View Full Version : Har endelig vært på Flymuseet
Fellowship
04-09-2005, 20:15
Jeg har hatt en veldig fin tur med SAS Braathens til og fra Bodø, (dvs på turen oppover var det minimalt med informasjon fra cocpit om posisjon og flyhøyde og annet som interesserer), men bedre på hjemvei.
Men poenget var fredagens fridag som ble benyttet til å saumfare utstilling og informasjon som er tilgjengelig f.o.fr. i den sivile delen av flymuseet der oppe.
Veldig morsomt å se den utstilte Ju-52, som LN-DAF "Najaden", slik den fløy før krigen.
WF´s første Twin Otter LN-LMN og ikke mist C5 Polar LN-DBW i helt grønt, var også verdt turen!
Fin gjennomgang av norsk sivil flyhistorie med bilder og kommentarer, selv om en nokm kan ønske seg litt mer nøyaktighet i noen detaljer. Men dette kan vi ta asnvar for å bidra med informasjon om, vi som kan.
:) Tusen takk til Olebno for veldig hyggelig møte både i Kafé Gidsken, og på rundgang i museet. Det ble mye interessant informasjon av det.
Omvisning i arkivet fikk jeg også, takk til rette vedkommende for det :)
Til slutt vil jeg varmt anbefale å kjøpe utgave nr 2 2005 av tidsskriftet Ottar, som utgis av Tromsø Museum. Det heter "Gløtt fra nordnorsk luftfartshistorie", og har er knippe meget lesverdige artikler med informasjon som ikke tidligere er skrevet mye om.
Om turen Viggo Widerøe hadde nordover i november 1934(!), om senkningen av "Tirpitz" i november 1944, og om utviklingen av luftfarten generelt i Nord-Norge m.m
Anbefales varmt!
Flymuseet er flott - men om det ligger på rett sted er som alltid i Norge en sakvi vel aldri blir helt enige om...
Gjort er gjort, og spist er spist. :nor
Noen som vet hvordan besøkstallene for museet er?
En mail til museet gir nok tallene....
Lite info om tallene på internettsidene deres ved første øyekast
Har vært der to ganger, og synes de gjør en flott jobb mht historikk.
Utstillingene er muligens flere/bedre på Gardermoen (større areal?)
Eneste minus i Bodø var den "kreative" belysningen. Neste gang tar jeg med sterk lommelykt for å få med detaljene på flyene! Var der like før stengetid, men flombelysning ble dessverre slått på og avslørte nerdene som hadde gjemt seg for å overnatte i Junkeren... I det minste fikk vi sett litt bedre den stunden vi sprang fra vaktene, hehe.
Noen som har lyst å lage lister over hvilke fly som er på disse to stedene?
:love
Originally posted by Fellowship
Veldig morsomt å se den utstilte Ju-52, som LN-DAF "Najaden", slik den fløy før krigen.
Til slutt vil jeg varmt anbefale å kjøpe utgave nr 2 2005 av tidsskriftet Ottar, som utgis av Tromsø Museum. Det heter "Gløtt fra nordnorsk luftfartshistorie"
Anbefales varmt!
Det er bare synd at den Ju 52-en ikke har de flottørene "Najaden" hadde før krigen. Opprinnelig hadde de Junkers-flottører, men under krigen fikk alle Ju 52 byttet disse med Heinkel-flottører.
Selv har jeg ikke hatt gleden av å besøke NLF, men kommer vel meg opp dit en gang :)
PS. Det var hyggelig at Ottar-heftet falt i smak. Jeg har tegnet noen av profiltegningen i bladet.:up:
hilsen Kim Brantenberg
Hørte en litt pussig historie om de flottørene Junkeren står på i dag. Da de drev med restaureringen hadde de store problemer med å finne flottører.
(De to første linjene i jutulen's innlegg kan tyde på at Junkeren på musèet står på Heinkel-flottører, men jeg mener å ha hørt at de ikke ga seg før de hadde fått to originale Ju52-flottører. Jeg kan ha hørt feil selvsagt....)
Tilbake til den pussige historien, og her er jeg fristet til å si vandrehistorien eller noe sånt, fordi den høres helt usannsynlig ut.
Den ene flottøren ble funnet i Finnmark(?), hvor folk i nødens stund hadde gjort den om til en liten båt. Flottøren hadde sågar egen torskekvote....
Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Som en av de mange som jobbet på JU'en for å få den klar til åpningen av museet, kan jeg fylle på med/avklare følgende.
Det eneste som er Heinkel på flottørene er innfestingen/beslagene for stagene. Disse kommer fra HE-115 og er på "utlån" fra våre venner på Sola. Begge flottørene er "halve", dvs de mangler kjølen. Det er med andre ord ikke mer flottør enn det man kan se over"vannlinjen". Den ene flottøren er et fullstendig nybygg. Den andre består av en halv orginal (forparten) og en halv nybygd flottør. Flottørbyggerne var Birger Larsen og Tor Olsen og jobben ble gjort i BLHF's første lokaler i Moloveien, like ved den gammle sjøflyhavna i Bodø.
Jeg kan legge til litt angående flottører på Ju 52. Det råder visst litt forvirring rundt begrepene "Junkers-flottører" og "Heinkel-flottører".
Opprinnelig hadde Ju 52 sjøfly flottører som var konstruert av Junkers. Disse var relativt "firkantet" i tverrsnitt, dvs. at de var flate på toppen og hadde loddrette sider. DNLs Junkere fra før krigen hadde disse flottørene.
