PDA

View Full Version : LN-KHB - sliding carpet?

stistens
08-05-2011, 16:02
Lurer bare om om noen kan hjelpe med å avgjøre en diskusjon her på jobb.

Det vi lurer på er om sliding carpet i denne maskinen er utmontert og når dette er blitt gjort

Og om det har vært sliding i KHA , KHB og KHC

På forhånd takk.

oegranslo
08-05-2011, 16:08
Den er utmontert i KHB og KHC. I KHA lever den fortsatt.

RampSnake
08-05-2011, 19:10
Det var da inderlig godt! Det er helt for j*vlig å stue disse flyene om det er mye baggasje. 148 pax til AGP er like klamt hver gang, da teppet tar for mye plass. Nå mangler bare KHA, så blir det bra!

udekket
08-05-2011, 23:27
Det var da inderlig godt! Det er helt for j*vlig å stue disse flyene om det er mye baggasje. 148 pax til AGP er like klamt hver gang, da teppet tar for mye plass. Nå mangler bare KHA, så blir det bra!

Er vel strengt tatt like klamt om flyet er en 800 eller en eldre 300:P , men sliding c. er flott så lenge det virker og med dy's laste-policy så pleier det jo ikke bli problemer med plassen der bak.

RampSnake
09-05-2011, 00:19
Er vel strengt tatt like klamt om flyet er en 800 eller en eldre 300:P , men sliding c. er flott så lenge det virker og med dy's laste-policy så pleier det jo ikke bli problemer med plassen der bak.

Det er jo faktisk ikke det samme da! Det er mye bedre plass i en 800 sammenlignet med en 300. Det skal mye til for å fylle en 800 maskin til randen med baggasje, men ikke så mye for å fylle en 300. Teppet ødelegger fælt i 300, og er nok en av grunnene til at de holder på å fjerne disse=)

fjasebase
09-05-2011, 00:26
Sparer en mann med sliding da...Uten sliding må du ha 2 mann i lasterommet

tackle55
09-05-2011, 01:06
Det er jo faktisk ikke det samme da! Det er mye bedre plass i en 800 sammenlignet med en 300. Det skal mye til for å fylle en 800 maskin til randen med baggasje, men ikke så mye for å fylle en 300. Teppet ødelegger fælt i 300, og er nok en av grunnene til at de holder på å fjerne disse=)

Men ut fra et HMS synspunkt er det idiotisk å fjerne disse teppene. Utrolig mye mindre belastende å laste et fly med slide, enn ett uten. Så jeg kan rett og slett ikke forstå at noen synes det er bra å bli kvitt dem!!!

fjasebase
09-05-2011, 09:35
Men ut fra et HMS synspunkt er det idiotisk å fjerne disse teppene. Utrolig mye mindre belastende å laste et fly med slide, enn ett uten. Så jeg kan rett og slett ikke forstå at noen synes det er bra å bli kvitt dem!!!

Det er sant, men er det fullt, så er det en fordel. I en 800 har det ikke noe å si, da det er mer enn nok lasterom. I mindre fly derimot, kan plassmangel ofte være et problem

ostis
09-05-2011, 10:56
Behåll sliden för allt i världen! Så mycket bättre. Den tar självklart lite plats, men man har comp 1 och 4 att lägga bag i också. och skulle nu flyget bli helt fullt so what? Då får det stå ett par golfbag igen te.x,

LN-MEH
09-05-2011, 14:35
Det er første gangen jeg har hørt at sliding carpet må ut pga at det tar stor plass i lasterommet. Det bygger jo opp noen cm, men gjør det jo mye lettere å laste og losse. Hvis den ikke virker er det jo selvsagt et styr, verre enn uten. Hvis de skulle ut så var det vel for å spare vekt og penger/tid på vedlikehold. Her kommer den som en av dere har nicknamet fra, nemlig rampsnaken inn i bildet. Hadde den oppfinnelsen virket ordentlig så hadde sikkert disse sliding carpetsene vært utmontert. Regner med at Norwegian også bruker system fra ACE eller Scandinavian Bellyloading, men eneste fra det selskapet med sliding carpet jeg kjente til var LN-BRU (Thor Heyerdahl vol. 1) de andre -300 kjerrene i flåten da var jo helt uten slik luksus!:fly
Mens vi er inne på ruvende installasjoner i lasterommet så kommer jeg på SAS sin "skuffemaskin" OY-KGC. Sent på -80 tallet ble det montert lastesystemer i to DC-9-41. Den ene prototypen var teleskopiske kasser i metall, hvor de ble mindre og mindre lenger inn i lasterommet. De tok masse plass og de veide mye og var ikke særlig driftsikker. Den andre maskinen var SE-DDT, men siden det var en "Euro 9'er" var det meget sjelden den var å se nordpå. Den fikk en prototyp på det som ble sliding carpet. Det ble senere installert sliding carpets i lasterommene foran (#2) og bak (#4) på MD-80 flåten. Tilbake til topic i tråden så synes jeg jo det er synd at Norwegian monterer ut utstyret fra disse flyene. Men de er vel på vei ut av flåten, så da så...:)

stistens
09-05-2011, 14:58
Takker for svar.

fjasebase
09-05-2011, 15:29
Sett bort ifra den lille plassen sliding carpet tar, får du plass til mer bagasje hvis du ikke har det, eller kjører det helt inn før du begynner å laste. Det fordi at det blir aldri helt bra oppe i hjørnene når man driver å kjører sliding carpet lengre å lengre inn

tackle55
09-05-2011, 16:17
Sett bort ifra den lille plassen sliding carpet tar, får du plass til mer bagasje hvis du ikke har det, eller kjører det helt inn før du begynner å laste. Det fordi at det blir aldri helt bra oppe i hjørnene når man driver å kjører sliding carpet lengre å lengre inn

Om den som sitter inne i lasterommet er erfaren, så er ikke det der med hjørnene noe problem :-) Og sliden tar ikke så mye plass at det utgjør så veldig mange kolli, kan forstå at det kan bli dårlig med plass på en 737-600 om den brukes på en ren feriedestinasjon. Men en 300/800?????

