View Full Version : USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)
Pages :
1
2
3
4
[
5]
6
7
8
Scanflyer
03-01-2013, 16:30
Jeg har de siste dagene forsøkt å lese meg opp på DM-tur ved å lese alle postene og annen info på nett.
Jeg meldte meg inn i DM for to år siden da dette dukket opp, men tror kontoen min må ha blitt slettet på grunn av inaktivet, så jeg opprettet en ny i går.
Slik jeg forstår det så har DM kjørt denne kampanjen nesten kontinuerlig det siste året. Men hvem får tilgang til kampanjen? Er det alle DM medlemmer? Var inne på poengkjøpsiden til DM i går og da sto det ingen ting om 100% bonus.
Nå så jeg at en kampanje ble avsluttet i desember, så da er det vel naturlig å tro at det kommer en ny snart.
Helikopter
03-01-2013, 16:47
Jeg har de siste dagene forsøkt å lese meg opp på DM-tur ved å lese alle postene og annen info på nett.
Jeg meldte meg inn i DM for to år siden da dette dukket opp, men tror kontoen min må ha blitt slettet på grunn av inaktivet, så jeg opprettet en ny i går.
Slik jeg forstår det så har DM kjørt denne kampanjen nesten kontinuerlig det siste året. Men hvem får tilgang til kampanjen? Er det alle DM medlemmer? Var inne på poengkjøpsiden til DM i går og da sto det ingen ting om 100% bonus.
Nå så jeg at en kampanje ble avsluttet i desember, så da er det vel naturlig å tro at det kommer en ny snart.
Det er helt riktig, vil si det har kommet kampanjer hver 3 måned. Kampanjene gjelder for alle DM medlemmer. Det er som oftest 100% men av og til varianter. Det har også vært egne kampanjer for folk de som har kjøpt før. På et generelt grunnlag kan man si at det ikke er vanskelig å få tak i miles.
jameson82
03-01-2013, 16:51
ett lite spørsmålstegn er sammenslåingen med AA og hva som skjer med miles og kampanjer fremover.
ett lite spørsmålstegn er sammenslåingen med AA og hva som skjer med miles og kampanjer fremover.
Så lenge de ikke har bestemt seg for å slå seg sammen, så er jo dermed umulig å svare på
jameson82
03-01-2013, 16:56
Så lenge de ikke har bestemt seg for å slå seg sammen, så er jo dermed umulig å svare på
Derfor spørsmålstegn :p
Så kanskje ett tips er å ikke kjøpe miles for å hamstre men finn ledige seter først.
Ring og sett resorvasjon på hold, så kjøp miles og ring tilbake og bekreft
Derfor spørsmålstegn :p
Så kanskje ett tips er å ikke kjøpe miles for å hamstre men finn ledige seter først.
Ring og sett resorvasjon på hold, så kjøp miles og ring tilbake og bekreft
Det tror jeg gjelder uansett, spesielt hvis det blir vanskeligere å få brukt dem. Ref LH og F
Robbiedeluxe
03-01-2013, 17:04
Ser ut som at det er blitt en trend; etter hvert som *A selskapene oppgraderer C og F så forsøker de å prioritere sine egne elites fremfor røkla som kjøper DM/LifeMiles etc når det gjelder ledige bonusseter. Har ingen problemer med å forstå at flere prøver å verne om sitt produkt (LH, LX, SQ, JJ etc), når de andre free-riderne fremdeles sitter på C-klasse fra OL i 94.
Var vel også dette som ble sagt en av VPene til LH under Star MegaDo i FRA?
Scanflyer
03-01-2013, 17:37
Det er helt riktig, vil si det har kommet kampanjer hver 3 måned. Kampanjene gjelder for alle DM medlemmer. Det er som oftest 100% men av og til varianter. Det har også vært egne kampanjer for folk de som har kjøpt før. På et generelt grunnlag kan man si at det ikke er vanskelig å få tak i miles.
Takker!
Så da kan jeg regne med å få en e-post fra DM når det er ny kampanje? Regner uansett med å lese om den her, men er det personlig link eller kan bare gå inn på hjemmesiden og kjøpe fra den ordinære poengsiden?
Da var det min tur til å prøve seg på en DM-tur. Jeg hadde en begrenset reiseperiode i midten av januar, noe som viste seg å skape noen utfordringer spesielt ift. retur. Jeg hadde på forhånd satt opp en del reiseruter begge veier før jeg ringte det «norske» US-Airways nummeret – men utreise/hjemreise på LH/LX viste seg jo som ventet å være vanskelig.
Et av "delmålene" med turen var jo å få prøvd Thai`s nye F. Det gikk svært greit via NRT til BKK med Thai. Da var det jo å komme seg til NRT, og etter Dag Viking`s flotte Salt & Champagne rapport med ANA via MUC til NRT - ble denne ruten valgt. Retur ble vanskeligere, og US Airways agenten måtte sende forespørsel til noe hun kalte US DM Divisjon Inhouse – som etter en dag klarte å komme opp med en retur. Det tok meg 4 telefoner a` 10-20 minutters varighet, samt en del forarbeid ift. ruteforslag for å komme i mål. Trukket 110.000 miles for turen. Skatter og avgifter endte på ca. 1123,- NOK. Jeg bruker forøvrig expertflyer for availability søk o.l.
Reiseruten ble da som følger:
16.01.2013
OSL - MUC SK4759 C
MUC - NRT NH208 F
NRT - BKK TG677 F
28.01.2013
BKK - FCO TG 944 F
FCO - FRA LH 231 C
FRA - OSL LH 862 C
Takker for all god info og innspill under US DM tråden i Reiseforumet!
Dag: Regner med å få sjekket begge - selv med noe begrenset tid på NRT, men hvilken av loungene vil du si var best, evt. hvilken ville du ha prioritert av de 2? (United sin International First Class Lounge og ANA Suite Lounge) Var du for øvrig innom ANA Lounge?
Gratulerer med DM tur HS-TLD. Da er det bare for oss å andre å vente på nok en fantastisk tripreport fra deg. :)
Og da ser det ut ifølge Flyertalk at detter slutt på F med LH.
Skal kjøpe poeng i neste runde så hvis noen får booket så legg det ut her.
http://www.flyertalk.com/the-gate/blog/13343-first-class-award-on-lufthansa-flights-no-longer-offered-by-us-airways-dividend-miles.html
Ikke bare Flyertalk som hevder dette, US Airways offisielt har gått ut og sagt det. Men ja om det ikke var slutt før er det nå definitivt slutt. Får bare håpe at andre flyselskap ikke stenger igjen krana.
http://www.eturbonews.com/32952/merger-imminent-between-american-airlines-and-us-airways
A joint press release issued today by US Airways and American Airlines may indicate a merger between the two carriers is now imminent.
This will open up a question for consumer if the new airlines will be part of the Star Alliance together with United Airlines or OneWorld.
Hva har tidligere skjedd med bonusprogrammene i tilsvarende situasjoner (f.eks. CO+UA)? Jeg har både AAdvantage- og USDM-kontoer, vil saldoene bli slått sammen? Hvor langt frem i tid snakker vi sannsynligvis?
Hva har tidligere skjedd med bonusprogrammene i tilsvarende situasjoner (f.eks. CO+UA)? Jeg har både AAdvantage- og USDM-kontoer, vil saldoene bli slått sammen? Hvor langt frem i tid snakker vi sannsynligvis?
Bonusprogrammer pleier å bli slått sammen, og det største sitt blir værende, som man har sett hos f.eks AF/KL, UA/CO, DL/NW, BA/BD etc
Tar fort et år eller mer med hele prosessen, avhengig av hvor komplisert fusjonenen er og hvor lang tid fusjonen blir liggende hos diverse myndigheter og vente på godkjenning
Dag Viking
06-01-2013, 13:11
Legger ut en rute jeg fant for en slekntning, siden det nesten bare er Asia-bookinger her. Ikke den beste måten å bruke poeng på, men det var dit de ville. Den gikk gjennom uten problemer, trukket poeng som en reise i C.
Juli 2013, for 2 personer.
OSL-FRA-EWR med LH i C, stopover
EWR-LAX med UA i F, destinasjon
LAX-SFO med UA i M, mellomlanding
SFO-LHR-OSL med UA/SK i C
Kan også legge til at det var ledig med UA i F begge veier (LHR/FRA-IAD-LGA vestover og SFO-LHR østover), men de manglet 30 000 poeng og ville ikke kjøpe når det ikke var salg.
Tommy777
06-01-2013, 14:55
Og da ser det ut ifølge Flyertalk at detter slutt på F med LH.
Skal kjøpe poeng i neste runde så hvis noen får booket så legg det ut her.
http://www.flyertalk.com/the-gate/blog/13343-first-class-award-on-lufthansa-flights-no-longer-offered-by-us-airways-dividend-miles.html
Se post 995 i denne tråden
Hei,
Fullførte en Oslo-Krabi Booking i dag innen 72 timers fristen, med avreise 10/1.
I og med at jeg er i Thailand måtte(?) jeg ringe Dividend Miles i Statene.
Følgende avgifter ble trukket :
New Itinerary $64.29 USD
Dividend Miles Expedite Fee $75.00 USD
Dividend Miles Award Processing Fee $50.00 USD
Total $189.29 USD
Er det som det skal være eller er det et gebyr for mye her/ mer enn det ville vært hvis jeg bestilte på norsk nummer ? :)
Har man samme rettigheter til ombooking ved forsinkelser o.l. på en reward-tur som en betalt en, så lenge man overholder minimum connection time?
Bonusprogrammer pleier å bli slått sammen, og det største sitt blir værende, som man har sett hos f.eks AF/KL, UA/CO, DL/NW, BA/BD etc
Tar fort et år eller mer med hele prosessen, avhengig av hvor komplisert fusjonenen er og hvor lang tid fusjonen blir liggende hos diverse myndigheter og vente på godkjenning
Ok, takk.
Har man samme rettigheter til ombooking ved forsinkelser o.l. på en reward-tur som en betalt en, så lenge man overholder minimum connection time?
Ja, det skal du ha hos de fleste. EU-selskaper (o.l.) som kommer under EU-forordningen sidestilles alle vanlige billetter. (Vanlige = billetter tilgjengelig for kjøp med penger/poeng o.l.)
jameson82
12-01-2013, 16:39
Går det å bestille turer for andre en seg selv på sin konto? Har noen miles jeg neppe får brukt uansett og har ei venninne i NUE som vil komme på besøk. Kan jeg da booke tur for henne på min konto?
Robbiedeluxe
12-01-2013, 17:09
Yep, yep og atter yep.
VirreVapp
14-01-2013, 13:43
Hei
Er det noen som vet hvordan man sjekker når DM poengen går ut på dato? Jeg var inne på DM siden mine i dag men fant ingen ting rundt dette med utløpsdato...
Er det noen som vet hvordan man sjekker når DM poengen går ut på dato? Jeg var inne på DM siden mine i dag men fant ingen ting rundt dette med utløpsdato...
Hvis jeg ikke husker feil så står det i mailen med saldo du får tilsendt innimellom.
Hvis jeg ikke husker feil så står det i mailen med saldo du får tilsendt innimellom.
De vil uansett ikke gå ut så lenge man har en form for aktivitet på kontoen. Dette kan man feks gjøre ved å fly til Stockholm t/r også kreditere til US Airways.
Så er der igen point til halv pris: 50000+50000 for 1750$.(indtil 31 jan)
Log evt på din US Airways konto for at se tilbudet og kik under "Buy Miles".
Insomnia4u
15-01-2013, 15:12
Logget på konto og surfet rundt, også valgt "buy miles" frem til betaling. Ser det står 1750+tax, men ikke at det står 50K ekstra noen plass, har du noen spesifikk link eller kan det være targeted offer til enkelte medlemmer?
På min DM tur i mai med følgende routing, OSL-FRA-ICN-HKG-BKK-LHR-OSL lurer jeg på om jeg skal ombooke flighten LHR-OSL som foregår med SAS. Dette grunnet familie som viser seg å være i LHR samme dagen.
Kan jeg ringe SAS direkte og ombooke? Naturligsvis bare om jeg finner C seter hos Asiana.
$ 1.750 blir mer interessent når amerikansk peso synker, spesielt hvis den når 5 kr..:lol:
Strålende, må vel benytte anledningen til en tur nummer to før de blir en del av AAdvantage. (Tar som en fullstendig selvfølge at det ikke er noe problem med turer som er bestilt gjennom USDM nå, men som går etter US og AA blir merget. Men har noen en teori om hva som f.eks. skjer med endringer?)
Har noen forslag til rute i C fra BGO til CPT i januar 2014? Gjerne med en stopover i f.eks NBO. Ser ut som det er veldig dårlig tilgjengelighet, selv når jeg søker så langt frem jeg kommer (november/desember).
Kan jeg ringe SAS direkte og ombooke? Naturligsvis bare om jeg finner C seter hos Asiana.
Nei, billettene må bookes om der du har kjøpt dem uansett award eller ikke.
Insomnia4u
15-01-2013, 17:48
I følge post på FT er det targeted for de som allerede har kjøpt poeng i 2012.
Edit: Blir veldig glad om det skulle vise seg at alle kan benytte seg av det. Spesielt siden jeg har en ferdigmappet sommertur i F :D
Fly med oss
15-01-2013, 21:39
"Your miles will be available immediately after your purchase." Det må være tidenes løgn... Var så dum at jeg først fant en bra tur, så kjøpte jeg poengene - deretter fikk jeg beskjeden "We have received your purchase request. We will notify you by email when the transaction completes." Det lar vente på seg...
Hei,
Jeg skal i et bryllup i Thailand i slutten av Mars. Tenker å bruke 100K DM som jeg har kjøpt.
Prøver å finne F billetter i regionen 23-29 Mars, men ser ut som ingenting er tilgjengelig ifølge ANA verktøyet...
Er det noen som har prøvd Biz med Air China i A330 på London - Beijing?
Vil en rundtur gjennom Bangkok bli 100K eller 110K?
Har lest blandet resultat på det...
Takker for svar.. :)
Du har vel 72 timer på deg hvis du har satt den på hold?
Hvis du kun drar til Bangkok, blir det 110 000 for F. Men hvis du legger til en stopp i Nord-Asia, kan det hende at du får det for 100k. Generelt er TG og OZ lett tilgjengelig i F, men rundt påske er nok ikke det beste tidspunktet.
