View Full Version : Airbus A321 Thomas Cook Airlines Scandinavia
Hei!
Titter litt på flyflåten til Thomas Cook Airlines Scandinavia, og ser at muligens en Airbus A321 har en annen config enn de andre.
OY-VKD, er det en -231 eller -211? Det er litt forskjellig info på ulike nettsider, airfleets.net sier det er en -231, mens planespotters.net mener det er en -211.
Noen som kan bekrefte? Tally-Ho? ;)
scarebus
03-02-2011, 12:27
Alle TCAS A321 er nok -211. CFM-motorer...
Takk for infoen, men jeg ble noe skeptisk når jeg så nicket ditt... ^_^
Scarebus: Det virker som at du sier at det er motoriene som utgjør -211. Er det ikke generelt config og hvem som kjøper maskinene som utgjør hvordan -xxx det blir?
Scarebus: Det virker som at du sier at det er motoriene som utgjør -211. Er det ikke generelt config og hvem som kjøper maskinene som utgjør hvordan -xxx det blir?
Ikke hos Airbus, der er det motorene.
Scarebus: Det virker som at du sier at det er motoriene som utgjør -211. Er det ikke generelt config og hvem som kjøper maskinene som utgjør hvordan -xxx det blir?
Hos Airbus så utgjør det første tallet hvilket type det er. Dvs om det f.eks er en 330-200 eller 330-300. Tall nummer to er hvilket motorprodusent det er snakk om og det siste tallet hvilket type motor som sitter på
For tall nummer to gjelder følgene:
0 = GE
1 = CFM
2 = P&W
3 = IAE
4 = RR
5 = EA
Så f.eks SAS sin 330 er 330-343X som betyr det at RR motorer av typen Trent 772B under vingene
http://www.plane-spotter.com/Aircraft/Airbus/Deciphering_the_Airbus_codes1.pdf
For tall nummer to gjelder følgene:
0 = GE
1 = CFM
2 = P&W
3 = IAE
4 = RR
5 = EA
6 är väl = EA (Engine Alliance = joint venture GE/P&W) eller vilken Airbus-typ/version har 5 som andra siffra ?
Jeg visste det med første tallet. Men takk for at du utdypet de to siste! Man lærer noe nytt hver dag!
Her er et bilde, http://www3.spies.dk/spiesdk/presse/ThomasCookAirlinesairbus320-321.jpg :)
Tally-Ho
19-02-2011, 06:46
Alle A320 /A321 hos Thomas Cook Scandinavia har CFM-motorer, mens A330 (A332 og A333) har RR Trent 772.
CFM-motorene på A320 og A321 er i prinsippet like, men på A321 er de "skrudd opp" til å yte ca 5000 lbs skyvekraft mer.
En A330 har omtrent det dobbelte av en A321, altså 72.000 lbs på hver motor, noe som gir den en enorm performance, også på en motor.
Tally-Ho
Takker for alle svar her, da ble jeg litt klokere. :)
Takk for bilder myhrair, Thomas Cook-skjemaet tar seg godt ut på A321.