View Full Version : Luftfarten etter oljen?
jameson82
15-02-2012, 00:13
Jorda har oljereserver til 50-100 år til.
Og etter det jeg har skjønt så er petrolium-produkter ganske essensielt i
dagens jet motorer.
Men hva skjer den dagen oljekrana er tørr? Forskes det frem alternative metoder for å fly i dagens hastigheter uten olje?
Propell går vel alltids å kjøre med strøm eller hydrogen drift men finnes det andre muligheter som vi kan vente oss i fremtiden?
Du må jo smøre propellsystemet også da. Men det kommer nok noe som erstatter oljen man bruker til både smøresystem, og drivstoff.
Tyskerne lagde syntetisk olje av kull allerede før 2.verdenskrig.. og det forskes (og testes) en del biodrivstoff i dag.. altså lagd av ymse planteoljer osv. Det er vel ikke umulig at det er alternativet hvis man fremdeles bruker den type motorer om 50 år..
Om 50år kjører vi rundt i plugginn hybrid biler, det er solcelle panel på alle tak og vi har 3 atomkraftverk i Norge som leverer strøm til alle bilene. I alle byer går det trolleybusser og andre tyngre kjøretøy går på biodrivstoff og smøres med syntetisk olje. Norge står for 40% av alle innenlandspax i europa da det går hurtigtog mellom alle større byer på kontinentet slik at det ikke lønner seg med fly på avstander under 1000km. Oljeprisen er relativt sett 4 ganger dagens, noe som gjør at vi kun tar 2 storbyweekender med fly og 1 sydentur hvert år. 787 er like vanlig som A300 i dag, dvs alle de store selskapene har faset dem ut til fordel for fly som er 90%carbon og bruker 40% av fuelmengde til en utgammel 2013modell 787. Flyene går på en blanding av biodrivstoff og oljebasert drivstoff. Takket være ytterligere oljefunn og gjennåpning av gamle brønner er det fremdeles nok olje i verden for de neste 50år. og Hellas sliter fremdeles med håpløse politikkere.....
jameson82
15-02-2012, 12:16
Om 50år kjører vi rundt i plugginn hybrid biler, det er solcelle panel på alle tak og vi har 3 atomkraftverk i Norge som leverer strøm til alle bilene. I alle byer går det trolleybusser og andre tyngre kjøretøy går på biodrivstoff og smøres med syntetisk olje. Norge står for 40% av alle innenlandspax i europa da det går hurtigtog mellom alle større byer på kontinentet slik at det ikke lønner seg med fly på avstander under 1000km. Oljeprisen er relativt sett 4 ganger dagens, noe som gjør at vi kun tar 2 storbyweekender med fly og 1 sydentur hvert år. 787 er like vanlig som A300 i dag, dvs alle de store selskapene har faset dem ut til fordel for fly som er 90%carbon og bruker 40% av fuelmengde til en utgammel 2013modell 787. Flyene går på en blanding av biodrivstoff og oljebasert drivstoff. Takket være ytterligere oljefunn og gjennåpning av gamle brønner er det fremdeles nok olje i verden for de neste 50år. og Hellas sliter fremdeles med håpløse politikkere.....
Herlig :p Håper de atomkraftverkene er drevet av Thorium som vi i Norge har masse av.