• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Recent content by Ttech

  1. T

    Spoilers under landing/oppbremsing

    Re: Spoilers under landing/oppbremsing. Nei. Bruk av brems er desidert mer kostabart enn ett par sekunder med turtall på turbiner... Bremser er dyrt og overhale og det gir nedetid, aka tid flyet ikke kan være i lufta. Og dersom det i utgangspunktet ikke er i lufta pga ruteprogram vil man ikke...
  2. T

    Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

    Re: Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG Herlig Stone! Takk for oppklaring som alltid :)
  3. T

    Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG

    Re: Auxiliary power unit - APU på en B 737- 800 NG Ca 90Kva opp til 37000 fot tror jeg det var. Deretter ca 65Kva opp til service ceiling som er 41000 fot. Til sammenligning har hver motor IDG (integrated drive generator) som også leverer 90Kva. Tror det finnes oppsjon hvor man kan få IDG på...
  4. T

    Gjennomgående bagasje/innsjekk - regler m.v. (Hovedtråd)

    Bangkok Airways - Emirates, og Thailand Heisann! Prøvde å søkte litt, men fant ikke noe direkte relatert til spørsmålet mitt. Jeg og fru skal til Koh Samui i april. Biletter fra OSL-DXB-BKK med Emirates C klasse er booket. Deretter booket vi en egen billett fra Bangkok til Koh Samui med...
  5. T

    Thailand-tråden

    Re: Thailand-tråden Da ender vi opp på Koh Samui faktisk! Booket billett videre fra BKK til USM med Bangkok Airways. Tips til hoteller? Har reservert ett foreløpig som ligger på Maenam stranda nord på øya. Skal visstnok være rolig. Eller er det slik at man MÅ bo på Chaweng? :)
  6. T

    Thailand-tråden

    Re: Reisetips ønskes - Thailand/Asia Det så rått ut! Takk for bra tips. Har du bodd der? Hvordan er det med servering, restauranter på hotell/nærliggende sentrum? Og hvor lang tid tar det fra flyplassen i Phuket? :)
  7. T

    Thailand-tråden

    Reisetips ønskes - Thailand/Asia Hei alle! Endelig fikk jeg og min bedre halvdel ut fingern. Etter 2 år uten ferie tenkte vi at tiden var inne. Vi booket 2 biletter tur retur til Bangkok. Og selvsagt på Business Class med Emirates innom DXB. Vi gleder oss stort. Men hva nå? Hvor i alle dager...
  8. T

    Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

    Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly Joa. Det ville vært bedre uten. Jeg husker å bli fortalt at når wifi boksen ble montert og fly hadde winglets ville det nulle ut den induserte motstanden rundt skroget. Hva gjør man vel ikke for passasjerene... :)
  9. T

    Merkelig utflyvning fra 01 R, OSL

    Jeg tror grunnen til at de drar til høyre først er for å gi plass til evt go-arounds som kommer inn på 01L, men enig i at denne er litt spesiell. Ifølge SID (Standard instrument departure) kartet skal de egentlig gå sørover hvis man tar av på 01R og skal vestover. Vet ikke, det kan være han...
  10. T

    Lys på siden av A330/340?

    Re: Lys på siden av A330/340? Emergency batteriene powerer lys uten for samtlige dører på flyet. Lysene vi ser her er Wing inspection light. A330/340 har to stykk med forskjellig vinkler for og lyse opp større del av vingen.
  11. T

    "Landingslys"?

    Usikker på timeantall. Men husket at disse ble byttet ganske ofte ja. Spesielt taxe lyset foran :)
  12. T

    SAS med ny "matboksdesign" på kortdistanse

    Re: SAS med ny "matboksdesign" på kortdistanse Tilbake fra AMS imorra, og neste bare fulle rader på pluss, mens på go er halve flyet tomt.... Irriterende.. Beste løsningen nå ble 1E. Da får jeg iallfall litt benplass.
  13. T

    SAS med ny "matboksdesign" på kortdistanse

    Re: Kluter og duker hos SAS Merkelig... Med over 30 flighter på SAS PLUS innenlands og utenlands i 2015 er det første gang jeg opplever det... Har vel bare vært heldig da... Får håpe det blir bedre på flighten hjem imorgen :)
  14. T

    SAS med ny "matboksdesign" på kortdistanse

    Re: Kluter og duker hos SAS Fløy på SAS PLUS ned til AMS forrige onsdag. Sete 1F, og fulle rader bakover på plus... Mens GO var det masse plass. Ganske irriterende egentlig. Ble overrasket over kluter, duk og hele pakka. Men at midtsetet ikke er ledig, er dette noe nytt? Isåfall liker jeg det...
  15. T

    Tail strike warning 737

    For piloter eller teknikere? Du kan søke opp pre-flight inspection 737 :)
Back
Top