lanorge
20-07-2011, 15:08
Jeg lurer litt på hvordan reglene for nødutganger på fly er.
På de eldre B767-200 finner man 2 nødutgang-"vinduer" som på en 737-800 i dag. På bilder ser det til og med ut som noen 767-200 har kun ett nødutgang-vindu på hver side.
Jeg går ut i fra at reglene for antall passajerer og nødutganger har blitt strengere (i og med at 739 ble sertifisert for max 189 pass), men det ser ut som 767-200 fremdeles flyr med samme format i dag. Altså: er eldre fly utelatt fra nyere krav?
På A321 og 739ER har man samme antall nødutganger som en 738 eller 320, men bruker dører i stedet for "vinduer" som nødutgang. Regner man at evakuering tar kortere tid ved bruk av dører?
På de eldre B767-200 finner man 2 nødutgang-"vinduer" som på en 737-800 i dag. På bilder ser det til og med ut som noen 767-200 har kun ett nødutgang-vindu på hver side.
Jeg går ut i fra at reglene for antall passajerer og nødutganger har blitt strengere (i og med at 739 ble sertifisert for max 189 pass), men det ser ut som 767-200 fremdeles flyr med samme format i dag. Altså: er eldre fly utelatt fra nyere krav?
På A321 og 739ER har man samme antall nødutganger som en 738 eller 320, men bruker dører i stedet for "vinduer" som nødutgang. Regner man at evakuering tar kortere tid ved bruk av dører?