Er litt tilgjengelig på CDG-BKK, TG931 25/3, TG933 29/3. Eventuelt kan du fly FRA-ICN, OZ542 er ledig 25/3, men da må du fly i C fra ICN til BKK.
Fly med oss
15-01-2013, 21:49
Du har vel 72 timer på deg hvis du har satt den på hold?
Så jeg kan booke uten at poengene ennå er på konto?
Robbiedeluxe
15-01-2013, 21:54
Så jeg kan booke uten at poengene ennå er på konto?
Ja, det kan du. Men YMMV.
Har ikke gjort det selv, men det skal være mulig, ja. Finne rute, ringe og sette på hold, kjøpe poeng og ringe tilbake for endelig booking når de har kommet inn. Ref bl.a. http://www.flyertalk.com/forum/us-airways-dividend-miles/1018431-star-alliance-award-bookings-using-us-airways-miles-faq-help-thread-merged.html og http://boardingarea.com/blogs/onemileatatime/2012/03/22/us-airways-dividend-miles-award-redemption-basics/
Fly med oss
15-01-2013, 22:06
Ok, takk, er på telefonen med US nå :)
Fly med oss
15-01-2013, 23:04
Interessant opplevelse, dette... Prøvde først denne routingen:
OSL-FRA LH C
FRA-ICN OZ F
ICN-TPE TG C (destination)
TPE-NRT NH C (stopover)
NRT-FRA NH F
FRA-OSL LH C
Men fikk da vite at stopover ikke er tillatt i samme region som destination, noe jeg syntes var merkelig, men ville ikke krangle. Jeg prøvde å redde hjemreisen i F ved å droppe stopover, men klarte ikke å finne noen flight fra TPE til TYO som passet. Jeg kapitulerte og brukte noen minutter på egen hånd før jeg ringte tilbake med en routing uten stopover:
OSL-FRA LH C
FRA-ICN OZ F
TPE-ICN OZ C
ICN-HND OZ C (12 timer over natten til neste flyvning)
NRT-FRA NH F
FRA-OSL LH C
Og den gikk igjennom uten noe trøbbel. Jeg fikk bekreftet at US holder den for meg i 72 timer. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og håpe at poengene jeg har kjøpt dukker opp før det er for sent :drunk:
Tommy777
15-01-2013, 23:07
Interessant opplevelse, dette... Prøvde først denne routingen:
OSL-FRA LH C
FRA-ICN OZ F
TPE-NRT NH C (stopover)
NRT-FRA NH F
FRA-OSL LH C
Men fikk da vite at stopover ikke er tillatt i samme region som destination, noe jeg syntes var merkelig, men ville ikke krangle. Jeg prøvde å redde hjemreisen i F ved å droppe stopover, men klarte ikke å finne noen flight fra TPE til TYO som passet. Jeg kapitulerte og brukte noen minutter på egen hånd før jeg ringte tilbake med en routing uten stopover:
OSL-FRA LH C
FRA-ICN OZ F
TPE-ICN OZ C
NRT-FRA NH F
FRA-OSL LH C
Og den gikk igjennom uten noe trøbbel. Jeg fikk bekreftet at US holder den for meg i 72 timer. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og håpe at poengene jeg har kjøpt dukker opp før det er for sent :drunk:
Herlig! Hvilket materiell er det ANA bruker til Frankfurt? Kanskje du er superheldig og faar nye, superpansre First Square??
Tror det er feil, kan ikke se noe i membership-guiden (http://www.usairways.com/en-us/dividendmiles/programdetails/memberguide.html) som skulle tilsi det. Kanskje det er blandet med at stopover ikke er tillatt hvis det er på en award med kun én region (f.eks. Europa-Europa).
"Stopovers are not permitted when travel is within one award region or for multi-city travel."
Ville ha forsøkt et par agenter til før du booker. Alternativt kan du bestille openjaw (det er tillatt med én stopover eller én openjaw) hvis du finner billigbilletter mellom TPE og TYO utenom.
Fly med oss
15-01-2013, 23:14
Herlig! Hvilket materiell er det ANA bruker til Frankfurt? Kanskje du er superheldig og faar nye, superpansre First Square??
KVS sier det er en 77W, så da er det vel i realiteten en 777-300ER vil jeg tro. Er det noe tess? :wow:
Fly med oss
15-01-2013, 23:16
Ville ha forsøkt et par agenter til før du booker. Alternativt kan du bestille openjaw (det er tillatt med én stopover eller én openjaw) hvis du finner billigbilletter mellom TPE og TYO utenom.
Det går egentlig fint sånn som det er nå. 10 dager i Taiwan i juni blir helt greit, kjenner jeg :cool: Men jo, tror nok det var noe sammenblanding på "desken" i det første forsøket mitt.
Hei!
Er det noen som har flydd F hos Asiana i deres 747 til ICN?
Er det brukbart?
KVS sier det er en 77W, så da er det vel i realiteten en 777-300ER vil jeg tro. Er det noe tess? :wow:
Når er denne turen? Er vel ikke ofte NH har denne ruten i F ledig. Vertfall ikke hvis det er langt frem i tid. Så heldig der :up:
Det går egentlig fint sånn som det er nå. 10 dager i Taiwan i juni blir helt greit, kjenner jeg :cool: Men jo, tror nok det var noe sammenblanding på "desken" i det første forsøket mitt.
Hehe, ok. :) Om du skulle ombestemme deg, ser jeg at Scoot (som jeg aldri har hørt om) flyr TPE-HND for ca 750 kr. Og stopover-en burde være tillatt.
NH F tilhører sjeldenhetene her, misunner deg den. Skal selv prøve NH i mai, men i C-klasse og kun en kort flight (HND-GMP).
Hei!
Er det noen som har flydd F hos Asiana i deres 747 til ICN?
Er det brukbart?
Det er mange tripreporter rundt omkring med Asiana First. 74E-en de bruker på FRA-ICN er litt eldre, og får noe kritikk for å ligge etter på "hard product". Men service, catering osv skal være blant det beste du får.
Har noen forslag til rute i C fra BGO til CPT i januar 2014? Gjerne med en stopover i f.eks NBO. Ser ut som det er veldig dårlig tilgjengelighet, selv når jeg søker så langt frem jeg kommer (november/desember).
Siterer meg selv her, har noen forslag til de beste alternativene? Både med tanke på tilgjengelighet, og beste C-produkter. Det ser ut som LX slipper litt på ZRH-NBO, så det ligger an til BGO-FRA-ZRH-NBO-JNB-CPT med LH/LX/SA til, og CPT-JNB-IST-FRA-BGO med SA/TK/LH hjem. Men det virker litt optimistisk, så det spørs om jeg må kjøpe posisjoneringsflight til CPH/FRA utenom for å redusere antall segmenter. Via ACC kan også være aktuelt. Noen tanker?
Fly med oss
15-01-2013, 23:45
Når er denne turen? Er vel ikke ofte NH har denne ruten i F ledig. Vertfall ikke hvis det er langt frem i tid. Så heldig der :up:
Flyvningen med OZ i F er 20. juni, mens retur med NH i F er 2. juli. Jeg skjønte jeg hadde ramlet over noe stort når jeg fant den med NH - helt tilfeldig!
NH F tilhører sjeldenhetene her, misunner deg den. Skal selv prøve NH i mai, men i C-klasse og kun en kort flight (HND-GMP).
Jeg prøvde det motsatte i april i fjor. GMP-HND med NH i C. Ble litt skuffet i grunn... Nå husker jeg ikke flytypen i farta, men det var 2-3-2-konfigurasjon. Det var ikke mulig å velge mellom flere hovedretter, selv om menyen ved første øyekast tilsa det. Det viste seg dog at de to rettene som stod der ble servert i hver sin halvdel av måneden. Men de hadde ekte Champagne (på små flasker), og akkurat det var jo hyggelig :fly
Hmm... da må jeg kanskje revurdere. Er booket på OZ F NRT-ICN nå, men skal snart endre noen datoer. Tenkte å benytte anledningen til å samtidig bytte til HND-GMP, fordi det i følge mange på FlyerTalk skal være mer effektive og praktiske (nærhet til byene bl.a.) flyplasser. I tillegg får jeg da en time lenger layover (fra 22 til 23 timer tror jeg) i Seoul. Er litt ubesluttsom merker jeg.
Husker du mer om flighten, og hva som skuffet? Var (tvangs)maten god? ;) Flighten jeg eventuelt bytter til er satt opp med 763, men er usikker på hvilken konfigurasjon (enten 2-1-2 eller 2-2-2).
Fly med oss
16-01-2013, 00:09
Hmm... da må jeg kanskje revurdere. Er booket på OZ F NRT-ICN nå, men skal snart endre noen datoer. Tenkte å benytte anledningen til å samtidig bytte til HND-GMP, fordi det i følge mange på FlyerTalk skal være mer effektive og praktiske (nærhet til byene bl.a.) flyplasser. I tillegg får jeg da en time lenger layover (fra 22 til 23 timer tror jeg) i Seoul. Er litt ubesluttsom merker jeg.
HND er deilig nærme byen i forhold til NRT, og har i tillegg en fantastisk spottertakterrasse! GMP er veldig liten, men effektiv.
Husker du mer om flighten, og hva som skuffet? Var (tvangs)maten god? ;) Flighten jeg eventuelt bytter til er satt opp med 763, men er usikker på hvilken konfigurasjon (enten 2-1-2 eller 2-2-2).
Mener det var ok mat, men tror jeg ble skuffet over dårlig (eller manglende) IFE. Nå skal det sies at jeg fløy til ICN to dager før med LH i F, så da var uansett fallhøyden stor ;-)
Ok, takk, får se hva jeg ender med. Testet med en dummy booking, og det er i hvert fall 2-1-2-konfigurasjonen, som jeg tror er med oppdatert C og IFE. Tipper at du reiste med 772, den har 2-3-2 og er satt opp ut mars. Flighten før er for øvrig TG F, og den neste er OZ F, så er litt i samme situasjon som deg der. ;)
Er det noen som vet om det er mulig å booke flighter med mellomlanding, som TK41 (CPT-JNB-IST)? I ANA tool finner jeg den kun når jeg søker JNB-IST, ikke hvis jeg forsøker CPT-IST eller CPT-JNB. Hvordan ser USDM-agentene det? Hvis den kan bookes, gjelder det som ett eller to segmenter?
Fly med oss
16-01-2013, 21:26
OSL-FRA LH C
FRA-ICN OZ F
TPE-ICN OZ C
NRT-FRA NH F
FRA-OSL LH C
Poengene dukket opp ca. 22 timer etter at kjøpet var gjennomført, så da har jeg akkurat ringt US og bekreftet turen :drink
Er det noen som vet om det er mulig å booke flighter med mellomlanding, som TK41 (CPT-JNB-IST)? I ANA tool finner jeg den kun når jeg søker JNB-IST, ikke hvis jeg forsøker CPT-IST eller CPT-JNB. Hvordan ser USDM-agentene det? Hvis den kan bookes, gjelder det som ett eller to segmenter?
Det eneste jeg ser er at KVS Tool viser den som ett resultat i søkeresultatet på en gitt dato:
[KVS Availability Tool 7.1.2/Diamond - SNT: Awards/StarAlliance/JP-ANA-SP1] (http://www.KVSTool.com/)
CPT Cape Town Intl ZA [FACT]
IST Istanbul Metro / Ataturk TR = IST SAW [LTBA]
THU 20 Jun 2013 | 3 Seats
Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Availability
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- -------------
TK 41 CPT 15:40 IST 05:40 +1 330 1+ FS/ CS- YS-
Poengene dukket opp ca. 22 timer etter at kjøpet var gjennomført, så da har jeg akkurat ringt US og bekreftet turen :drink
Hvor mange miles måtte du betale ? 110.000 ?
Europa - Nord-Asia er 100 000 i F.
Europa - Nord-Asia er 100 000 i F.
Klart ja, jeg fik det for mig at Fly med oss var forbi BKK.
Litt til dere DM reisende i TG F… Hvis det skulle dukke opp en telefon fra dem i Oslo om ditt bekreftede sete i 380 F, les videre…
Virker som TG 380 F har blitt ”hot”. Undrer på om den snart blir blokkert hos DM, så stå på.:rolleyes:
16. mars drar vi med UA MP award til SYD, begge veier med TG F i 380 ( t/r ) BKK og til SYD i F på 744.
Hjemreisen fra SYD 27. mars og hjemme Skjærtorsdag. For noen dager siden ringte TG Oslo meg og lurte på om vi heller kunne ta direkten til OSL fra BKK i C. Ytterst elendig forslag. :(
I åpningsreplikken nevnte de at vi hadde DM ( antok at de trodde alle i O klasse var DM ).
Jeg svarte at det var ærlig opptjente poeng hos MP…
Neste forslag en dag senere og overnatting på Novotel BKK… Heller ikke min ide, MEN connection time i BKK er 65 min , så sikkert ingen F kantine der om vi dro på direkten. Hjem på Skjærtorsdag var heller ingen favoritt, men eneste jeg kunne booke i F i april i fjor. Brukte måneder å få F hele veien.
Kom med et motforslag. Send oss to netter ( ikke lyst på mer siden vi er i Bangkok 5 uker tidligere med MP og TG F da også , 5 netter, se signature ) , men hjem Påskeaften og et par dager til å komme til hektene igjen før første arbeidsdag hørtes deilig ut.
Akseptert, topp hotell ( ikke bestemt, forhandlinger i gang ) med frokost og middag og transport t/r BKK ( sikkert TG limo ). Selvfølgelig vil vi ha tidelig retur fra hotellet for å få god tid i kantina .
Så dere DM folk kan jo få en slik forespørsel også. Forbered dere på svar/betingelser…
Dere som ikke har booket TG 380 F, løp og kjøp.. Hvem vet om TG kopierer LH/LX..;)
Jeg spurte min kontakt hos TG Oslo, og DM gjengen var visst mye mer vanlig enn MP folka..
Men TG Oslo gir toppservice. Selve saken blir behandlet og avgjort i Frankfurt.
Var overrasket at de hadde mitt telefonnummer, men det fikk de vel av UA..
Robbiedeluxe
17-01-2013, 16:18
Sliter litt med å forstå hvorfor de ringte deg, egentlig?
De ville frigjøre våre seter ( gratis bonusseter ) slik at de kunne selge dem til full pris, så meget god butikkfor TG... Sikkert venteliste med betalingsvillige folk...
Forsto det umiddelbart siden de nevnte at vi hadde DM.. ( som vi ikke hadde ).
