PDA

View Full Version : Nanomaling for å spare fuel


Someone
22-03-2011, 07:03
Easyjet er i ferd med et forsøkt de håper skal spare 2% i drivstoffkostnader, ved å bruke nanomaling på flyet og dermed redusere friksjonen

Er det noen her som kan forklare nærmere hva det egentlig går ut på og hvordan denne malingen virker?

http://spectrum.ieee.org/nanoclast/semiconductors/nanotechnology/when-a-twopercent-solution-equals-22-million-nanotechnology-matters
Case in point, the UK-based airline EasyJet has just announced that they are embarking on a 12-month test of a new nanocoating that when applied to the exterior of their planes could reduce fuel consumption by as much as 2%.

jameson82
22-03-2011, 10:07
Les her: http://www.ntnu.no/nanolab/nanoteknologi

Spesielt den delen som omhandler overflate. :)

Dag Johnsen
23-03-2011, 11:43
Heisann!

Her kaster jeg BS kortet paa bordet og det er interessant aa se at de nevner "could reduce fuel consumption by as much as 2%" og da understrker jeg could... :angry:

Som de flest vet er det to typer drag paa et fly; drag fra loeft og parasitt drag. Parasitt drag kan deles opp i en hel del typer drag som blant annet inneholder skin friksjon drag. Hvor mye besparing man faar fra en "ren" overflate er en funksjon av hvor skitten en overflate er til aa begynne med. De fleste flyene flyr ikke rundt med leire paa vingene og denne sammenligningen maa tas i betraktning. Paa store deler av flyet er ogsaa boundary layer saa tykt at en "nano" overflate har liten eller ingen innvirkning.

Vi hadde en "snake oil" salgsperson som kom til oss for en del aar siden med et tilsvarende produkt og hevdet vi kunne faa opp til 5% fuel burn improvement... no shi*... :drunk:

Dette hoeres flott ut til aa begynne med, men man maa forstaa hvordan det virker i praksis foer man kjoeper slike ideer... ;)

Dag

O_K_
23-03-2011, 12:20
Nano er like meningsfullt som high-tech eller annet buzz-word. Nano betyr ganske enkelt lite (10^-9). Det at man kan karraktereisere og studer partikkler i denne størrelsesordnen med stor nøyaktigheter ganske nytt, men mange tidligere produkter har benyttet nano-partikkler også. Uansett så kan man i visse tilfeller oppnå nye egenskaper når man krymper partikkler tilstrekkelig, f.eks. vil en tilstrekkelig liten metallpartikkel miste "elektronskyen", og slutte å være elektrisk ledene. Enkelte slike egenskaper kan kanskje bidra til å redusere drag også, hvem vet...