PDA

View Full Version : Diners - slutt med gratis lounge adgang

pingo
05-10-2011, 13:30
Fik brev fra Diners (Danmark) i dag.
Det omhandlede loungeadgang med Diners Club kortet: Den gratis loungeadgang ophører med udgangen af dette år. Fra 1 januar 2012 vil det koste et gebyr på 95 kr pr loungebesøg. :cry:.
Men baseret på årsforbruget vil man få tildelt et antal gratis lounge besøg. Ét gratis besøg for hver 10.000 kr man bruger på kortet.

FlyHi
05-10-2011, 13:43
Ja, så er det da på tide at overveje et andet kort. Jeg har selv været trofast Diners-kunde i mange år - både pga. EB-point og lounge-besøg, men specielt efter de ikke længere er en del af Cirrus er det blevet mere eller mindre umuligt at benytte kortet rundt om i verden.

Efter seneste besøg i både Mexico og Thailand, hvor det ikke lykkedes mig at benytte kortet en eneste gang eller i en eneste af de ATM jeg kom forbi - og ikke mindst efter at rigtig mange danske ATM's heller ikke tager det og butikkerne i DK heller ikke gør, så bliver det jo nok et farvel til et kort jeg ellers har været ganske glad for tidligere.

Amex i Sverige med 20 point pr. 100 SEK er nok værd at overveje som alternativ. De har ihvertfald langt flere brugersteder end Diners har idag.

JoeW
05-10-2011, 14:33
Saa forsvant vel det som nok har holdt mange kunder. Men manglende brukersteder og elendige valutakurser i tillegg seiler vel andre kort opp som gode alternativ.

SeatBelt
05-10-2011, 15:14
Jeg har nettopp bestilt Diners-kort, og dette var en av de viktigste årsakene, selv om det også er et kredittkort og jeg tjener EuroBonus-poeng. Skuffende at dette kommer nå, selv om jeg rekker noen loungebesøk før avgiften innføres. Ikke snakk om at jeg gidder å betale 95 kroner i tillegg til årsavgiften - hva skal det være godt for? 95 kroner for to saltstenger og noen tørre kjeks?

jb1
05-10-2011, 15:31
Gjelder dette for alle land hvor Diners har kunder? Det er i saa fall saerdeles skuffende, det har vaert en av hovedaarsakene til at jeg har hatt kortet i snart ti aar. Loungeadgangen er et meget stort pluss ved Diner's. Det er merkelig de kutter en saa god fordel i en tid hvor det er knallhard konkurranse mellom kortene og det heller legges fordeler til, som f.eks. cashback.

tamtamm
05-10-2011, 16:01
Gjelder dette for alle land hvor Diners har kunder? Det er i saa fall saerdeles skuffende, det har vaert en av hovedaarsakene til at jeg har hatt kortet i snart ti aar. Loungeadgangen er et meget stort pluss ved Diner's. Det er merkelig de kutter en saa god fordel i en tid hvor det er knallhard konkurranse mellom kortene og det heller legges fordeler til, som f.eks. cashback.

Har ikke fått noe om dette i post eller på mail ennå. Vil jo tro at det gjelder også i Norge?

FlyHi
05-10-2011, 16:29
Så kom brevet her idag også...

Som tidligere nævnt, så er Lounge-besøg absolut et af de vigtigste aktiver ved Diners sammen med de 15 EB-point pr. 100,-

Desværre er antallet af brugssteder de senere år blevet så begrænset at det i praksis er yderst sjældent at det er muligt at benytte Diners længere. 1 besøg pr. 10.000,-'s forbrug ville for såvidt være fint for mig, hvis jeg kunne benytte kortet til mit forbrug. Desværre så er det i praksis kun benzin jeg benytter kortet til idag (og selv her er det næsten umuligt med undtagelse af min lokale benzinstation). Ferier med hotel/flyomkostninger for 20-40.000 kroner har de seneste gange ikke været muligt at bruge Diners-kortet til bestilling af - ikke engang små dele af det. 3 uger i Mexico bød ikke på en eneste butik eller ATM der accepterede Diners. Seneste besøg i BKK har det samme. Ironisk nok var der til gengæld flere Diners-lounger i CUN, selvom man ikke kan bruge kortet i landet...

Så betaling for besøg og at det er nærmest umuligt at bruge kortet på hverken hotelportaler, ATM's el.lign. - betyder nok også at så snart jeg har opbrugt de lounge-besøg jeg har opsparet i 2012, så bliver jeg efter vel også 10 år til en ex-Diners-kunde.

Hvis Diners da bare sørgede for at antallet af brugssteder ikke blev begrænset så voldsomt, som det har været tilfældet de senere år, så kunne det måske endda gå med at antallet af lounge-besøg blev begrænset, men det er desværre ikke tilfældet.

Jeg fortryder dog at jeg inden for de seneste 3 måneder har fået 4 af mine venner til at få et Diners-kort - netop pga. lounge-adgang, men de kan jo heldigvis opsige kortet igen ifm. denne ændring.

Tak til Diners for mange gode år - synd at det skulle ende sådan, men kombinationen af et af markedets dårligste udbud af betalingssteder, begrænsning på lounge og at Amex giver endnu flere EB-point gør altså at behøvet for dette kort helt forsvinder...

Her bliver det nok SAS-Amex fremover. 1000 SEK i årsgebyr, EB 2for1 voucher ved 150.000 SEK, 20 EB-point pr. 100SEK og en rimelige rejseforsikring og langt, langt flere brugssteder rundt i verden. Dette kombineret med Priority Pass tror jeg bliver en god erstatning for Diners.

jb1
05-10-2011, 22:20
Så kom brevet her idag også...

Som tidligere nævnt, så er Lounge-besøg absolut et af de vigtigste aktiver ved Diners sammen med de 15 EB-point pr. 100,-

Desværre er antallet af brugssteder de senere år blevet så begrænset at det i praksis er yderst sjældent at det er muligt at benytte Diners længere. 1 besøg pr. 10.000,-'s forbrug ville for såvidt være fint for mig, hvis jeg kunne benytte kortet til mit forbrug. Desværre så er det i praksis kun benzin jeg benytter kortet til idag (og selv her er det næsten umuligt med undtagelse af min lokale benzinstation). Ferier med hotel/flyomkostninger for 20-40.000 kroner har de seneste gange ikke været muligt at bruge Diners-kortet til bestilling af - ikke engang små dele af det. 3 uger i Mexico bød ikke på en eneste butik eller ATM der accepterede Diners. Seneste besøg i BKK har det samme. Ironisk nok var der til gengæld flere Diners-lounger i CUN, selvom man ikke kan bruge kortet i landet...

Så betaling for besøg og at det er nærmest umuligt at bruge kortet på hverken hotelportaler, ATM's el.lign. - betyder nok også at så snart jeg har opbrugt de lounge-besøg jeg har opsparet i 2012, så bliver jeg efter vel også 10 år til en ex-Diners-kunde.

Hvis Diners da bare sørgede for at antallet af brugssteder ikke blev begrænset så voldsomt, som det har været tilfældet de senere år, så kunne det måske endda gå med at antallet af lounge-besøg blev begrænset, men det er desværre ikke tilfældet.

Jeg fortryder dog at jeg inden for de seneste 3 måneder har fået 4 af mine venner til at få et Diners-kort - netop pga. lounge-adgang, men de kan jo heldigvis opsige kortet igen ifm. denne ændring.

Tak til Diners for mange gode år - synd at det skulle ende sådan, men kombinationen af et af markedets dårligste udbud af betalingssteder, begrænsning på lounge og at Amex giver endnu flere EB-point gør altså at behøvet for dette kort helt forsvinder...

Her bliver det nok SAS-Amex fremover. 1000 SEK i årsgebyr, EB 2for1 voucher ved 150.000 SEK, 20 EB-point pr. 100SEK og en rimelige rejseforsikring og langt, langt flere brugssteder rundt i verden. Dette kombineret med Priority Pass tror jeg bliver en god erstatning for Diners.

