View Full Version : Kina innenlands?
Noen som har erfaring med å fly innenlands i Kina? Vurderer å reise Shanghai-Beijing neste vår, og ser jeg har 2 muligheter.
SHA-PEK direkte med China Southern
PVG-DLC-PEK med China Southern
Hvor lurt er det egentlig med mellomlanding, er det store farer for forsinkelser og kanselleringer. Har googlet litt rundt, og sett at det finnes en del forsinkelser i kinesisk luftfart, men er det noen som har personlig erfaring.
Fløy en del for noen (5-6) år siden, med China Eastern til/fra Beijing, og de var helt ok. Ikke mye forseninger. Som ellers i Kina er det litt vrient med språket; spesielt hvis det var bytte av gate var det ganske forvirret siden dette bare ble annonsert på kinesisk og ikke engelsk. Men når alle som sitter ved gaten og venter plutselig reiser seg og går så er det et tegn på at gaten er byttet.
Fløy også et par ganger med Hainan Airlines, og det er første og eneste gangen jeg har vært med på at det ikke er redningsvest under stolsetet, men at det er selve setet som skal brukes som en "floating device". På safety-folderen var det bilde av noen som holdt rundt setet for å holde seg flytende i vannet. Det er vel ikke det man har mest lyst til å se på hvis man er litt flyredd :)
Fløy også et par ganger med Hainan Airlines, og det er første og eneste gangen jeg har vært med på at det ikke er redningsvest under stolsetet, men at det er selve setet som skal brukes som en "floating device". På safety-folderen var det bilde av noen som holdt rundt setet for å holde seg flytende i vannet. Det er vel ikke det man har mest lyst til å se på hvis man er litt flyredd :)
Samme på en stor andel av domestic-flyene i USA også, så det er ikke uvanlig.
Fløy en del i sommer, dermed kan jeg skrive under på at det er en del forsinkelser i kinesisk luftfart.
1. flight
PEK-JZH Air China
Ingen info om delay på skjermene. Gikk dermed mot mot 30 min før oppsatt tid. Begynte å få bange anelser når jeg kommer til gate uten å se fly samt at det kommer en kar drassende på ei stor tralle med vann og mat. INGEN visste noe om hvor lenge vi måtte vente. Vi satte oss dermed ned for å spise den utdelte maten. Først tre timer etter oppsatt avgangstid kom flyet. Først da ble skjermene oppdatert med ny avgangstid.
2. flight
JZH- CTU Air China
Vi kom veldig tidlig til flyplassen, ca 3 timer før oppsatt rutetid. Til vår store forskrekkelse så vi at samtlige fly fra JZH denne dagen var forsinket. Heldigvis tok jeg en tur innom billettkontoret for å høre om vi kunne få omgjort billettene til en tidligere flight som var forsinket. Vi spurte om de hadde en ETD, noe de ikke hadde. Når vi kommer til adgangshallen har det fortsatt ikke kommet opp noen estimert tid. Timene flyr og 5 timer etter at flyet skulle ha lettet lander det på JZH. Ivrige som vi er etter å komme ombord i den slitne 757en står vi først i køen. Boarding går rask, men flyet er bare halvfullt. Etter å ha sittet nesten en time i flyet begynner folk å røre på seg og det blir gitt informasjon på kinesisk. Vi skjønner ingen ting, derfor går vi bak til gallay for å snakke med flyvertinnende. De kan ikke noe engelsk ut over å lese opp safety demo... Enden på visa er at flyvertinnene roper opp noen kinesere som kan engelsk. Det viser seg at det er en gruppe på 80 kinesere som nekter å boarde flyet før de har fått kompensasjon som følge av at de egentlig skulle ha flydd med ett fly kvelden før som ble innstilt. Jeg vet ikke om de fikk noen penger, men etter å ha ventet to timer i flyet, så boarder de endelig. Vi kommer oss endelig avgårde, ca 8 timer etter oppsatt rutetid.
Jeg sjekket i etterkant hva som skjedde med flyet vi egentlig skulle fly med, og det ble innstilt.
Da vi kom til CTU fikk vi 300 CNY i erstatning som følge av forsinkelsen. Noen snille kinesiske medpassasjerer sørget for at vi også fikk erstatning da denne infoen kun ble ropt opp på kinesisk.
3. flight
CTU-KMG China Eastern
Hendelsesløs flight med pushback to minutter etter rutetid. Mye bedre beinplass enn hos CA.
4. flight
DIG-LXA China Eastern
Vi var en gruppe på 8 som reiste. Da de ikke fant 8 plasser ved siden av hverandre, så ble vi oppgradert til business. Gruppen opptok dermed hele businesskabinen på 8 plasser. Servicen var fortreffelig og vi hadde to flyvertinner for oss selv under hele flighten. Også dette flyet var i rute.
Oppsummert så vil jeg si at når det blir forsinkelser, så er informasjonen veldig dårlig. Her må man på eget initiativ grave med lupe i hånda for å få skviset ut litt informasjon. Det kommer ikke opp info om ny avgangstid før det innkommende flyet har landet. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg valgt direkteflyvningen. Jeg fløy PEK-SHA med Shanghai Airlines i 2009 og det var en meget god opplevelse i en snasen 767. Anbefales.