Vår avreise dag 29. mars er helt full også . Spurte om det... Prøvde å bytte seter...
Fly med oss
17-01-2013, 19:14
De ville frigjøre våre seter ( gratis bonusseter ) slik at de kunne selge dem til full pris, så meget god butikkfor TG... Sikkert venteliste med betalingsvillige folk...
På en måte forståelig, men på en annen måte veldig sært. Hvis dere ender opp med å reise hjem i C direkte BKK-OSL, så får vi håpe dere får litt ekstra god service om bord.
Neida, vi er bekreftet i 380 F til FRA og C videre med LH.
Tommy777
18-01-2013, 07:20
He he.. Ja, det er en av top 3 F produkter paa planeten. Er ikke tilgjengelig paa alle ruter (vi har 77W til ORD, men gammel F). litt research og du finner nok ut om du har truffet jackpot
http://www.ana.co.jp/int/svc/w_en/f/seat/first_square/
Hei,
Leker litt med tanke om å dra et sted med mine DM, etter 2 kampanjer.
Har tenkt på et sted varmt, og det ser ut som om at det er mulig å dra til Mombasa, via Etiopia. Det er Ethiopean Airways som flyr fra Addis Ababa til Mombasa.
Det jeg lurer på er om dette er mulig, siden det står i innledningen her på del 1, at stopover må være på en Star Alliance hub.
Addis er en hub, men det er ikke Mombasa. Derfor lurer jeg på om de vil nekte et 5 dagers opphold der nede? Noen som vet?
jameson82
18-01-2013, 09:22
Hei,
Leker litt med tanke om å dra et sted med mine DM, etter 2 kampanjer.
Har tenkt på et sted varmt, og det ser ut som om at det er mulig å dra til Mombasa, via Etiopia. Det er Ethiopean Airways som flyr fra Addis Ababa til Mombasa.
Det jeg lurer på er om dette er mulig, siden det står i innledningen her på del 1, at stopover må være på en Star Alliance hub.
Addis er en hub, men det er ikke Mombasa. Derfor lurer jeg på om de vil nekte et 5 dagers opphold der nede? Noen som vet?
Mombasa som destination og Addis som stoppover er en lovlig routing
Fly med oss
18-01-2013, 19:17
He he.. Ja, det er en av top 3 F produkter paa planeten. Er ikke tilgjengelig paa alle ruter (vi har 77W til ORD, men gammel F). litt research og du finner nok ut om du har truffet jackpot
http://www.ana.co.jp/int/svc/w_en/f/seat/first_square/
Hydr hydr :stir Da gleder jeg meg ekstra mye!
Har hatt en hyggelig samtale med DM og reservert en 30 årsgave til meg selv. Så gjenstår det å se om jeg tar til fornuft og ikke booker, eller om ufornuften seirer. Er jo litt surt å ha booket alle feriedagene allerede i midten av januar.
Følgene ble bestilt relativt raskt, selv om damen trykket noe seint på dataen. Ikke kunne hun helt reglene med stopover/destinasjon heller. Men fikk vite det av meg.
SVG - CPH - CDG med SK MD80 og A321 i C
CDG - BKK med TG A380 i F
BKK - SIN med TGA346 i C
Noen dager i Singapore
SIN - BKK med SQ B772 i C
BKK - HND med TG B77W i F
Så noen dager i Tokyo
NRT - LHR med NH B77W i F
LHR - SVG med SK B737 i C
Så til dere så kan det:
Hvis en kommer inn med Thai til BKK i F, har man kun tilgang til F-loungen hvis en flyr videre med Thai, eller er det også tilgang om jeg heller flyr videre til Singapore med SQ?
Hvis du flyr videre med SQ F/C: ja.
Hvis du flyr videre med SQ Y: YMMV. Offisielt ikke, men en del har fått tilgang likevel, etter det jeg har sett på FT.
Fin rute, har et par av de samme flightene som deg i mai (valgte stopover i SEL og OZ F fremfor NH F). Når reiser du? Lurer på å endre til FRA-BKK for å være sikker på å få A380 (som allerede har blitt usatt én gang med halvannen måned på CDG-BKK). Bakkepersonell, lounge og catering ut av FRA skal også være bedre i følge flere TG-rapporter på FT, så jeg angrer "litt" på at jeg ikke valgte det i utgangspunktet.
--
Har noen tanker om "taktikk" for kjøp av miles nå fremover, med tanke på AA+US? Er 11 øre pr AAdvantage-mile like bra verdi som USDM-miles? Har inntrykk av at det er dyrere å bruke Oneworld-miles pga fuel charges (i hvert fall med BA), men vet ikke om uttakstabellene tar hensyn til dette...? Skal i hvert fall kjøpe 75 000 pga en C-tur til Afrika (med stopover blir det jo billigere enn vanlig, kjøpt Y!), men er usikker på om jeg skal benytte anledningen til å kjøpe 25 000 ekstra.
Ble DM-medlem for noen par dager siden, og vurderer å kjøpe 110000 miles for å få tatt en DM-tur. Først tilbudet med å kjøpe 50000 miles og så få 50000 miles ekstra, og deretter kjøpe 10000 miles til vanlig pris. Det går vel?
Tenker avreise i midten av juli en gang; Oslo - MUC - NRT (blir der et par dager), og så videre til BKK. Når jeg søker på ANA verktøy så får jeg opp svært få award-seter, og nesten ingen i F. Er det pga at det er for langt fremme i tid, eller tiden på året som er populært, eller er det bare vanskelig å finne award-seter i F?
Ble DM-medlem for noen par dager siden, og vurderer å kjøpe 110000 miles for å få tatt en DM-tur. Først tilbudet med å kjøpe 50000 miles og så få 50000 miles ekstra, og deretter kjøpe 10000 miles til vanlig pris. Det går vel?
Tenker avreise i midten av juli en gang; Oslo - MUC - NRT (blir der et par dager), og så videre til BKK. Når jeg søker på ANA verktøy så får jeg opp svært få award-seter, og nesten ingen i F. Er det pga at det er for langt fremme i tid, eller tiden på året som er populært, eller er det bare vanskelig å finne award-seter i F?
Ja det går, precis så jag gjorde senast.
Kan snarare vara att det är för snart, lättare å finna platser i höst. Samt att det är som du säger i en populär tid att resa.
Lycka till!
LH F får man ikke med USDM-miles, så da er det ANA som gjenstår. De frigir i hvert fall noen F-seter fra FRA, men vet ikke hvordan det er fra MUC. Problemet er at man ofte får opp ANA-tilgjengelighet med ANA tool som ikke USDM-agentene kan se, så da er du like langt. Foreslår å reise med OZ via ICN i stedet, som er veldig lett tilgjengelig fra FRA, også gjennom hele juli.
Du kan for øvrig spare 10 000 miles om du overbeviser agenten om at TYO er destinasjonen, i stedet for BKK (da blir det North Asia i stedet for South/Central Asia). Det gjør ingenting om "stopover-en" i BKK er mye lengre enn stoppen i TYO.
Jeg skal også bruge 10000 miles ekstra til en planlagt rejse i august/september , men jeg chancer den lidt og venter på at der dukker et nyt tilbud op i februar.
Udover på MUC er der jo også ANA forbindelser til LHR, FRA og CDG.
LH F får man ikke med USDM-miles, så da er det ANA som gjenstår. De frigir i hvert fall noen F-seter fra FRA, men vet ikke hvordan det er fra MUC. Problemet er at man ofte får opp ANA-tilgjengelighet med ANA tool som ikke USDM-agentene kan se, så da er du like langt. Foreslår å reise med OZ via ICN i stedet, som er veldig lett tilgjengelig fra FRA, også gjennom hele juli.
Du kan for øvrig spare 10 000 miles om du overbeviser agenten om at TYO er destinasjonen, i stedet for BKK (da blir det North Asia i stedet for South/Central Asia). Det gjør ingenting om "stopover-en" i BKK er mye lengre enn stoppen i TYO.
Tusen takk for tips! Ser forøvrig at jeg ikke har tilbudet med å kjøpe 50K og få 50K ekstra, så jeg må vente til det kommer.
Forøvrig har jeg sett for meg følgende (turen ned):
OSL-> FRA-> ICN -> HKG - BKK
Blir overnatting både i Frankfurt, Seoul og Hong Kong, men bare i Hong Kong hvor tiden fra landing til avgang neste destinasjon er over 24t, og da går det?
Har inntrykk av at det er dyrere å bruke Oneworld-miles pga fuel charges (i hvert fall med BA), men vet ikke om uttakstabellene tar hensyn til dette...? Skal i hvert fall kjøpe 75 000 pga en C-tur til Afrika (med stopover blir det jo billigere enn vanlig, kjøpt Y!), men er usikker på om jeg skal benytte anledningen til å kjøpe 25 000 ekstra.
Uttkastabellen tar ikke hensyn til fueltillegget, husk også at det er heftige flyplassavgifter på LHR dersom du ikke finner ledig bonuskapasitet mellom Norge og LHR, og må starte turen på LHR (tillegget i avgifter ifht. å være i transit er fort på mer enn 1000 NOK og er en passasjeravgift myndigheten har lagt på der borte).
Tusen takk for tips! Ser forøvrig at jeg ikke har tilbudet med å kjøpe 50K og få 50K ekstra, så jeg må vente til det kommer.
Forøvrig har jeg sett for meg følgende (turen ned):
OSL-> FRA-> ICN -> HKG - BKK
Blir overnatting både i Frankfurt, Seoul og Hong Kong, men bare i Hong Kong hvor tiden fra landing til avgang neste destinasjon er over 24t, og da går det?
Ja, det skal være en tillatt rute. Det kan være lurt å begynne samtalen med at du vil "bestille en awardtur fra Europa til Nord-Asia", for å hjelpe dem litt på vei. ;) Ettersom OSL-BKK er marginalt lengre enn OSL-TYO og OSL-HKG, skal BKK egentlig bli destinasjon i stedet for stopover. Men det er mange som likevel har klart å få det priset som Nord-Asia - om du får oppgitt 110 000, er det bare å takke høflig for hjelpen og legge på, for så å prøve neste agent.
Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å prøve å få tak i NH F først (MUC/FRA-NRT), det er ikke umulig. Bare den siste uken er det to her i denne tråden som har fått det til, og det skal være et veldig bra produkt, så det kan være verdt forsøket. Vet ikke hvilke tanker du har om returen, men TG F ut fra BKK skal være fantastisk, med deres F-lounge, én time gratis spa m.m. Fra BKK til Europa har du en ganske stor sannsynlighet for å få TGs beste F-produkter (77W med suiter: http://goo.gl/i1RUH, eller A380). Begge går også mellom HND og BKK, men kun med F-tilgjengelighet på 77W-avgangen, etter det jeg har sett.
Uttkastabellen tar ikke hensyn til fueltillegget, husk også at det er heftige flyplassavgifter på LHR dersom du ikke finner ledig bonuskapasitet mellom Norge og LHR, og må starte turen på LHR (tillegget i avgifter ifht. å være i transit er fort på mer enn 1000 NOK og er en passasjeravgift myndigheten har lagt på der borte).
Kjedelig da, London er den eneste OW-huben jeg kommer meg direkte til fra BGO. Men AY kan jo være et alternativ etter posisjoneringsflight til OSL. Uansett vil det ikke vært bortkastede miles, har forstått at de har ganske grei verdi som oppgradering, f.eks fra WT+ til CW.
Da slo bookingtrollet i meg ut i full blomst, og denne turen er nå bestilt. Måtte forandre avreise til dagen før, men lenger ferie er ikke feil.
US Airways har ikke helt roen på dette med nord og sør-øst asia, for slapp unna med 100.000 miles. Tror at trikset her var å kalle Tokyo destinasjonen og Singapore for stop over, for begge de 2 agentene jeg snakket med sa samme antall miles.
Nå er det bare å spør sjefen om fri....
SVG - CPH - CDG med SK A321 og A320 i C
BKK - SIN med TG A346 i C
Noen dager i Singapore
Så noen dager i Tokyo
Helikopter
21-01-2013, 21:02
Gratulerer med fin routing!
Ser frem til NH F rapportene fremover.
SVG - CPH - CDG med SK A321 og A320 i C
BKK - SIN med TG A346 i C
Noen dager i Singapore
Så noen dager i Tokyo
Pen routing der, når er dette for?
Pen routing der, når er dette for?
Dette er fra ca midten av september og mot slutten av samme måned. ANA har en del ledig rundt om disse datoen på NRT-LHR ruten, så det er bare å bestille.
memphis_belle
24-01-2013, 23:01
Hei,
Skal på DM tur til lørdagen og ser nå at jeg ikke har fått E-ticket på mail fra US airways.
Har bare fått en mail med "Confirmation code" som ikke ligner en E-ticket i det hele tatt.
Problemet er at når jeg skal reise hjem i fra Manila trenger jeg en E-ticket til å vise frem før jeg får lov til å gå inn på terminalen.
Noen som kan gi meg litt informasjon om dette?
Mvh,
MB
janarne101
25-01-2013, 02:05
Jeg har fløyet DM flere ganger med en "Confirmation code" e-mail printet ut. Ingen problem.
Sist fredag når jeg entret terminalen i MNL var det heller ingen som sjekket billett. Men det er første gang det ikke har blitt gjort, så om det er nye rutiner eller bare tilfeldig, si det......
Hei,
Skal på DM tur til lørdagen og ser nå at jeg ikke har fått E-ticket på mail fra US airways.
Har bare fått en mail med "Confirmation code" som ikke ligner en E-ticket i det hele tatt.
Problemet er at når jeg skal reise hjem i fra Manila trenger jeg en E-ticket til å vise frem før jeg får lov til å gå inn på terminalen.
Noen som kan gi meg litt informasjon om dette?
Mvh,
MB
Skal vel befinne seg et 037- nummer der et sted, som er e-ticket nummeret ditt? Hvis ikke kan du sjekke status på US Airways med confirmation code og avreisedato, så finner du det der.
Så lenge du viser et eller annet papir er alt ok. Tror ikke de i døra der bryr seg. Senest i okt og nov for oss..
Vet ikke om dette er viden kjent blandt DM-menigheten her inne.
