Jeg døde ikke.
Tvert om ble jeg ganske fascinert av byen. Det føles helt absurd å fly 14 timer, for å lande i et Madrid på steroider. For det er liksom det det er. Folkene, fashion, bygningene, gatene... alt. Men det er så mye mer passion her.
Fytti katta.
Man har hørt og lest bra mye om kriminalitet og denne byen. Og den er der sikkert. Jeg regner meg selv for å være nokså street smart etter all reisingen min. Men det kan så klart hende at det er noe kulturelt jeg ikke får med meg her. Men jeg følte meg aldri utrygg noen av de stedene jeg var.
Så etter en lang dag med kunden min endte jeg opp tilbake på hotellet. Jeg subbet ut i mørket og fant en sjappe som solgte vin og orkideer. Gikk for vin, selv om orkideer har noen fine paraleller. Koste meg skikkelig.
TURIST DAG
I dag skulle jeg være turist. Spurte concierge om det var noen turistbusser. Det var det. De har en hop on hop off buss her. Den koster 260 pesos for 24 timer.
VALUTA DIGRESJON:
Jeg har ingen anelse om hva valutakursen er. I går kjøpte jeg en vinflaske. Den kostet 190 pesos. Jeg trodde det var billig. I dag kjøpte jeg en annen. Den kostet 49. Taxi til flyplassen koster 400 pesos. En øl koster... aner ikke. Men dagens lunch med vin, vann og kaffe på en restaurant jeg fant kostet 180 pesos.
TIPS DIGRESJON:
Man tipser 10+%. Er det bra så er det innafor med 15%
MINIBANKER:
Det er plenty av dem, og jeg brukte disse. Det er advarsler om falske sedler, så det kan nok være noe i det Robertass skrev. Jeg fikk ingen, tror jeg.
BUSSEN:
Jeg hoppet bare på en buss som skulle til å gå. Ga kall' 260 pesos og var glad.
- "Ok, thanks. Here is map. It takes 3,5 hours."
- "3,5 hours...????..."
- "Si señor"
Det var bra mye lenger enn jeg hadde tenkt å sitte å skramle på en buss. Buenos Aires or not. Jeg ville kuke rundt. Så jeg hoppet av på første stopp.
Der hadde de en stor stålblomst
Det er faktisk det juridiske fakultetet i Buenos Aires som ligger der. Usikker på hva det har med blomster å gjøre. Men både fakultet og blomst lå sammen.
Sabrina så jeg ikke noe til.
Jeg ruslet litt rundt. Etter bittelitt (ikke mer, må jeg innrømme) fant jeg Mercedes Welt. Jeg ruslet inn og der hadde de faktisk en skikkelig kul restaurant.
Jeg kjøpte dagens.
Dagens lunch var potetgull, vann, rødvin, risotto og kaffe. Jeg koste meg med forretten. Det hele kostet 180 pesos. Aner ikke om det var billig.
Bar Novecento (Bar 900) hette plassen. Er du i markedet for store stålblomster så er det et fint sted å trekke pusten.
Ellers var det egentlig bare å subbe rundt. Satte meg i en liten park...
Tittet en god stund på løvet som falt... Ikke stort annet.
Parken var i nærheten av en av returholdeplassene til den himla bussen, så jeg hoppet på og satt på opp til Monolitten på Avenida de 9 Julio.
Jeg skulle jo så klart ha vært med på en stor turistrunde, og hadde jeg bare vært på ferie OG sammen med noen så hadde jeg det. Jeg skulle virkelig vært i La Boca - hjemmet til Boca Juniors og masse kule barer og utesteder.
Men jeg gjorde det ikke. Istedenfor gikk jeg av og ruslet hodeløst rundt i gatene. Rotet meg bort litt, og rotet meg på plass igjen.
Til slutt fant jeg rett og slett veien tilbake til hotellet.
Booket en Gin Tonic i baren og satte meg for å skrive litt. Blir tidlig i køya i kveld for jeg skal opp kl 05:00
Imorgen tidlige bærer det nemlig til Santiago, Chile. Der skal jeg være i 10 timer og rekke både møte or sightseeing hadde jeg tenkt.
Egen hotellpost kommer.