PDA

View Full Version : Lydnivå småfly

Lowandslow
12-09-2011, 00:06
Heisann!
Er det noen der ute som har en liten oversikt over støynivået på typiske småfly som c172/pa28 osv avgir under avgang?

bamseh
12-09-2011, 11:18
Noen tall i alle fall..:
http://www.oxfordairport.co.uk/home/noise_comparison.pdf

Oversikt over en del støy-tall for fly med installert "LIESE eksosanlegg" i ymse flytyper:
http://www.hliese.de/International/international.html

(Google is your friend!)

Lowandslow
12-09-2011, 20:34
Takker og bukker:)

(flyprat is my friend)

WF2BNN
12-09-2011, 23:39
Jeg bruker "new" Lightspeed Zulu - så du må ikke spørre meg :P

Lowandslow
13-09-2011, 11:25
Mest for bruk til et innlegg i lokalavisa:)
En kar som bor ved flyplassen som hevder at småflyaktiviteten der oppe er spkalt terror og tulleflyging. Han må visst også lukke alle dører og klarer heller ikke snakke i telefonen pga det sinnsyke støyen småflyene og mikroflyene avgir:)
Så vil bare ha noen tall å dokumentere med:) Han hevdet han hadde et støynivå på 60db når alle vinduer var lukket, så ikke helt sikker på de målingene hans:)

Discus
13-09-2011, 13:54
Så vil bare ha noen tall å dokumentere med:) Han hevdet han hadde et støynivå på 60db når alle vinduer var lukket, så ikke helt sikker på de målingene hans:)

I slike tilfeller er det veldig avhengig av høyde, turtall, propell, eksosanlegg, vind, terreng (absorpsjon/refleksjon av lyden), posisjon ifht. den som plages (foran, bak, under flyet) osv. osv. Støynivået (irritasjonen) oppleves også forskjellig om det er jevnt turtall vs. varierende turtall.

Polaris
13-09-2011, 13:58
Støynivået (irritasjonen) oppleves også forskjellig om det er jevnt turtall vs. varierende turtall.

Jepp - det er absolutt jævligst når WF/LT kjører motortester med høyst varierende turtall.

seilfly
13-09-2011, 15:47
Lowandslow - det høres ut som at du bor i Hamar ?!?

Lowandslow
14-09-2011, 08:25
Stemmer det vettu seilfly;)
Er disse evindelige klagesangene fra enkelte av naboene der som jeg begynner å få nok av:)
Han hevdet jo sågar at vi ikke hadde lov til å fly under 1000 fot over taket hans, noe som blir litt problematisk siden det ligger på short final:)

STARSHIP 2
14-09-2011, 19:25
Hva kom først, flyene eller han?

seilfly
14-09-2011, 21:42
Lowandslow: Ja det er vel sytpeisen i Strømsveien du tenker på (Langnes var etternavnet i følge lokalavisa).

STARSHIP 2: Noen stilte det spørsmålet i lokalavisa, og da ble det liv :D

Flere jeg har snakket med kjenner til vedkommende og han er og blir en sytpeis, ikke bare når det gjelder flyging. Han har bestemt seg for å syte.