Adgangen til aa bruke Diners har blitt bedre med aarene. Det er mulig aa bruke kortet til mange dagligdagse kjoep som matvarer m.m. som det ikke var mulig i saerlig grad for faa aar siden. Antallet lounger har blitt betydelig bedre i de senere aar rundt om i verden. Dette tror jeg Diners vil angre kraftig paa og sende mange kunder i Skandinavia i Amex' armer ettersom man kan tjene flere eurobonuspoeng gjennom bruk av Amex og det ikke lenger er noen andre fordeler ved bruk av Diners. Det ville vaert lettere aa forsvare en oekning av aarsavgiften enn dette tiltaket.

Someone
05-10-2011, 22:24
Men gjelder dette Diners generelt, eller er det bare den danske delen, siden det bare virker som om danskene har fått brevet?

Chriscross
05-10-2011, 22:43
Dersom det er slik at en får loungepass for hver 10000 en bruker og disse passene kan benyttes også for en gjest vil dette for meg personlig være en forbedring om endringen også gjelder i Norge. Skjønner at det er kjipt for de som bruker Diners lounger ukentlig.

jb1
05-10-2011, 22:46
Men gjelder dette Diners generelt, eller er det bare den danske delen, siden det bare virker som om danskene har fått brevet?

Jeg stilte det samme spoersmaalet, og har derfor uttrykt meg med formuleringer som "i saa fall" o.l. Vi faar haape det begrenser seg til DK, selv om jeg selvsagt oensker at danske Diners-kunder skal ha en slik fordel innbakt i sitt kort ogsaa.

FlyHi
05-10-2011, 22:47
Adgangen til aa bruke Diners har blitt bedre med aarene. Det er mulig aa bruke kortet til mange dagligdagse kjoep som matvarer m.m. som det ikke var mulig i saerlig grad for faa aar siden.

Min oplevelse er stik modsat dette. Indtil for 1-2 år siden oplevede jeg en løbende forbedring, hvor det blev muligt at anvende kortet flere og flere steder. Specielt det sidste års tid er det gået katastrofalt i den modsatte retning (ihvertfald i Danmark, Sverige, USA, Mexico, Thailand, Tyskland og England - som er de lande jeg har besøgt oftest i den periode). I praksis har vi ikke haft mulighed for at betale hverken hotel, dagligdagsindkøb, elektronik osv osv med kortet det sidste års tid -ligesom der er MEGET langt mellem de ATM's som modtager kortet.

Min fornemmelse er at det var da Diners skiftede fra Cirrus til Discover at det blev voldsomt forringet.

Idag bruger jeg i praksis bare kortet til benzin - alle andre steder jeg handler modtager de ikke Diners. Til gengæld synes jeg at der er sket en stor stigning i steder der modtager AMEX (ihvertfald i DK og SE).

De lader til at Diners har haft rigtig meget fokus på at udvide antallet af lounges og fuldstændigt har glemt deres kerneprodukt, som burde være antallet af steder der modtager kortet. På nethandel er der også meget langt mellem shops som modtager Diners.

Som nævnt har jeg egentligt ikke noget problem med at antallet af gratis besøg i lounges afhænger af forbruget, men når det i praksis er næsten umuligt at bruge kortet, så hænger det ikke sammen længere.

Men når alt kommer til alt, så mangler vi faktisk et ordentligt SAS-branded kreditkort, som tilbyder pointoptjening og samtidig giver loungeadgang.. En mulighed for at betale et højere årsgebyr mod at få fri adgang ville for min skyld være en ok løsning.

SAS-AMEX (Sverige) giver gode point - 20 point pr. 100SEK, men intet priority pass og en rejseforsikring som kun dækker hvis 70% af rejsen er betalt med AMEX, hvilket ofte er svært og betyder at man alligevel på have en anden rejseforsikring. Så reelt er her tale om et kort der bare giver gode EB-point.

SAS-Mastercard er ikke noget særligt. Kun 10 point pr. 100,- er ikke imponerende og rejseforsikringen heller ikke noget særligt. Et standardkort, som jeg jeg benytter for at få EB-point når jeg ikke kan bruge Diners, men det vil sikkert også blive erstattet af AMEX og kun brugt i nødstilfælde.

SAS-Diners har hidtil været et godt kort for den rejsende - specielt pga. lounge-adgang og lidt bedre EB-optjening. Desuden tager de fleste business-hoteller kortet - selvom jeg synes jeg oplever en nedgang i disse. Når Lounge-adgang forsvinder, så forsvinder ideen med dette kort også - specielt når man i praksis næsten aldrig kan betale med det.

Personligt mangler jeg et lidt bedre kort, som både giver rejseforsikring (f.eks. ved 50% eller mindre af rejsen betalt med kortet). I praksis er et Mastercard eller Visa det bedste kort, som kan bruges flest steder, hvilket også gør det lettere at betale hele rejsen med kortet. Desuden ville jeg ønske et kort hvor Priority Pass er inkluderet med X-antal gratis besøg årligt - gerne afhængig af forbrug. Til gengæld vil jeg gerne betale et højere årsgebyr for at få det hele på et kort der kan tilbyde et godt produkt.

Idag er der faktisk ikke noget SAS-branded kort der reelt opfylder mit behov. Naturligvis har EGB-kunder lounge adgang, men det hænder trods alt at de også har brug for lounge-adgang til andre lounges og der er faktisk en del kunder som ikke er EBG, men som stadig er gode kreditkortkunder.

Selv har jeg et Mastercard Platinum via min bank som har en fantastisk rejseforsikring, der dækker hele familien både på forretnings- og privatrejser - også selvom vi ikke betaler rejsen med kortet. Desuden er der et Priority Pass med (hvor man dog betaler 15EUR pr. besøg), men jeg mangler til gengæld EB-optjeningen...

Et kort som det sidste, men med god EB-optjening ville være fantastisk og jeg ville klart blive blandt de første kunder.

Indtil da bliver det nok AMEX kombineret med mit Priority Pass som bliver brugt her i huset.

men lad os se om Diners ikke taber så mange kunder at de kommer med et tilbud om højere årsgebyr mod fri adgang til lounge. Man har lov at håbe..

robertaas
05-10-2011, 22:58
Om Diners kutter ut lounge-aksessen, hvordan får man da billigste mulig fri lounge-aksess uansett hvem man flyr med?

FlyHi
05-10-2011, 23:03
Om Diners kutter ut lounge-aksessen, hvordan får man da billigste mulig fri lounge-aksess uansett hvem man flyr med?

Fri lounge-access får du nok ikke, men Priority Pass er en god mulighed med 600 lounges. Billigste måde er at finde et kreditkort der tilbyder det årlige Priority Pass Fee inkluderet i prisen. Herefter betaler man pr. besøg eller har x-antal inkluderet afhængig af korttype.

Du kan også signe op direkte til Priority Pass for 99EUR pr. år og betale 24EUR pr. besøg. Alternativt 249EUR pr. år inkl. 10 besøg eller 399EUR pr. med fri adgang til lounges.

jb1
05-10-2011, 23:06
La oss haape Diners Norge ser denne traaden og ikke proaver seg med noe tull. :cool:

robertaas
05-10-2011, 23:09
Du kan også signe op direkte til Priority Pass for 99EUR pr. år og betale 24EUR pr. besøg. Alternativt 249EUR pr. år inkl. 10 besøg eller 399EUR pr. med fri adgang til lounges.
Så billigste alternativ med fri lounge-aksess koster altså 399 euro?

Dag Viking
05-10-2011, 23:10
Hadde ikke diners vært gratis, så hadde jeg kutta det ut. Får minst like mye poeng på trumfvisa, mer på am ex, og lounger kommer man seg inn i på andre måter.

robertaas
05-10-2011, 23:13
og lounger kommer man seg inn i på andre måter.Kjenner du noen andre alternativer enn å fly biz eller ha gullkort?

jb1
05-10-2011, 23:21

Det gir riktignok adgant til langt flere lounger enn et Dinerskort, men det ser slik ut ja.

Dag Viking
05-10-2011, 23:29
Kjenner du noen andre alternativer enn å fly biz eller ha gullkort?

Ja, fly første klasse. De tre alternativene holder vel?

I andre deler av verden finnes det andre måter også, f.eks. melde seg inn i en eller annen klubb (PC, RCC osv). AF/KL har petroleum club, uten at det er noe å skryte av.
Det går jo også an å bli tatt med som gjest til en gullkortholder.

