View Full Version : Climbrate
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/0/3/3/1552330.jpg
Er det noen som vet om dette her er mulig??
Synes det var en sinnsyk climbrate!
Noen som kan tørre og gjette gradene?
Dette er en Airbus A300.
Jeg selv sier rundt 40 grader nose pitch up jeg!
Noen som har innfall til dette bildet?
Selvsagt er det mulig.
Rundt 30 grader.
Kan fint få til en slik pitch med andre fly når de er lette, men det gjøres iallefall ikke hos oss pga. passasjerkomfort. Skulle man miste en motor i avgangen er det også greit om nesa er litt lenger nede.
Sier ikke stort om climbraten siden climbrate ikke nødvendigvis har så mye med pitchen å gjøre.
Det er nok tatt i forbindelse med en Low bypass da flaps er oppe i lav høyde.
De har da antagelig høy energi (fart) og kan foreta en slik manøver.
Nei, det er tatt av en passasjer på siste tur med A300 etter avgang.
Nei, det er tatt av en passasjer på siste tur med A300 etter avgang.
Og nettopp dét forklarer mye: Let's have fun guys!!!! :colgate::drunk:
Det er nok tatt i forbindelse med en Low bypass da flaps er oppe i lav høyde.
Disse maskinene tar fint av uten bruk av flaps. Og som nevnt over det i forbindelse med siste flight, ut av Berlin for øvrig.
SeatBelt
17-01-2011, 09:01
Ikke at dette er noen 737, som videoens tittel tilsier, men likevel:
http://www.youtube.com/watch?v=FUWeK6tgLK8
Her en 757:
http://www.youtube.com/watch?v=eRiCHgQnf9s&feature=related
Disse maskinene tar fint av uten bruk av flaps..
Du har delvis rett. De kan ta av med slats og aileron droop (istedenfor flap)
og det er vel det vi ser på bildet.
F100 er vel den eneste som kan ta uten hverken flap/slat/droop.
Ja, F70 og F100 tar gjerne av med flaps oppe. Slats osv. har den ikke. Er egentlig veldig basic slik sett, men de har gjort noe aerodynamisk riktig, for den er veldig fin å fly.
Du har delvis rett. De kan ta av med slats og aileron droop (istedenfor flap) og det er vel det vi ser på bildet.
Jeg skriver da flaps, ikke slats eller droop. ;)
Joda, men teknisk set er vel konfigurasjonen over "flap 1" posisjon hos
airbus - pluss at aileron droop ER flap i aerodynamisk forstand.
Så å si at de tar av "uten bruk av flap" kan i høy grad diskuteres ;)
A300 flap positions under, 15/0 i vårt tilfelle.
Tommy777
20-01-2011, 04:22
wow.. den 757en skulle jeg gjerne vaert ombord.. Snakkes!
Synes det var en sinnsyk climbrate!
Dette bildet sier jo ikke noe om climbraten? Det viser noe om pitchen. For alt vi vet kunne climbraten vært 0 med to fullt ut stallede vinger.
Skipskatta
30-01-2011, 17:09
Wow! Fete videoer...