PDA

View Full Version : Forskjellig valg av flyruter

Madman
02-04-2011, 21:41
Satt nettopp og så på FR24, og la merke til at British Airways og Cathay Pacific valgte forskjellige ruter fra London til Hong Kong. Cathay gikk inn over Latvia, mens BA gikk nord for Stockholm og inn over Finland. De flyr samme flytype (B744), har samme høyde.

Hva er grunnen til at de velger så forskjellige ruter?

Polaris
02-04-2011, 23:48
Interessant spørsmål! Kan det tenkes de har forskjellige avtaler om overflyvninger av land(egrenser)?

Discus
03-04-2011, 11:56
Bare antagelser fra min side, så får noen evt. korrigere:

Kan det være så marginale forskjeller på de to rutene og det at selskapene sikkert opererer med forskjellige parametre for å beregne den beste ruta gjør at de kommer ut forskjellig? Kan jo også være noe ATC-flow-restrictions en eller annen plass?

CFM
03-04-2011, 12:59
Det har etterhvert blitt mange ting man tar hensyn til når det gjelder ruten som flys, spesielt på langruter. Er nok forskjellige selskap som i dette tilfellet har kommet til litt forskjellig resultat når det gjelder optimal routing. Har en nabo som jobber i et firma som kun driver med den slags for mange av de større selskapene rundt omkring.

Madman
03-04-2011, 13:23
Litt etter jeg la inn bildet i første post, hadde hadde CP kurs på 94 grader, og BA på 64. Tenkte også først at de hadde regnet ut ruta på forskjellige måter og fått forskjellig resultat. Nå har jeg ikke sjekket avgangstidene, men det kan ikke ha vært så lang tid mellom dem. Da vil de vel også hatt samme info de beregner ruta etter?

Syntes bare 30 grader forskjell var ganske mye...

La nettopp inn LHR-HKG i Great Circle Mapper, og fikk dette resultatet.
Ser ut til at BA gikk et godt stykke lenger nord, og CP gikk sør for ruta GCM kommer opp med.

CFM
03-04-2011, 13:42
Samme info vil ikke nødvendigvis gi samme resultat. Forskjellige firmaer, forskjellige resultater.

SeatBelt
04-04-2011, 16:52
De bestemmer vel ikke hvor de skal fly selv? Bestemmes ikke dette av flygeledere (EuroControl e.l.)?

Synes jeg ser fly i forskjellige ruter hver dag. F.eks. har jeg sett at de ulike midtøstenflyvningene varierer veldig ...

Thomas
05-04-2011, 01:35
Routing bestemmes av selskapets egne dispatchere/ruteplanleggere å blir deretter filet til ATC...