PDA

View Full Version : Lite pax og tyngdepunkt.

Cessna182
21-12-2010, 22:04
Når det er lite pax på en flight blir vi ofte dirigert til setene i flyet for å ivareta rett tyngdepunkt på flyet. Jeg har et spørsmål: Rent flygemessig/stabilitetsmessig, spiller det noe rolle om all paxen sitter samlet i midten over og midt rundt tyngdepunktet eller at halvparten sitter langt bak og resten langt foran ?? Under forutsetning at tyngdepunktet i begge tilfellene ligger der det skal ??

LN-MOW
21-12-2010, 22:34
'Der det skal' er forskjellig fra flytype til flytype og versjon til versjon. Derfor vil dette variere. En MD80 er f.eks. ekstremt baktung når den er tom og derfor må lasten ligge/sitte foran.

F35Landing
21-12-2010, 23:02
Når det er lite pax på en flight blir vi ofte dirigert til setene i flyet for å ivareta rett tyngdepunkt på flyet. Jeg har et spørsmål: Rent flygemessig/stabilitetsmessig, spiller det noe rolle om all paxen sitter samlet i midten over og midt rundt tyngdepunktet eller at halvparten sitter langt bak og resten langt foran ?? Under forutsetning at tyngdepunktet i begge tilfellene ligger der det skal ??

Nei det spiller ingen rolle så lenge tyngdepunktet blir det samme.

terje t
22-12-2010, 15:01
På DC9-21 fløy vi med 200kg bly i nesen for at det skulle være lettere for cabincrew å plassere pax når det var få ombord.

LN-MOW
22-12-2010, 15:05
DC9-21? Er du sikker på det? Jeg kan ikke huske at vi noen gang brukte ballast på annet enn MD80 og -90 og jeg har kjørt loadsheet på plenty ferryflights.

LN-MEH
22-12-2010, 15:45
Det mener jeg å huske at den hadde, men ikke i lasterommet som på MD90.

RWY 24
22-12-2010, 17:30
En gang jeg fløy med en Transwede-MD-83 fra FBU (den militære terminalen) via Værnes til Bodø, måtte de flytte passasjerer BAKOVER i kabinen før vi kunne dra videre fra Værnes. De skyldte på ballansen. Flyet var stappfullt fra FBU og halvfullt videre fra Værnes. Kan det ha vært noen som hadde bommet litt på beregning/planlegging/plassering av last i lasterommet? Eller er det sånt som skjer?

terje t
23-12-2010, 10:17
Hei -MOW, dersom du noen gang var oppe i nesehjulsbrønnen på -21, så var blyet boltet fast der. Disse boltene skulle kontr. slik at ikke blyet "slet" seg. Den -21 som gikk ut mot Torvøya hadde hull etter at blyet forsvant ut. Har faktisk bilder av det etter at vi fikk varket inn i hangaren.

LN-MOW
23-12-2010, 13:11
Jeg tror deg - men hvis det var boltet fast, var de innkalkulert i DOW/DOI og dermed ikke regnet som ballast for oss som snekret loadsheet. ;)

terje t
23-12-2010, 15:05
Nei, skulle bare mangle! Ha en fortreffelig JUL!

Superhai
23-12-2010, 17:41
Kan det ha vært noen som hadde bommet litt på beregning/planlegging/plassering av last i lasterommet? Eller er det sånt som skjer?

Det blir jo bare spekulasjon i årsak. Jeg vet ikke hva du mener med "bommet", men det er jo ulik mengde last du kan ha i de ulike lasterommene, og transitlasten har nok da vært lastet i lasterom 1 eller 2. Det har da sikkert vært raskere å flytte passasjerer enn å laste ut av f.eks 2 og til 4. Det kan også ha vært noe tung last som ikke kan lastes i lasterom 4.

RWY 24
23-12-2010, 20:11
Jeg mente bare om dette var noe man vanligvis kunne eller burde ha planlagt seg ut av, og om det er situasjoner sånt kan være vanskelig å unngå. Også med tanke på at dette ellers så baktunge flyet plutselig ble for framtungt. Var det noe spesielt oppsiktsvekkende det som skjedde, eller var det helt normalt?

Takk for svar så langt :)

LN-MOW
23-12-2010, 21:13
Som haien sier - det blir spekulasjoner. Med litt planlegging skal man kunne unngå slikt, men på på flerdestinasjonsflighter kan man fort havne i trøbbel likevel hvis lasten er 'vanskelig'. Hilsen Redcap SK372 .....