FlyHi
05-10-2011, 23:36

Medmindre du kan finde et kreditkort der tilbyder dette. Jeg er ikke så godt inde i det norske kreditkortmarked, så kender ikke udbuddet der.

WF-380
06-10-2011, 00:16
Sett nå at dette er noe spesielt for danske dinerskort, som noen har spekulert på. Skal loungene sjekke om kortinnhaverne er danske eller ikke før de slipper folk inn? Det høres litt rart ut, og gjør at jeg er redd for at dette er noe som kommer til å gjelde alle land.

pingo
06-10-2011, 05:54
Sett nå at dette er noe spesielt for danske dinerskort, som noen har spekulert på. Skal loungene sjekke om kortinnhaverne er danske eller ikke før de slipper folk inn? Det høres litt rart ut, og gjør at jeg er redd for at dette er noe som kommer til å gjelde alle land.

Tror ikke det gør nogen forskel for loungerne. De registrerer bare som de hele tiden har gjort , at kortet har været brugt, og på næste kontoudtog vil Diners opkræve 95 kr.

Men mon ikke der bliver god plads i Servisair loungen på CPH efter nytår ? Diners må være en af de store kunder der.

JonF
06-10-2011, 13:36
Har vært i kontakt med Dinersclub Norge og de sier at dette ikke vil gjelde norske kunder.

pingo
06-10-2011, 13:46
Takeoff.dk skriver i en kommentar at udgifterne til lounge adgangen efterhånden var løbet løbsk, efter at der er blevet tilføjet mange nye lounger i de senere år.
Lounge omkostningerne for Diners alene i Danmark angives til at være omkring 15 millioner kr.

http://www.takeoff.dk/news/21867

Rettelse: Læste lidt nærmere - det er angiveligt alene loungen i København der koster Diners 15 millioner.

robertaas
06-10-2011, 13:50
Har sett at loungen i Køben er helt overfyllt. Det er sikkert fordi vi ikke har noen lounge i Norge at vi slipper unna.

FlyHi
06-10-2011, 14:48
Har vært i kontakt med Dinersclub Norge og de sier at dette ikke vil gjelde norske kunder.

Må have fat i Diners Sverige og få Diners her istedet, hvis det kun gælder Danmark. Mærkelig diskriminering de kører...

JoeW
06-10-2011, 14:55
Må have fat i Diners Sverige og få Diners her istedet, hvis det kun gælder Danmark. Mærkelig diskriminering de kører...

Med alle de svensker som også har CPH som sin nærflyplass, er det noe merkverdig. Samtidig, jeg har full forståelse for at det ikke er billig med loungebesøk--men da får de få på plass en bedre avtale med loungeoperatør eller lignende. Eventuelt øke årsgebyret, all den tid mange Diners Club-innehavere faktisk har kortet pga fri lounge.

FlyHi
06-10-2011, 15:03
Med alle de svensker som også har CPH som sin nærflyplass, er det noe merkverdig. Samtidig, jeg har full forståelse for at det ikke er billig med loungebesøk--men da får de få på plass en bedre avtale med loungeoperatør eller lignende. Eventuelt øke årsgebyret, all den tid mange Diners Club-innehavere faktisk har kortet pga fri lounge.

Helt enig. Hvis det er CPH der er så dyr for dem, så kunne de jo nøjes med at opkræve et gebyr for den lounge - akkurat som de gør i f.eks. AMS. Eller give x-antal gratis adgange og betaling for resten.

Det svenske Diners giver også bedre EB-optjening. 20 point pr. 100 SEK mod 15 pr. 100DKK.

Hvis Diners kan bekræfte at der ikke er begrænsninger på svenske kort, så er det en no-brainer.

Blackhawk
06-10-2011, 17:10
Jeg har SAS EB/Diners-kort her i Sverige, har ennå ikke fått noe
info eller brev om dette. Poster info her, dersom et brev om dette
skulle dukke om - som forteller at dette gjelder også de som
har dette Diners-kortet i Sverige.

ex_trd
06-10-2011, 17:31
Jeg er ikke så stødig i dansk, så da jeg så denne tråden trodde jeg det handlet om at uanstendige danske kvinnemennesker fikk gratis loungetilgang (mot naturalia?) :)

jb1
06-10-2011, 21:07

Jeg er ikke så stødig i dansk, så da jeg så denne tråden trodde jeg det handlet om at uanstendige danske kvinnemennesker fikk gratis loungetilgang (mot naturalia?) :)

hehe, veldig bra. litt på linje med tøs; Jeg må alltid tenke meg litt om når dansker sier tøs, det er mindre hyggelig å vaere norsk enn dansk tøs.

FlightDeck
07-10-2011, 07:38
Om dette ikke skal gjelde i Norge og Sverige, får jo personellet i loungene en ganske umulig jobb ved å skulle differensiere mellom hvem som skal betale og hvem som ikke skal det ... Dessuten er det jo svært uheldig at et internasjonalt produkt som Diners skal skille seg så mye fra land til land.

Someone
07-10-2011, 07:49
Om dette ikke skal gjelde i Norge og Sverige, får jo personellet i loungene en ganske umulig jobb ved å skulle differensiere mellom hvem som skal betale og hvem som ikke skal det ... Dessuten er det jo svært uheldig at et internasjonalt produkt som Diners skal skille seg så mye fra land til land.

Egentlig ikke. De sveiper bare kortet og er det dansk blir det belastet, ellers ikke.

robertaas
07-10-2011, 11:24
Egentlig ikke. De sveiper bare kortet og er det dansk blir det belastet, ellers ikke.Sist jeg var innnom en lounge, det var i Beirut, viste jeg kun kortet, de sveipet det ikke. Tror nok det er slik flere steder og de må antagelig få endrede rutiner nå.

robertaas
09-10-2011, 19:43
Er innom Flyplassen i Krakow. Utenfor er det støy, kø på kryss og tvers, ikke sitteplasser å oppdrive, kø til do med tilstoppede toaletter. Men her sitter jeg istedenfor, alene på loungen med mat , drikke og wlan. Evigvarende croissanter med fyll er det mest avanserte på matfronten, men jeg bør vel ikke klage. Dette har jeg ikke lyst til å miste! Og reise og opphold er selvsagt betalt med Diners.

SQ 777
09-10-2011, 20:33
Enig med deg, så langt det er mulig betaler også jeg med Diners selv om jeg kan benytte med av Star lounger.. Men denne gamle gubben har et spes forhold til Diners.
Fikk det i 1970, 41 år siden , som fattig studént , men banksjefen i Lillestrøm Sparebank trodde på at jeg en gang skulle få jobb :lol:

Hypern
09-10-2011, 21:13
Er det noen måte å få Diners kort med lavest mulig årsavgift? Ser på Diners Norge at de skal ha 695 NOK pr år.

Discus
09-10-2011, 21:17
Er det noen måte å få Diners kort med lavest mulig årsavgift? Ser på Diners Norge at de skal ha 695 NOK pr år.

Fly til gullkort med SAS så slipper du årsavgift.

PSC TOS
09-10-2011, 21:28
Fly til gullkort med SAS så slipper du årsavgift.

Det blir sikkert billigere;)

Dag Viking
09-10-2011, 21:32
Enig med deg, så langt det er mulig betaler også jeg med Diners selv om jeg kan benytte med av Star lounger.. Men denne gamle gubben har et spes forhold til Diners.
Fikk det i 1970, 41 år siden , som fattig studént , men banksjefen i Lillestrøm Sparebank trodde på at jeg en gang skulle få jobb :lol:

Hvorfor bruke diners når man får mer poeng og en bedre reiseforsikring med am ex?
Eneste grunnen jeg ser til å bruke diners, er når de har triple eller doble poeng. Mitt kort støver ned...

SQ 777
09-10-2011, 22:54
Vel, samler ikke poeng på creditcard kun UA/CO Onepass/Mileage Plus og bruker kun Europeiske i forsikring og betaler det i totalforsikringen hos IF på hus, heim, bil etc etc. Egentlig billig den..

Orker ikke tanken på å dra fram kvitteringer dersom skade ved forsikring via kort. Har hatt Amex men returnerer alle kort med årsgebyr.

