PDA

View Full Version : Acars - flyselskapenes meldingstjeneste.


ATC-flyradar
18-07-2011, 18:48
Jeg har lest noen tidligere tråder her og div andre Internetsider om bruken av Acars meldinger.

Slik jeg forstår så sender en Acars sender på flyet en melding til sitt flyselskap med opplysninger om både regelmessig og uregelmessigeheter på flyet fra ent sted til et annet sted i vår verden.

Hvordan er det mulig å sende ut opplysninger fra SAS fly som for eks er på veg til BKK og jeg mener å ha lest at 1095 MHZ dekekr omlag 440 km når et fly er ca i 30.000 fot og vil kanskje 130 mhz gå noe lengre enn 440 km - men ikke stort lengre.

Mitt spørsmål er: Hvordan virker Acars systemet ??

På forhånd takk.

Jan

Keypoint
18-07-2011, 19:00
Det kan foregå via VHF, HF eller satelitt....

Les mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_Communications_Addressing_and_Reporting_S ystem

LN-ALX
18-07-2011, 22:25
Wiki siden gir egentlig den infoen du trenger.

ACARS er et genialt system som har mange funksjoner.
I nyere fly er denne integrert i FMC.

Normalt sett har den noen standar bruksområder.
- OOOI. Denne brukes for og vite nøyaktig når flyet er ved de forskjellige fasene i løpet av en flight. (OOOI = Out of gate, Off ground, On ground, og Into gate)

Her brukes algoritmer med sensorer som merker for eksempel parking brake.

En ACARS har en uplink, og en downlink som avgjør om det skal sendes ut informasjon eller motta.
Det finnes også flere definisjoner på såkalte ARINCs. Det finnes haugevis av disse, men de angir hvilke spesifikasjoner den skal ha. For eksempel.
ARINC 740 = Interference med printeren i radio stack.

Kanskje rotete forklart, men dette er altså et nokså avansert system som er bygget opp med en haug av data og kretser som gjør kommunikasjon mellom fly og selskap mulig.

ATC-flyradar
18-07-2011, 23:10
Ok takk for informasjonen. Jeg jobber med VHF og UHF radiokomunikasjon til daglig og kjenner til radiokommunikasjon som for eks mellom fly og bakke.

Som et eksempel så har SAS en eller flere companifrekvenser som de kommunisere med SAS teknisk osv - men dette er jo lokalt i forhold til Acars som dekker hele verden :)

Mitt spørsmål er hvordan er det mulig å sende melding via Acars til et fly som er i europa eller USA elkler Asia fra for eksempel teknisk base på Gardermoen til flyet.

Det er jeg er ute er det tekniske - praktiske mulig å sende meldinger via et nettverk som skal virke i hele verden.

Takk for mer informasjon - gi meg noen eksemplerer hvordan SAS eller Flyet kan sende en meldig fra PMI til basen på på Tekniks base på Gardermoen !!

jan

Stone
18-07-2011, 23:15
For å gjøre det kort og enkelt: Det finnes et nett av bakkestasjoner (VHF) over (nesten) hele verden som kommuniserer med flyene. Disse kommuniserer igjen - via SITA med en "sentral", jeg mener å ha hørt i Singapore. Derfra brukes samme nettverk for å videreformidle "telegrammene" til og fra flyselskaper og handlingagenter etc etc...

Og såvidt jeg forstår finnes også HF-stasjoner og satellitter til samme bruk.

LN-MOW
19-07-2011, 00:12
Det finnes flere 'transportmetoder' .. her er Iridium/Arinc sin 'versjon' ..

http://www.icao.int/anb/panels/acp/WG/M/Iridium_swg/IRD-07/IRD-SWG07-WP08%20-%20ACARS%20APP%20NOTE.pdf

STARSHIP 2
19-07-2011, 09:21
Jeg har opplevd at et selskap ikke har fått kontakt med en flygning via ACARS for å sende en melding.. Iflg. selskapet var det trolig fordi den var utenfor rekkevidde, denne var på vei fra Svaldbar...

