PDA

View Full Version : Forskjell på 737-serien


enzv-sola
24-06-2011, 23:46
Hei, kjære forumister! Trenger litt hjelp fra dere - hvordan ser dere forskjell på 737-serien? Fant denne listen fra et amerikansk forum:

737-100 + 200
Tail curves up from fuselage.
Long narrow engines
One overwing exit.

737-300
Tail angle hooked front
Fat engines
One overwing exit.

737-400
Tail angle hooked front
Fat engines
Two overwing exits.

737-500
Shorter than 300
Tail angle hooked front
Fat engines
One overwing exit.

737-600
pretty much looks like a 300.
Hard to see outside but new and improved

737-700
A bit bigger.
Looks like a 400 but with one overwing exit

737-800
Tail angle hooked front
Fat engines
Two overwing exits.
New larger wing.
Overall really looks longer.

737-900
Same as above, but even longer.

FROM: http://www.airlinecrew.net/vbulletin/archive/index.php/t-166792.html


Har der noen personlige måter/teknikker å skille dem fra hverandre? Mange som legger merke til spesielle detaljer, andre bare antall nødutganger eller lengde. Alle gode tips og råd mottas med takk =)

Lag gjerne din egen liste!

LN-MOW
24-06-2011, 23:52
Hvis du leser gjennom den tråden du linker til, burde du få svar på det meste ...

Litt mer her - med bilder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

Polaris
24-06-2011, 23:55
Sådan tenker jeg når jeg ser et fly:

Hvilket livery er det?

1) Norwegian
a) uten haledekor, kort og litt ekstra bråkete ved takeoff = 733
b) med haledekor, lang, winglet, grønn ting på nesehjullokket = 738

2) SAS
a) lang - 734, 737, 738 (om jeg ser nærmere ser 734 litt tjukkere ut enn 737, og deretter emergency exits)
b) kort - 736
c) skikkelig forbanna kort - 735

Sånn gjør jeg det i Norge! :colgate:

enzv-sola
24-06-2011, 23:57
Hvis du leser gjennom den tråden du linker til, burde du få svar på det meste ...

Joda, men jeg tenkte mer hva dere legger merke til :)

Slik som Polaris nettopp sa ;)

andreas97sas
25-06-2011, 00:01
Pleier og gjøre som polaris :)

chrSVGa380
25-06-2011, 00:06
Pleier og gjøre som polaris :)

Mange gjør vel det :D Meg også :lol:

Dreyer
25-06-2011, 00:10
Hvis du skal se forskjell på en Classic kontra Next Generation 737 så ser du på motorene, samt vingene om du vet hva du ser etter montro.

Generelt så kan du se på både 400 og 800 (og 900) maskinene at dem har to nødutganger på begge sider, pluss at dem er lange. Hvis du ser en lang en med winglets så er det en 800, da 400 ikke har dette.

Samt på 700 og 600 ser du hvor nær motoren er døren foran, da 600 er ganske så mye mindre enn 700. 600 har heller ikke winglets.

Håper dette var litt mer behjelpelig.

TOS
25-06-2011, 00:15
Er ikke haleroret til NG en del større/høyere enn på classic'ene, eller er det bare noe jeg har drømt...? :-)

Jeg mener å ha lest at winglets er tilgjengelige også for -400, men om noen har montert dette på vet jeg ikke.

LN-MOW
25-06-2011, 00:19
Jeg mener å ha lest at winglets er tilgjengelige også for -400, men om noen har montert dette på vet jeg ikke.

Det er ikke sertifisert. Alaska vurderte å donere en maskin for sertifisering, men droppet det da oljeprisen gikk nedover sist.

enzv-sola
25-06-2011, 00:35
Se her ja! Masse gode tips - tusen takk! Nå forstår jeg mer :)

grindstein
25-06-2011, 20:00
Classic vs NG: Motorfestene og haleroret. Haleroret er noe høyere på ng. Motorfestet på classic går delvis over vingen, på NG er hele festet under vingen.

300, 500, 600 og 700: antal vinduer framfor nødutgang. 500 og 600 har færre vinduer framfor nødutgangen en 300 og 700.

400 og 800: motorfestet, eventuel formen på motorene som man ser flyet forfra. motorene på classic er flatere på undersiden en NG sine motorer. Eventuelt vingespennet. NG har lengre vinger en classic.

Dette er bare noen av de tingene jeg bruker for å skille dem.

BU662
25-06-2011, 20:23
Hei, kjære forumister! Trenger litt hjelp fra dere - hvordan ser dere forskjell på 737-serien? Fant denne listen fra et amerikansk forum:



Har der noen personlige måter/teknikker å skille dem fra hverandre? Mange som legger merke til spesielle detaljer, andre bare antall nødutganger eller lengde. Alle gode tips og råd mottas med takk =)

Lag gjerne din egen liste!

Kikk her
http://www.b737.org.uk/history.htm

Enjoy!;)

LN-MEH
25-06-2011, 20:34
Her er jo nevnt mye fra før og jeg husker vi vært innom temaet før. Kan jo føye til at anti-collision lights er plassert lenger frem på classic(det under flykroppen) enn på NG. Der er det nærmere hovedhjulene. Dessuten kan man se det på blinkingen til disse, på NG blinker de samtidig mens på classicene lever de mer sitt eget liv. Det er også forskjeller på plassering av landingslys på disse flyene.:fly

LN-JMJ
25-06-2011, 20:39
Sweet tråd, har lurt på dette selv :)

ENGM 911
25-06-2011, 20:40
Dessuten kan man se det på blinkingen til disse, på NG blinker de samtidig mens på classicene lever de mer sitt eget liv.

Ultranerd :colgate: Dæven hva enkelte av oss får med seg av små detaljer. Herlig

gilberg
25-06-2011, 20:51
Kan vel også nevne Flap fairingen som på Classic er spiss og på NG butt. I tillegg ser man det ganske kjapt på lysene på wingtip`n. En klump på Classic mens smal og butt bak på NG. Greit å vite for å se forskjell på -400 og -800 feks.

Scandinavian
26-06-2011, 16:09
Bakfra kan du skille en Classic og en NG ved å se på på APUen. NG har to hull, mens Classic har bare ett.

enzv-sola
26-06-2011, 19:14
Her bare strømmer det inn med gode tips! For en ekspertise dette forumet har. Takker nok en gang for alle tips og råd. Dere har virkelig vært til hjelp! :)

LN-AØR
29-06-2011, 02:32
I tillegg er pitot-rørene plassert rett under bakerste cockpitvindu på Classic, mens på NG er de plassert nærmere snuten. Se her:
http://www.airliners.net/photo/Lufthansa/Boeing-737-330/1943715/L/&sid=54cc00b5b6bba48ca6e7686c5e7386d5 og her: http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Boeing-737-8K2/1943491/L/&sid=54cc00b5b6bba48ca6e7686c5e7386d5

flappflapp
29-06-2011, 16:17
Både -400 og -800 har "plugget" to vinduer på babord (ved motoren), mens -400 har plugget to også på styrbord, der er det bare ett som er plugget på -800. Greit triks å bruke om man ser maskinen fra styrbord, i alle fall. :)

Årsaken er "riser ducts", grundig diskutert i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=72781

Roxman
01-07-2011, 18:45
Jeg prøver å lære kjæresten min å se forskjell på fly, Boeinger og Airbuser, storte og små. Og hun skal alltid ha slike ting å se etter, som gjør forksjell. Da tenker jeg, hvorfor det, det er bare den som ser slik ut. Slik ser den ut, og slik er det.

Jeg har dog 7 års erfaring, men jeg må si det slik likevell:)