• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Recent content by Dag Johnsen

  1. Dag Johnsen

    United bestiller flere MAX og A321neo

    Heisan, vi ser fram til noen nye Airbus'er selv om de eldre vi har fungerer flott enda med litt ettersyn. De "certified preowned by Airbus" ;) A319/320 vi fikk fra China Southern var i utmerket god stand og passet fint inn i flaaten vaares. Vi jobber forstatt med motorvalg for disse nye flyene...
  2. Dag Johnsen

    UTair B735 krasjlandet 09FEB20

    Re: UT595 krasj 9.feb 2020 Heisan! Ja vi solgte en del av B737-500, inkludert noen relativt nye B767-200 til UTAir. Vanskelig aa se hva som skjedde her, men fra videoen ser det ut som det gikk hardt for seg under landingen… :( Dag
  3. Dag Johnsen

    UA Uniteds flåte - status

    Re: Uniteds flåte - status Heisan Someone! Jeg kaller disse "certified pre-owned by Airbus eller Boeing" da dette hoeres mye bedre ut enn brukte fly... :D Vi har ogsaa bestillinger paa 50 A321XLR Dag
  4. Dag Johnsen

    Bek Air Fokker 100 har styrtet i Kasakhstan 27DEC19

    Heisan! Interessant artikkel som Wahoo legger inn ovenfor, men den nevner at en leading edge (LE) slat gir vingen "mere loeft"... Dette hoeres sikkert litt pirkede ut, men en LE slat i seg selv gir ikke stor oekning i loeft alene, men en LE slat forandrer vingeprofilen og gir deg muligheten...
  5. Dag Johnsen

    Trent 1000 vedlikehold (motorproblemer 787)

    Heisan Radiv! Som Someone nevner saa er det sprekker som utvikler seg i turbinbladene som var problemet. Jeg nevnte i et tidligere innlegg dette kommer fra en kjemisk reaksjon i turbinbladene fra svovel i fuelen og salter i luften, og kalles "blade sulfidation". Blade sulfidation har vaert...
  6. Dag Johnsen

    Trent 1000 vedlikehold (motorproblemer 787)

    Heisan! Ja, du kan klare deg med 138 ETOPS paa stort sett de fleste trans-Atlantic flightene, men jeg var ikke klar over at noen bruker 330 ETOPS enda. Vi har 240, og bruker det paa Stillehav rutene naar du skal ned til New Zealand og Australia fra nord-Amerika, men vet om et par ruter syd...
  7. Dag Johnsen

    AF66 Paris-Los Angeles med diversion - ødelagt motor

    Re: AF66 Paris-Los Angeles med diversion - ødelagt motor Heisan Basse-HAU Her er det nok litt tidlig aa spekulere paa hva som har gaatt galt, men man kan se at hele viften, med disk og vifteblader har separert fra motoren. Et par bilder viser deler av fan forward shaft, der deler av den...
  8. Dag Johnsen

    Taue fly 'feil vei'

    Re: Taue fly 'feil vei'. Heisan MOW! Joda, dette er nok kanskje litt uvanlig, men husker paa enkelte gate'er paa LAX terminal 6 med DC10, der det ikke var plass til aa sette tow truck og tow bar foran. Man huket den opp bak nesehjulet, og det het "belly tow". Dag
  9. Dag Johnsen

    Julebord for avdeling USA i Seattle januar 2017

    Heisan alle SEA bound forumsvenner! Navn listen er sent til Boeing nå
  10. Dag Johnsen

    Julebord for avdeling USA i Seattle januar 2017

    Heisan! Jeg har faatt informasjon fra Blubird og vegard, og trenger resten av gjenen. Dag
  11. Dag Johnsen

    Julebord for avdeling USA i Seattle januar 2017

    Heisan, Jeg har dessverre ikke hatt tid til a sette opp en tur paa Renton, saa det blir litt forandring paa planen, men jeg fikk en e-mail fra Jeff og vi er klare for Everett: Jeg trenger den informasjonen han ber om for alle som skal bli med, saa vi kan klarere badges paa forhaand. Jeg vil...
  12. Dag Johnsen

    Julebord for avdeling USA i Seattle januar 2017

    Heisan! Kan noen ta en opptelling? Jobber med Boeing naa for aa sette opp timeplanen. Det er greiest aa ta Renton paa morgen og Everett paa ettermiddagen, slik som foreslaatt, da det er mere fleksibelt paa Everett. Dag
  13. Dag Johnsen

    Det åpnes for USA-Cuba

    Re: Det åpnes for USA-Cuba Heisan Reidar! Som du ser saa starter vi fra EWR til HAV senere November, og du er selvfoelgelig velkommen som alltid aa resie med oss :) Ja, se der ja! Seth er en artig kar og klarte selvfoelgelig aa lage litt historie av dette ;) Dag
  14. Dag Johnsen

    Startrekkefølge på 2-4 motors fly.

    Re: Startrekkefølge på 2-4 motors fly. Heisan! Da kan jeg bare legge til en type startsrekkefoelge til. Paa B787 starter man begge motorene samtidig. Det er nok stroem fra APU'en med 2X 240 KVa generatorer til aa dra over VFSG starter generatorene paa begge motorene samtidig. Grunnen til...
  15. Dag Johnsen

    United med nye 787-ruter fra SFO

    Heisan! Ser dere paa Great Circle Mapper http://www.gcmap.com/mapui?P=SFO-SIN&DU=nm&SU=mph vil dere se at SFO-SIN gaar langt nord i stillehavet, slik de fleste rutene til asia gaar. Den viser ogsaa en distance paa 7,339 nm, men skulle jeg gjette vil nok turen den veien bli litt lengre, da du...
Back
Top