View Full Version : Norsk Flyhistoriske Tidsskrift
Prøveutgaven av et nytt luftfartshistorisk magasin er ute ...
http://www.luftfart.museum.no/Nyheter/Magasin/NLHM0105.pdf
Jeg har forsøkt å vente på å få bladet i posten, men nå sprakk jeg og bare måtte titte på pdf'en!
Det grafiske er kanskje ikke helt forløst i mine øyne (er det ditt verk, Jumper? :) ), men det er med all respekt for ildsjelene i salige NFF himmelvid forskjell mellom dette bladet og gamle NFT. Jeg så at LN-KEH skrev et eller annet sted at han ikke skjønte hvorfor svarthvitt-bildene må ha sepiatone, og det forstår ikke jeg heller. Jeg ser at det funker i det overordnede uttrykket (som er ganske fargesterkt), men jeg tror leserne tåler at bildene kun er i gråtoner.
Men alt i alt ser dette knall ut. Jeg synes også at valget av stoff i alle fall ved første øyekast er bra. Det som skjer i Bodø og omegn er naturlig nok spesielt godt representert denne gangen, men det kommer til å jevne seg fint ut. Jeg håper alle skriveføre hobbyhistorikere som har noe de ønsker å dele kjenner sin besøkelsestid og bidrar til bladet.
Som devoted leser av den tidligere firesiders blekka er jeg overlykkelig!
Synes miljøet i Bodø er imponerende. Tror neppe det ville blitt så mye aktivitet dersom Flymuseet hadde blitt lagt til Østlandet. Nordlendinger er heftigere!
Men - å tenke tilbake på at jeg er gammel nok til å kunne ha besøkt Gidsken da hun fortsatt levde? Kick my ass!!! Over and over again!
Gjett hvem som skal abonnere? :p
Jeg hadde faktisk mulighet til å bli med en gang på 80-tallet da min mor (som kjente Gidsken godt) skulle besøke henne. Men da tenkte jeg noe sånt som "jeg gidder da ikke kjøre så langt for å sitte og spise vafler med noen gamle damer". Ær're mulig. :zzz
la oss håpe dette kan gi grobunn for en fornying i det flyhistoriske miljøet som i min oppfatning er 1) veldig militærhistorisk vinklet og 2) er fullt av gamle gretne gubber. Selv har jeg lovet Hr. Liland aka Jumper et bidrag i løpet av 2006
1) Enig. Her er det sikkert mange av oss som kan bidra for skape balanse Mil/Siv.
2) Hva f.... mener du med det CK ?:naughty: :D
Originally posted by Olebno
1) Enig. Her er det sikkert mange av oss som kan bidra for skape balanse Mil/Siv.
2) Hva f.... mener du med det CK ?:naughty: :D
sikter ikke til DEG selvsagt (selv om dattern din nå er ute etter meg.... yips!)
2) er fullt av gamle gretne gubber
Herreguuud da, kjære heldige barnerumper! Man BLIR ubønnhørlig gretten med årene, for da har man måttet leve seg gjennom så mye b***shit at det holder... Pluss at man har mistet de fleste illusjoner i "møtet med virkeligheten".
En ting er sikker - you'll all eventually get there! - Åneiiida, det skulle da ikke jeg heller dengang jeg var ung. Duh. See ya later, navigator! Naturens bakholdsangrep?
Men du verden så mye flyhistorie man kan finne hvis man bare tør/orker å kjempe seg forbi "grettenheten": Gamlinger er bare grinete fordi kropp og hjerne ikke klarer å utføre det de alltid har vært vant til! Inne i enhver 80-åring sitter en frustrert 25-åring som ikke kan begripe hvorfor "ungdommen nå-til-dags" tar så lett på "problemene". Welcome to Planet Earth.
Hvis "den nye vin" klarer å overstige denne terskelen, kan vi muligens få skrevet ned den viktige del av norsk flyhistorie som snart er iferd med å "gå 8 foot under". Der finnes de som var med på hele utviklingen: F.eks Wilhelm Mohr - bivånet som barn Amundsen dra avgårde for å redde Nobile. Han er fortsatt meget mentalt oppegående, men husk at alle de år man får etter 70 er "bonus". DET kan skje nårsomhelst.
