PDA

View Full Version : Fly og motoralternativer

SpotOn
20-01-2011, 13:58
Dette er en oppfølging / avløper fra en annen tråd vedrørende Boeing 777 og motoralternativer.

Nå er det åpenbart ikke fritt fram å velge motor til en gitt flytype, men er det virkelig slik at interface fly/motor er så ulikt at det er et håpløst dyrt prosjekt å bytte fra f.eks P&W til RR dersom thrustrating etc er den samme?

I disse plug & play tider skulle en tro at det var overkommelig å standardisere innfesting og kommunikasjonsgrensesnitt, signaler og protokoller mellom fly og motor.

BSSW
20-01-2011, 14:16
Nå vet jeg ikke om 777, der får Dag J komme noen kloke ord.
Men det var planen å ha en slik "plug and play" mulighet på 787en, men det fikk de visst ikke til.
Begynner kanskje å vandre ut på ukjent område her, men selv om selv om 2 moter har samme thrust, så blir det ikke nødvendigvis samme belastninger på flyet.
RR har vel moterer som roterer andre veien i forhold til bl.a. GE, og vil nok gi andre belastninger på motorfester/fly.

Men når det kommer til 777 så kom jo den i 1995 (altså 16 år siden) og ble påbegynt lenge før det igjen, og da var vel ikke plug and play konseptet påtenkt en gang?

Men det er en fare for at jeg har beveget meg ut i ukjent terreng, så noen andre får komme og bekrefte/avkrefte.

SpotOn
20-01-2011, 18:05
Nå vet jeg ikke om 777, der får Dag J komme noen kloke ord.

Bare sånn for ordens skyld; Spørsmålet er ment å være generelt - ikke spesifikt til 777. Jeg mener også å ha hørt om forsøket på å få til en enklere løsning på 787, men var ikke klar over at man hadde gitt opp dette. Men det gjør jo spørsmålet bare mer relevant kanskje.