Recent content by Flap15

  1. F

    Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

    Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet) A320 har høyere crosswind-limits enn 737. A320 har 38kt crosswind limit på dry/wet, NEO 35kt på take off.
  2. F

    Konflikt i SAS

    Takk for info. Vet du at i de 184 dagene, så eier SAS tiden din 24 timer i døgnet? 8 timer i en "vanlig jobb" er noe ganske annet. Håper at du også skjønner dette. Så skal man være meget kritisk til hva DN skriver til tider. De tar ofte copy-paste av et dokument de har fått fra SAS (som ofte...
  3. F

    Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

    Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc Dette er feil. En haug med norske crew har blitt skolet til A320 siden mai.
  4. F

    Ukrainsk 737-800 skutt ned i Iran 08JAN20

    Re: Ukrainsk 737 krasjet i Iran - 8 januar. Enig med deg at man skal være forsiktig med å trekke konklusjoner så tidlig. Derfor virker det mistenkelig at myndighetene i Iran og Ukraina gjør nettopp dette umiddelbart. Den største konspirasjonsteorien i dette tilfellet er at dette er en teknisk...
  5. F

    SAS forsinkelser/kansellerte shorthaulavganger (oversikt/status)

    Re: SAS og forsinkelser Det er nok sånn vi som crew ikke vet hvorfor vi er forsinket (bortsett fra at innkommende fly er sent inn). Noen dager kan vi fly 5 forskjellige fly på en og samme dag. Å holde styr på hva alle disse flyindividene har gjort hele dagen rekker vi ofte ikke å få greie på...
  6. F

    SAS Q3 2019 resultater

    Det bør være en litt mer nyansert diskusjon enn dette tøvet her. At du er imot fagforeninger og streik er ok. Hvis du får det som du vil, så vil ansatte i de fleste bransjer være tilbake til 1900-vilkår før du vet ordet av det. Jeg har jobbet under et slikt regime. Det er ikke noe å trakte...
  7. F

    SAS passasjertall Juli 2019

    Tja, den kommentaren der må du nok ta tilbake om noen få år. SAS kommer til å ha en mye mer miljøvennlig og nyere flyflåte enn DY. Med en flåte bestående av splitter nye A320NEO, A350 og A330.
  8. F

    Streik i SAS (April 2019)

    Endelig en som skjønner hva det handler om.
  9. F

    Streik i SAS (April 2019)

    Selvfølgelig skal man jobbe helg, helligdager og ferier når man er pilot. Men hvilke helger man skal jobbe, får man vite 2 uker før. Problemet er også at det kan jobbes 7 helger på rad. Du har krav på kun ÉN frihelg i måneden. Jeg ser at du nevner mange andre yrker der dette er vanlig? Det er...
  10. F

    Vinterværtråden (2018/2019)

    Re: Vinterværtråden (2018/2019) Riktig, men ved CATII og III er det ingen krav til skyhøyde, kun 300m og 200m RVR. "Skyhøyden" blir jo under disse forholdene rapportert som vertikal sikt, og man må ha contact ved 100ft (CATII).
  11. F

    Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

    Re: Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18 Jeg tror vi skal vente å se hva rapporten sier, før vi legger skyld her. Pilotene blir klarert inn til en de-ice stand av en de-ice koordinator på litt morsom norsk-engelsk. Dersom koordinatoren har beordret en Dreamliner inn på spor 991 så er ikke...
  12. F

    Vinterværtråden (2018/2019)

    Re: Vinterværtråden (2018/2019) Det "dårlige været" eksisterer ved disse forholdene som oftest i hele troposfæren, altså i nesten alle høydenivåer der passasjerflyene flyr. Vinden er nesten alltid sterkere i høyden enn ved bakkenivå. Det som gjør at vind oppleves verst nærmere bakken er at...
  13. F

    SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede)

    Re: SAS bekrefter ordre på 50 A320neo (inkl 15 leasede) Det går noen løse rykter at OSL er basen som vil få de første flyene fra denne bestillingen. Men ta det med en klype salt.
  14. F

    NRK: Flyplassansatte blir truet og trakassert

    Det undrer meg hvordan folk på dette forumet kverulerer bare for å kverulere. Uansett hvordan man ser på det, så er det forskjell på passasjerer. Det sier seg selv at når prisnivået på flyreiser de siste 10 årene har stupt, tiltrekker det seg passasjerer som før ikke tok seg råd til å fly. Noen...
  15. F

    Ambulansehelikopter gate 15 OSL

    Som du sikkert skjønner så var dette noe mer alvorlig. Når crew gjennoppliver en mann med hjertestans og redder livet til vedkommende, så er nok det en såppas stor påkjenning på de innvolverte at man ikke bare stenger døren og flyr videre.
Back
Top