View Full Version : Lydnivå småfly
Lowandslow
12-09-2011, 00:06
Heisann!
Er det noen der ute som har en liten oversikt over støynivået på typiske småfly som c172/pa28 osv avgir under avgang?
Noen tall i alle fall..:
http://www.oxfordairport.co.uk/home/noise_comparison.pdf
Oversikt over en del støy-tall for fly med installert "LIESE eksosanlegg" i ymse flytyper:
http://www.hliese.de/International/international.html
(Google is your friend!)
Lowandslow
12-09-2011, 20:34
Takker og bukker:)
(flyprat is my friend)
Jeg bruker "new" Lightspeed Zulu - så du må ikke spørre meg :P
Lowandslow
13-09-2011, 11:25
Mest for bruk til et innlegg i lokalavisa:)
En kar som bor ved flyplassen som hevder at småflyaktiviteten der oppe er spkalt terror og tulleflyging. Han må visst også lukke alle dører og klarer heller ikke snakke i telefonen pga det sinnsyke støyen småflyene og mikroflyene avgir:)
Så vil bare ha noen tall å dokumentere med:) Han hevdet han hadde et støynivå på 60db når alle vinduer var lukket, så ikke helt sikker på de målingene hans:)
Så vil bare ha noen tall å dokumentere med:) Han hevdet han hadde et støynivå på 60db når alle vinduer var lukket, så ikke helt sikker på de målingene hans:)
I slike tilfeller er det veldig avhengig av høyde, turtall, propell, eksosanlegg, vind, terreng (absorpsjon/refleksjon av lyden), posisjon ifht. den som plages (foran, bak, under flyet) osv. osv. Støynivået (irritasjonen) oppleves også forskjellig om det er jevnt turtall vs. varierende turtall.
Støynivået (irritasjonen) oppleves også forskjellig om det er jevnt turtall vs. varierende turtall.
Jepp - det er absolutt jævligst når WF/LT kjører motortester med høyst varierende turtall.
Lowandslow - det høres ut som at du bor i Hamar ?!?
Lowandslow
14-09-2011, 08:25
Stemmer det vettu seilfly;)
Er disse evindelige klagesangene fra enkelte av naboene der som jeg begynner å få nok av:)
Han hevdet jo sågar at vi ikke hadde lov til å fly under 1000 fot over taket hans, noe som blir litt problematisk siden det ligger på short final:)
STARSHIP 2
14-09-2011, 19:25
Hva kom først, flyene eller han?
Lowandslow: Ja det er vel sytpeisen i Strømsveien du tenker på (Langnes var etternavnet i følge lokalavisa).
STARSHIP 2: Noen stilte det spørsmålet i lokalavisa, og da ble det liv :D
Flere jeg har snakket med kjenner til vedkommende og han er og blir en sytpeis, ikke bare når det gjelder flyging. Han har bestemt seg for å syte.