Log in

View Full Version : Minimumsgrenser for fuel?


TenFour
12-02-2012, 22:01
På veg ned til Gran Canaria, hvor jeg befinner meg nå. Ble jeg sittende på OSL å vente på incoming flight fra Las Palmas med Thomas Coock Airbus 321.

Greit nok, men jeg satt å fulgte siste del av flighten på flyradaren. Reagerte på at flyet alt for tidlig gikk ned mot minimums høyde allerede midt ute i Skagerak.
Og ganske overaskende gikk flyet inn for landing på Torp.
Det viste seg at flyet ikke hadde nok fuel det lille stykket som var igjen frem til Gardermoem.
Riktig nok hadde flyet hatt mye motvind, men dog....:fly

Jeg tror tross alt at det var en myndig kaptein som førte flyet og valgte å ta det ned på Torp. Til tross for store utgifter, og en ekstra forsinkelse på 1 time tok han ikke sjangsen på strekke strikken lenger.

Spørsmålet mitt er: hadde ikke flyet plass til mere fuel på tankene? Eller fyllte de ikke nok opp på Las Palmas til en så langt tur?
Og i så fall har det noe med pris på fuel på fuel i Spania.

Som en kuriositet fikk vi tilsvarende medvind i hekken på vår flight. :up:

Vr
12-02-2012, 22:17
Canarias til Norge butter ofte på Max TOM, ergo kan det hende at det ikke var anledning til å fuele mer

LN-KRF
12-02-2012, 22:18
Tror nok de har fyllt på med maks fuel med tanke på at det er en 6 timers flight, og med mye motvind så sluker de jo fuel da motorene må gå litt kraftigere underveis. :)

De ligger vel på rundt 3 tonn fuel pr time totalt(når det er motvind), så ganger vi det på 6 det tilsvarer 18 tonn fuel pluss ca 3 tonn mer for holding, alternate routing osv så da er vi på totalt 21 tonn som er mer eller mindre maks fuelkapasitet på A321 :)

Tally-Ho
12-02-2012, 22:27
På veg ned til Gran Canaria, hvor jeg befinner meg nå. Ble jeg sittende på OSL å vente på incoming flight fra Las Palmas med Thomas Coock Airbus 321.

Greit nok, men jeg satt å fulgte siste del av flighten på flyradaren. Reagerte på at flyet alt for tidlig gikk ned mot minimums høyde allerede midt ute i Skagerak.
Og ganske overaskende gikk flyet inn for landing på Torp.
Det viste seg at flyet ikke hadde nok fuel det lille stykket som var igjen frem til Gardermoem.
Riktig nok hadde flyet hatt mye motvind, men dog....:fly

Jeg tror tross alt at det var en myndig kaptein som førte flyet og valgte å ta det ned på Torp. Til tross for store utgifter, og en ekstra forsinkelse på 1 time tok han ikke sjangsen på strekke strikken lenger.

Spørsmålet mitt er: hadde ikke flyet plass til mere fuel på tankene? Eller fyllte de ikke nok opp på Las Palmas til en så langt tur?
Og i så fall har det noe med pris på fuel på fuel i Spania.

Som en kuriositet fikk vi tilsvarende medvind i hekken på vår flight. :up:

-----
Den kan du få et ganske konkret svar på:
Thomas Cook Scandinavias A321'ere er normalt utstyrt med to ekstra ACT'er (ekstra fueltanker som hver tar vel 2800 kg). Men dette individet, OY-VKT har kun en slik ACT, og med en motvindskomponent på ca 50 knop og en litt ufordelaktig rute denne dagen, hadde man en flytid nordover på 6:10 - og ganske marginal fuel, selv med Rygge som alternativ flyplass (normalt Gøteborg).
På slike turer (som det heldigvis ikke er mange av) gjør man en kontinuerlig vurdering, og foretar visse grep for å nå destinasjonen som forutsatt. Men den ekstra motvinden gjorde at det med innflygning til bane 19 (fra nord), manglet det lille ekstra som var nødvendig for å fylle kravene for å gjennomføre flygningen. Sånn er det bare noen ganger.
Men så gikk vel turen sydover tilsvarende raskere...

Tally-Ho

TenFour
12-02-2012, 22:40
-----
Den kan du få et ganske konkret svar på:
Thomas Cook Scandinavias A321'ere er normalt utstyrt med to ekstra ACT'er (ekstra fueltanker som hver tar vel 2800 kg). Men dette individet, OY-VKT har kun en slik ACT, og med en motvindskomponent på ca 50 knop og en litt ufordelaktig rute denne dagen, hadde man en flytid nordover på 6:10 - og ganske marginal fuel, selv med Rygge som alternativ flyplass (normalt Gøteborg).
På slike turer (som det heldigvis ikke er mange av) gjør man en kontinuerlig vurdering, og foretar visse grep for å nå destinasjonen som forutsatt. Men den ekstra motvinden gjorde at det med innflygning til bane 19 (fra nord), manglet det lille ekstra som var nødvendig for å fylle kravene for å gjennomføre flygningen. Sånn er det bare noen ganger.
Men så gikk vel turen sydover tilsvarende raskere...

Tally-Ho

Se der ja, takk for detaljert info. :up:

Turen ned gikk på kun 4 timer og 53 minutter.
Så det gikk unna. Ny rekord ? :fly

Tally-Ho
12-02-2012, 22:56
Se der ja, takk for detaljert info. :up:

Turen ned gikk på kun 4 timer og 53 minutter.
Så det gikk unna. Ny rekord ? :fly
---

Nei, de raskeste turene OSL-LPA har gått ned mot 4:20 (da selskapet fløy DC-10). A330 går typisk ca 10 min fortere enn A320 / 321, men mere tid til boarding/avstigning p.g.a mye folk...
De 4:53 kunne ha blitt til rundt 4:40, men litt delays inn til LPA. God ferie! ;-)


Tally-Ho

TenFour
24-02-2012, 13:05
---

Nei, de raskeste turene OSL-LPA har gått ned mot 4:20 (da selskapet fløy DC-10). A330 går typisk ca 10 min fortere enn A320 / 321, men mere tid til boarding/avstigning p.g.a mye folk...
De 4:53 kunne ha blitt til rundt 4:40, men litt delays inn til LPA. God ferie! ;-)


Tally-Ho

Ja da er hjemturen fra LPA-OSL gjennomført. Også denne gang med OY-VKT :fly
.
Nå hadde vi 75 km medvind, og fikk landet på 01R. Så da slapp vi mellomlanding på Torp for fuel. Så da var det nok litt spesielt det som skjedde for 2 uker siden.
Flytiden ble 5 1/2time. :up: