PDA

View Full Version : Bruk av landingslys på fly


EVGENML
19-07-2011, 23:36
Hvordan er det men landingslys og slikt under landing av av store fly som Boeing 737? Regner med at dette er påkrevd, var akkurat vitne til at Norwegian landet her i Molde på MOL uten landingslys, dette skjedde nå, rett etter "Go Around" pga lyn og torden.

Er det noen som vet?

Stone
20-07-2011, 00:04
Hmm.. jeg tror du må utdype litt. For meg er landingslys flyets egne fire landingslys, her er det lov å mangle to, ett på hver side, for avgang. Ifølge Minimum Equipment List. Men man lander jo selvfølgelig med det man har.

Men er det det du mener, eller snakker du om banelys? I så fall får folk med operativ bakgrunn svare....

Dreyer
20-07-2011, 01:09
HVIS det er banelys: en AFIS-"controller" fortalte meg og en kompis når vi var i tårnet at dem kun krevde PAPI-lysene tent under landing og avgang hvis det var lyst ute og ikke noe forhold som sa annet.

Men hvis det er flyet du prater om, så er det jo ikke sikkert at du har sett at lysene faktisk var tent, da det ikke alltid er like lett å se hvis det er kraftig sollys e.l.

EVGENML
20-07-2011, 01:47
Det er lysene på flyet det her ja, kun det blinkende lysende på vingende som var på. Når flyet landet lyste det ikke på bakken foran det heller...

STARSHIP 2
20-07-2011, 08:59
På småfly er det ikke krav om landingslys på dagen, merkelig om det er det på større fly. Det kan naturligvis finnes selskapsregler for dette.

De blinkende blitzlysene kan man også skru av om de er forstyrrende, normalt ifm skyer..

Det eneste lyset det er krav om på dagen er "anti-collision" lys. Normalt en blinkende rød sak. Jeg har flydd en be76 uten dette, på denne måtte vi ha på strobene når motorene var i gang istedenfor. (disse kan gjerne være til sjenanse for andre på bakken)

På rullebanen er det krav om at lysene skal settes på ved mellom solnedgang og soloppgang når det er trafikk.

Se forøvrig Bsl f 1-1 under lanterneføring for lovteksten.

DHC8-103
20-07-2011, 11:41
Det kan jo godt være de bare glemte å slå på landingslysene. Når det er lyst har jo ikke lysene noen praktisk betydning for pilotene. Det vanlige er at man har de på i lavere høyde (f.eks under transition altitude, ca 7000ft, eller under 10000 for avhengig av selskapets prosedyrer). Dette for å øke synligheten av flyet i luftrom med mere trafikk.

Hvor mange landingslys som er påkrevd for flymaskinen, er spesifisert i minimun equipment list (MEL).
Som nevn over kreves kunn rød eller hvit blinkende anti collition lys på dagtid, samt posisjonslys mellom solnedgang og soloppgang.
Uten å ha referansen tror jeg også kommersielle operasjoner krever landingslys installert, men bruken er frivillig.

Personlig liker jeg å begrense bruken av landingslys til det absolutte minimum hvis det er mørkt og nedbør, og slå dem på rett føt landing.

Rullebanelys kan dimmes etter ønske fra pilotenen,

CFM
20-07-2011, 22:11
Jeg ville slengt meg på Baby Dash sin kommentar om at det er godt mulig de har glemt lysene. Særlig om de nettopp hadde en go-around like før.