Recent content by Cohomology

  1. C

    Norsk/Nordisk luftfart om 5 år

    Re: Norsk/Nordisk luftfart om 5 år Det er prisverdig at du gidder å engasjere deg, og det meste du skriver er fornuftig. Men setningen om at flygere har en "tung teoretisk bakgrunn" har ingen rot i virkeligheten. Når du så tydelig flagger hva du jobber med i en tråd der arbeidsmarkedet til...
  2. C

    Norsk/Nordisk luftfart om 5 år

    Re: Norsk/Nordisk luftfart om 5 år Hehe:) Beklager at dette blir OT, men å si at det ligger en "tung teoretisk utdannelse" bak en flyger må være årets overdrivelse. Det er langt mellom professorene på flyskolene, for å si det slik. Hvor er komiske Ali? Kunne ikke dy meg:)
  3. C

    Fremtidens fly blir pilotløse

    Re: Fremtidens fly blir pilotløse Jeg er selv pilot, og det som slår meg når denne diskusjonen kommer opp i cockpit er at synsvinkelen til en gjennomsnittlig pilot er ganske forskjellig fra den som en typisk ingeniør har. Mens piloter generelt er konservative og forandringsuvillige, lever...
  4. C

    BAe 146

    Kan noen forklare hvorfor reversering virker bedre i høy fart? Jeg har hørt dette flere steder, men har aldri fått noen god forklaring.
  5. C

    Piloter!?

    Replying to Topic 'Piloter!?' Du finner neppe noen som er kritiske, om om de finnes så tillater ikke sas at enkeltansatte uttaler seg til media. For mange av flygerne er det ett fett om selskapet går konkurs eller om "ledelsen" får gjennomført planene; de med mindre enn 10-15års ansiennitet vil...
  6. C

    Kingsfisher söker piloter i Skandinavien

    Re: Kingsfisher söker piloter i Skandinavien I forrige Cockpit Forum(fra Norsk Flygerforbund) var det gjengitt en undersøkelse om psykologiske tester og opptaksprøver. Mener å huske at det ikke kunne påvises en sammenheng mellom erfaring og resultater på simulatorsjekker.
  7. C

    Standard rate turn

    En liten utledning tyder på at bank-angle er gitt ved b=arctan(2rvPi/(360g)) der b er bank-angle i grader r er rate of turn i grader per sek(3 for std rate om jeg husker riktig) v er hastighet i meter per sek(TAS) Pi er 3.14... g er tyngdens akselerasjon i meter per sek^2 b er altså...
  8. C

    Standard rate turn

    Spørsmålet kan ikke besvares uten opplysninger om hastigheten.
  9. C

    SAS og Norwegian på kollisjonskurs og nei, Ikke fra vg nett!!!!

    Re: SAS og Norwegian på kollisjonskurs og nei, Ikke fra vg nett!!!! Hvis dette stemmer, så må det skyldes feil i tcas-systemet. Normalt utfører systemene i de involverte fly såkalt "escape maneuver coordination" slik at det til en RA i det ene flyet er en tilhørende RA i det andre flyet...
  10. C

    Her er de farligste og de tryggeste flyselskapene

    Du har løgn, forbanna løgn og statistikk. Versjonen jeg har hørt. :)
  11. C

    Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel

    Re: Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel Dansker og svensker har alltid "hatt tilgang til" OSL-basen. Så lenge saspilotene faktisk er ansatt i sas-konsortiet kan ikke sas bare endre dette uten videre. "Tilgangen" må forhandles bort, og det har sas tydeligvis ikke gjort.
  12. C

    BU/SAS piloter enige om avtale.

    Replying to Topic 'BU/SAS piloter enige om avtale.' Det går i tillegg rykter om at det er avtalt at WF likevel ikke skal overta den såkalte vestlandsproduksjonen. WF sin "ikke helt billige" avtale med pilotene sine ble kanskje litt for dyr for Lindegaard?
  13. C

    Pilotstriden i SAS tar av

    Replying to Topic 'Pilotstriden i SAS tar av' Hva skal sas-pilotene med ansiennitet i wf når de skal være der i tre år? Edit: spelling
  14. C

    SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag

    Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag' :zzz Here we go again; patetiske ansatte krangler så busta fyker. Har det noen som helst innvirkning på forhandlingene? Nei. Vi som jobber i bransjen kan gjøre Norge en tjeneste ved å oppfordre talentfulle, unge mennesker til å holde seg...
  15. C

    SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag

    Replying to Topic 'SAS sin ansinnitetsliste i DN Lørdag' Det var vel en rimelig velbalansert artikkel. Synspunktene til begge sider så ut til å komme godt frem. Det er vel egentlig helt naturlig at alle parter kjemper for å få en best mulig avtale for sin gruppe(både bu-piloter, sas-piloter og...
Back
Top