Nytt DM award chart:
http://shopping.usairways.com/pv_obj_cache/pv_obj_id_0DFDEFF6FFFE6F8C01A8F9A2ABB8A5E3F7C90000/filename/partnerawardtravel.pdf
Og selv om det her for noen ti-talls poster siden dundret inn en suksesshistorie om LH F longsell, kan man likevel nå merke seg:
1) Beginning January 1, 2013, award redemption in Lufthansa first class cabin is unavailable
Er det noen av dere som har erfaringer med / tanker om bonusreise til Khabarovsk/Vladivostok helt øst i Russland? Eneste mulighet til å reise dit med Star Alliance er via ICN med OZ. Tanken slo meg om det kanskje kunne være mulighet for å få seg en tur med Asiana i C for 45k poeng. Er det sannsynlig at f.eks. OSL-LHR-ICN-KHV t/r vil kunne bestilles som en Europa-reise?
Ja, hele Russland skal regnes som Europa.
Er det noen av dere som har erfaringer med / tanker om bonusreise til Khabarovsk/Vladivostok helt øst i Russland? Eneste mulighet til å reise dit med Star Alliance er via ICN med OZ. Tanken slo meg om det kanskje kunne være mulighet for å få seg en tur med Asiana i C for 45k poeng. Er det sannsynlig at f.eks. OSL-LHR-ICN-KHV t/r vil kunne bestilles som en Europa-reise?
Reisen ville normalt koste over 70K poeng da den prises etter den dyrest besøkte regionen...
Reisen ville normalt koste over 70K poeng da den prises etter den dyrest besøkte regionen...
Ja, men de har feilpriset reiser via BKK i F også til 100k ved at man har argumentert med at destinasjon er Tokyo, skal egentlig være 110k. Kanskje om man maser litt kan det gå bra. Geografikunnskapene til disse agentene er ikke akkurat veldig sterke.
Fikk tilbud om å kjøpe 50000 miles og få 25000 bonus-miles. Dårligere tilbud enn mange av dere andre har fått tidligere.
king2stone
31-01-2013, 22:04
Fikk tilbud om å kjøpe 50000 miles og få 25000 bonus-miles. Dårligere tilbud enn mange av dere andre har fått tidligere.
Jeg har fått samme tilbud som deg for februar, mens i januar er det 100%. Fortsatt noen timer igjen...
Insomnia4u
01-02-2013, 05:04
100K miles koster $2521 med dette tilbudet, og med avgifter på DM-billett er en ca rundt NOK 15 000 for en first class ticket. Forutsatt at en er heldig med TG-rouletten er det fremdeles et ok tilbud hvis en finner billetter.
Tommy777
01-02-2013, 19:19
100K miles koster $2521 med dette tilbudet, og med avgifter på DM-billett er en ca rundt NOK 15 000 for en first class ticket. Forutsatt at en er heldig med TG-rouletten er det fremdeles et ok tilbud hvis en finner billetter.
Jeg ville ventet. Historien viser at det alltid er en ny tilbudsrunde med 100% bonus rett rundt hjoernet ;)
Det var da ingen 100k tilbudsrunde på lang tid i fjor vinter-vår.
Litt skuffet, selv om tilbudet sikkert er godt nå også. Men blir vel rundt 15000 + skatter og ingen bonusopptjening.
Insomnia4u
02-02-2013, 19:04
Jeg ville ventet. Historien viser at det alltid er en ny tilbudsrunde med 100% bonus rett rundt hjoernet ;)
Tja, har mappet opp en fin rute i F med TG i Asia i juli, og siden mange reiser da er det vel ikke sikkert at de plassene er tilgjengelig når neste tilbudsrunde kommer.
"bare" jeg som har fått tilbud om å kjøpe 100000 og få 150000?
Skulle vel holde en stund med 150, om jeg tør hive meg uti dette
Litt til dere DM reisende i TG F… Hvis det skulle dukke opp en telefon fra dem i Oslo om ditt bekreftede sete i 380 F, les videre…
Virker som TG 380 F har blitt ”hot”. Undrer på om den snart blir blokkert hos DM, så stå på.:rolleyes:
16. mars drar vi med UA MP award til SYD, begge veier med TG F i 380 ( t/r ) BKK og til SYD i F på 744.
Hjemreisen fra SYD 27. mars og hjemme Skjærtorsdag. For noen dager siden ringte TG Oslo meg og lurte på om vi heller kunne ta direkten til OSL fra BKK i C. Ytterst elendig forslag. :(
I åpningsreplikken nevnte de at vi hadde DM ( antok at de trodde alle i O klasse var DM ).
Jeg svarte at det var ærlig opptjente poeng hos MP…
Neste forslag en dag senere og overnatting på Novotel BKK… Heller ikke min ide, MEN connection time i BKK er 65 min , så sikkert ingen F kantine der om vi dro på direkten. Hjem på Skjærtorsdag var heller ingen favoritt, men eneste jeg kunne booke i F i april i fjor. Brukte måneder å få F hele veien.
Kom med et motforslag. Send oss to netter ( ikke lyst på mer siden vi er i Bangkok 5 uker tidligere med MP og TG F da også , 5 netter, se signature ) , men hjem Påskeaften og et par dager til å komme til hektene igjen før første arbeidsdag hørtes deilig ut.
Akseptert, topp hotell ( ikke bestemt, forhandlinger i gang ) med frokost og middag og transport t/r BKK ( sikkert TG limo ). Selvfølgelig vil vi ha tidelig retur fra hotellet for å få god tid i kantina .
Så dere DM folk kan jo få en slik forespørsel også. Forbered dere på svar/betingelser…
Dere som ikke har booket TG 380 F, løp og kjøp.. Hvem vet om TG kopierer LH/LX..;)
Jeg spurte min kontakt hos TG Oslo, og DM gjengen var visst mye mer vanlig enn MP folka..
Men TG Oslo gir toppservice. Selve saken blir behandlet og avgjort i Frankfurt.
Var overrasket at de hadde mitt telefonnummer, men det fikk de vel av UA..
TG utsatte byttet fra 773 til 388 på BKK-CDG fra 16. februar til 31. mars. 773 har færre seter i F enn 388, så din opplevelse skyldes kanskje knapphet på F-seter?
Da fikk jeg endelig ut fingeren og fikk booket DM-tur for en kompis og meg selv.
Routingen min ble som følger:
OSL-FRA LH 320 C
FRA-NRT NH 77W F
HND-SIN SQ 772 C
SIN-BKK TG 346 C
BKK-CDG TG 388 F
CDG-OSL SK 73H C
Kompisen min har samme routing, med unntak av OSL-NRT, hvor han flyr via LHR. (Kun ett ledig O-sete på hver flight.)
Møtte dessverre bare på strenge agenter (les: agenter som faktisk kan og følger reglene...), så det ble dårlig med "bonusstopp" underveis. Ble også kun C internt i Asia, da det var svært lite ledig i F, og det jeg fant ikke var lovlige routinger. Men enn så lenge viser setekartene ny config både i F på ANA og C på SQ, så hvis det holder seg er jeg godt fornøyd. :)
Insomnia4u
07-02-2013, 09:53
Trenger en kjapp tilbakemelding fra dere siden jeg nå satte denne turen på HOLD:
KRS-OSL i Y
OSL-FRA i C
FRA-BKK i F
BKK-HKG i F
HKG-BKK i F STOPOVER 14 dager
BKK-CDG i F
CDG- OSL i C
OSL-KRS i Y
Prøvde meg med Europa-Nord Asia siden routingen er til Hong Kong og destinasjonen ettersom jeg forstår er den lengst borte fra avreiseby. Har imidlertid en lang stopover i BKK som gjør at de ville belaste 110K poeng istedet for 100K. Hun sjekket dette med "Rate" avdelingen.
Siden jeg bare har det 50% tilbudet på DM-miles blir det totalt ca US 3000 for 110K.
Dette er i juli, så flyprisene på Y ligger rundt 10K. 6K ekstra for First er jo fristende, fordi jeg ikke vet hvor lenge TG tillater DM i first. Synspunkter fra dere erfarne brukere?
Dag Viking
07-02-2013, 09:59
Siden jeg bare har det 50% tilbudet på DM-miles blir det totalt ca US 3000 for 110K.
Dette er i juli, så flyprisene på Y ligger rundt 10K. 6K ekstra for First er jo fristende, fordi jeg ikke vet hvor lenge TG tillater DM i first. Synspunkter fra dere erfarne brukere?
Dette er så dyrt at jeg hadde heller satset på et tilbud med Qatar i biz + f.eks. Emirates F mellom HKG og BKK. Samme totalpris, men bedre mat og drikke ombord, samt god opptjening av bonuspoeng.
Kommer jo egentlig an på om du skal nedover uansett eller ikke. Et det kun for å fly F hadde jeg ventet. Føler meg temmelig sikker på at det kommer et nytt 100% tilbud om ikke så lenge. Skal du likevel avgårde er det kanskje ikke så galt.
Kommer jo egentlig an på om du skal nedover uansett eller ikke. Et det kun for å fly F hadde jeg ventet. Føler meg temmelig sikker på at det kommer et nytt 100% tilbud om ikke så lenge. Skal du likevel avgårde er det kanskje ikke så galt.
Nå ryktes det at en evt. AA+US-fusjon kan være rett rundt svingen, og da kan det hende det skjer ting (eller ikke skjer ting) ifht. tilbud, vanskelig å vite. (QR tar kun 12500 kr OSL-BKK i C-klasse nå, ombord er det antagelig like fjongt som TG-F)
Insomnia4u
07-02-2013, 10:30
Må innrømme at en stor del av grunnen er TG F og da spesielt å kanskje fly tre leg i 380 F pluss tre ganger F-check in i BKK. Frister mye mer TG enn andre selskap. Kan kombinere turen med noe jobb også.
Dag Viking
07-02-2013, 10:38
Må innrømme at en stor del av grunnen er TG F og da spesielt å kanskje fly tre leg i 380 F pluss tre ganger F-check in i BKK. Frister mye mer TG enn andre selskap. Kan kombinere turen med noe jobb også.
Hvordan klarer du å sjekke inn 3 ganger i BKK?
Massasjen i BKK er egentlig den eneste grunnen til å velge Thai, og det finnes mange grunner til å velge andre selskap og reiseruter. F.eks. er transfer i FRA og CDG når man ikke flyr hhv LH og AF F en slitsom opplevelse, og narrowbody C ut fra OSL er også noe som trekker ned.
Vi snakket om det senest i går over middagen, at Thai F hadde dårligere mat og drikke enn Qatar C, samt at servicen til Thai til tider rett og slett kan være dårlig og klønete i F.
Møtte dessverre bare på strenge agenter (les: agenter som faktisk kan og følger reglene...), så det ble dårlig med "bonusstopp" underveis. Ble også kun C internt i Asia, da det var svært lite ledig i F, og det jeg fant ikke var lovlige routinger. Men enn så lenge viser setekartene ny config både i F på ANA og C på SQ, så hvis det holder seg er jeg godt fornøyd. :)
Hva mener du med "bonusstopp"? Stopp på under 24 timer er i hvert fall lovlig, og regnes som transfer, ikke stopover.
Tenker mer på at man får en routing som ikke er den mest direkte.
Aha, da er jeg med. Men du kunne vel strengt tatt ha reist 1-stop begge veier, så det kunne ha vært verre. ;)
Insomnia4u
07-02-2013, 12:41
Hvordan klarer du å sjekke inn 3 ganger i BKK?
Massasjen i BKK er egentlig den eneste grunnen til å velge Thai, og det finnes mange grunner til å velge andre selskap og reiseruter. F.eks. er transfer i FRA og CDG når man ikke flyr hhv LH og AF F en slitsom opplevelse, og narrowbody C ut fra OSL er også noe som trekker ned.
Vi snakket om det senest i går over middagen, at Thai F hadde dårligere mat og drikke enn Qatar C, samt at servicen til Thai til tider rett og slett kan være dårlig og klønete i F.
Rettelse: 2 ganger :)
Skjønner, og er forsåvidt enig i endel av innvendingene. Men på CDG kan en vel bruke first class loungen? Og Senatorloungen i FRA er jo helt ok. Ser jo at det ikke er helt hardcore First tur. Kikket litt på QT og Emirates sine priser, og i juli er en oppe i 23K+ for samme strekk. Kan selvsagt velge andre datoer, men etter å ha lest så mange TG-rapporter kunne jeg tenke meg å prøve Thai i F
Amen! Thai F er ofte en mindre god opplevelse. De vil og prøver, men har ikke rutinene og elegansen som trengs. Fikk pulverkaffe i F siste jeg fløy med de. Jeg ville uten tvil valgt Qatar i C over Thai i F.
Islending
07-02-2013, 12:44
Rettelse: 2 ganger :)
Skjønner, og er forsåvidt enig i endel av innvendingene. Men på CDG kan en vel bruke first class loungen? Og Senatorloungen i FRA er jo helt ok. Ser jo at det ikke er helt hardcore First tur. Kikket litt på QT og Emirates sine priser, og i juli er en oppe i 23K+ for samme strekk. Kan selvsagt velge andre datoer, men etter å ha lest så mange TG-rapporter kunne jeg tenke meg å prøve Thai i F
Star alliance loungen i CDG er kjipe greier... Brukte den selv med TG F for ett år siden. Full av bråkete kinesere pga. en Air China flight som dro rundt samme tid som TG.
Star alliance loungen i CDG er kjipe greier... Brukte den selv med TG F for ett år siden. Full av bråkete kinesere pga. en Air China flight som dro rundt samme tid som TG.
Her høres det ut som om det er kineserne som er problemet, ikke loungen ;)
Insomnia4u
07-02-2013, 12:49
Ser den får stryk i flere forum, men det er en Star Alliance First Class Lounge der også, har en ikke tilgang såfremt en har F billett ankomst og C(siden ikke SAS tilbyr F) videre?
......og narrowbody C ut fra OSL er også noe som trekker ned.
Hvordan hadde du tenkt å komme deg til FRA med widebody da...? ;)
Via EWR kanskje.....men tviler på at det tillates av US...:D
Dag Viking
07-02-2013, 13:24
Hvordan hadde du tenkt å komme deg til FRA med widebody da...? ;)
Via EWR kanskje.....men tviler på at det tillates av US...:D
Alternativet var f.eks., som jeg skrev i samme post som du quotet, QR fra OSL, og de har vel widebody?
Alternativet var f.eks., som jeg skrev i samme post som du quotet, QR fra OSL, og de har vel widebody?
Jovisst , men ikke til FRA, som var routingen her :)
Islending
07-02-2013, 15:20
Her høres det ut som om det er kineserne som er problemet, ikke loungen ;)
Haha, ja. Men F loungen er også trang, dårlig utvalg av mat. De hadde sjampis da (men ingen Champagne-glass når jeg var der!!!). Det hjalp. Det positive med loungen er at det er en egen liten hageflekk / røyketerrasse på taket (uten utsikt), så du kan trekke litt frisk luft før flyturen.
