PDA

View Full Version : Lærlingeplass i Trondheim?


Alexz
14-09-2011, 17:13
Hei!

Jeg går nå VG3 Flyfag på Skedsmo vgs. Og har planer om å søke lærlingeplass på værnes(Trondheim), ettersom jeg kommer derifra. Men vet ikke hvilke selskap som har hangar der, eller har vedlikehold der.
Noen som har noe peiling på det?

Tusen takk :- )) !!

LN-ALX
14-09-2011, 18:17
Hei Alexz!

Trondheim er det dårlig med verksteder og hangarer hvor selskaper tar inn lærlinger.
Helitrans har base på Værnes, og kan være greit og sjekke ut, dog vet jeg ikke om disse har lov til og ta inn lærlinger mtp på part-145 opplæringen.
SAS, og Norwegian har vel noe line vedlikehold, men noen lærling plass der tror jeg ikke du skal satse på.

Desverre er det elendig med læreplasser i Norge, og mange sliter. Sola er vel den plassen i Norge som har flest verksteder. SAS, Norwegian, Heli-one, Bristow, P&W, CHC, Norcopter.
Lykke til med valget!

Alexz
14-09-2011, 23:35
Takk for et kjempe svar!
Jeg får tenke litt og finne ut hva jeg skal gjøre :- )

Trdfly
18-09-2011, 01:59
Helitrans og SAS tec holder til på TRD! Helitrans har også et verksted for de som er kjent i disse trakter, på Frosta. Jeg ville anbefalt deg å søke i Helitrans, de har jo både fly og helikopter.

LN-ALX
18-09-2011, 21:17
Helitrans og SAS tec holder til på TRD! Helitrans har også et verksted for de som er kjent i disse trakter, på Frosta. Jeg ville anbefalt deg å søke i Helitrans, de har jo både fly og helikopter.

Ja, disse holder til på TRD, men om dem har lov til å ta inn lærlinger er en annen sak. Som jeg skrev tidligere tror jeg ikke HT er godkjent part-145 opplæringa, som vil si at dem ikke har lov til og drive opplæring av fagarbeidere.

Trdfly
19-09-2011, 02:20
Ja, disse holder til på TRD, men om dem har lov til å ta inn lærlinger er en annen sak. Som jeg skrev tidligere tror jeg ikke HT er godkjent part-145 opplæringa, som vil si at dem ikke har lov til og drive opplæring av fagarbeidere.

Det skal jeg ikke uttale meg om, men eg tror jeg har hørt t det har vært lærlinger til HT!?

Egenes
19-09-2011, 16:43
Send en mail, ring, eller spør på facebook da vell :)

LN-RUV
19-09-2011, 19:57
For å bli lærling hos helitrans forutsettes det at de er godkjent av yrkesopplæringsnemda, og det har ingenting med Part 145 å gjøre. Part 145 omtaler godkjenning av flyverksteder, og må ikke blandes med Part 147 som er godkjenning av opplæringssteder.

Men ingen av Partene er viktige for å bli godkjent av yrkesopplæringsnemda, dette med fagarbeidere er noe som står helt utenfor Part 147, og en fagarbeider har ingenting med en Part 147 organisasjon å gjøre, frem til vedkommende vil utdanne seg til flytekniker.

LN-ALX
19-09-2011, 21:42
Da korrigerer jeg meg selv. Selvsagt mente jeg part-147

LN-RUV
19-09-2011, 22:26
Men det er fremdeles like lite relevant :)

LN-ALX
19-09-2011, 22:43
Men det er fremdeles like lite relevant :)

Jaha, dette var nytt for meg. En bedrift som ikke følger part-147 kravene til opplæring av fagarbeidere kan heller ikke ta inn lærlinger.

Det kan godt hende jeg tar feil, men da er du nødt til og ta en snakk med mine overordnede og fortelle dem hvordan dette henger sammen :)

LN-RUV
20-09-2011, 04:08
Part 147 har ingen krav til opplæring av fagarbeidere :) Fagarbeiderutdanninga går via yrkesopplæringsnemda som igjen ligger under utdanningsdept. Part 147 definerer krav til utdanningsinstitusjoner som utdanner teknikere, og er et internasjonalt regelverk. Fagarbeidere er ikke omtalt spesielt i Part 147, ettersom det er stort sett bare Norge som har begrepet fagarbeider...hvor jobber du hen?

gilera
25-09-2011, 21:53
En skole som skal utdanne flymekanikere og utstede eksamensbevis og COR i henhold til Part-66 må være Part-147 godkjent.
En bedrift som driver teknisk vedlikehold ligger under Part-145. For å få godkjent AML så må man jobbe i en Part-145 bedrift, samt ha tatt Part-66 eksamener på en Part-147 skole. Mener jeg å huske fra skolen. :)

Fagbrev har ingenting med dette å gjøre da dette er internasjonalt og kun gjelder hvis man skal jobbe i utlandet eller blir kjørt opp til tekniker som skrevet over her.

Speedbird
28-09-2011, 09:54
Som baade Gilera og Rune nevner over her, saa er det viktig aa skille mellom fagbrev/yrkesopplaeringsnemnda og flytekniker/Part147.

Det finnes baade flyteknikere uten fagbrev, og fagarbeidere uten tekniker sertifkat - og de med begge deler (slik som meg :) ).
F. eks. hvis du oensker aa jobbe paa TRD, er gjerne ikke det noe problem - men du ender gjerne kun opp med flyteknikersertifikat ettersom f. eks. Helitrans gjerne ikke har et godkjent opplegg for fagarbeidere med yrkesopplaeringsnemnda.
Paa den annen side kan du ogsaa komme inn i en bedrift hvor du faar praksisen til fagbrev, men ikke til aa kunne ta ut et Part 66 sertifikat.

Valget du egentlig maa ta, er aa finne ut hva du oensker - altsaa fagbrev, teknikersertifkat eller begge deler.
a) Vil du ha fagbrev maa du til en godkjent bedrift fra yrkesopplaeringsnenmda.
b) Vil du ha teknikersertikat maa du til en Part 145 godkjent bedrift.
c) Vil du ha begge deler, maa bedriften ha begge disse godkjenningene (f. eks. som SAS paa OSL hvor jeg var laerling.)

Det er ingenting som sier at du maa det ene eller det andre, det er i grunnen opp til deg hvilke papirer du oensker og hvilken bedrift som er interessert i aa ansette deg.

F. eks. var det en jeg gikk i klasse med som begynte i Coast Air og tok ut Part 66 papirer der, dog fikk han ikke fagbrev siden de ikke hadde den godkjenningen.
Du kan sannsynligvis gjoere det samme hos f. eks. Helitrans i TRD.

LN-RUV
28-09-2011, 17:10
F. eks. var det en jeg gikk i klasse med som begynte i Coast Air og tok ut Part 66 papirer der, dog fikk han ikke fagbrev siden de ikke hadde den godkjenningen.
Du kan sannsynligvis gjoere det samme hos f. eks. Helitrans i TRD.

Tenker vi på samme person er vel han i HT pr i dag.

Speedbird
29-09-2011, 14:13
Tenker vi på samme person er vel han i HT pr i dag.

Han har vaert innom litt da, han gikk vel til KATO etter CA, deretter BenAir og naa HT?

Jeg maa vel se meg litt rundt etter et sted for seks maaneders praksis for aa holde liv i 66-papirene mine selv ogsaa..