Har heller intet årsgebyr på Diners, men det fortjener jeg vel etter 41 år :colgate:

He, he, forsikring, ble bevist med en ulykke i FLL for to år siden. Ingen spørsmål spurt fra Europeiske bortsett fra de ville ha flere regninger fra meg for extrautgifter. Og de sendte meg penger i tillegg til stort utlegg på Broward County Hospital i FLL.

EuroBonus blir kun avviklet, men det tar tid grunnet lasertoner og Economist.
Men nå etter noen tonere , så blir det vel en reise. Da er det helt slutt.

Har Trumf Visa, men aldri brukt det heller... Men kun vanlig "kolonialtrumf" som blir brukt, og sannsynligvis blir en dag tatt ut i cash.. Orker ikke gå via EuroBonus.

Cash is king også flybilletter...

killbox
09-10-2011, 23:09
Diners ser ut som en god løsning. Har per i dag ingen reiseforsikring. Har vell reist uten det de siste gangene. Da burde vell diners være ypperlig da det gir "gratis" reiseforsikring og gratis tilgang til lounger for kun 695,- i året.

TG923
10-10-2011, 02:01
Hvorfor bruke diners når man får mer poeng og en bedre reiseforsikring med am ex?
Eneste grunnen jeg ser til å bruke diners, er når de har triple eller doble poeng. Mitt kort støver ned...

Fordi AmEx har høy årsavgift

Furahini
10-10-2011, 10:08
Heia.
Har ikke lest gjennom hele denne traaden, saa tilgi meg om dette har blitt nevnt foer, men jeg fikk en e-post fra kunderservice naa som bekrefter at ogsaa norske kortinnehavere vil maatte betale et gebyr for lounge-adgang fra 01.01.2012. Beloepet fikk jeg dog ikke opplyst.
Skuffende vil jeg si.

orhel
31-10-2011, 20:14
125 kroner per besøk. Heller mot å si opp dette kortet nå og heller satse på Trumf Visa...

http://www.dinersclub.no/pow/wcp/dinersno.asp

Fly med oss
31-10-2011, 20:19
125 kroner per besøk.

Kjipe greier :(

SeatBelt
31-10-2011, 20:29
125 kroner per besøk. Heller mot å si opp dette kortet nå og heller satse på Trumf Visa...

Fy flate. Har akkurat fått kortet. Men det vil si at jeg kommer til å ha det en liten stund til (første året er gratis), så gidder jeg ikke mer og sier opp før jeg må begynne å betale på det, med mindre jeg har *A Gold innen den tid, og det tror jeg ikke.

robertaas
31-10-2011, 21:15
Hvilket alternativt kredittkort bør man da satse på?

ENGM 911
31-10-2011, 21:20
Kommer til å si opp kortene våre i morgen. Ergo mister Diners tre kortkunder med dette.

jjessen
31-10-2011, 21:54
Hvilket alternativt kredittkort bør man da satse på?

Kanskje en kombinasjon av kort med gratis årsavgift:

Twocards - 4% bonus på flybilletter.
Remembercard - billig egenandelsforsikring for de som leier bil og ikke har Amex Platinum eller annet kort som gir denne forsikringen.
Trumf Visa - grei opptjening av EB poeng.

Jeg har alle tre og (mis)bruker de til det jeg trenger de til.

robertaas
31-10-2011, 22:08
Trenger ett kredittkort som gir opptjening av Eurobonuspoeng. AmEx er for dyrt og Visa er ikke kredittkort. Og Terra holder jeg meg unna.

jcnorway
31-10-2011, 22:10
Trenger ett kredittkort som gir opptjening av Eurobonuspoeng. AmEx er for dyrt og Visa er ikke kredittkort. Og Terra holder jeg meg unna.

Hvor har du det fra at Trumf Visa ikke er et kredittkort?

Someone
31-10-2011, 22:23
Som jcnorway er inne på så er Trumf Visa et kredittkort, og på vanlige kjøp er poengopptjeningen nesten som Diners og nesten 40% bedre enn SAS-Mastercard

Commuter
31-10-2011, 22:51
Forstår at dette er dyrt for Diners, men samtidig har dette vært eneste elementet som "folk flest" kjenner til. Jeg kjenner mange som har Diners for loungene, og de vil nok revurdere om man trenger å betale nesten 700 kroner for et kort uten særlig differensierende tjenester.
De tar dermed en ganske stor risiko med å innføre betaling for Lounge-adgang, og jeg håper virkelig at de har undersøkt godt i forkant.

Jeg for min del kommer nok ikke til å si opp Diners siden det er gratis for meg, men med få brukersteder og manglende lounge-tilgang ser jeg ikke oppsiden med Diners lengre.

Dag Viking
31-10-2011, 23:02
Som jcnorway er inne på så er Trumf Visa et kredittkort, og på vanlige kjøp er poengopptjeningen nesten som Diners og nesten 40% bedre enn SAS-Mastercard

Kombinasjonen Trumfvisa og Am-Ex gir maksimalt med poeng, bøttevis med brukersteder, mulighet for å kjøpe loungetilgang gjennom PP, gode reiseforsikringer og totalt sett en overkommelig årsavgift.

SAS master og SAS diners støver ned, ingen fornuftige grunner til å bruke de lenger. Så lenge de er gratis beholder jeg de, men å betale for de kommer jeg ikke til å gjøre.

LN-TKP
31-10-2011, 23:45
Da blir det oppsigelse fra min side også. Det de gjør nå er nesten det samme som å be folk om å bytte til Amex.

robertaas
01-11-2011, 00:32
Man må bruke over 567000 i året over AmEx for at det skal lønne seg å få 6% bedre opptjening enn Visa Trumf for 1700 kr. Det burde gjøre kortet uaktuelt for de som kan regne.

Er det andre land hvor Diners vil beholde loungeordningen? Man kan muligens få kort der.

Dag Viking
01-11-2011, 01:15
Man må bruke over 567000 i året over AmEx for at det skal lønne seg å få 6% bedre opptjening enn Visa Trumf for 1700 kr. Det burde gjøre kortet uaktuelt for de som kan regne.

Forskjellen mellom kortene er mer enn bare bonuspoeng-opptjening.
Synes det er litt drøyt å påstå at alle som velger å ha am ex er dårlige i matematikk.

robertaas
01-11-2011, 01:25
Forskjellen mellom kortene er mer enn bare bonuspoeng-opptjening.
Synes det er litt drøyt å påstå at alle som velger å ha am ex er dårlige i matematikk.Beklager om jeg uttrykte meg uklart. Om man velger AmEx kun pga. poengopptjening så har man ekstremt høyt forbruk over kortet eller så er man dårlig i matematikk.

Jeg har ikke sett noe annet AmEx har som gir verdi for meg og som jeg ikke får gratis andre steder.

nick5000
01-11-2011, 05:59
Er det andre land hvor Diners vil beholde loungeordningen? Man kan muligens få kort der.

Det er vel ikke lett å få kredittkort i et annet land ? Hvis man da ikke bor og arbeider der.

jb1
01-11-2011, 10:12

Er du medlem av en arbeidstagerforening er det ofte redusert aarsavgidt. Jeg betaler kun 140 kr. per aar. Jeg hadde heller foretrukket en noe hoyere avgift enn aa betale per loungebesoek. Dette var svaert skuffende spesielt etter at noen her tok kontakt med Diners for aa sjekke om det som skjedde i DK skulle skje her. Min aarsavgift er lav. saa det er mulig jeg beholder Diners, men jeg vurderer aa si opp da en svaert sentral fordel ved kortet forsvinner. Da kan man heller skaffe seg PP og faa adgang omtrent hvor som helst.

pingo
01-11-2011, 11:24
Gad vide hvordan fremtiden ser ud for Servisair Loungen i København fra årsskiftet når nu også Diners kunder fra Norge ( og sandsynligvis senere Sverige ?) skal betale for adgang ? Som tidligere nævnt i tråden har Servisair loungen alene fra Diners haft en indtægt på omkring 15 mill. kroner.

robertaas
01-11-2011, 11:49
Kontaktet Diners og spurte om vi i Norge ville få en lignende ordning som i Danmark med et fritt lounge-besøk per 10.000 som er brukt over kortet. Det ville de ikke.

