PDA

View Full Version : Luftfarten etter oljen?


jameson82
15-02-2012, 00:13
Jorda har oljereserver til 50-100 år til.
Og etter det jeg har skjønt så er petrolium-produkter ganske essensielt i
dagens jet motorer.
Men hva skjer den dagen oljekrana er tørr? Forskes det frem alternative metoder for å fly i dagens hastigheter uten olje?
Propell går vel alltids å kjøre med strøm eller hydrogen drift men finnes det andre muligheter som vi kan vente oss i fremtiden?

Dreyer
15-02-2012, 00:34
Du må jo smøre propellsystemet også da. Men det kommer nok noe som erstatter oljen man bruker til både smøresystem, og drivstoff.

bamseh
15-02-2012, 09:51
Tyskerne lagde syntetisk olje av kull allerede før 2.verdenskrig.. og det forskes (og testes) en del biodrivstoff i dag.. altså lagd av ymse planteoljer osv. Det er vel ikke umulig at det er alternativet hvis man fremdeles bruker den type motorer om 50 år..

Futura
15-02-2012, 10:47
Om 50år kjører vi rundt i plugginn hybrid biler, det er solcelle panel på alle tak og vi har 3 atomkraftverk i Norge som leverer strøm til alle bilene. I alle byer går det trolleybusser og andre tyngre kjøretøy går på biodrivstoff og smøres med syntetisk olje. Norge står for 40% av alle innenlandspax i europa da det går hurtigtog mellom alle større byer på kontinentet slik at det ikke lønner seg med fly på avstander under 1000km. Oljeprisen er relativt sett 4 ganger dagens, noe som gjør at vi kun tar 2 storbyweekender med fly og 1 sydentur hvert år. 787 er like vanlig som A300 i dag, dvs alle de store selskapene har faset dem ut til fordel for fly som er 90%carbon og bruker 40% av fuelmengde til en utgammel 2013modell 787. Flyene går på en blanding av biodrivstoff og oljebasert drivstoff. Takket være ytterligere oljefunn og gjennåpning av gamle brønner er det fremdeles nok olje i verden for de neste 50år. og Hellas sliter fremdeles med håpløse politikkere.....

jameson82
15-02-2012, 12:16
Om 50år kjører vi rundt i plugginn hybrid biler, det er solcelle panel på alle tak og vi har 3 atomkraftverk i Norge som leverer strøm til alle bilene. I alle byer går det trolleybusser og andre tyngre kjøretøy går på biodrivstoff og smøres med syntetisk olje. Norge står for 40% av alle innenlandspax i europa da det går hurtigtog mellom alle større byer på kontinentet slik at det ikke lønner seg med fly på avstander under 1000km. Oljeprisen er relativt sett 4 ganger dagens, noe som gjør at vi kun tar 2 storbyweekender med fly og 1 sydentur hvert år. 787 er like vanlig som A300 i dag, dvs alle de store selskapene har faset dem ut til fordel for fly som er 90%carbon og bruker 40% av fuelmengde til en utgammel 2013modell 787. Flyene går på en blanding av biodrivstoff og oljebasert drivstoff. Takket være ytterligere oljefunn og gjennåpning av gamle brønner er det fremdeles nok olje i verden for de neste 50år. og Hellas sliter fremdeles med håpløse politikkere.....

Herlig :p Håper de atomkraftverkene er drevet av Thorium som vi i Norge har masse av.