Senere (ca. 1940) gikk de over til en mer moderne flottørtype, konstruert av Heinkel, men altså benyttet på Ju 52. Disse kjennetegnes med halvsirkelformet tversnitt. Mange eldre fly fikk sine gamle Junkers-flottører byttet ut med nye Heinkel-flottører.
Maskinen som står utstilt på flymuseet i Bodø har disse sene flottørene (som sikkert stammer fra en Ju 52), men disse er ikke riktige for slik Najaden så ut før krigen. Hvis flyet derimot hadde vært malt opp som en etterkrigs DNL-maskin ville det vært korrekt.
Nils
Ja, da fikk vi det forklart på en litt mere presis måte enn jeg klarte.
hilsen Kim
Originally posted by LN-SSL
Tilbake til den pussige historien, og her er jeg fristet til å si vandrehistorien eller noe sånt, fordi den høres helt usannsynlig ut.
Den ene flottøren ble funnet i Finnmark(?), hvor folk i nødens stund hadde gjort den om til en liten båt. Flottøren hadde sågar egen torskekvote....
Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Jeg kan fortelle at det under en opprydding hos et firma i Tromsø ble funnet en Junkers JU-52 flottør som var blitt bygd om til båt.Det var to brødre som hadde dette firmaet,og de fikk bygd seg hver sin flottør-båt.Flottørene var kortet ned fra sin opprinnelige lengde på 40 fot ned til ca. 20 fot.Denne flottøren/båten som ble funnet av det firmaet som har overtatt lokalene virksomheten til de to brødrene hadde ble overlevert til Luftfartshistorisk Forening Tromsø i september 2003.Det stod en liten artikkel om dette i avisen "Tromsø" den 4/9-03.Der står det videre at den i første omgang vil bli bevart som en kombinert flottør og båt med påhengshengsmotor.
Jeg tviler meget sterkt på at noen av disse flottørbåtene skulle hatt egen torskekvote,så den delen av historien din er nok helt sikkert en vandrehistorie som du selv sier LN-SSL!:)
Som en kommentar til flottør-opplysningene ovenfor vil jeg vise dette bildet tatt av Torbjørn Justnes i Kongsgårdbukta sjøflyhavn 1935 eller 1936:
http://www.home.no/tjustnes/Kongsgaardbukta2.jpg
Jepp, det viser de "firkantede" Junkers-flottørene.
Kim (jutulen) har forresten laget noen ypperlige tegninger av både førkrigs- og etterkrigs-Junkere (se http://www.skattora.com/tff-no4-2.html).
Nils
Jepp, det viser de "firkantede" Junkers-flottørene.
Kim (jutulen) har forresten laget noen ypperlige tegninger av både førkrigs- og etterkrigs-Junkere (se http://www.skattora.com/tff-no4-2.html).
Nils
link
corrected (http://www.skattora.com/tff-no4-2.html)
Jepp, det viser de "firkantede" Junkers-flottørene. Kim (jutulen) har forresten laget noen ypperlige tegninger av både førkrigs- og etterkrigs-Junkere
Takk for rosen! Dessverre har jeg ikke fått til Heinkel-flottørene så veldig bra. Så her har jeg en jobb år gjøre :)
Her er forresten et bildeutsnitt som viser en stabel heinkel-flottører liggende i hangaren på Skattøra sommeren 1945.
http://i26.photobucket.com/albums/c129/jutulen/flottorer_skattora_45.jpg
hilsen Kim
http://www.skattora.com/tff-no1-junkers-flottor.html
Her er bilde av "Flottørbåten"
Det er den artikkelen jeg viser til i min posting litt lenger opp her.At det ble lagd båt av Junkers flottører er vel det eneste som stemmer i LN-SSL sin vandrehistorie.:)
Tror nok ikke denne farkosten ble observert på fiskefeltet med egen torskekvote nei....:naughty:
Nei, det trodde ikke jeg heller da...., men her hadde man en mulighet til å få den sanne historien fra folk som stod midt oppe i restaureringen. Og vandrehistorien er ikke min, bare for å ha sagt det, (annet enn at det sant nok var jeg som luftet den akkurat her)... ;)
Takker og bukker for interessante historier om flottørene og oppbyggingen/restaureringen i Bodø iallefall!:)
"Ro ro til fiskeskjær....":thumbup
Var det ikke LCH78, eller hvem det var, som beskylte meg for å være en jæskla god roer da, i et eller annen gammelt topic? Må jo leve opp til ryktet, vettu!!:up:
Originally posted by ENKB
"Ro ro til fiskeskjær....":thumbup
Stod det ikke noe om at flottøren var utstyrt med påhengsmotor.....?:D
I Norsk Flyhistorisk Magasin nr 03-2006 er det på siste siden en liten artikkel med bilde av flottørbåten.
Jeg var en tur på museet i går og fikk vite at de hadde 45.000 besøkende i fjor, noe de ser ut til å forbedre i år.
ValiumBengt
03-10-2006, 03:24
Originally posted by Falcon
Jeg var en tur på museet i går og fikk vite at de hadde 45.000 besøkende i fjor, noe de ser ut til å forbedre i år.
Hyggelig å se at de begynner å få opp besøkstallet!
Når jeg gikk på flymekken der oppe for noen år siden (vi holdt til på museet), da var det minimalt med besøkende der. Det var nesten bare vi skoleelever som var der, med unntak av en tysker i ny og ne da!
Må nok ta meg en tur opp dit igjen når de har fått skikk på 'fellowshipen'.