SAS var og inne på tanken å demontere slide i alle flyene, for å spare vekt og delvis pga rampsnake. Men ble stoppet ut fra et hms hensyn. De var enige med tillitsvalgte og verneombudene at hensynet til stuernes helse var viktigere enn å spare noen kroner i fuel, og vedlikeholdskostnader.

Og det er nok her essensen ligger. Et LCC selskap gjør nesten hva som helst for å spare kostnader, mens et tradisjonelt selskap (nettverksseskap) ser verdien av å ta vare på helsa til sine ansatte!

LN-MOW
09-05-2011, 16:22
Du må uansett ikke laste helt opp til taket. Da er slukkeytstyret verdiløst. Slik lasting gir FAA gode bøter for....

fjasebase
09-05-2011, 16:34
Du må uansett ikke laste helt opp til taket. Da er slukkeytstyret verdiløst. Slik lasting gir FAA gode bøter for....

Det gjelder vel bare Airbus, som har sperrelinje 2 tommer ned fra taket? Har aldri sett noe slikt i en 737

tackle55
09-05-2011, 16:54
Det gjelder vel bare Airbus, som har sperrelinje 2 tommer ned fra taket? Har aldri sett noe slikt i en 737

Etter hva jeg har lært/hørt gjelder dette alle flytyper. Nettopp pga brannvarslere/slukkere. Og slide skal også kjøres helt inn pga det samme.

LN-MOW
09-05-2011, 17:49
Det gjelder alle bulk loading compartments.

udekket
09-05-2011, 22:10
Om den som sitter inne i lasterommet er erfaren, så er ikke det der med hjørnene noe problem :-) Og sliden tar ikke så mye plass at det utgjør så veldig mange kolli, kan forstå at det kan bli dårlig med plass på en 737-600 om den brukes på en ren feriedestinasjon. Men en 300/800?????

Av erfaring fra før 300'ene med slide ble introdusert så utgjør den fort en 30-40 kolli i forskjell, ca 100 m/slide vs 130/140 i nr.3. Men slide er uansett å foretrekke, spesielt på offloading.

fjasebase
09-05-2011, 23:32
Av erfaring fra før 300'ene med slide ble introdusert så utgjør den fort en 30-40 kolli i forskjell, ca 100 m/slide vs 130/140 i nr.3. Men slide er uansett å foretrekke, spesielt på offloading.

Så du sier at den lille plassen slide tar utgjør 30-40%? Bullshit !

RampSnake
09-05-2011, 23:41
Det gjelder alle bulk loading compartments.

Da er det i såfall skremmende lite fokus på dette. Har alltid lastet helt opp til taket selv, og har tatt i mot maaange fly lastet på akkurat samme måte fra destinasjoner rundt om i hele europa.

RampSnake
09-05-2011, 23:43

Jeg er helt enig med udekket. Uten slide pleide jeg å ligge på rundt 130-140 kolli. Med slide slet jeg med å runde hundre.

fjasebase
10-05-2011, 00:01
Da er vi langt fra enige :)

LN-MOW
10-05-2011, 00:12
Da er det i såfall skremmende lite fokus på dette. .

Enig - jeg må si at jeg ble litt sjokkert nå. De jeg var i ATA var dette hele tiden i fokus og vi kjørte stadig remindere på dette 'hjemme' i Seattle og som charter-rep måtte jeg også passe på at dette ble overholdt. Og FAA sjekket jevnlig.

LN-MOW
10-05-2011, 00:14
Jeg er helt enig med udekket. Uten slide pleide jeg å ligge på rundt 130-140 kolli. Med slide slet jeg med å runde hundre.

Sliden er vel nesten en koffert 'dyp', så med tanke på hvor mange kolli man legger for bare å dekke gulvflaten, er det nok ikke så langt unna ...

fjasebase
10-05-2011, 00:36
Sliden er max en halv koffert dyp, noen utgaver bygger faktisk ikke mer enn 10-20cm

udekket
10-05-2011, 00:46

Flott at du avfeier personlige erfaringer som bullshit. Hvilke erfaringer har du med fly med vs uten sliding carpet?

Men med de gjeldene laste-instrukser for de flyene jeg har mest med å gjøre i hverdagen så er vel tidene med 130kolli i nr.3 desverre forbi, litt synd igrunn, svekker konkurranseinstinktet i stuerblodet betraktelig.

fjasebase
10-05-2011, 00:49
Flott at du avfeier personlige erfaringer som bullshit. Hvilke erfaringer har du med fly med vs uten sliding carpet?

Stuer.....

udekket
10-05-2011, 01:09
Stuer.....

Vil det da si at du har førstehåndserfaring fra DY's 733 maskiner med og uten sliding carpet? Er jo vesentlig for diskusjonen.

Nå deler jeg og RampSnake akkurat samme erfaring fra akkurat samme fly, så er det da vi som er uvitende og inkompetente?

Vede
10-05-2011, 12:47
Jeg støtter både udekket og RampSnake her.