Har alle flyene tilgang til HF, VHF og satelitt-ACARS? eller er det noen som feks kun har VHF-antenne til dette?

Stone
19-07-2011, 09:42
Har alle flyene tilgang til HF, VHF og satelitt-ACARS? eller er det noen som feks kun har VHF-antenne til dette?

Alle jeg har vært borti (BU/SK/DY 737) bruker kun VHF til ACARS. Normalt brukes VHF 3 til dette, den er normal satt til ACARS' datafrekvens men kan også brukes til "normal" kommunikasjon hvis nødvendig.

Dekningen av ACARS bakkestasjoner er noe varierende som du har erfart. Så i svært "grisgrendte" og lite utviklete områder kan det være vanskelig å oppnå kontakt med abonnenten.... Har selv sett "ACARS NOCOM" på skjermen mange ganger, for eksempel over deler av Afrika samt til/fra Svalbard som du nevner.

Tally-Ho
19-07-2011, 10:52
Som forklart her kan ACARS sendes via VHF og bl.a. også via satelitt com.
Noen steder opplever man at man har ACARS SB, og da er man utenfor dekningsområdet. Dette kan godt skje også i Europa.

I dag laster vi på Thomas Cook ned i våre Airbus'er bl.a. flight plans og tilhørende vinder i høyden etc allerede på bakken før avgang, via ACARS, slik at man slipper legge dette inn manuelt. Fort og nøyaktig gjort. Men det kreves altså ACARS-dekning, og det finnes fremdeles "lommer" der det ikke er slik dekning.

ACARS brukes til så mangt; flightplanning, fuelinfo, kommunikasjon med bakke/andre fly i flåten, værinfo etc etc.

Da A330'en til AF gikk i sjøen NØ Brasil, fortsatte ACARS å sende meldinger om feil til en mottaker, slik at man dermed kunne avlese en del av feilmeldingene man hadde ombord, etterpå. Genialt system! I prinsippet kan man altså gjøre det slik at en tekniker kan lese av verdiene på motorene, mens man er i luften....Men hvor langt man drar dette - henger litt på økonomien. Gratis er det ikke.

Tally-Ho

Superhai
19-07-2011, 11:36
Det er synd www.sasflightops.com er borte, men jeg fant en versjon i "webarkivet" og gir en del informasjon om ACARS (se under datalink)

http://web.archive.org/web/20090223183406/http://www.sasflightops.com/

HVI
19-07-2011, 16:20
Evt. så finnes den samme infoen her: http://datalink.sas.se/

ATC-flyradar
19-07-2011, 21:18
Takker så langt - hvem drifter dette systemet i Norge ?? og hva er kostnadene på slike abn + sikert for hver melding som sendes - noen som vet noe om dette ??

Tally-Ho skrev: I dag laster vi på Thomas Cook ned i våre Airbus'er bl.a. flight plans og tilhørende vinder i høyden etc allerede på bakken før avgang, via ACARS, slik at man slipper legge dette inn manuelt. Fort og nøyaktig gjort. Men det kreves altså ACARS-dekning, og det finnes fremdeles "lommer" der det ikke er slik dekning.



Dette må være genialt for alle parter. Jeg fikk sitte på klappstol/sete i Cockpit både på OY-VKG og VKH i sommer og piloten fortalte at de kontrollerte fuel forbruk og at alt var etter beregning og at flyet sende data fra flyet til selskapet i Danmark så og så ofte - genialt mener jeg.

Men hva koster dette ??

LN-MOW
19-07-2011, 21:33
The communication tariffs are negotiated between the airline and the service provider. There are considerable variations both in cost and performance. The selection of a particular service provider is therefore a business/technical decision by the airline.

http://datalink.sas.se/about/about.html
(Gå ned og klikk på 'Costs')

ATC-flyradar
20-07-2011, 08:35
http://datalink.sas.se/about/about.html
(Gå ned og klikk på 'Costs')

Takker Andreas og alle dere andre - leser nå for harde livet.

Jan