View Single Post
Old 16-09-2015, 20:43   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Sør Amerika rundt på 7 dager... Back-packing -Fnate style

Dæng så skulle vi altså ut og fly flyvemaskin…

I flg appen så var det forsinkelser på gang. Imidlertid er det en av de kjedelige der det står avgang på tiden, men ankomst 17 minutter for sent. Da må man liksom velge om man skal tørre sitte litt ekstra på loungen eller komme seg til gate. Jeg valgte noe midt imellom, og da rakk jeg en kaffe ved gate 53.

Jeg hørte dem rope opp pax etter pax til gaten, så det ante meg at det var overbooking av en annen verden. Dog ga jeg blaffen. Jeg har GL-kort, har booket full fleksibel C-billett og har connection til Buenos Aires. Oddsen for at jeg blir pælmet av er liksom lik null. Ja, jeg kan bli nedgradert til economy, men det er ikke verdens undergang. Så jeg blir sittende på kafeen og kose meg med øllen min. Jeg hadde tid til kaffe, men jeg valgte en øl. Øl er dobbelt så godt som kaffe.

Flight: BA767
Rute: Oslo - London
Flyselskap: British Airways
Klasse: Club Europe
Sete: 2C
Flytype: Airbus A319
(skulle nok vært A320)

Vi har jo stamsete 1F, men det var jammen i meg en annen GGL på flyet også, og da hadde han satt seg der. Det er unødvendig å si at elefanten ble grusomt sur når han så dette. Han nektet faktisk å komme ut resten av turen til London.

Overbooking betyr et hel**** for groundstaff. I hvert fall når det er så mange, og en haug av dem som fikk et ekkelt ”YYYYYH” istedenfor et liflig ”ding” når boardingpasset ble scannet, var folk i blå skjorte, rødt slips og dress. Jeg hadde ganske stor medfølelse med dem i gaten.

Det skulle jeg også få med crewet.

Appen viste en 17 minutter delay på landing i London, og det kunne crewet bekrefte til en gjeng passasjerer i Club. Disse hadde booket ulike flights med 60 minutter connection på Heathrow (mente de) helt uten en plan B. Så de krevde å bli off-loaded igjen om det viste seg at det ble 17 minutter og ikke 15… Nå viste det seg senere at dette bare var vås… De hadde over en time til å begynne med og… ja. De skulle bare bruke seg litt. Det er lov å bli litt frustrert…

…men ikke så mye som de aller siste som kom om bord. Et ektepar som var de nest siste som slapp ombord. Det hadde naturlig ikke fått sete sammen, og stilte seg opp i galley.

- ”We have never sat apart for any flights during our entire life. We do not intend to start now”. – Proklamerte fyren svært høylytt i front galley.
- ”Well, you are actually rather fortunate, as there are many people back there who paid good money and are being left behind. – svarte crewet
- ”WE DO NOT ACCEPT TO BE SAT APART” – brølte kall’
- ”That is absolutely fine, sir. The BA770 leaves in 3 hours and I am happy to put you on it.”
- ”Unacceptable!!! I intend to stand here until we are seated together or upgraded. Doesn’t matter if it delays us an hour or more” – mens han skulte ut mot Club Kabinen for å understreke at han mente det.

På dette tidspunktet satt det et helt fly og ristet på hodet av dem. Jeg lot som om jeg tok et bilde av dem. Jeg var ikke alene. ☺

Jeg tok så klart ikke faktisk bilde av dem. Det er liksom litt unødvendig. Men effekten av at han trodde jeg fotograferte oppførselen hans bidro muligens til at de ikke ble båret skrikende av flyet.

Til slutt gav de opp. Aller nådigst skulle de akseptere å sitte hver for seg… men bare aller nådigst.

Som en tidligere kollega av meg sa – Noen folk har fått for lite juling.

Etter hvert fikk alle roet seg og vi kunne dra. Det var 6 stup fulle rader i Club og jeg regner med at det var ca like fullt bak i balja.

Kort etter take-off var det servering av drikke. Jeg kunne bare konstatere at karen i 2A hadde ufattelig bra smak.

Deretter var det matservering. Valget var enten cous-cous salat med grillet kyllingspyd eller kongereker i karripasta. Jeg valgte det siste og det var syyyyyyykt digg.

Jeg har forresten også lest at BA lager all short haul maten i London. Har ikke 100% sikre kilder på dette, men det kan forklare hvorfor alt unntatt frokosten ut fra Oslo (den overnatter) smaker skikkelig digg.

Men ja… Nok om rare folk og mat.

Vi lander straks i Londonsk og det er på tide å pakke sammen Mac’en.

Superkantina neste.

Digresjon:
Det værste som kan skje ved connection på Terminal 5 er hvis bagen din blir tatt til side for ekstra kontroll. De blir målt på tid fra connectionsenter til du er igjennom køen til security. Ingen (!) måler dem på ekstrasjekk av bag’er. Så det gir de bare blanke f*** i.

Men jeg har et triks, serru. Man kan gå ut på random, så klart. Men om du har det minste lille rare i bagen. Ta det ut og spør pent om de kan vise det til kontrolløren så han vet hva det er. Funker som ei kule.

Vel, nå får jeg tømme kantina for brus, her…

Schnakkes

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote