PDA

View Full Version : FMGC


77W
28-09-2010, 19:24
Heisann!

Hvordan fungerer egentlig denne? Jeg driver litt med flight-sim nå og da, og flyver litt Airbus av og til. Men jeg har aldri greid og lære meg FMGC'en, hvordan den fungerer og hvordan man programmerer den.

Håper spørsmålet er forklart godt nok, og at noen vil svare. :)

BU662
28-09-2010, 19:31
Her finner du linken til FCOM CBT. Dette inneholde svarene du søker:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Airbus-A320-series-FCOM-Flight-Crew-Ops-Manual-cbt-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem230a7c2131QQitemZ15049 9762481QQptZMotorsQ5fAviationQ5fPartsQ5fGear#ht_17 18wt_958

77W
28-09-2010, 19:35
Hei.

Ønsker heller svar fra pilotene på forumet, pga. at jeg driver med PPL-A utdanning på fritiden, og er heller ikke verdens gamleste, er 15. Så det er ikke alt jeg har råd til.

Men takk for tipset!! :)

Henshaw
28-09-2010, 20:26
Finnes sikkert noen tutorials på YouTube. Det beste er vel om du har en video med en tutorial flight som tar det gjennom det du trenger for å komme deg fra A til B.

77W
28-09-2010, 20:41
Jeg lurte på hvordan man gjør det med "The real thing", som jeg så kan bruke i simmen. :)

gustavf
28-09-2010, 20:51
I utgangspunktet synes jeg at spørsmål som tar utgangspunkt i simulatorer bør stilles på flightsim.no. All erfaring tyder på at det er best å holde "simulatorpiloter" og Scanair litt skilt.

Det er et ganske klart ønske her å holde litt annen profil enn flightsim.no, slik at forumene kan eksistere side om side, uten at man er for mye i tvil om hvor ting hører hjemme.

77W
29-09-2010, 20:16
Da kan jeg formulerer spørsmålet litt annerledes :)

Hvordan gjør dere dette på den ekte kjerra? Og hvordan fungerer FMGC'en.

FBU 4EVER
01-10-2010, 15:35
Vi har ett Flight Management Guidance and envelope System (FMGS).
Det består av 2 stk. Flight Management Guidance and envelope Computers (FMGC), 3 stk. Multipurpose Control and Display Units (MCDU), 1 stk. Flight Control Unit (FCU) og 1stk. Flight Management source selection device.
FMGC har en intern database som oppdateres hver 28. dag. Her ligger all info om ruter, navaids, flyplasser, det aktuelle flyindividets egen performance, osv. Hvilke data man trenger blir automatisk plukket frem da pilotene entrer aktuell flyrute, vekter, cost factor, værinfo etc. inn i systemet via MCDU'ene. FMGS vil så regne ut en optimal høydeprofil samt flytider og brennstofforbruk mellom waypoints og for hele flyturen. Disse dataene brukes til å styre flyet i såkalt managed mode, enten via autopilot eller manuellt. Pilotene kan til enhver tid intervenere med inputs til systemet via FCU, som er plassert midt på glareshield. Her kan vi slå autopilot og autothrottle av og på, vi kan velge en annen hastighet enn den FMGS har regnet ut som optimal, vi kan velge ny høyde og vi kan velge en annen kurs. Dette gjøres enten pga f.eks.dårlig vær forut, annen flytrafikk eller etter instrukser fra ATC. Dette kalles selected mode, og er en short-term modifikasjon av managed mode.

Clear as mud?

77W
02-10-2010, 14:22
Yes, takk for et veldig godt svar! :)

LN-RRE
26-10-2010, 16:19
Da kan jeg formulerer spørsmålet litt annerledes :)

Hvordan gjør dere dette på den ekte kjerra? Og hvordan fungerer FMGC'en.

Hehe, veldig bra sagt Alpha Golf Mike :-)

Men, når det er sagt. Det er ikke forklart i en håndvending hvordan hverken FMGS eller FMC brukes. Det er svært komplekse systemer som tar lang tid å forklare. Men du fikk da et godt svar :-)

77W
26-10-2010, 18:01
Hehe, veldig bra sagt Alpha Golf Mike :-)

Men, når det er sagt. Det er ikke forklart i en håndvending hvordan hverken FMGS eller FMC brukes. Det er svært komplekse systemer som tar lang tid å forklare. Men du fikk da et godt svar :-)

He he, det var mer for å få et innblikk i hvordan karene gjør det på den ekte kjerra. ;) Men fikk et veldig bra svar av FBU 4EVER! :)

grindstein
26-10-2010, 20:31
I utgangspunktet synes jeg at spørsmål som tar utgangspunkt i simulatorer bør stilles på flightsim.no. All erfaring tyder på at det er best å holde "simulatorpiloter" og Scanair litt skilt.

Det er et ganske klart ønske her å holde litt annen profil enn flightsim.no, slik at forumene kan eksistere side om side, uten at man er for mye i tvil om hvor ting hører hjemme.

Flightsim.no er et greit sted om man driver med simulator. Men de har et STORT problem. Om en som er ny i gamet kommer og spør om hjelp til noe som vi som har drevet på en stund tar som en selvfølge at man kan, svarer 95% av disse den stakkaren med "bruke søkefungsjonen eller google eller RTFM (read the f...... manual) osv.

Når det gjelder ting som systemer osv ombord i flyene er min erfaring at flightsimer.no ikke er et egnet sted å spørre da man får 10 ulike svar av 10 forsjelige fjortiser som trur dem er verdensmestere i alt om fly og flyging.

Til Alpa golf mike.

Om du skulle trenge hjelp til litt mere avangserte fly en dem som følger med i simulatorn er du velkommen til og kontakte meg. Jeg kan Boeing 737, 747,757,767 og 777 veldig bra, og behersker Airbus og MD11 helt greit. Gjelder alt ifra oppstart (cold and dark til man har parkert ved gate)

77W
28-10-2010, 19:16
Flightsim.no er et greit sted om man driver med simulator. Men de har et STORT problem. Om en som er ny i gamet kommer og spør om hjelp til noe som vi som har drevet på en stund tar som en selvfølge at man kan, svarer 95% av disse den stakkaren med "bruke søkefungsjonen eller google eller RTFM (read the f...... manual) osv.

Derfor stiller jeg flytekniske spørsmål på dette forumet mer og mer. :)

Takker for tilbudet Grindstein, det skal jeg huske på!