Jeg er også temmelig sikker på at First class loungen er en *G lounge. Så alle med gullkort har adgang. Blir ganske fullt.
Insomnia4u
07-02-2013, 15:52
Jeg ringte til UK-kontoret og skulle bekrefte bookingen. Fikk da oppgitt at TG brukte ca 24 t på å bekrefte O-booking. Noen andre som vet om dette stemmer?
Jeg ringte til UK-kontoret og skulle bekrefte bookingen. Fikk da oppgitt at TG brukte ca 24 t på å bekrefte O-booking. Noen andre som vet om dette stemmer?
Mine flighter var bekreftet når jeg sjekket få timer etter bestilling. En av dem vises av en eller annen grunn ikke i Amadeus, men den er bekreftet i Royal (eller hva det nå er systemet til TG heter).
Husker noen åpningstidene til det "norske" reservasjonsnummeret?
Er det ikke 20:00 England tid
Bare å ringe, enten svarer de eller så får du svarer med åpningstidene.
Aha.
GMT:
07-20 hverdager.
08-16 lør/søn.
Det stemmer sikkert. Jeg blev bedt om at "call back in a couple of days" for at bekræfte at alle reservationere var OK.
Har lige fået booket sommerferien.
Destinationen er Vietnam med udrejse til Hanoi og hjemrejse fra Saigon med et stopover i Seoul:
Udrejse:
CPH-FRA, SK i business, A319
FRA-BKK, Thai på First, 747-4
BKK-HAN, Thai i business,A330-3
Hjemrejse:
SGN-ICN, Asíana i business,A321
Stopover Seoul
GMP-HND, ANA i business, 777
NRT-LHR, ANA i First,777-300
LHR-CPH, SK i Business, A321
Pris 110.000 miles og 903 kr i afgifter.
Tip: Agent rouletten virker. Jeg var så ubetænksom at nævne ordet "Stopover" i forbindelse med hjemrejsen, og fik at vide at det ikke var tilladt samtidig med en open jaw."Its either one or the other, not both" oplyste agenten mig om. Da jeg ringede senere og talte med en anden var jeg omhyggelig med ikke at nævne ordet stopover og reservationen gik fint igennem.
Det er tredje gang jeg bestiller en Dividend Miles tur, men denne gang har det været lidt af en prøvelse, med agenter der mildt sagt ikke virkede til at være helt på højde med situationens alvor, for nu at sige det pænt. Men pyt med det, man skal bare have lidt tålmodighed så ordner det sig alt sammen
Et ekstra tip:
Det kan være meget praktisk at have Nato alfabetet ved hånden når man booker, som her: http://www.osric.com/chris/phonetic.html
Pussig dette, DM tilbyr ikke LH i F lenger. Har brukt litt tid på å finne LH i F på UA MP ( er ikke på jakt etter det, men kun nysgjerrig ) til Asia, men har ikke funnet noe , hverken på lang sikt eller kort sikt.... Mulig ikke brukt nok tid, vil fortsette...
Insomnia4u
08-02-2013, 19:48
Det stemmer sikkert. Jeg blev bedt om at "call back in a couple of days" for at bekræfte at alle reservationere var OK.
Står confirmed på alle flightene nå, så regner med at det er ok. En pussig ting er at det mangler en TG-flight i Amadeus, mens TG(Og US.A) har registrert den. Ser den bare via meal-choice, siden Check my booking ikke fungerer på TG´s sider. Da jeg reserverte seter på TG-flightene via LH sine sider bekreftes det ikke. Mulig at Det bare sendes en forespørsel til TG siden jeg snakket med SAS, og da viste reisen som en LH-bonusreise. Jada. Høres ut som det er flere agenter som holder på.
Dere som har reist mye DM, ringer dere TG direkte og reserverer seter?
Dag Viking
08-02-2013, 19:55
Dere som har reist mye DM, ringer dere TG direkte og reserverer seter?
Det fungerer fint ja.
Står confirmed på alle flightene nå, så regner med at det er ok. En pussig ting er at det mangler en TG-flight i Amadeus, mens TG(Og US.A) har registrert den. Ser den bare via meal-choice, siden Check my booking ikke fungerer på TG´s sider. Da jeg reserverte seter på TG-flightene via LH sine sider bekreftes det ikke. Mulig at Det bare sendes en forespørsel til TG siden jeg snakket med SAS, og da viste reisen som en LH-bonusreise. Jada. Høres ut som det er flere agenter som holder på.
Har samme "problemet" her; flyr SIN-BKK-CDG med TG sammen med en kompis. I Amadeus vises ikke min flight SIN-BKK, mens BKK_CDG flighten hans ikke vises. Men hos TG ligger alle inne.
Islending
09-02-2013, 01:05
Det er pga at Thai ikke bruker Amadeus. De vil ikke vise seg. Så lenge de dukker opp på TGs egne sider skal de være ok. For å reservere seter må det ringes eller sendes mail til contact@service.thaiairways.com
Det er tredje gang jeg bestiller en Dividend Miles tur, men denne gang har det været lidt af en prøvelse, med agenter der mildt sagt ikke virkede til at være helt på højde med situationens alvor, for nu at sige det pænt. Men pyt med det, man skal bare have lidt tålmodighed så ordner det sig alt sammen
Et ekstra tip:
Det kan være meget praktisk at have Nato alfabetet ved hånden når man booker, som her: http://www.osric.com/chris/phonetic.html
Selv synes jeg det er blitt lettere å bestille DM turer, min første tur brukte jeg ca 45 min å bestille, mens nå går det på rett rundt 10min (er vel nr 5 eller 6 nå). Synes de har bltt flinkere til å finne det du ber om, og ikke virke bedrevitende og skal nevne alt slags kombinasjoner. At geografikunnskapene tidvis er ganske dårlige kan jo bare bli til ett pluss.
"Nato alfabet" er vel ganske normalt å bruke når en driver med bokstaver, hvis ikke blir det fort feil. Men US agentene har jo sin egen vri på enkelte bokstaver uten at det gjør noe.
Insomnia4u
09-02-2013, 09:59
Selv synes jeg det er blitt lettere å bestille DM turer, min første tur..
Var min første DM-booking, tok ca 10 min, mye takket være tips fra dette forumet. Veldig mye god info og TR her!
Pussig dette, DM tilbyr ikke LH i F lenger. Har brukt litt tid på å finne LH i F på UA MP ( er ikke på jakt etter det, men kun nysgjerrig ) til Asia, men har ikke funnet noe , hverken på lang sikt eller kort sikt.... Mulig ikke brukt nok tid, vil fortsette...
Som nevnt for en del poster siden - LH har (skal) offisielt sperret F-stene for andre enn LH-bookinger.
Islending
09-02-2013, 16:35
Som nevnt for en del poster siden - LH har (skal) offisielt sperret F-stene for andre enn LH-bookinger.
Vil de kutte ALL F-tilgjengelighet for partnere? Eller vil de fremdeles slippe ledige seter to uker før? :(
Hm hm, har brukt litt tid i dag for å titte mer . Eneste til Asia jeg kan finne hos UA MP er TG og OZ. Ganske greit foreløpig ... så lenge BKK eller ICN. Men null niks til HKG og NRT ... Null ANA... Men dette er kun UA MP .. Aner ikke DM ..
Spørsmålet er hvor lenge blir TG og OZ ?? TG kontoret i Oslo var så vant med DM folk. Trodde min MP booking var DM ..
Hva om US blir OW ? Åpnes slusene igjen ?
Har nok MP poeng til nok en F tur, og valget er lett, OZ mens det er mulig..;). The best...
Det er en del ledige seter på ANA, men har aldri sett mer enn ett på hver flight.
Glemte , jeg søker alltid på to..;)
Tommy777
09-02-2013, 19:58
Hm hm, har brukt litt tid i dag for å titte mer . Eneste til Asia jeg kan finne hos UA MP er TG og OZ. Ganske greit foreløpig ... så lenge BKK eller ICN. Men null niks til HKG og NRT ... Null ANA... Men dette er kun UA MP .. Aner ikke DM ..
Spørsmålet er hvor lenge blir TG og OZ ?? TG kontoret i Oslo var så vant med DM folk. Trodde min MP booking var DM ..
Hva om US blir OW ? Åpnes slusene igjen ?
Har nok MP poeng til nok en F tur, og valget er lett, OZ mens det er mulig..;). The best...
Jeg tror du overvurdrerer hvor utbredt Dividend Miles kjoep er. Lufthansa har kuttet tilgjengelig av helt naturlige grunner: For det foerste har de gaatt fra 16F seter paa 747 til 8. Dessverre kom A380 mitt i den verste finansielle krisen og kom derfor med kun 8 seter. Det er en reduksjon paa 50%, saa betraktelig. Akkurat derfor har de ekstra tilgjengelighet for sine status medlemmer og holder seter tilbake saann at deres mest lojale kunder har bedre sjans til aa faa F tilgjengelig. Det samme gjoer Mileage Plus for sine 1K medlemmer. Jeg har bedre tilgjengelighet paa UA metall enn det du og andre lavere status/ uten status.
Videre er Mileage Plus miles mer verdt for folk som er medlem i Mileage Plus, er du ikke mp statusmedlem, spiller det ingen trille, da skaffer du deg miles der de er billigst. Og MP er en av de daarligste verdiene der ute. Det koster 100K t/r Europa i biz, 60K paa kjipklasse. AA tar 40K for kjipklasse. MP er en av de dyreste programmene for redemption og kjipest paa opptjening og kjoep.
En ansatt av TG, LH, DM eller uansett Star program aner ikke at du har kjoept dine miles med mindre at du deler dette med den du snakker med. Det er sproyt at DM er mindreverdige kunder enn naar du bruker dine Mileage Plus poeng og ingen agenter tror dette. Det at du ble oppringt og bedt om aa skifte flight, var fordi du var paa miles, ferdig med det. De vil ikke ringe DM miles kunder foer MP kunder fordi DM er mindre verd. Faktum er at Thai faar AKKURAT den samme betalingen fra begge transaksjonene. Og DM er en mygg sammenlignet med MP, saa det er mange flere som redeemer MP miles enn DM miles
Jeg ser slett ikke paa megselv og min og damens mileage plus balanse som en hoeyere klasse poeng enn det DM er. Jeg tjener opp nesten like mye miles i MP paa ikke flightrelatert aktivitet, alt fra kredittkortbruk til MP mall, kampanjer etc. DM er ett helt vanlig lojalitetsprogram, akkurat som EB og MP der majoriteten ( 99.99%) har tjent opp poengene sine via flights, kredittkortbruk etc. gjort av sine egne medlemmer. Flyprat har noen hundre aktive medlemmer, Milepoint har rundt 5000, FT har rundt 30K, majoriteten er basert i USA og for oss er DM ubrukelig naa som LX og LH tilgjengeligheten er daarlig. Kanskje 2% av disse kjoeper DM poeng. Personlig har jeg stoppet aa kjoepe DM miles for en god stund siden, mange andre i USA har ogsaa gjort det av grunnen nevnt over.
Saa en TG agent i Oslo, snakker nok med 200-300 personer om dagen, det er totalt dobbelt saa mye som er aktive paa Flyprat, mens det realistisk sett er 20-30 som kjoeper miles, totalt kanskje 200 transaksjoner totalt stammer fra Flyprat kjoep..
Saa du overvurderer grovt hva mileskjoepere paa alle online forum staar for. Dette er en forsvinnende, ubetydelig liten andel av DM og kunder som brenner poeng paa Star flighter.
Og naar det gjelder OZ, proev ANA i Star.. Det er bedre enn Asiana. Seoul er en utrolig lite spennende destinasjon i Asia og ett upraktisk sted aa connecte i fra Europa.
Nei, det har de ikke. DM har valgt denne policyen. MP har fortsatt grei tilgjengelighet i F, dog kun 2 uker foer avreise, noen ganger 3-4 uker ut.
Som sagt, LH er tilgjengelig, men setene slippes sent. Tilgjengeligheten over atlanteren er meget god. Jeg bruker aa gjoere en biz booking foerst og deretter setter jeg en Expertflyer alert og da faar jeg beskjed naar LH blir tilgjengelig. Da gaar jeg paa united.com og booker F billetten og refunderer business billetten. Enkelt og greit.
Insomnia4u
10-02-2013, 13:31
Er det noen av dere som har lykkes i å booke 3.stk DM i First? Når jeg søker i ExpertFlyer(EF) kommer max 2 opp. Et alternativ kan jo være å booke 2 i F og 1 i C og sette på EF alert hvis de åpner opp et sete til i F. Er det slik at det noen ganger åpner opp flere F award seats nærmere avgangen, eller er det en maksgrense på award-seats?
Har lest flere ganger at det kan komme nye seter tilgjengelig senere, særlig med TG. Men har ikke selv erfaring med det.
Insomnia4u
10-02-2013, 14:29
Skjønner, da blir det nok mest aktuelt i C.
1. Stemmer det at det som regel er LX el SQ som har best C-produkt?
2. Ved booking av flere pers i en DM-reise, er det best å booke alle fra en konto eller går det greit å bruke tre forskjellinge DM-kontoer og samle i en PNR?
Har lest flere ganger at det kan komme nye seter tilgjengelig senere, særlig med TG. Men har ikke selv erfaring med det.
Jeg booket to awardseter på TG 930 fra BKK til CDG den 17. april, og der er det fortsatt to ledige, så det kan tydeligvis skje.
Jeg sjekket aldri om det var mer enn to seter ledige før jeg booket, som om de siste to setene har vært ledige hele tiden eller kommet til i ettertid vet jeg ikke.
Nei, det har de ikke. DM har valgt denne policyen. MP har fortsatt grei tilgjengelighet i F, dog kun 2 uker foer avreise, noen ganger 3-4 uker ut.
Beklager, da var det jeg som blandet litt her. Og til SQ777, generelt har jo de fleste selskaper flere seter til egne statuskunder enn til alliansepartnere, noen har også egne bookingklasser for egne kunder på eget metall med bedre tilgjengelighet.
Litt off topic: DM funker ikke med LH first, men kan man booke LH first med EB poeng?
Litt off topic: DM funker ikke med LH first, men kan man booke LH first med EB poeng?