Da ser det ut til å være slutt med Diners for meg også. Må bare beholde kortet litt til da jeg har booket flere reiser over det.

jb1
01-11-2011, 12:10
Kontaktet Diners og spurte om vi i Norge ville få en lignende ordning som i Danmark med et fritt lounge-besøk per 10.000 som er brukt over kortet. Det ville de ikke.

Da ser det ut til å være slutt med Diners for meg også. Må bare beholde kortet litt til da jeg har booket flere reiser over det.

Eller en ordning med et visst antall gratis besoek i aaret hadde ogsaa vaert et ok alternativ. Dette tror jeg Diners vil faa svi for.

robertaas
01-11-2011, 12:23
Har hørt om flere som kun bruker kortet til loungebesøk og aldri betaler med det. Skjønner at det kan bli et problem.

X gratis besøk i året pluss fri loungeaksess for de som har brukt over 100.000 over kortet det siste året burde være en løsning de ville tjent på. Nå er det jo ikke noe særlig grunn til å ha kortet om man ikke får det gratis.

ENGM 911
01-11-2011, 12:23
Da er oppsigelsen sendt og kortene klippet i fillebiter. Forbrukermakten har talt, Diners mistet tre kunder i dag.

3tflyer
01-11-2011, 12:49
Da er oppsigelsen sendt og kortene klippet i fillebiter. Forbrukermakten har talt, Diners mistet tre kunder i dag.

Beholder det så lenge det er gratis for EBG, men kommer neppe til å bruke det! Regner emd at det blir svært mange som nå kvitter seg med Diners, når den åpenbart største fordelen forsvinner.

robertaas
01-11-2011, 13:16
Sa at jeg ville komme til å si opp kortet etter de bookede reisene var ferdige og fikk svaret:

"Vi kan tilby deg kortet videre til en årsavgift pålydende kr.295,- mot kr.695,- i dag."

SeatBelt
01-11-2011, 13:25
Sa at jeg ville komme til å si opp kortet etter de bookede reisene var ferdige og fikk svaret:

"Vi kan tilby deg kortet videre til en årsavgift pålydende kr.295,- mot kr.695,- i dag."

Typisk. Men er det fremdeles verdt det? Trumf Visa er gratis, og gir deg omtrent akkurat det samme. Du tjener riktignok ikke like mange poeng ved bruk.

Hvis de skal gi samme tilbud til alle som sier opp går vel vinninga opp i spinninga når det gjelder finansiering av loungene:D

robertaas
01-11-2011, 13:32
Typisk. Men er det fremdeles verdt det? Trumf Visa er gratis, og gir deg omtrent akkurat det samme. Du tjener riktignok ikke like mange poeng ved bruk.Trumf Visa gir 14 mot 15 Eurobonuspoeng per hundrelapp, men med langt flere brukersteder vil man i praksis få flere poeng med samme forbruk som idag.

Someone
01-11-2011, 13:34
Trumf Visa gir 14 mot 15 Eurobonuspoeng per hundrelapp, men med langt flere brukersteder vil man i praksis få flere poeng med samme forbruk som idag.

Ja, itillegg til langt mer poeng når man handler i Norgesgruppen sine butikker

jameson82
01-11-2011, 13:35
Trumf Visa gir 14 mot 15 Eurobonuspoeng per hundrelapp, men med langt flere brukersteder vil man i praksis få flere poeng med samme forbruk som idag.

42 per hundre på Norgesgruppen.;)

SeatBelt
01-11-2011, 13:38

Det funker som et vanlig VISA-kredittkort worldwide, ikke sant? Litt OT, beklager det, men det er jo absolutt noe å tenke på nå som Diners svikter.

Skjønner egentlig ikke helt hvor Diners vil - de har få brukersteder og i tillegg gjør de medlemsfordelene dårligere. Hva slags strategi er egentlig det?

BårdK
01-11-2011, 16:47
Spar-deg-til-fant-strategi.

robertaas
01-11-2011, 17:02
Der for meg presentasjonen holdt av typen som foreslo dette.
"Og dette er hva vi vil spare med å ta bort lounge-aksessen!

Og kundene er for sløve til å merke det så de vil sikkert fortsatt være kunder hos oss."

SQ 777
01-11-2011, 17:23
Vel, jeg har hatt Diners siden 1970 og kun brukt det på lounge LGW i januar i år... Rett og slett fordi det sjelden har vært i nærheten av deres lounger på de flyplasser vi har vært på. For mye strev oppsøke dem.

Var innom en på SIN i fjor. Rygga ut da det var betaling for en øl. Stakk over til taxfreen og kjøpte en sixpack Guinness i taxfreen. Siden jeg er Star Gold lurer en på hvorfor ikke SQ son SilverKris ??? Vel, teite meg ville prøve Silkair til KUL, men siden de ikke er i Star slapp jeg inn.

I forrige uke tok jeg SQ og alt ok...:

jb1
01-11-2011, 17:45
Vel, jeg har hatt Diners siden 1970 og kun brukt det på lounge LGW i januar i år... Rett og slett fordi det sjelden har vært i nærheten av deres lounger på de flyplasser vi har vært på. For mye strev oppsøke dem.

Var innom en på SIN i fjor. Rygga ut da det var betaling for en øl. Stakk over til taxfreen og kjøpte en sixpack Guinness i taxfreen. Siden jeg er Star Gold lurer en på hvorfor ikke SQ son SilverKris ??? Vel, teite meg ville prøve Silkair til KUL, men siden de ikke er i Star slapp jeg inn.

I forrige uke tok jeg SQ og alt ok...:

Kanskje det er noe nytt, men da jeg var i SIN nylig var Diners-loungen riktig bra, alt var gratis, varmmat og drikke med og uten var gratis. I tillegg var det dusj og godt med sitteplass. Det er den loungen flere flyselskaper utenfor Star benytter.

SQ 777
01-11-2011, 17:53
Ok, jeg var T2, men har ikke sjekket om jeg var i "feil" ??? Ofte kan det være flere med Diners kontrakt... Pokker jeg ikke sjekker ut Diners KUL i forrige uke, den så flott ut. Travet over til SQ . Den var full og de sendte oss til TG som var fin medok mat, men null vin...

Dag Viking
01-11-2011, 17:56
Kanskje det er noe nytt, men da jeg var i SIN nylig var Diners-loungen riktig bra, alt var gratis, varmmat og drikke med og uten var gratis. I tillegg var det dusj og godt med sitteplass. Det er den loungen flere flyselskaper utenfor Star benytter.

Det er temmelig mange i Singapore:
http://www.dinersclubinternational.com/airport-lounge.html?countryList=Singapore&x=19&y=11

Etter min mening var SATS-loungen minst like bra som Silverkris, men ingen går inn i minneboken.

Savipix
01-11-2011, 17:56
Fortfarande inget brev till mig med svenskt DC.

Farmer
01-11-2011, 18:25
Hmmm, her mister Diners mange kunder. Kanskje EB kan si noe om det finnes noen retrettstrategi på denne avgjørelsen. Har selv dette knyttet til EBG, men kan faktisk nå heller ta et Amex kort istedet. Loungetilgangen på plasser der det ikke har passet med Star lounger har for meg vært gull verdt!

jjessen
01-11-2011, 21:01
Jeg har ikke sett noe annet AmEx har som gir verdi for meg og som jeg ikke får gratis andre steder.

Er vel stort sett Companion Ticket som frister de som har bestilt kortet.

Tommy777
02-11-2011, 16:23
Vel, samler ikke poeng på creditcard kun UA/CO Onepass/Mileage Plus og bruker kun Europeiske i forsikring og betaler det i totalforsikringen hos IF på hus, heim, bil etc etc. Egentlig billig den..

Orker ikke tanken på å dra fram kvitteringer dersom skade ved forsikring via kort. Har hatt Amex men returnerer alle kort med årsgebyr.

Har heller intet årsgebyr på Diners, men det fortjener jeg vel etter 41 år :colgate:

He, he, forsikring, ble bevist med en ulykke i FLL for to år siden. Ingen spørsmål spurt fra Europeiske bortsett fra de ville ha flere regninger fra meg for extrautgifter. Og de sendte meg penger i tillegg til stort utlegg på Broward County Hospital i FLL.

EuroBonus blir kun avviklet, men det tar tid grunnet lasertoner og Economist.
Men nå etter noen tonere , så blir det vel en reise. Da er det helt slutt.

