sånn bortsett fra det er det et land hvor befolkningen virkelig ikke fortjener sine ledere. Kom i samtale med en tilfeldig velkledd mann på t-banen som nevnte Statoil da jeg sa jeg kom fra Norge. Så traff jeg også en person som viste meg veien på svensk, han hadde bodd flere år i Sverige... En person i basaren hadde visst også besøk av en journalist fra VG for noen år tilbake. Og om en person ikke kan engelsk veldig godt så finner personen noen tilfeldige som kan det og kan hjelpe deg videre - dette var tilfellet da jeg var litt lost på metroen og skulle bytte linje, men det viste seg at den linken ikke var operativ enda selv om det stod på alle kart så vakta der fant en som faktisk ikke bare forklarte meg hvordan komme til rett linje og rett stasjon, men som faktisk tilbød meg å følge meg fysisk. Sistnevnte takket jeg nei til, da jeg hadde jo kart, men hun spurte meg flere ganger om jeg var helt sikker på det...
En ting som kan være forvirrende er at valutaen er omtrent like mye verdt som monopolpenger og at de lokale ofte oppgir priser i tomans som er 10 rials.
|