Ja det kan man såfremt det er ledige awardseter,
Insomnia4u
12-02-2013, 13:44
Ved booking av flere pers i en DM-reise, er det best å booke alle fra en konto eller går det greit å bruke tre forskjellinge DM-kontoer og samle i en PNR?
Ved booking av flere pers i en DM-reise, er det best å booke alle fra en konto eller går det greit å bruke tre forskjellinge DM-kontoer og samle i en PNR?
Ved bruk av flere konti vil det alltid bli flere PNR om jeg ikke tar feil.
Dette er fullt mulig, men man må treffe på en agent som vet hvordan dette gjøres. I fjor våres fikk jeg samlet tre forskjellig reiser fra tre forskjellige kontoer på en PNR. men fikk det ikke til for reisen min nå til torsdag. Mange sier det ikke går, men det gjør det.
Dag Viking
12-02-2013, 17:38
Noen praktisk forskjell er det vel ikke? Kanskje det er en fordel i forbindelse med irrops, men på vanlige reiser har jeg ikke merket noen forskjell på 1 og 2 pnr.
Noen praktisk forskjell er det vel ikke? Kanskje det er en fordel i forbindelse med irrops, men på vanlige reiser har jeg ikke merket noen forskjell på 1 og 2 pnr.
Forskjell er at agenten/US må regne taxes manuelt med samlet PNR. (dvs pass på fueltillegget ikke er med)
Ved irrops er det jo greit med samme PNR, også ved aircraftchange og seteplassering.
Ved rebookig/sykdom kan det jo slå begge veier.
Insomnia4u
12-02-2013, 18:19
Blir ev en tur med familie hvis 100% tilbud, så greit med samme PNR ift irrops/seating.
Da antar jeg at det enkleste er å kjøpe poeng til sin egen konto, og bruke gift miles fra to andre kontoer og til sin egen?
Tommy777
12-02-2013, 19:03
Fikk i dag ett targeted tilbud (som sikkert mange andre MP medlemmer har faatt) om aa kjoepe United miles med opp til 40% avslag. 100.000 miles kom paa 2200 dollar all in. Jeg har nok miles, men med UAs tilgjengelighet er det et ganske ok tilbud, samt at du selv kan soeke online. Redemptionratene er hoeyere enn DM ogsaa
Er det lett eller vanskelig å få til en stopover som ikke er en *A-hub? Håper på å få til en stopover i DAR på vei til CPT. DAR er vel ikke en hub, men kanskje det vil fungere å spille dum, ettersom SAA, Ethiopian, Swiss, Turkish og EgyptAir flyr dit.
Er det eventuelt mulig å ta en open-jaw på vei til destinasjonen (i stedet for som hjemreise fra en annen by)? Det blir sikkert en merkelig problemstilling, men er f.eks. BGO - DAR // JRO - CPT (destinasjon) - IST - BGO tillatt?
Neppe, det der kan nok ikke kalles en open jaw. EDIT: det kan det selvsagt, men ikke i denne sammenhengen.
Hehe, ok. Mente at jeg hadde lest noen godkjente ruter med en slik "open-jaw" her eller på FT, men fant det ikke igjen i farten. Er foreløpig uvisst om det er fordi jeg ikke har søkt bra nok, eller fordi jeg har innbilt meg det. ;) Det ville i så fall være en grei måte å unngå *A hub-problematikken for stopover.
Det du har der er jo en routing med open jaw OG stopover (selv om du kaller det destinasjon og ikke stopover ;) ), noe som er i strid med reglene. Det ville ikke overrasket meg om noen på et eller annet tidspunkt har fått en slik routing godkjent av en agent som ikke ikke har vært helt stødig på reglene, men jeg ville i hvert fall ikke satset på å få det til... ;)
Nåja, man velger ikke hva som er stopover/destinasjon, det blir (eller, skal i hvert fall bli) styrt av hva som er lengst unna utgangspunktet. BGO-CPT er en del lengre enn BGO-DAR ;) Men du har nok dessverre rett likevel, tipper jeg.
Det er mest sannsynlig at US og AA kommer til å fusjonere sammen. Er det noen som har noen anelser om hva som skjer med folk som f.eks. har masse US DM miles til rådighet...? Og dersom US har flere 100% miles tilbud, er det da lurt i å kjøpe disse? Forslag anyone...
Chriscross
16-02-2013, 18:53
Det er mest sannsynlig at US og AA kommer til å fusjonere sammen. Er det noen som har noen anelser om hva som skjer med folk som f.eks. har masse US DM miles til rådighet...? Og dersom US har flere 100% miles tilbud, er det da lurt i å kjøpe disse? Forslag anyone...
Ved tidligere sammenslåinger har vel alle poengene blitt over ført 1:1? Ta en titt på redemptionprisene til AA Advantage og se om du liker det du ser. Disse blir sikkert litt endret, men kan vel gi en pekepinn på hva som er i vente.
Ta en titt på redemptionprisene til AA Advantage og se om du liker det du ser. Disse blir sikkert litt endret, men kan vel gi en pekepinn på hva som er i vente.
Tviler på store justeringer hos AA, disse er godt koordinert inn i OW som blir destinasjonen til det nye selskapet. Husk at uttak fra Norge og østover stort sett blir med AY eller BA om har friske fueltillegg. (Også debatert: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114387 )
Tommy777
16-02-2013, 21:13
Tviler på store justeringer hos AA, disse er godt koordinert inn i OW som blir destinasjonen til det nye selskapet. Husk at uttak fra Norge og østover stort sett blir med AY eller BA om har friske fueltillegg. (Også debatert: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114387 )
Cathay og JAL har ikke fuel tillegg, men det er verdt å merke seg at det ikke er billig å kjøpe AA poeng og redemption til Asia er mye høyere enn US.
AA sine agenter er også mye smartere enn US sine ;)
Ta en titt på redemptionprisene til AA Advantage og se om du liker det du ser. Disse blir sikkert litt endret, men kan vel gi en pekepinn på hva som er i vente.
Her er AA sitt award chart: https://www.aa.com/i18n/disclaimers/free-ticket-award-chart.jsp
Partner awards, som sikkert er mest aktuelt for de fleste: https://www.aa.com/i18n/disclaimers/aadvantageAllPartnerChart.jsp#1
Er ikke kjempeimponert. F.eks. Europa-Afrika er 75 000 hos både USDM og AAdvantage, men med AAdvantage kommer YQ i tillegg til skatter/avgifter, så det totalprisen blir mye høyere. Fra BGO er BA det eneste alternativet, og BA er vel verstingen på fuel charges.
Chriscross
18-02-2013, 09:40
Partner awards, som sikkert er mest aktuelt for de fleste: https://www.aa.com/i18n/disclaimers/aadvantageAllPartnerChart.jsp#1
Er ikke kjempeimponert. F.eks. Europa-Afrika er 75 000 hos både USDM og AAdvantage, men med AAdvantage kommer YQ i tillegg til skatter/avgifter, så det totalprisen blir mye høyere. Fra BGO er BA det eneste alternativet, og BA er vel verstingen på fuel charges.
Leser jeg riktig at det er 40 000 poeng en vei Europa-Midtøsten i F? I så fall er det jo bare å kjøpe inn mer US-poeng. BA First er helt OK.
Men tycker att det såg ut att behövas mycket färre mil hos AA? Tex Europa-Australien som jag har funderingar på ligger ju på 80000 hos AA jämfört med 150000 hos US. Eller har jag missat något? Är det en väg 80000?
Vad är YQ?
Edit: first class priser jag pratar om här.
Men tycker att det såg ut att behövas mycket färre mil hos AA? Tex Europa-Australien som jag har funderingar på ligger ju på 80000 hos AA jämfört med 150000 hos US. Eller har jag missat något? Är det en väg 80000?
Vad är YQ?
Edit: first class priser jag pratar om här.
Det er én vei hos AA ja, å de fleste strekninger er dyrere.
YQ = fuel surcharge. US tar ikke dette for noen partnere. AA tar dette om du reiser med British Airways. Det kan være flere tusen kroner om du skal langt bort, så det tar bort en del av gleden med award travel.
Leser jeg riktig at det er 40 000 poeng en vei Europa-Midtøsten i F? I så fall er det jo bare å kjøpe inn mer US-poeng. BA First er helt OK.
Ja, men f.eks for LHR-DXB er det 40 000 pluss:
United Kingdom Air Passengers Duty (GB) £ 130.00
United Kingdom Passenger Service Charge (UB) £ 34.49
BA YQ surcharge (YQ) £ 159.50
Nærmere 3000 kr i tillegg, hvis jeg har forstått det rett.
Tommy777
18-02-2013, 16:44
Ja, men f.eks for LHR-DXB er det 40 000 pluss:
United Kingdom Air Passengers Duty (GB) £ 130.00
United Kingdom Passenger Service Charge (UB) £ 34.49
BA YQ surcharge (YQ) £ 159.50
Nærmere 3000 kr i tillegg, hvis jeg har forstått det rett.
De 130 pundene som er luksusskatt gjelder kun reiser som originerer på LHR
Tommy777
18-02-2013, 16:48
Verdt å merke seg at AA IKKE tillater stop over på mer enn 24 timer utenfor nord Amerika.
Jeg tviler på at det blir store endringer for redemption ratene til AA. De er ganske in line med konkurrentene. Det er heller at US sine er for billige enkelte steder.
Det store spørsmålet er om man vil fortsette å dumpe miles
Dersom noen lurer på hva YQ er, koster det meg 860 dollar t/r totalt i skatter og avgifter Chicago -Oslo i F, mens med LH i F er prisen 126 dollar
Men tilgjengeligheten i BA F er glimrende
De 130 pundene som er luksusskatt gjelder kun reiser som originerer på LHR
Aha. Men det er fortsatt 319 GBP for YQ t/r + YQ på tilslutningsflighter + skatter/avgifter.
Verdt å merke seg at AA IKKE tillater stop over på mer enn 24 timer utenfor nord Amerika.
Ja, synes det er en stor ulempe. Men ettersom prisene er enveis, kan man i det minste ha open-jaw (mot 2 x bookinggebyr?).
Det store spørsmålet er om man vil fortsette å dumpe miles
Dersom noen lurer på hva YQ er, koster det meg 860 dollar t/r totalt i skatter og avgifter Chicago -Oslo i F, mens med LH i F er prisen 126 dollar
Men tilgjengeligheten i BA F er glimrende
Jeg tviler på at nye AA vil kjøre tilsvarende 100% bonuskampanjer. Så vidt jeg husker har de kjørt 40% rabatt tidligere, men vet ikke hva prisen pr mile var i utgangspunktet. Håper at USDM kommer med flere kampanjer før sammenslåingen, men magefølelsen sier at det er slutt.
Chicago-Oslo for 860 USD + 125 000 miles? Å kjøpe 125 000 DM-miles koster ca 2350 USD med 100%-kampanje, så det blir nærmere 18 000 kr totalt. Synes ikke det er en enormt bra deal med tanke på at man ikke tjener miles, ikke jobber mot status osv. Da har jeg heller is i magen og leter etter gode tilbud/feilprisinger, f.eks. LX F+LH F (300% opptjening) for 22 000 til flere steder i USA, som jeg så i forrige uke.
Tommy777
19-02-2013, 16:32
Aha. Men det er fortsatt 319 GBP for YQ t/r + YQ på tilslutningsflighter + skatter/avgifter.
Korrekt
Jeg tviler på at nye AA vil kjøre tilsvarende 100% bonuskampanjer. Så vidt jeg husker har de kjørt 40% rabatt tidligere, men vet ikke hva prisen pr mile var i utgangspunktet. Håper at USDM kommer med flere kampanjer før sammenslåingen, men magefølelsen sier at det er slutt.
Chicago-Oslo for 860 USD + 125 000 miles? Å kjøpe 125 000 DM-miles koster ca 2350 USD med 100%-kampanje, så det blir nærmere 18 000 kr totalt. Synes ikke det er en enormt bra deal med tanke på at man ikke tjener miles, ikke jobber mot status osv. Da har jeg heller is i magen og leter etter gode tilbud/feilprisinger, f.eks. LX F+LH F (300% opptjening) for 22 000 til flere steder i USA, som jeg så i forrige uke.
Enig med alt du sier her
jameson82
19-02-2013, 21:51
Oslo-Azorene må regnes som en Europa reise det?
Ja, kan ikke forstå noe annet, men det finnes vel ingen offisiell liste. Det må vel være en av få gode Europa-Europa-redemptions med USDM, i så fall. Hva med Kapp Verde? Også en del av Portugal, men geografisk i Afrika.
Kapp Verde er en selvstendig stat, og regnes som en del av Afrika både politisk og geografisk.
robertaas
19-02-2013, 23:20
Cabo Verde løsrev seg fra Portugal i 1975. Utdatert kunnskap avslører folks alder her...
Haha, litt av en bom. Jeg er nok født på 80-tallet, så vet ikke hvorfor jeg har fått det for meg. Geografi var aldri mitt sterkeste fag. ;)
king2stone
24-02-2013, 09:57
Før jeg skulle ut på DM-tur til Asia hadde jeg lest på denne tråden at en har samme rettigheter med en rewardsbillett som en som er betalt. Det er jo betryggende i utgangspunktet, men hva innebærer det reelt og mot hvem skal en rette rettigheten?
Jeg hadde en tur OSL-BRU-BKK, hvor første leg var med SN i Y og andre med TG i F. Dagen før avreise ringte jeg både Brussels Airlines og USAirways og bekreftet at alt var i orden.
Ved innsjekking kl 5 fikk vi melding om at navnene våre ikke var registrert. Vi ble derfor sendt den tunge veien over til billettskranken. Den unge mannen der kunne fortelle at billettene våre var «kansellert av systemet». Han sa vi måtte kjøpe nye billetter. Det ville vi selvsagt ikke da jeg hadde bekreftet billettene senest dagen i forveien, og spurte derfor hvilke rettigheter jeg hadde til ny billett.
Han svarte da at det måtte jeg ta opp med de som hadde utstedt billetten, dvs USAirways. Jeg ringte deres UK nummer, men møtte kun en svarer om at de ikke åpnet før kl 7 UK time. Det var på tide å bli forbannet..
Redningen ble at jeg fikk den unge mannen til å sjekke hva som var status på BRU-BKK med TG. Det viste seg at den ikke var kansellert, hvilket han måtte innrømme var merkelig om USAirways hadde kansellert billetten. Han kontaktet derfor sine overordnede i Brussels, hvor han fikk OK for å utstede nye billetter på C uten betaling. Han syntes tydeligvis han var snill som ordnet det, men jeg skulle gjerne visst om det var i henhold til våre rettigheter.
