PDA

View Full Version : AFT Cargo uten ventilasjon eller varmluft

Northrider
30-09-2010, 22:11
Flyr kun et fly i Flight-simulator fordi det er det mest avanserte produktet per dags dato og det eneste jeg finner intressant.

Flyet er en MD-11 fra Precision Manuals (www.precisionmanuals.com)
Men spørsmålet er kun indirekte FS-relatert. Fordi på bakken fikk jeg en indikasjon i cockpit om at Bleed Manifold 2 er ute av drift, noe som ifølge Flight Crew Manual gjør at man skal skru av pack 2. (har totalt tre packs) Men dette resulterer i at AFT Cargo ikke har noe varme lenger. Og da lurer jeg på;

Er det forsvarlig å gjennomføre en flygning uten noe varme i AFT-cargo? Temperaturen er langt nede på minus 20-tallet ifølge EAD, og ønsket temperatur er + 4 celsius.
Bare tenker litt på eventuelle skader av bagasje når temperaturen faller såpass drastisk?

Hva mener ekspertene, og hva er riktig?

LN-MOW
30-09-2010, 23:13
Tommelfingerregelen er at temperaturen i lasterommet holder seg noenlunde konstant fra du stenger døra til du åpner. Bagasjerommene er jo en del av trykkabinen

Imidlertid er det vanlig å sette igjen eventuelle AVIH (Animals in hold) som en forholdsregel hvis du ikke har varme i det aktuelle lasterom.

cjobakk
04-10-2010, 17:45
Du kunne jo også startet APU og brukt bleed air fra denne inn på Pack 2 istede for Engine Bleed fra No2, koster jo litt fuel da:-)