Har Trumf Visa, men aldri brukt det heller... Men kun vanlig "kolonialtrumf" som blir brukt, og sannsynligvis blir en dag tatt ut i cash.. Orker ikke gå via EuroBonus.

Cash is king også flybilletter...

Hehe.. 56% av alle poeng og miles som opptjenes her paa jordkloden er opptjent via kredittkort, saa at Cash is king paa flybilletter blir helt feil. Jeg bruker noen kroner paa aa ha rette kortstokken i aaret, men siden jeg har Gold konto hos Citi, betaler jeg ingenting for AA kortene og siden jeg er 1K hos UA, betaler jeg ingenting for UA kortene. Saa Hyatt Visa og SPG Amex er de eneste kortene jeg betaler for.

Poengopptjening via kort er i barnestadiet i Skandinavia, det kommer til aa bli mye stoerre i tiden fremover. Dersom du betaler kredittkortregningen din totalt hver maaned, er det gratis ekstrapoeng som for baller paa seg.

Jeg tror Diners har gjort seg selv en bjoernetjeneste ved aa redusere servicetilbudet saa kraftig. Det er det suverent verste kortet som finnes naar det gjelder tilgjengelighet, kun 4% brukersteder kontra de store, saa de trenger noe ekstra for aa tiltrekke seg kunder. Jeg har ikke hatt Diners siden jeg fikk det gratis pga EBG.

Og det er store besparelser paa forsikring dersom du benytter riktige kredittkort. For eksempel, trenger man ikke reiseforsikring eller leiebilforsikring dersom man har rette kortene. Det aa benytte seg av forsikring via kredittkort kontra Europeiske paa leiebil er enkelt. Jeg hadde Prius som fikk bensinlekasje da jeg kjoerte over en gren paa motorveien og fikk beskjed av Hertz at jeg maatte dekke dette. Jeg ringte til Chase og emailed over skaderapporten fra Hertz og leiebilkontrakten, tok 5 minutter.

Saa selv om kredittkortopptjening blir for komplisert for herremannen fra Lillestroem, tror jeg de fleste vil ha glede av at dette endelig er paa offensiven i Skandinavia

Dag Viking
02-11-2011, 17:27
Hehe.. 56% av alle poeng og miles som opptjenes her paa jordkloden er opptjent via kredittkort, saa at Cash is king paa flybilletter blir helt feil. Jeg bruker noen kroner paa aa ha rette kortstokken i aaret..

Jeg har fått ca 90 000 poeng på ikke-fly-relaterte ting siste år, og legger man til companion ticket på am ex, så sitter jeg igjen med å betale 1700kr pluss tax for to bizbilletter med SAS på langdistanse. (det var vel i tillegg halv årsavgift første år)
Et ganske attraktivt regnestykke med andre ord, selv om enkelte mener jeg ikke kan regne.

jb1
02-11-2011, 19:22
Jeg skrev en mail til Diners med et par forslag til hvordan dettte kunne gjøres, f.esk et visst antall gratis besøk i året eller en noe høyere årsavgift . Jeg fikk kun en copy paste fra det som står på nettsiden som svar. Jeg svarte at det var et lite profesjonelt svar. Alle kunder burde skrive til dem så de skjønner at dette kan svi.

Blackhawk
03-11-2011, 00:06
Den svenske siden, har fortsatt ikke postet noe ny info -
om at det vil koste å komme inn på loungene. Faktisk står
det fortsatt følgende:

Lounger
Flygplatslounger
Ditt Diners Club-kort gäller som entrébiljett till hundratals lounger på flygplatser och i storstäder världen över. Här finns allt du behöver för att slappna av eller fortsätta arbeta: tillgång till internet, färska dagstidningar, TV, förfriskningar, och telefon för att nämna några exempel.

Sök lounge via loungeguiden på www.dinersclub.com.

Du kommer in i våra lounger oavsett vilken typ av biljett du har eller vilket flygbolag du reser med bara du har ett giltigt boardingpass och ditt Diners Club-kort.

OBS! Besöken är kostnadsfria för kortmedlemmar. Eventuellt medföljande gäst betalar.

http://www.dinersclub.se/pow/wcp/diners.asp?ss=/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp%3Fduid%3DDUID_996689E474797611 C1257244003B94DA%26xsl%3Dse%26sitekey%3Ddinersclub .se

Tommy777
03-11-2011, 19:41
Jeg har fått ca 90 000 poeng på ikke-fly-relaterte ting siste år, og legger man til companion ticket på am ex, så sitter jeg igjen med å betale 1700kr pluss tax for to bizbilletter med SAS på langdistanse. (det var vel i tillegg halv årsavgift første år)
Et ganske attraktivt regnestykke med andre ord, selv om enkelte mener jeg ikke kan regne.

Jeg synes ikke det er noe behov for aa sende deg tilbake til folkeskolen ;)

jb1
04-11-2011, 14:30
Diners soeker deltagere til kundepanel, man maa svare paa undersoekelser som sendes per mail 1-3 ganger i kvartalet. En fin anledning til aa slakte deres seneste paafunn om betaling for loungeadgang.

TriStar
05-11-2011, 17:23

Har hatt Diners i flere år gjennom jobben. Kortet funker også som SAS TPC og sammen med den dårlige nyheten om betaling for lounge-tilgang kom også årskontingenten på relativt hyggelige kr 195,-. Underlig at de har så mange nivåer på denne.

orhel
20-11-2011, 12:21
Og der kom Svenskene etter:

http://www.dinersclub.se/pow/wcp/diners.asp?ss=/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp%3Fduid%3DDUID_996689E474797611 C1257244003B94DA%26xsl%3Dse%26sitekey%3Ddinersclub .se

Men her får man ett gratis besøk pr 10.000,- man omsetter på kortet..

robertaas
20-11-2011, 14:51
Siste lounge jeg besøkte var i Porto. Ville følt med svindlet om jeg hadde betalt 125 NOK for å komme inn der. Serveringen bestod av kjeks og man måtte betale for Wifi.

Selv om betaling per loungeaksess er uaktuelt så noterer jeg av danskene slipper unna med 99 NOK og svenskene 106 NOK, og begge får et gratis besøk per 10.000 brukt over kortet. Et klart dårligere tilbud i Norge.

Chriscross
21-11-2011, 10:04
Selv om betaling per loungeaksess er uaktuelt så noterer jeg av danskene slipper unna med 99 NOK og svenskene 106 NOK, og begge får et gratis besøk per 10.000 brukt over kortet. Et klart dårligere tilbud i Norge.

Synes det vil være merkelig om de ikke tilbyr gratis besøk til samme vilkår i Norge som til dansker og svensker.

FlightDeck
21-11-2011, 13:16
Diners kunne da i det minste tilbudt f.eks. 10 gratis besøk i året, slik at de hadde noe å lokke nye kunder med og annekjenne eksisterende kunder. Husk at på mange av Diners-loungene kan man kjøpe seg tilgang og prisen for dette er som regel ikke så veldig mye høyere enn det Diners tar. Serviceair-loungene i Storbritannia koster 150-200 kr.

Den nye flotte loungen i København, CPH Apartement, koster 169 kr. (eller noe liknende) og har et helt annet tilbud enn den elendige Serviceair-loungen som Diners benytter.

Blackhawk
22-11-2011, 18:21
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse2/Diners2012.jpg

Ja som tidligere nevnt, ble det også informert for oss som har
Diners/SAS-kort i Sverige - at det vil koste å komme inn på
Diners-loungene. Dog ikke så ille som forventet, personlig blir
det mellom 50.000 og 80.000 pr. år på Diners-kortet - noe som
da vil resultere i mellom 5 og 8 gratis besøk i disse loungene.
Merkelig hvis ikke Diners i Norge, også vil innføre dette.

Bildet ovenfor, viser teksten i den siste "Diners Club News",
fra November 2011.

FlyHi
23-11-2011, 03:54
Problemet er jo i virkeligheden ikke at der er et begrænset antal besøg ift forbrug, men mere at det efterhånden er blevet komplet umuligt at bruge kortet nogle steder.

