View Full Version : Regler for å montere nytt utstyr i fly
buskmann
06-04-2011, 22:01
Hvis et flyselskap ønsker å montere en ny generator, instrument, batteri eller egentlig hva som helst, kan de da gjøre det sånn uten videre? Eller må flyprodusenten, FAA/EASA, Luftfartstilsynet eller andre godkjenne endringen?
Noen som har referanser til regelverk på området?
Det spørs hvordan, hvis det skal byttes så blir det gjort henhold til forskrifter. Men hvis det er noe helt nytt, må det komme som en AD fra produsenten, eller bli godkjent av kontrollgruppen/tilsynet/produsenten.
Dag Johnsen
07-04-2011, 02:45
Heisann!
Dreyer, naa tror jeg du roter litt med en AD og en STC. Et Airworthiness Directiv (AD) er en paabelagt modifikasjon av luftfartsmyndighetene og er som regel som foelge av en usikker situasjon. Et Supplemental Type Certificate (STC) er en modifikasjon, eller en forandring paa type certificate der du for eksempel setter inn et instrument som er forskjellig eller nytt i forhold til det orginale type certificate (TC) og er ikke en del av type certificate. En type certificate (TC) holder som Airbus, Boeing, Cessna osv. er de eneste som kan forandre konfigurasjon uten en STC.
Mange AD'er vil resultere i en forandringer av type certificate og det er ogsaa mange STC'er som oppfyller kravene til en AD.
Saa har du Parts Manufacturer Approval (PMA) der du sette inn en del som er tilnaermet lik den orginale (TC/TSO) delen, men er ofte laget av andre leverandoerer enn de som leverer til TC holder. Noen ganger gir TC holder en lisens avtale med PMA til underleverandoerer som gir de rett til aa selge PMA deler rett til selskapene, men de betaler en royalty til TC holder.
Haaper jeg ikke har mistet deg i regelverket enda og dette er fortsatt veldig forenklet... ^_^
Dag
buskmann
07-04-2011, 22:52
Det var akkurat det jeg lurte på. Supplemental Type Certificate-databasen (http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgSTC.nsf/MainFrame?OpenFrameSet) har en del interssant informasjon i så måte.
Bare en ting til, er det en nedre grense for hva man trenger STC for? Hvis man vil bytte motor trenger man vel såklart en STC, men trenger man det for å bytte ut gulvteppet med parkett?
Selvfølgelig, men da er det Maxbo eller Monter som du må sende rekvisisjonen til, ikke Monter!!!