Det viste seg at Y var helt full. Sannsynligvis var det overbooking som gjorde at de fjernet oss rett før avreise. Jeg mistenker at SN sitt system først fjerner de med bonusbilletter og de med DM står kanskje ekstra lavt i kurs.
Det endte godt, men jeg har skjønt at jeg egentlig kan lite om hvordan jeg påpeker rettigheter og ovenfor hvem det skal gjøres. Vi skal ut på ny DM-tur i påsken, hvor første leg er med SN OSL-BRU, så det hadde vært fint med tips.
Før jeg skulle ut på DM-tur til Asia hadde jeg lest på denne tråden at en har samme rettigheter med en rewardsbillett som en som er betalt. Det er jo betryggende i utgangspunktet, men hva innebærer det reelt og mot hvem skal en rette rettigheten?
Jeg hadde en tur OSL-BRU-BKK, hvor første leg var med SN i Y og andre med TG i F. Dagen før avreise ringte jeg både Brussels Airlines og USAirways og bekreftet at alt var i orden.
Ved innsjekking kl 5 fikk vi melding om at navnene våre ikke var registrert. Vi ble derfor sendt den tunge veien over til billettskranken. Den unge mannen der kunne fortelle at billettene våre var «kansellert av systemet». Han sa vi måtte kjøpe nye billetter. Det ville vi selvsagt ikke da jeg hadde bekreftet billettene senest dagen i forveien, og spurte derfor hvilke rettigheter jeg hadde til ny billett.
Han svarte da at det måtte jeg ta opp med de som hadde utstedt billetten, dvs USAirways. Jeg ringte deres UK nummer, men møtte kun en svarer om at de ikke åpnet før kl 7 UK time. Det var på tide å bli forbannet..
Redningen ble at jeg fikk den unge mannen til å sjekke hva som var status på BRU-BKK med TG. Det viste seg at den ikke var kansellert, hvilket han måtte innrømme var merkelig om USAirways hadde kansellert billetten. Han kontaktet derfor sine overordnede i Brussels, hvor han fikk OK for å utstede nye billetter på C uten betaling. Han syntes tydeligvis han var snill som ordnet det, men jeg skulle gjerne visst om det var i henhold til våre rettigheter.
Det viste seg at Y var helt full. Sannsynligvis var det overbooking som gjorde at de fjernet oss rett før avreise. Jeg mistenker at SN sitt system først fjerner de med bonusbilletter og de med DM står kanskje ekstra lavt i kurs.
Det endte godt, men jeg har skjønt at jeg egentlig kan lite om hvordan jeg påpeker rettigheter og ovenfor hvem det skal gjøres. Vi skal ut på ny DM-tur i påsken, hvor første leg er med SN OSL-BRU, så det hadde vært fint med tips.
En billett er en billett uavhengig av hva man har betalt billetten med. Om man har billett i C og betalt for det med enten cash eller poeng skal man med. Her er det SN som roter og man har rettigheter i hht EUs regelverk (i og med at SN er EU selskap).
Bra det ordnet seg. Du har som nevnt alle rettigheter, også også re-routing om det hadde vært aktuelt, på SN's regning.
Hvor sannsynlig er det at poengtilbud dukker opp igjen i mars? Lurer på å hoppe på for siste gang...
Det har vært diskutert litt tidligere i tråden. Magefølelsen min sier dessverre at det ikke kommer mer, nå når AA+UA er offisielt. Tipper at AA har krevd det, billigsalgene har ikke akkurat vært populære innen *A i hvert fall. Men man vet aldri, krysser fingrene for at jeg tar feil.
Haff. Var inne på LH for å velge seter til mine 3 LH legs, da jeg tilfeldigvis så at OZ har downgraded meg fra first til business på FRA-ICN. Alternativene mine er da enten å ombooke via ZRH og BKK med Thai, eller å troppe opp til innsjekk i FRA og forvente en ok kompensasjon. Hva tror folk er lurest? Ombookingen er litt mer ugunstig når det gjelder tider, samt at jeg jo allerede skal fly Thai hjem igjen - grunnen til at jeg booket OZ østover. På den annen siden er jo halve poenget med turen å fly First begge veier… :/
Under på om OZ har byttet flytype ... Tviler på downgrade at noen har tatt F setene dine. Har hatt en del turer nå , og F har aldri vært full.
I høst var det ofte bytte. Vanligvis har de en av de to combiene annenhver dag på ruta, "21" og "23"... Tallene referer seg til de to siste siffer i reg'en.
Vanligvis til trippel seven..
Står fremdeles oppført med 74E på oversikten til LH men…
Rutetidene ved ombookingen var såpass ugunstige, at jeg nok heller lar det være som det er. Så får jeg krysse fingrene for at de enten finner plass til meg igjen ved innsjekk i FRA, eller at kompensasjonen er bedre enn den UA prøvde å prakke på TommyL ;)
Hva med en tlf til OZ ? Ringer man Europa nummer etter kontortid her, kommer man rett til Korea...
Lenge siden jeg har fått noen DM mail med 50 % tilbud nå.
Synes mailene kom tett som hagl tidligere.
Er festen over nå tro ?
Insomnia4u
03-03-2013, 16:59
Er mange som antar at det ikke kommer flere tilbud siden de nå fusjonerer med AA. Men det hadde vært hyggelig med en runde til :)
Er mange som antar at det ikke kommer flere tilbud siden de nå fusjonerer med AA. Men det hadde vært hyggelig med en runde til :)
Ja, er det jeg er redd for :(
Ikke helt ! Loggede ind på min konto og under Buy miles fandt jeg denne besked:
"Lucky You! You’re eligible to receive 100% in bonus miles when you buy miles today!
Hurry, this bonus offer ends March 31, 2013."
- for mit vedkommende vil det altså sige 100.000 miles for 1750$. Overvejer...skal, skal ikke...........
Insomnia4u
04-03-2013, 12:36
Fikk denne mailen nå:
"Get up to a 100% bonus through March 31, 2013*
How many bonus miles will you get when you buy or gift miles? Just visit the buy or gift page and enter your Dividend Miles number to find out. You can get up to a 100% bonus. Buy or gift today to get your mystery bonus. Offer ends March 31, 2013"
Logget inn to ulike ganger, men bare 25% bonus for meg i dag. Ser ut som den rulletten kanskje forandrer seg hver dag for ulike medlemmer. Da er det vel bare å logge inn sporadisk for å se om en treffer 100% bonusen.
Ulempen med dette tilbudet er jo at en nå må kjøpe poengene før en bestiller, og ikke kan sette booking på hold. I tillegg lurer jeg på om de innfører en datofrist for hvor langt frem i tid en kan booke disse. Siden DM er sagt å opphøre/fusjonere helt med AA i tredje kvartal i år, altså til høsten en gang. Hva tror dere om datofrist?
100%-tilbud når jeg logget inn jeg også! Fikk det opp også etter at jeg logga ut igjen.
Men er det gjengse oppfatning her at de må benyttes før høsten? Dette kan jo være siste sjans på lenge, vanskeliiig.
Mail til fruen, foreløpig ikke meg...
Insomnia4u
04-03-2013, 13:03
100%-tilbud når jeg logget inn jeg også! Fikk det opp også etter at jeg logga ut igjen.
Men er det gjengse oppfatning her at de må benyttes før høsten? Dette kan jo være siste sjans på lenge, vanskeliiig.
Hvis det er noen som har tid å ringe DM-kundeservice, så kan det jo være de har fått instruksjon om når siste award-booking er lov.
Hmmm...både jeg og sambo fikk kun 75%. Rene lotteriet dette her jo! Ingen mail, måtte logge inn for å se det.
Hmmm...både jeg og sambo fikk kun 75%. Rene lotteriet dette her jo! Ingen mail, måtte logge inn for å se det.
Fikk mail jeg, fikk 75%. Merkelig lotterikonsept, første gangen jeg har sett det.
GinTonic
04-03-2013, 13:48
100% jackpot her, hooray!
25% her... WTF..
Det som er litt spennende er hva som skjer med DM poengene etter sammenslåingen... vil alt bli overført OW poeng for poeng?
25% her... WTF..
Det som er litt spennende er hva som skjer med DM poengene etter sammenslåingen... vil alt bli overført OW poeng for poeng?
Det er vel det som har skjedd med de store sammenslåingene vi har kjent til hittil (tenker da på BMI + BA, UA + CO, AF + KL osv)
Det er vel det som har skjedd med de store sammenslåingene vi har kjent til hittil (tenker da på BMI + BA, UA + CO, AF + KL osv)
... og vil f.eks 100k poeng gi noe spennende uttelling hos OW?
75% her med min konto, 25% med min fars (som ble opprettet et par måneder senere i tilfelle det kom "gift miles"-kampanje igjen). Min har vært brukt til å kjøpe miles et par ganger tidligere, min fars er ubrukt. Vet ikke om det kan si noe om logikken som ligger bak. Håper det stemmer at det er mer tilfeldig, og at det varierer fra dag til dag.
Insomnia4u
04-03-2013, 14:50
75% her med min konto, 25% med min fars (som ble opprettet et par måneder senere i tilfelle det kom "gift miles"-kampanje igjen). Min har vært brukt til å kjøpe miles et par ganger tidligere, min fars er ubrukt. Vet ikke om det kan si noe om logikken som ligger bak. Håper det stemmer at det er mer tilfeldig, og at det varierer fra dag til dag.
Jeg opprettet tre (familie)kontoer for et par mnd siden. En er brukt til å kjøpe miles i år, de andre ikke. Alle kontoer står på 25% i dag. Siden det i mailen er bilde av en slot-maskin er det vel kanskje bare å logge inn hver dag å sjekke?
Ellers, trenger kvalifisert råd fra dere erfarne DM-reisende: Gitt at alle 3 kontoer får tilgang til 100% kjøper jeg. Bør jeg da bruke "gift miles" fra de to andre kontoene slik at alle poeng er samlet på én konto? Tenker da på felles PNR-nr som er greit ift seating/schedule change.
Edit: Ringte like godt DM-kontoret i England. Siden sammenslåingen ikke er godkjent av den amerikanske regjeringen ennå, er det ingen begrensning på award-dato :D
Helikopter
04-03-2013, 15:01
100% Bonus her, dette blir en tøff måned
memphis_belle
04-03-2013, 16:20
Blir vanskelig og bestemme seg her nå.
Tenkte jeg kunne kjøpe 100.000 miles nå og spare de til neste år.
Og da blir det vel med AA advantage programmet.
Ser på charten til AA at jeg trenger 105K i Biz og 140 i First til Asia 2.
Hvis jeg kjøper 100K nå og de siste 5000 fra AA, så får jeg en biz billett til ca 12.000.- + skatter.
Men man blir jo avhengig av enten BA eller AY får å komme seg ut i verden med OneWorld.
Er det noen som vet hvor mye Fuelchargen blir med BA til London?
Og eventuelt om Cathay er knipne på award seats i Biz mellom London og Hong Kong?
Regner med at intra asia (HKG-Manila) er enkelt slik det er med star partnerne.
Dette blir trist, var jo mye lettere med Star Alliance...
Ser på charten til AA at jeg trenger 105K i Biz og 140 i First til Asia 2.
Hvis jeg kjøper 100K nå og de siste 5000 fra AA, så får jeg en biz billett til ca 12.000.- + skatter.
Men man blir jo avhengig av enten BA eller AY får å komme seg ut i verden med OneWorld.
Er det noen som vet hvor mye Fuelchargen blir med BA til London?
Bare å gjøre en dummy-booking på en vanlig billett og sjekke detaljene for BA på oppsummeringssiden (regn med 4-6000 kroner i C). Husk at dersom du starter turen i London eller har stopover der så kommer den engelske "lukssuskatten (https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Passenger_Duty)" på toppen, dvs. 1000+ kr ekstra i avgifter. BA pleier ikke å ha flust med C/F seter til BKK/SIN heller om du sikter den veien.
Der røyk vi på et nytt 100% kjøp .... Og jeg som ikke skal reise på det forrige 100% kjøpet før i mai..
Vi har 3 kort og har shoppet miles 2 ganger før hver.
Nå fikk kun 2 av oss mail i ettermiddag. Og begge fikk 75 %.
Artig rullett dette her.
Men uinteressant i mine øyne inntil det eventuelt kommer opp i 100 % for alle igjen :)
Jeg opprettet tre (familie)kontoer for et par mnd siden. En er brukt til å kjøpe miles i år, de andre ikke. Alle kontoer står på 25% i dag. Siden det i mailen er bilde av en slot-maskin er det vel kanskje bare å logge inn hver dag å sjekke?
Hadde ikke fått mailen da, men ser det nå. Satser på jackpot kjapt. ;) Vet ikke om jeg trenger det selv enda, men reisefølget på en tur til neste år mangler 75 000. Vet ikke helt om jeg rekker en tredje tur fra nå og til de lukker slusene. :p Etter litt overveielse har jeg funnet ut at AA/OW ikke er attraktivt for meg som da blir bundet til BA, så det blir nok heller Lifemiles hvis jeg skal forsøke å få til flere billige bonusturer etter det er slutt med USDM.
Ellers, trenger kvalifisert råd fra dere erfarne DM-reisende: Gitt at alle 3 kontoer får tilgang til 100% kjøper jeg. Bør jeg da bruke "gift miles" fra de to andre kontoene slik at alle poeng er samlet på én konto? Tenker da på felles PNR-nr som er greit ift seating/schedule change.
Må man ikke betale gebyr for å "gifte"? I så fall hadde jeg heller bare tatt det på ulike PNRs. Kommer du til en dyktig agent kan h*n belaste tre kontoer og likevel få det på én PNR.
yaayyyh, fikk 100% her og. hvordan vil uttaket av usdm miles skje når us fusjonere med a&a egentlig? vil det si bråstopp for bonus reiser for folk med usdm miles, eller er det mulig å reise på 1world med usdm miles...? hmmm
Teorioen er at du kan redeeme helt frem til de fusjonerer (evt til en angitt dato), men du mister muligheten til å endre/avbestille turer som er bestilt pre-merger. Skal du reise med OW må du vente til hele prosessen er gjennomført, slik at USDM-saldoen din har blitt overført til AAdvantage.