Og -sorry guys, det haster faktisk nå... Mange av de som var med på den heftigste delen av norsk flyhistorie ligger faktisk allerede under torva. Uten at noen gadd/forsto å nedtegne deres versjon mens de var her. Ouch. Faaan.
:( :( :(
Jumper G5
23-12-2005, 21:53
Tiden strekker ikke til for å lage layout, det er det en proff designer i miljøet som gjør for oss. Og som det nevnes i lenken ovenfor, vi regner med (og håper) på redaksjonelle bidrag fra alle miljøene i landet, slik at stoffet blir representativt for alle.
Ønsker alle en god jul!
FBU 4EVER
24-12-2005, 14:02
En meget god start Rolf! Regner med at det blir i dette bladet at mitt RAF-prosjekt vil bli publisert i tiden fremover.Den spede starten med norske Typhoon/Tempest-piloter var i Warbirds of Norway's årlige newsletter,og vil kanskje danne malen til påfølgende artikler.
God Jul!
Stein
Jumper G5
25-12-2005, 15:05
Det ville vært kjempeflott, FBU4EVER! Håper å se deg i bladet.
Mottok for lenge siden den bestillte prøveutgaven, men når går neste nr. i trykken, og vil dette erstatte "Luftposten" for oss som er med i BLHF eller må bladet abonneres på for seg selv??
Første utgave var veldig bra, by-the-way!! :)
Fellowship
13-02-2006, 23:19
Det ble vel sagt at første nummer kommer i mars, eller at det trykkes i mars (?), på fagdagen om luftfartshistorie som var sist fredag. Ny redaksjon ble valgt på møtet.
Originally posted by LN-SSL
Mottok for lenge siden den bestillte prøveutgaven, men når går neste nr. i trykken, og vil dette erstatte "Luftposten" for oss som er med i BLHF eller må bladet abonneres på for seg selv??
Jeg quoter meg selv her, for i dag mottok jeg to eksemplarer av Norsk Luftfartshistorisk Magasin. Det er ikke mange dagene siden jeg betalte abonnement for 2006, og altså er det mye som tyder på at jeg er relativt kort mellom øra i denne saken, da jeg tydeligvis har bladet innbakt i medlemsskapet i BLHF og derfor mottok to blader i dag....:alien:
Når det er sagt, utgave nr. 1/06 skal få terningkast 6 fra min side. Er det på noen måte mulig å heve standarden i kommende utgaver, har vi mye flott i vente. Tror det var på høy tid å bringe et slikt blad på markedet....
:up: til initiativtakere og medarbeidere...!
Fly high
31-03-2006, 20:16
Slutter meg til det! Dette var veldig interessant, og jeg ser fram til neste nr. allerede! Godt jobba av dem som står bak :up:
Jeg quoter meg selv her, for i dag mottok jeg to eksemplarer av Norsk Luftfartshistorisk Magasin. Det er ikke mange dagene siden jeg betalte abonnement for 2006, og altså er det mye som tyder på at jeg er relativt kort mellom øra i denne saken, da jeg tydeligvis har bladet innbakt i medlemsskapet i BLHF og derfor mottok to blader i dag....:alien:
Når det er sagt, utgave nr. 1/06 skal få terningkast 6 fra min side. Er det på noen måte mulig å heve standarden i kommende utgaver, har vi mye flott i vente. Tror det var på høy tid å bringe et slikt blad på markedet....
:up: til initiativtakere og medarbeidere...!
Jeg er enig med hr. LN-SSL i hans omtale av det nye bladet her.Men jeg synes ikke du er kort mellom øra som du skriver.
Jeg fikk 1 eksemplar av det føste nr. av bladet,så fikk jeg 2 stk av neste,lurer på om jeg får tre av det neste..?Nei,jeg gjør nok ikke det men på s.13 i det nyeste står det at BLHF skal legge ned sitt medlemsblad "Luftposten" og at dette nye bladet skal erstatte det gamle.De har ikke vært flink å informere om det som skulle skje,men det ordner seg nok etterhvert.(Slik at man får et blad og ikke to mener jeg..)
De har ikke vært flink å informere om det som skulle skje,men det ordner seg nok etterhvert.(Slik at man får et blad og ikke to mener jeg..)
Akkurat! Det er dette jeg mener! Noen i "systemet" burde gått gjennom medlemslista og gitt beskjed om hva som var forestående. På den måten hadde jeg, og sikkert flere med meg, spart pengene som ble lagt ut til abonnement....
