PDA

View Full Version : LHR-NRT

Putte
26-09-2010, 14:00
Hvorfor velger noen selskaper og fly mellom LHR-NRT rett over Norge, mens andre drar over Finland eller de landene borti der.
Ser på Flightradar at BA og en jomfru flyr over Norge i dag;)

FBU 4EVER
26-09-2010, 14:24
Avhenger mye av vindretningene. Og litt vær.

MFM
08-10-2010, 03:00
Som FBU her sier, så har det med vind/vær (og eventuelt andre faktorer som stengte luftrom (type millitært, f.eks) etc, men det er mer uvanlig). Man vil helst følge den ruta som i den aktuelle vind-/værsituasjonen gir mest økonomisk besparelse (mer vind i halen = mindre drivstoff for å komme fram = mer cash i kassa). Det kan jo også være at man vil unngå de større uværsystemene, men det vet jeg ikke så mye om. Siden været er svært dynamisk, opplever man derfor ofte at f.eks en longhaul-flight på vei over dammen i den ene eller andre retningen kan passere Bodø en dag, og Kjevik neste dag. Finnes tusenvis av eksempler, men jeg håper du skjønner tegninga :)

Summa sumarum går det vel mest på at fuel spart = penger tjent ;)

Thomas
08-10-2010, 12:08
BAW006 og VIR901 hhv B747-400 og A340-600 kommer i 90% av tilfellene inn over Finnmark før de krysser Sverige 'på langs' og entrer Norge omtrent ved Østersund/Trondheim området og forlater oss ved Svansheia (Kristiansand/Mandal).
Derimot når de kommer tilbake og drar østover, har de en tendens til å krysse tvers over Danmark og sør i Sverige. Spooky! :)

Disse to maskinene gir sjanser for gode og klare contrailshots en kald vinterdag!

LN-MOW
08-10-2010, 13:12
Har lagt merke til at de japanske selskapene sjelden krysser Norge. Norge har hoeye underveisavgifer, og det kan vaere grunnen til at japsene velger aa fly utenom ...

LN-VGT
13-10-2010, 19:22
Har lagt merke til at de japanske selskapene sjelden krysser Norge. Norge har hoeye underveisavgifer, og det kan vaere grunnen til at japsene velger aa fly utenom ...

Kanskje det er grunnen til at Virgin oftest flyr over damark, sveige, på vei østover. Og Birtish over norge? Har ofte lurt på hvorfor de ikke følger samme rute. De pleide det i fjor, husker jeg.