PDA

View Full Version : Thomson B763 Hard Landing


krølle
05-10-2010, 10:00
Accident: Thomson B763 at Bristol on Oct 3rd 2010, hard landing


http://www.avherald.com/h?article=431c99c1&opt=0

Kan noen kyndige forklare en mindre kyndig person - hva menes med dette -

creases were observed at the crown of the aircraft

FBU 4EVER
05-10-2010, 12:02
Landingen var så hard at skroget, sannsynligvis den bakerste delen, har fått "skrukker", eller "rynker", på oversiden av skroget.

krølle
05-10-2010, 12:06
oki, takker

BU662
05-10-2010, 13:20
Her ser man litt hva "creases" er:

http://www.skyliner-aviation.de/photos/01dabyz.jpg

Blubird
05-10-2010, 14:42
Slikt pleier vel også å medføre løse takpaneler og baggasjehyller, m.m...

Robin882
05-10-2010, 16:39
Når slikt skjer, fikses flyet eller blir det skrapet?

BSSW
05-10-2010, 16:55
Det spørs hvor mye det vil koste å reparere det, verdien på flyet og noen faktorer til.

Hadde det vært et 30 år gammelt B732 så hadde det nok blitt skrapet, mens en 2 år gammel B738 kanskje ville blitt reparert.

LN-GBM
05-10-2010, 18:16
Og i følge teksten så har flyet vært ute for en hard landing tidligere, da hos Vietnam Airlines. Skal bli interessant å se om det dukker opp bilder av flyet etterhvert.

Litt på siden, ser at banen er 2011 meter, og i følge wikipedia så flys det blant annet til Orlando. Hvor mye trenger 767'en, det virker som lite tilgjengelig bane, men det må jo være nok. Load limitations?

Hickok
06-10-2010, 03:06
Når slikt skjer, fikses flyet eller blir det skrapet?
Den jumbo'en som BU662 viste bilder av, ble fikset, så det er vel strengt tatt forsikringsselskapet som bestemmer til syvende og sist.

RolfL
06-10-2010, 13:16
SAS Fokker 50 LN-RND reparerades också , se bild nr 4:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20060214-0

Blubird
06-10-2010, 13:53
Thomas Cook hadde en B763 stående på Punta Cana(?) i lengre tid mens de strammet rynkene. Historikken viser vel at de aller fleste maskinene blir satt tilbake i drift.