På vores seneste to rejser til Mexico lykkedes det mig aldrig at finde hverken en ATM (prøvede måske 20 forskellige) eller et eneste andet brugssted der modtog Diners. Ironisk nok havde Diners loungeadgang i CUN????

På vores nuværende og sidste tur til Thailand er det heller ikke lykkes at finde et eneste brugssted eller ATM. Ironisk nok har Diners også loungetilgang i Thailand????

Her taler vi måske et samlet forbrug på 60.000+ kroner, som fint kunne have dækket loungebehovet på samme rejser.

Men med et kreditkort, som ikke kan bruge nogen steder, så forsvinder ideen jo fuldstændig med at have kortet. Ser ud til at Diners har glemt deres core-business og fremover bare vil være et discount-priority-pass. Så vil jeg altså hellere have den rigtige vare med bedre og flere lounger.

Hvis jeg kunne benytte kortet på mine rejser, så ville jeg sikkert have beholdt det, men nu bliver det opsagt efter at mine opsparede lounge-besøg i 2012 er brugt.

Tak for 10 år, Diners - det var fint så længe det varede, men nu er vi vist vokset fra hinanden :(

Tror min nye rejsepartner bliver AMEX i fremtiden.

Chriscross
23-11-2011, 14:26
Kontaktet Diners angående gratis besøk pr 10 000 nok. Fikk et skikkelig svada svar, men tolker det dit hen at vi ikke får det. Spurte samtidig om de ikke nå kunne fikse adgang på OSL siden de tar betalt nå. Fikk til svar at det ikke var plass til egen Dinerslounge der. Så kundeservice tror tydeligvis at Diners driver egne lounger.:rolleyes:

FlightDeck
23-11-2011, 15:51
På vores seneste to rejser til Mexico lykkedes det mig aldrig at finde hverken en ATM (prøvede måske 20 forskellige) eller et eneste andet brugssted der modtog Diners. Ironisk nok havde Diners loungeadgang i CUN????

På vores nuværende og sidste tur til Thailand er det heller ikke lykkes at finde et eneste brugssted eller ATM. Ironisk nok har Diners også loungetilgang i Thailand????

ATM-uttak i utlandet med Diners - er ikke det veldig dyrt?

FlyHi
23-11-2011, 16:14
ATM-uttak i utlandet med Diners - er ikke det veldig dyrt?

Sikkert. Kan ikke lige huske hvad jeg betaler for det.

Mest af alt var det en test på hvor dårligt kortet er blevet, da jeg løbende synes det blev mere og mere ubrugeligt. Selv i ATM's.

jb1
24-11-2011, 11:22
Diners' Kundeservice gadd aldri aa svare paa min siste mail. Det virker som de er instruert til aa svare mest mulig intetsigende. Naar de i tillegg begynner med forskjellig praksis i de skandinaviske land og ikke ordner adgang for kunder paa OSL er dette saerdeles daarlig haandverk fra Diners' side. jeg gjentar, meld dere paa i kundepanelet og si deres hjertens mening.

robertaas
25-11-2011, 02:28
Siden Diners er i ferd med å legge ned i Norge er dette en ypperlig mulighet for andre å ta et nytt marked, folk som er villige til å betale en viss årlig sum, eller ha et visst forbruk over kortet, for å få fri loungeaksess.

Poster dette fra Diners-loungen i Bogota, må utnytte muligheten før det er slutt. Det er ikke akkurat de beste loungene Diners har. Om jeg hadde betalt 125 for kjeks og wifi her ville jeg følt meg svindlet.

WF-380
25-11-2011, 12:14
Siden Diners er i ferd med å legge ned i Norge

Skal Diners legge ned i Norge?

TriStar
25-11-2011, 12:36
Her ser dere svaret jeg fikk på min henvendelse til Diners vedr. ulik policy for lounge-besøk i de skndinaviske landene, ikke mye å skryte av:

Hei,

For at vi skal kunne fortsette å tilby høy service og et godt utvalg av dagens aviser, TV, forfriskninger og telefon, kommer vi fra 1. januar 2012 til å kreve en avgift for tilgang til loungene.

Prisen kommer til å bli 125 kroner per besøk. På samme måte som før kan du ta med deg en betalende gjest, gjesten betaler gjeldene inngangsavgift for den aktuelle loungen.

Antallet Diners Club-lounger har økt betydelig siden 2010. Vi har hatt ca. 150 lounger av litt ujevn kvalitet over hele verden, men nå øker vi til 450 lounger og kvaliteten på dem blir bedre. For å finansiere dette innfører vi dette gebyret.

Vi opplever at våre kunder etterspør bedre og flere lounger, dette har vi tatt på alvor, men ser oss nødt til å ta betalt for denne tjenesten.

Vi håper fortsatt at du ønsker å benytte deg av loungene våre, og blir fornøyd med rimlige lounger på mange flere flyplasser. Pr i dag har vi i Norge landet på en annen løsning enn f.eks. Danmark.

Ingenting er skrevet i sten, så vi vil kontinuerlig vurdere og evaluere vår løsning opp mot de andre landenes. Dersom det skulle bli endringer vil vi selvfølgelig informere om det.

Ved å følge linken under kommer du rett til vår loungeguide hvor du kan
søke etter aktuelle lounger:

http://www.dinersclubinternational.com/airport-lounges.html

Denne finner du også på våre hjemmesider, www.dinersclub.no under "reise".

Vi ønsker deg en fortsatt fin dag.

Med vennlig hilsen

Anja Aamodt
Kundeservice

Diners Club

jb1
25-11-2011, 13:49
Her ser dere svaret jeg fikk på min henvendelse til Diners vedr. ulik policy for lounge-besøk i de skndinaviske landene, ikke mye å skryte av:

Hei,

For at vi skal kunne fortsette å tilby høy service og et godt utvalg av dagens aviser, TV, forfriskninger og telefon, kommer vi fra 1. januar 2012 til å kreve en avgift for tilgang til loungene.

Prisen kommer til å bli 125 kroner per besøk. På samme måte som før kan du ta med deg en betalende gjest, gjesten betaler gjeldene inngangsavgift for den aktuelle loungen.

Antallet Diners Club-lounger har økt betydelig siden 2010. Vi har hatt ca. 150 lounger av litt ujevn kvalitet over hele verden, men nå øker vi til 450 lounger og kvaliteten på dem blir bedre. For å finansiere dette innfører vi dette gebyret.

Vi opplever at våre kunder etterspør bedre og flere lounger, dette har vi tatt på alvor, men ser oss nødt til å ta betalt for denne tjenesten.

Vi håper fortsatt at du ønsker å benytte deg av loungene våre, og blir fornøyd med rimlige lounger på mange flere flyplasser. Pr i dag har vi i Norge landet på en annen løsning enn f.eks. Danmark.

Ingenting er skrevet i sten, så vi vil kontinuerlig vurdere og evaluere vår løsning opp mot de andre landenes. Dersom det skulle bli endringer vil vi selvfølgelig informere om det.

Ved å følge linken under kommer du rett til vår loungeguide hvor du kan
søke etter aktuelle lounger:

http://www.dinersclubinternational.com/airport-lounges.html

Denne finner du også på våre hjemmesider, www.dinersclub.no under "reise".

Vi ønsker deg en fortsatt fin dag.

Med vennlig hilsen

Anja Aamodt
Kundeservice

Diners Club

Du fikk i det minste et noe mer "personlig" svar. Jeg fikk det samme svaret untatt avslutning om ulike loesninger i forskjellige land. Daarlig service. Litt paa linje med alt svada SAS har prestert aa servere naar det ble innfoert 25 % opptjening i en rekke bookingklasser.

Chriscross
25-11-2011, 13:50
Akkurat samme svada som jeg fikk... Men det kan jo bety at kundeservice ikke selv bet at de vil tilby besøk pr 10000 i forbruk. Regner med at EB ordner dette selv om han ikke er aktiv på forumet lenger.

robertaas
25-11-2011, 20:42
Skal Diners legge ned i Norge?Ja, er det ikke det de er i ferd med når de fjerner den viktigste delen av produktet sitt og må beregne et massivt bortfall av kunder? Det blir som om IKEA skulle slutte å selge møbler eller NSB skulle slutte å kjøre tog.