Discus
23-12-2010, 21:21
Som haien sier - det blir spekulasjoner. Med litt planlegging skal man kunne unngå slikt, men på på flerdestinasjonsflighter kan man fort havne i trøbbel likevel hvis lasten er 'vanskelig'. Hilsen Redcap SK372 .....

Og med free-seating (var det ikke det?) så kan det vel fort bli litt ubalanse i regnskapet på en MD80.

LN-MOW
23-12-2010, 21:26
Folk hadde en tendens til å klompe seg foran, så det var lagt inn i beregningene. Var det for gæli, gjorde vi en seksjonstrim, dvs delte opp kabinen i flere deler for utregningen.

RWY 24
23-12-2010, 23:40
Nettopp. Det som skjedde her, var at kapteinen sa at alle som hadde sittet på de seks første radene mellom FBU og TRD måtte finne seg en ny plass lenger bak. Så kom crewet og la ned seteryggene på de seks første radene, slik at de som kom på på Værnes ikke kunne sette seg der. Jeg satt på sete 7A og fikk det behagelig, siden jeg kunne strekke på beina.

Intemezz
10-01-2011, 23:26
Ble litt forundret over at det på en 738 har så mye og si. Hadde 137 PAX på en DY-flight, og der var de fleste plasert bak i flyet grunnet vektballanse. 137 PAX a ca 80 kg er 11 tonn. En så tung maskin, blir den virkelig merkbart endert av så lite vekt?

Gjør sikkert det siden de gjorde som de gjorde men...

Dreyer
10-01-2011, 23:54
Nå er vel 11 tonn ganske mye da. Men du må huske at det er ikke bare pax som styrer dette, spiller rolle hvor mye fuel du har med deg, hvor det er lokalisert samt bagasje under gulvet.

Skipskatta
30-01-2011, 17:01
Så et langt og tynt fly (MD80) er mer følsomt balansemessig, enn et kort og tykt fly (737-500)?

laurenz
03-02-2011, 17:03
Ble litt forundret over at det på en 738 har så mye og si. Hadde 137 PAX på en DY-flight, og der var de fleste plasert bak i flyet grunnet vektballanse. 137 PAX a ca 80 kg er 11 tonn. En så tung maskin, blir den virkelig merkbart endert av så lite vekt?

Gjør sikkert det siden de gjorde som de gjorde men...

Å yes, det har veldig mye si. Å f.eks. flytte på 10 bag fra det ene til det andre lasterommet for å få flyet i trim er helt normalt. Da snakker om kanskje 150 kg.

jameson82
03-02-2011, 18:43
Var med Novair a321 ifra ACE til OSL i januar. Kapteinen opplyste at han ikke ville ha mere en 2 pax i dokø forran pga da brukte flyet mere fuel men bak var det ingen begrensing. Flyet var helt fullt. Noen som kan forklare hvorfor?

LN-MOW
03-02-2011, 19:14
En så tung maskin, blir den virkelig merkbart endert av så lite vekt?
...

Du må huske at effekten av å flytte last også merkes dobbelt .. 150kg minus bak og 150kg pluss foran ...

LN-MOW
03-02-2011, 19:18
Var med Novair a321 ifra ACE til OSL i januar. Kapteinen opplyste at han ikke ville ha mere en 2 pax i dokø forran pga da brukte flyet mere fuel men bak var det ingen begrensing. Flyet var helt fullt. Noen som kan forklare hvorfor?

'Tailheavy saves fuel' ... Jo mere vekt du kan få bakover, jo bedre. Dette gjelder de fleste flytyper.

Wahoo
03-02-2011, 19:29
MAC intervallet på en 737 er på ca 1,0 meter. Altså avstanden mellom max fremre og Max bakre tyngdepunkt. Ikke så mye som skal flyttes av vekt for å havne utenfor.

På lengere turer vil man fylle centertanken som ligger forran vingetankene. Man
vil altså ha ett tyngdepunkt langt forran. At folk beveger seg forover vil forsterke
dette og man må trimme opp som foårsaker mer drag og fuel burn.
Centertanken brukes først for å flytte CoG bakover.

Discus
03-02-2011, 19:32
Kan også nevne at Stein Kaptein har fueltank i halen på de store bussene sine også. Mener å huske at jeg var på en tur SEA-CPH en gang, og det ble nevnt at de hadde fem tonn fuel i halen.

Superhai
03-02-2011, 19:58
Så et langt og tynt fly (MD80) er mer følsomt balansemessig, enn et kort og tykt fly (737-500)?

har du en lang vektstang så er det lettere å få den ut av balanse enn en kortere. Bare prøv. Men når det gjelder 737 og MD80 så har det også en del med utformingen av flyet også.

A340/330 kan trimmes lett med å flytte fuel.