Bra plass å bestille kinesiske billetter: http://english.ctrip.com/ Som regel er det billigst å bestille billetter tett opp mot reisedato, og ikke flere måneder i forveien slik det er i resten av verden.
...og det er første og eneste gangen jeg har vært med på at det ikke er redningsvest under stolsetet, men at det er selve setet som skal brukes som en "floating device". På safety-folderen var det bilde av noen som holdt rundt setet for å holde seg flytende i vannet. Det er vel ikke det man har mest lyst til å se på hvis man er litt flyredd :)
Så lenge man ikke flyr mer enn 30 minutter fra offshore, er det ikke krav med redningsvester. Derfor er det et vanlig syn i 'tørre' landområder. De store flyselskapene her borte har dedikerte maskiner som utfører denne trafikken, som gjerne er langs østkysten til Florida og karibien.
espenlok
26-08-2010, 00:39
Jeg har vel omlag samme erfaring som TKP i forhold til kinesiske innenriksflyvninger etter å ha flydd der et par ganger i sommer. Begge gangene med betydelige forsinkelser, og ingen, evt. svært tynn informasjon på skjermene. En morsom kuriositet var flyplassen i Xi'an (4,3 mill mennesker) der whiteboards og tusjpenn ble benyttet ved gatene for å gi litt informasjon, men det stod ikke noe annet enn "delayed". På de offisielle skjermene stod det bare opprinnelig planlagt avgangstidspunkt helt fram til boarding et par timer forsinket.
Bakkepersonellet kunne ikke mer engelsk enn at de klarte å si "no time", som vi tolker dithen at de ikke ante når flyet ville gå... Begge flyplassene jeg fløy fra hadde imidlertid de viktigste oppropene på engelsk (f.eks. skifte av gate og informasjon om litt mat mens vi venta).
Jeg må innrømme at jeg blir litt frustrert og stressa av den totale mangelen på informasjon, men slikt er jo litt av sjarmen av å være ute i den store verden. :)
Jeg kan foreslå et annet reisebyrå, som vi brukte et par ganger (www.travelzen.com). Så vidt jeg forstod var dette det eneste "ekte" nettreisebyrået, dvs. at du booket og fikk bekreftelse underveis i bookingprosessen, og du kunne bruke norske kredittkort uten kostnadspåslag. Jeg forstod det slik at de øvrige reisebyråene måtte man vente på manuell bekreftelse. Men her kan jeg ha misforstått.
Kina har en litt morsom løsning på prising av flybilletter. Det kan gjerne være 5-6 selskaper på samme linje. Alle har i utgangspunktet eksakt samme priser. Men så gir de ulike rabatter etter hvert, antagelig sett i forhold til hvor mye ledig de har på et gitt tidspunkt.
Vår erfaring tilsier at de største rabattene ble gitt mellom 1 og 3 uker før avreisetidspunkt. Det lønner seg i hvert fall ikke å bestille tidlig for å få lave priser, for da virket det ikke som om det var noe rabatter å få.
Ved sjekk hos norske reisebyråer, f.eks. wideroe.no, var de dessverre ikke aktuelle i forhold til prising.
Jeg kan anbefale www.elong.net (ejet af expedia). Hvis du er i Kina, kan du samme dag få leveret billetterne til dit hotel mod et ganske lille gebyr - og eventuelt betale kontant for billetterne!
På elong.net kan du også booke hotel uden depositum/CC - til superpriser.
Jeg har også brukt www.ctrip.com med godt resultat og gode priser. Dog bare innenlands.
Har forøvrig ikke hatt noen problemer på innenlandsflygninger i Kina. Har forsøkt å holde meg til Air China og China Eastern. Noen sier at de største har litt fortrinn når noe går galt.
Et tips fra meg er å alltid ha en lapp med destinasjonen din skrevet med de lokale tegnene. Kjipt når du i blandt er på fjerngate og skal ta bussen ut til flyet. Så står det kanskje 8 busser der som ikke skal til samme fly. Da kan det være litt gambling.
Er det noenting å spekulere på da? fly non-stop alternativet, aldri flydd innenlands i kina men flyplassen i Dalian kan vel ikke være noe sted å tilbringe tid?
15 legs hos Skyteam gir Silver. Derfor flyr jeg med mest mulig stop for å opprettholde Silver. Men som det har kommet frem, så blir det nok nonstop i Kina, da det tydeligvis er en del forsinkelser i Kina. Fant noen gode priser i F klasse hos China Southern, så går for den..
Takker alle for innspill..
Har forøvrig ikke hatt noen problemer på innenlandsflygninger i Kina. Har forsøkt å holde meg til Air China og China Eastern. Noen sier at de største har litt fortrinn når noe går galt.
.
Problemet med Air China og det såkalte *A medlemskapet er måten de implementerer dette på. Ta min flight fra PEK til XIY. Den eneste pax som ikke får bagasjen sin, vel det er undertegnede. Dobbel gull med SK, normal gull med TG, Air China could not care less. Å prøve å få noen fornuftige tilbakemeldinger/forklaringer kan du bare glemme. Av selskapene jeg har fløyet med innenriks i Kina er CA i særklasse det verste. Jeg unngå CA som pesten. Alt, absolutt alt annet er bedre enn CA innenriks i Kina.