Someone
25-11-2011, 20:46
Ja, er det ikke det de er i ferd med når de fjerner den viktigste delen av produktet sitt og må beregne et massivt bortfall av kunder? Det blir som om IKEA skulle slutte å selge møbler eller NSB skulle slutte å kjøre tog.

Trodde den viktigste delen var å være et kredittkort.....

Martin
25-11-2011, 20:47
Ja, er det ikke det de er i ferd med når de fjerner den viktigste delen av produktet sitt og må beregne et massivt bortfall av kunder? Det blir som om IKEA skulle slutte å selge møbler eller NSB skulle slutte å kjøre tog.

Jeg er ikke helt enig. NSB kjører tog fordi de er et togselskap, IKEA selger møbler fordi de er en møbelbutikk. Diners er et kortselskap, og tilbyr et kort du kan betale med.

robertaas
25-11-2011, 20:51
Jeg sjekket Diners sider for Finland, Tyskland, Nederland, Frankrike, England og USA. Ser ingenting om begrensninger av loungeaksess der. Er dette kun et skandinavisk fenomen?

Fnate
25-11-2011, 20:53

At den viktigste delen av produktet er å tilby gratis lounge til brukere som ikke nødvendigvis bruker kredittkortet til annet enn nettopp... Lounge?

Dag Viking
25-11-2011, 22:19

Viktigste for din del kanskje, men i så fall er ikke du en kunde selskapet tjener penger på? Den viktigste delen av produktet kredittkort må vel fremdeles være å la folk handle på kreditt og betale høye renter dersom ikke alt betales ved forfall?

Det er litt pussig å høre hvordan pipa har fått en helt annen låt. Fra å være superbra på alle områder, har nå Diners blitt helt elendig. De tidligere flotte loungene har nå blitt veldig kjipe, og ikke verdt å betale for.

Det er klart at Diners blir mindre attraktive for de som primært bruker kortet pga loungetilgang, men mange kunder bruker sjelden eller aldri loungene, og gir dermed blaffen i hele greia.

Er man kun ute etter lounge, så er vel PP et bedre alternativ enn Diners uansett?

robertaas
25-11-2011, 23:30
Det er litt pussig å høre hvordan pipa har fått en helt annen låt. Fra å være superbra på alle områder, har nå Diners blitt helt elendig. De tidligere flotte loungene har nå blitt veldig kjipe, og ikke verdt å betale for.

Det er klart at Diners blir mindre attraktive for de som primært bruker kortet pga loungetilgang, men mange kunder bruker sjelden eller aldri loungene, og gir dermed blaffen i hele greia.

Er man kun ute etter lounge, så er vel PP et bedre alternativ enn Diners uansett?PP blir en god del dyrere.

Har selv brukt Diners mere enn Mastercard selv om de har færre brukersteder. Vil nå fase tu kortet da det ikke gir noen ekstra verdi og gå over til Trumf Visa istedenfor.

Evalueringen av loungene endrer seg selvsagt om man må betale per besøk.

SeatBelt
29-11-2011, 13:11
Diners' Kundeservice gadd aldri aa svare paa min siste mail. Det virker som de er instruert til aa svare mest mulig intetsigende. Naar de i tillegg begynner med forskjellig praksis i de skandinaviske land og ikke ordner adgang for kunder paa OSL er dette saerdeles daarlig haandverk fra Diners' side. jeg gjentar, meld dere paa i kundepanelet og si deres hjertens mening.

Hvordan fungerer det kundepanelet, egentlig? Er det tidkrevende? Hvor lenge forplikter man seg til å være med? Har vurdert det, men vil ikke binde meg for mye.

espenlok
26-02-2012, 14:01
Kanskje en kombinasjon av kort med gratis årsavgift:

Twocards - 4% bonus på flybilletter.
Remembercard - billig egenandelsforsikring for de som leier bil og ikke har Amex Platinum eller annet kort som gir denne forsikringen.
Trumf Visa - grei opptjening av EB poeng.

Jeg har alle tre og (mis)bruker de til det jeg trenger de til.

Hei!

Drar fram denne igjen. Twocards gir jo 4 % bonus ved kjøp av flyreiser, men kun dersom man kjøper billettene direkte fra flyselskapet, og ikke når man kjøper fra et reisebyrå.

Jeg lurer da på hvordan dette forholder seg dersom man benytter wideroe.no til å kjøpe flyreiser med andre selskaper. Vil da dette kjøpet allikevel komme opp hos kredittkortselskapet med bransjekode flyselskap, slik at man får bonusopptjeningen? Eller får det bransjekode reisebyrå, slik at det ikke blir noen bonus?

Espen

jjessen
26-02-2012, 16:14
Ja, jeg fikk bonus på SAS billetter booket via de i fjor.

Du får forresten også bonus ved bestilling via mange reisebyrå da billetten ofte utstedes av flyselskapet og det er de som belaster kortet (med rett bransjekode). Reisebyrået selv belaster kun bookingavgiften som er deres fortjeneste.

Bruker kortet på alle jobbreiser som bookes hos Via reisebyrå og får 4% på de.

robertaas
18-03-2012, 13:25
Det er muligens ikke så taktisk å ta dette opp, men er begrensninger kun for brukere og lounger i Skandinavia? Skriver dette fra Diners-loungen i Budapest hvor jeg slapp inn bare ved å vise kortet.

Har tidligere i år også brukt Diners-lounge i Singapore hvor jeg også fikk tatt en dusj.

SQ 777
18-03-2012, 14:49
I DOH rett inn uten betaling for en mnd siden

jjessen
18-03-2012, 17:28
Tja, loungen leser vel bare av kortnummeret og sender til Diners akkurat som med Priority Pass. Så det dukker nok opp en belastning på kortet etterhvert vil jeg tro.

Chriscross
18-03-2012, 19:52
Kan jo være en får gratis besøk pr titusen brukt slik som svensker og dansker selv om de har sagt en ikke får det.

robertaas
19-03-2012, 00:02
Tja, loungen leser vel bare av kortnummeret og sender til Diners akkurat som med Priority Pass. Så det dukker nok opp en belastning på kortet etterhvert vil jeg tro.Det kan vel ikke bare belaste meg for beløp jeg ikke har godkjent?

JoeW
19-03-2012, 00:18
Det kan vel ikke bare belaste meg for beløp jeg ikke har godkjent?

Det er vel en del av vilkårene du godkjenner som innehaver og bruker av et Diners generelt?

TG923
19-03-2012, 00:46
For at vi skal kunne fortsette å tilby høy service og et godt utvalg av dagens aviser, TV, forfriskninger og telefon, vil du bli belastet en avgift for tilgang til loungene. Prisen er kr 125 per besøk (gjeldende fra 1. januar 2012).

Står jo ganske klart at du blir belastet for avgiften på diners.no. (i tillegg til info alle kortkunder vel har fått)

Vitsen med et kredittkort er vel neppe at du skal betale på annen måte for å komme inn...

robertaas
19-03-2012, 00:50
Jeg kan skjønt det slik at dette kun gjelder lounger i Skandinavia hvor de har gjort dette avviket fra standardproduktet til Diners.

JoeW
19-03-2012, 07:50
Jeg kan skjønt det slik at dette kun gjelder lounger i Skandinavia hvor de har gjort dette avviket fra standardproduktet til Diners.
Fordi du tilfeldigvis har kjennskap til Diners' produkter i samtlige land? Staar ingenting om Skandinavia i korrespondansen fra Diners, saa den maa du nok lenger ut paa landet med. Tror du har en daarlig sak om du forsoeker aa dispute en slik charge...

Chriscross
19-03-2012, 07:56
De kutter gratis lounge i flere land nå, vet ikke om alle land.

foowie
01-08-2013, 20:34
børster litt støv av denne tråden, ser jeg er blitt trekt 50 NOK for loungebesøk i ARN og ingenting for loungebesøk i BKK, er det bingo om man blir trekt og/eller hvor mye, noen som har oversikt? PÅ dinersclub.no står det 125 NOK per loungebesøk.

C-klasse
01-08-2013, 20:38
Har hatt loungebesøk i både BKK og CPH etter at det ble betaling men har ikke blitt trukket noen ting.

darkcho
01-08-2013, 21:10
Hadde besøk med gjest i BCN som jeg ikke er trukket for. God gang, en av de bedre Diners loungene!