Jeg er ikke motstander av å støtte flyhistorisk arbeid, men det er jo rimelig unødvendig å betale to ganger for samme blad da......:)
atccbengt
21-04-2006, 16:13
Heisan........
og kan ikke annet enn å beklage det som har skjedd. NLM skulle fra børjan bli en erstatning for gamle Luftposten for medlemmene i BLHF. Jeg trodde dette var blitt informert om i nummeret som kom ut i fjor. Om det ble gitt informasjon om dette husker jeg ikke, men i allefall har den ikke vært god nok.:zzz
Vi er tre i familien og alle er medlemmer i BLHF. Vi får altså tre blader. Jeg tar to og sender dem til noen jeg kjenner godt, men som ikke har noen interesse av å abonere eller melde seg inn i BLHF. Slik får de to ekstra eksemplarene et "fornuftig" liv, istedet for å havne i søpla. Men, sorry til de av BLHFs medlemmer som nå motar to eksemlarer.
Bengt
Redaktør, NLM og tidligere ØK for BLHF.:jumpin
PS! Takk for positiv tilbakemelding på bladet. :)
Ser i nr. 1 at utgivelse for Norsk Luftfartshistorisk Magasin nr. 2 skal være mai/juni, med innsendelsesfrist for bidrag 10. april...
Lurer bare på om det er postgangen her på Nordmøre som er treg eller hva?
Noen med peiling på når nr. 2 kommer i kassa?
:) :)
Den har kommet for lenge siden. Tidlig i mai tror jeg det var.
Venter nå på nr. 3.
Nils
Spørs om du ikke bør sende en purre-mail til nlhm@luftfart.museum.no, Svein.
Originally posted by vingtor
Den har kommet for lenge siden. Tidlig i mai tror jeg det var.
Venter nå på nr. 3.
Nils
Ser at Falcon anbefaler å kontakte NLHM, og det ble egentlig gjort før helgen.
I dag fikk jeg mail fra NLHM, hvor jeg får beskjed om at nr.2 akkurat er ferdig trykket, og sendes ut tirsdag 20. juni.....
Hmmmmm......, hvordan er det da mulig at noen har fått nr.2 tidlig i mai..., da det ikke var trykket enda..... Just wondering:) ;) :devot:
Vi snakker kanskje forbi hverandre. Så en liten oppklaring på hva jeg mener:
Nr.1 = 01/05 (prøvenummeret)
Nr.2 = 01/06 (som kom i mai)
Nr.3 = 02/06 (som altså straks sendes ut)
Nils
Originally posted by vingtor
Vi snakker kanskje forbi hverandre. Så en liten oppklaring på hva jeg mener:
Nr.1 = 01/05 (prøvenummeret)
Nr.2 = 01/06 (som kom i mai)
Nr.3 = 02/06 (som altså straks sendes ut)
Nils
Der var vi enige ja...!:up: Jeg refererer alltid til nummereringen og årstall som er trykket på blader. Blir ryddigere slik.....
Der var vi enige ja...!:up: Jeg refererer alltid til nummereringen og årstall som er trykket på blader. Blir ryddigere slik.....
Jeg og, vanligvis. Men NLHM 01/06 har blant mange bare blitt omtalt som "nummer 2".
Vi får holde oss til den riktige nummereringen heretter. Nå er det ikke lenge før 02/06 skal ligge i postkassen heller.
Nils
Da var blekka mottatt og nesten ferdiglest. Å, det er deilig med et norsk flyhistorisk magasin igjen.
Nå skjønner jeg forresten hvorfor du var så spent på siste nummer, SSL! ;)
I det bladet er det bilde av "Quarrtsiluni" også.:up:
Nå skjønner jeg forresten hvorfor du var så spent på siste nummer, SSL!
Ja, ikke sant. Ble jo en fin plassering også....:spin:
(Har forresten fått to nye bilder fra denne kompisen på jobb, og de er lagt ut i tråden "Bilder av tyske flyvrak" )
quarrtsiluni
06-07-2006, 21:26
Blekka mottatt. God. Kjempefint med et flyhistorisk magasin igjen.
Håper det vil leve videre - stoffmengden er stor og ildsjeler er mangelvare...
:hi2