Jeg har fulgt med på TK40 (IST-CPT) en stund, og det har generelt vært god tilgjengelighet, men nå finner jeg ikke en eneste dag (november-januar). Har noen hørt om at TK reduserer tilgjengelighet?!
yaayyyh, fikk 100% her og. hvordan vil uttaket av usdm miles skje når us fusjonere med a&a egentlig? vil det si bråstopp for bonus reiser for folk med usdm miles, eller er det mulig å reise på 1world med usdm miles...? hmmm
Har vært oppe både i denne tråden for ikke mange innlegg siden - selskaper slår sammen milene, men ikke regn med at uttakstabellen forblir den samme. Sjekk AAs uttakstabell for en indikasjon, og fueltilegg hos BA/AY ref. 5 poster opp.
Jeg får opp den velkjente "Your reservation (...) has been changed. Please contact us as soon as possible to book new flights. Call us at 800-428-4322." når jeg logger inn på DM-sidene. Det er bare en endring på noen minutter, men jeg får likevel opp accept/decline. Har noen erfaring med om man kan utnytte dette til å få gjort noen endringer gratis, eller om agenten bare vil le av meg? ;)
Robbiedeluxe
04-03-2013, 21:43
Halleluja! 400.000 poeng er på vei inn her i gården. Jeg som trodde de hadde helt sluttet med kampanjene, men Justin Bieber er en klok mann: "never say never".
memphis_belle
05-03-2013, 01:30
Takk for tipset.
Da prøvde jeg en dummy booking OSL-LHR-OSL i Biz. Fikk opp 478.- i fuel charges.
Det kan jeg leve med, men blir avhengig av Cathay videre ut i verden.
Sjekket i dag, fortsatt 25%... får sjekke litt videre utover :)
Fortsatt 75% her. Det er vel bare sendt ut forskjellige tilbud til alle, tror ikke det forandrer seg. Søren også da.
Bizflyer
05-03-2013, 08:51
25% til meg også. Har kjøpt en gang før.
En kompis som har kjøpt 8 ganger før på 3 år fikk 75%
En kollega som har kjøpt 1 gang før fikk 100%
Ikke lett å forstå hva som legges til grunn her.
25% til meg også. Har kjøpt en gang før.
En kompis som har kjøpt 8 ganger før på 3 år fikk 75%
En kollega som har kjøpt 1 gang før fikk 100%
Ikke lett å forstå hva som legges til grunn her.
Legges det egentlig noe til grunn? Virker som et lotteri, det har dem aldri hatt før.
100 % til meg iallefall :) :)
Fly med oss
05-03-2013, 10:37
Jeg har kjøpt tre ganger i løpet av 18 måneder. Fikk 100% (har dog ikke mulighet til å benytte meg denne gangen).
Dag Viking
05-03-2013, 10:42
Får også 100%, men klarer ikke helt finne et sted jeg vil reise som har noe annet enn Thai som eneste selskap med tilgjengelige seter. Tror heller jeg velger betalt business med bonusopptjening enn dette tilbudet.
Har noen fått endret %-sats noen av dagene? 75% alle dagene for meg, så det ser ikke ut som det endrer seg. :/
75% til oss også, endrer seg ikke.
Kjedelig. :/ Da blir det effektivt nesten 15% dyrere å kjøpe 75 000, om man ikke skal gamble på at det kommer en runde til.
jameson82
06-03-2013, 18:56
Fikk 100% jeg men trur jeg står over nå
king2stone
06-03-2013, 19:09
3 av 4 i familien fikk 100%, mens den siste fikk 25%. Uendret fra igår. Det er ingen logikk i hvorfor den ene fikk 25 og de andre 100, så prosenten er nok tilfeldig satt.
Jeg tror også jeg står over denne gang. Om poengene må overføres til AA blir det vanskeligere å få brukt de. For oss er det da mest aktuelt med BA til Afrika, men det virker som det er svært få ledige awards på business/first sammenlignet med hva vi fant med Staralliance.
3 av 4 i familien fikk 100%, mens den siste fikk 25%. Uendret fra igår. Det er ingen logikk i hvorfor den ene fikk 25 og de andre 100, så prosenten er nok tilfeldig satt.
Kan det ha noe med saldo å gjøre? Jeg har sjekket tre kontoer, to med 0 miles som fikk 25%, og én med 76 000 som fikk 75%. Det kan være tilfeldig, men det hadde gitt en slags mening - de som har f.eks 92 000 får maks bonus for å kjøpe det de mangler (slik intensjonen er), mens de som har 0 kan ikke kjøpe en billig bonustur fra 0.
0 bonus, opprettet for et par mnd siden, 100% tilbud
king2stone
06-03-2013, 20:36
Kan det ha noe med saldo å gjøre? Jeg har sjekket tre kontoer, to med 0 miles som fikk 25%, og én med 76 000 som fikk 75%. Det kan være tilfeldig, men det hadde gitt en slags mening - de som har f.eks 92 000 får maks bonus for å kjøpe det de mangler (slik intensjonen er), mens de som har 0 kan ikke kjøpe en billig bonustur fra 0.
Jeg tror ikke det. For oss har 3 null i bonus, hvorav 2 fikk 100% og 1 25%. Kjøp og bruk for de tre har vært helt likt fra innmelding til idag. Kontoene ble endog opprettet samme dag. Eneste forskjellen jeg kan se er at den som fikk 25% var gutt og yngst, men jeg tviler på at det styrer prosentsatsen.
Ok, jeg gir opp. Ikke at det hadde hjulpet å finne ut av (den manglende) logikken uansett. ;)
Er det noen som vet noe om dette?
Jeg får opp den velkjente "Your reservation (...) has been changed. Please contact us as soon as possible to book new flights. Call us at 800-428-4322." når jeg logger inn på DM-sidene. Det er bare en endring på noen minutter, men jeg får likevel opp accept/decline. Har noen erfaring med om man kan utnytte dette til å få gjort noen datoendringer gratis, eller om agenten bare vil le av meg? ;)
S. Holberg
08-03-2013, 20:47
Tenkte jeg skulle prøve meg på DM-reise til sommeren(for første gang) men får kun 25%. Har et par tusen poeng.
Tenkte jeg skulle prøve meg på DM-reise til sommeren(for første gang) men får kun 25%. Har et par tusen poeng.
I mine øyne gir det da null mening.
Sikkert noen som er uenige med meg, men jeg synes det bør være 100 % for at DM skal være interessant slik prisingen har blitt etterhvert.
Og hadde definitivt ikke kjøpt på 25 % :)
I mine øyne gir det da null mening.
Sikkert noen som er uenige med meg, men jeg synes det bør være 100 % for at DM skal være interessant slik prisingen har blitt etterhvert.
Og hadde definitivt ikke kjøpt på 25 % :)
Er man bare ute etter en C eller F-opplevelse så er jeg enig. Det er drøssevis hender det dukker opp gode C-klasse-tilbud rundt omkring i verden, eks. hadde jo QR OSL-BKK for 10.900 kroner og TK sitt er vel fremdeles gyldig. Og kjøper man slike billetter så får man jo litt miles på en eller annen konto også.
Er man bare ute etter en C eller F-opplevelse så er jeg enig. Det er drøssevis hender det dukker opp gode C-klasse-tilbud rundt omkring i verden, eks. hadde jo QR OSL-BKK for 10.900 kroner og TK sitt er vel fremdeles gyldig. Og kjøper man slike billetter så får man jo litt miles på en eller annen konto også.
Yes, akkurat slik jeg tenker også :)
Kan jeg være så freidig (les: gjerrig) og spørre om noen med Expertflyer eller KVS gidder å sette opp varsling av business-tilgjengelighet på TK40/41 (IST-CPT-IST) i februar/mars 2014? Klarer meg normalt med ANA tool, men Turkish har drept absolutt all C-tilgjengelighet på denne ruten det neste året, så det hadde vært greit å oppdage det kjapt hvis det kommer tilbake.
Ser da ut som jeg svir av mine siste DM-miles på tur i BIZ her i morgen, de 90K jeg har igjen får meg avgårde med SQ til Bali via CPH og SIN. Hjemturen er med TG, med et par dagers stopp i Phuket/Krabi.
Har ennå en drøy time før deadline på itinerary´n; noen med særdeles sterke anbefalinger om andre routinger/ selskap/ftyper ?
Finner ikke SQ A380 på aktuelle dager, derimot ledig i TG´s -380. Har flydd den i First fra HKG til BKK allerede, så går sannsynligvis for TG rett hjem fra Bangkok, eller en 747-tur via CPH eller ARN, er det fremdeles helt tilfeldig hvilket fly/config som sendes på nattflightene der ?
Blir litt vedmodig å kvitte seg med disse miles´ene, har vært gøy !! :)
SQ har så vidt jeg husker blokkert alt utenom økonomi på A380.
TG/LX HKT-BKK-ZRH-OSL kan være et alternativ. Eller TG/LH HKT-HKG-FRA-OSL, LH starter snart med 748i på HKG-FRA, med en vesentlig bedre businessklasse enn de fleste maskinene har nå. Men om du er fornøyd med ruten du allerede har er det vel bare å booke. :)
Hverken LX eller Boeing 748i å oppdrive i perioden, heller ikke ledig i biz/first-kabinen til ARN/CPH, så da ble opprinnelig plan omtrent beholdt, fornøyd med det. :)
Ser da ut som jeg svir av mine siste DM-miles på tur i BIZ her i morgen, de 90K jeg har igjen får meg avgårde med SQ til Bali via CPH og SIN. Hjemturen er med TG, med et par dagers stopp i Phuket/Krabi.
Har ennå en drøy time før deadline på itinerary´n; noen med særdeles sterke anbefalinger om andre routinger/ selskap/ftyper ?
Finner ikke SQ A380 på aktuelle dager, derimot ledig i TG´s -380. Har flydd den i First fra HKG til BKK allerede, så går sannsynligvis for TG rett hjem fra Bangkok, eller en 747-tur via CPH eller ARN, er det fremdeles helt tilfeldig hvilket fly/config som sendes på nattflightene der ?
Blir litt vedmodig å kvitte seg med disse miles´ene, har vært gøy !! :)
Spennende :)
Har bestilt familietur til Bali med SQ via CPH og SIN selv til sommeren på DM i klasse C.
Spennende :)
Har bestilt familietur til Bali med SQ via CPH og SIN selv til sommeren på DM i klasse C.
Interessant!
Men SQ bruker vel ikke det nyeste biz-materiellet fra CPH? Eller kan det skje? Noen her som kan fortelle litt om SQ sin gamle biz-klasse?
Interessant!
Men SQ bruker vel ikke det nyeste biz-materiellet fra CPH? Eller kan det skje? Noen her som kan fortelle litt om SQ sin gamle biz-klasse?
SQ har begynt å oppgradere 77E flyene sine til de nye business setene (samme som 77W og A388). Om de brukes på CPH ruten ennå vet jeg ikke :/
Interessant!
Så vidt jeg har klart å finne ut så er det fortsatt de gamle 777-200ER maskinene med spacebeds som går på CPH ruten.
SQ har begynt å oppgradere 77E flyene sine til de nye business setene (samme som 77W og A388). Om de brukes på CPH ruten ennå vet jeg ikke :/
Nei, ikke ennå dessverre :)
En reise på tusen DM miles begynner med en telefonsamtale, så kjære godt folk, jeg har følgende routing på hold for 3 dager:
OSL - FRA, cabinclass I, med LH
FRA - ICN, cabinclass O, med OZ
ICN - NRT, cabinclass I, med OZ
HND - BKK, cabinclass I, med TG
BKK - ZRH, cabinclass I, med TG
ZRH - MUC, cabinclass I, med LH
MUC - OSL, cabinclass I, med LH
og jeg trenger litt hjelp. Selv om jeg ønsket business/ first i mine cabinclass, men skjønner ikke så mye da jeg fikk opp disse cabinclassene da jeg brukte ref nr som jeg fikk av han agenten. Betyr disse I og O klassene business/ first? er bare litt forvirret. Denne routingen er midt i fellesferien i år, 8-16 juli, og jeg fikk den til 100K DM miles, er denne routing verdt det? Videre, er det noen som vet hvor lang tid det tar å motta miles ved overføring mellom ulike kontoer? evt. hvor lang tid det tar å få miles ved kjøp?
dette er min første "booking" med us dm miles, så jeg setter stor pris på svarene på spørsmålene, jeg føler meg litt grønt akkurat nå. Råd og tips mottas selvfølge med takk. Som takk for hjelpen vil jeg lage en ny "gammel" TR på turen, siden de fleste om ikke alle segmentene er godt beskrevet og dekket av erfarne traveller allerede.
jameson82
26-03-2013, 17:27
I=Business award og O er first award
O = first, I =bussiness ja
Den der skulle egentlig ha kostet 110.000 mil, om den er verdt milene/pengene må du vurdere selv. Eneste "minuset" er vel mangel på F hjem til Europa, pleier å være mye ledig i F med TG til LHR.
Kjøp av poeng kommer normalt med en gang, men noen har opplved at det kan ta et par dager.
Eneste "minuset" er vel mangel på F hjem til Europa, pleier å være mye ledig i F med TG til LHR.
Jeg booket via CDG, som også har veldig bra tilgjengelighet. Da får man det nyeste F-produktet deres, med A380. Vet ikke hva de bruker til LHR.
Jeg booket via CDG, som også har veldig bra tilgjengelighet. Da får man det nyeste F-produktet deres, med A380. Vet ikke hva de bruker til LHR.
A346/B747 litt avhengig av tidspunkt. Jeg var veldig godt fornøyd med A346en (samme seter som LX).
Helikopter
26-03-2013, 18:03
Jeg har hatt problemer med å se på TG sine sider hvilken booking jeg har. C hos thai sine sider, F hos US airways
O = first, I =bussiness ja
Den der skulle egentlig ha kostet 110.000 mil, om den er verdt milene/pengene må du vurdere selv. Eneste "minuset" er vel mangel på F hjem til Europa, pleier å være mye ledig i F med TG til LHR.
Kjøp av poeng kommer normalt med en gang, men noen har opplved at det kan ta et par dager.
Jeg hadde egentlig flere F turer, og sa det til agenten, men fikk se det nå at det er "bare" business, må ringe igjen. Et spm til: hvordan er det med avbestilling av denne type booking, blir alt miles refundert og evt hvor lenge i forveien må avbestilling komme? Ellers god Påske alle sammen!
Insomnia4u
27-03-2013, 07:45
Noe OT, men siden det er så mye ekspertise på TG i denne tråden: Ser at en kan ha med en gjest på first class loungen. Vet dere om denne gjesten også kan bli med på first class check in?