PDA

View Full Version : Hva gjøres når uventet kraftig/farlig turbulense oppstår?


ENZV
12-01-2011, 19:08
Hva gjør piloter når uventet kraftig ( servere/extreme) turbulense oppstår under cruise i feks 35000 fot ? ( eller generelt)
For og ikke skade fly/pax kan de gå raskt opp/ned i høyde uten og snakke med atc.
Samt hva skjer med flyet om du plutselig får medvind på 50 til 100 knop ......blir ikke dette en kraftig overspeed da ?

Og hva turbulence forecast brukes Norwegian eller SAS før de planlegger turer ? ( fint om du/dere legg ved lik )

LN-VLE
12-01-2011, 19:40
Samt hva skjer med flyet om du plutselig får medvind på 50 til 100 knop ......blir ikke dette en kraftig overspeed da ?

Dette kan du google om på emneord "Wind shear".



Vidar

ENZV
12-01-2011, 20:17
Vidar[/QUOTE]


Samt hva skjer med flyet om du plutselig får medvind på 50 til 100 knop ......blir ikke dette en kraftig overspeed da ?



Det jeg tenker på er et fly under cruise i feks 35000 fot .

terje t
12-01-2011, 20:19
1. Om nødvendig redusere hastigheten
2. ATC MÅ kontaktes, du forlater IKKE en høyde uten tillatelse
3. Medvind, din hastighet øker jo bare i forhold til bakken
4. Dersom det foreligger varsel om urolig vær blir dette varslet før avgang, varsel gis også pr. flight dersom noen blir utsatt.

BSSW
12-01-2011, 20:39
2. ATC MÅ kontaktes, du forlater IKKE en høyde uten tillatelse
Gjeder dette også under plutselig decompression?

terje t
12-01-2011, 20:59
Flyr du IFR, er det ATC som bestemmer hvor du skal være i forhold til annen trafikk. Mister du kabintrykket, mister du ikke "hodet"!

LN-MOW
12-01-2011, 21:08
Gjeder dette også under plutselig decompression?

Nei, men du erklærer emergency. Så rydder ATC opp i det som måtte være rundt eller under deg.

LN-VLE
12-01-2011, 23:34
Det jeg tenker på er et fly under cruise i feks 35000 fot .


Hva som skjer er akkurat det samme, uansett høyden du flyr i. Wind shear er fryktet ved lav høyde, som f.eks ved landing, fordi du har lav speed og høyde. Plutselig medvind av den styrken du spør om vil redusere løftet til vingen fordi vingens hastighet gjennom luften blir redusert tilsvarende styrken på medvinden.

Farten ift bakken vil imidlertid øke tilsvarende styrken på medvinden.

IAS (indicated airspeed) endres ikke
GS (groundspeed) blir da IAS+medvindskomponent
tror jeg det var.



Vidar

Dreyer
12-01-2011, 23:53
En flyger nevnte for meg at hvis man var på en airway og man plutselig var nødt å gå ned med engang så tok man en 30*turn til venstre eller høyre og starta nedstigninga for så fortelle atc hva som skjedde. Om det er "korrekt" eller ikke, vet ikke jeg.