PDA

View Full Version : Hvorfor er helikopter mer innviklet enn et fly?

Hendz
05-07-2011, 11:07
Ser at Per Gram uttaler følgende: "Dette er solide maskiner så jeg tror ikke det trenger å være helikopteret som er årsaken. Helikopter er mer innviklet enn et fly, muligheten for at det skal oppstå feil av teknisk art er høyere enn med fly"

Kan noen forklare hvorfor helikopter er mer innviklet enn fly ?

-----------
<moderatormelding>
Tråd splittet fra Hardangerulykken (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89143)
</moderatormelding>

LN-TAL
05-07-2011, 17:30
Du tuller nå ?

Om ikke, har du noen gang sett opp i ett rotorhode, og sett hvor mye skruer, stag, osv som er der ? Som oftest er det nok at en eneste av disse løsner så er ikke maskinen lengre kontrollerbar. Du har også syltynne akslinger til f.eks halerotoren som kan gå av bare det kommer en ripe i dem (fordi det er svært tynnveggede rør som er konstruert uhyre nøyaktig for en gitt belastning).

På ett fly så er det lite deler som kan svikte på samme måte. Klart, om en vinger faller av så er du jo fucked, men skruer kan du som oftest miste bøttevis av før det begynner å bli kritisk.

Thomas
05-07-2011, 18:11
Syns bare det å kontrollere 3 axer på engang høres ganske avansert ut og hvis atpåtil som Tarjei sier, en eller flere komponenter svikter, da blir ting fort 'svart'.

Brave
05-07-2011, 21:41
I tillegg bør det også nevnes at helikopteraerodynamikken er endel mer komplisert i forhold til et fly. Grunnprinsippene når det gjelder løft er de samme, men der stopper også likheten. Det er ikke bare å dra i collectiven og skyve stikka fremover og tro man er på tur. :)

Discus
06-07-2011, 15:20
I tillegg bør det også nevnes at helikopteraerodynamikken er endel mer komplisert i forhold til et fly. Grunnprinsippene når det gjelder løft er de samme, men der stopper også likheten. Det er ikke bare å dra i collectiven og skyve stikka fremover og tro man er på tur. :)

Hvis man vil teste selv så er et tips å kjøpe seg et modellhelikopter (uten alt for mye automatikk) og et modellfly, så ser man fort det du nevner, ja.

LN-TAL
06-07-2011, 21:04
Det er klart at det å fly ett helikopter er krevende, og spesielt det å stå i hover krever endel øvelse og konsentrasjon. Men dette er jo ting man lærer tidlig i opplæringen, og ting som etterhvert går automatisk.

Men samtidig så har disse gutta (og jentene) som flyr lasteflyging osv. innenlands, en svært krevende og delvis risikofyllt jobb. Du skal fly en enmotors maskin ute i terrenget uten support ifra alle funksjonene en normal flyplass har (vindmålere, flygeledere, redningsmannskaper osv osv). Du flyr gjerne med long line (en "stropp" som henger under helikopteret, gjerne 15-50 meter lang), og som dermed gjør at du havner i lufta på ett sted hvor du er i deep shit dersom motoren stopper. Du er for høyt til å sette den ned ifra hover, og du er for lavt (og har vanligvis lite fwd. speed) til å gjøre en autorotasjon.

Når i tillegg det er snakk om komplekse maskiner hvor det er mye "leamikk" i rotorhodet, så er det klart at vi snakker om en risiko for at noe kan gå galt, som er vesentlig høyere enn f.eks. på en vanlig ruteflyging med fixed wing, eller stuck wing som helikopterfolket pleier å kalle det :)

Hendz
07-07-2011, 09:37
Jeg er helt blank når det gjelder helikopter og hvordan disse styres. Derfor jeg spør :) Og takk for informative svar.

BSSW
08-07-2011, 17:10
Jeg er helt blank når det gjelder helikopter og hvordan disse styres. Derfor jeg spør :) Og takk for informative svar.
Her en side hvor du kan se litt mer på hvordan et helikopter fungerer.
http://science.howstuffworks.com/transport/flight/modern/helicopter.htm