View Full Version : Flymat på intra-europeiske ruter (to BOB or not to BOB)
OSL-LON-OSL har følgende minimumspriser i oktober:
DY kr 1039 (inkl. 20 kg bagasje + fast sete)
SK kr 1268
BA kr 1316
KL kr 1496 (via AMS)
LH kr 1570 (via FRA)
AF kr 1586 (via CDG)
Beste tilbudet hvis du skal til Heathrow har helt klart BA. Flyr man med BA761 til LHR så serveres det frokost på den avgangen, og er det ikke mye BOB på SAS før det er spist opp bokstavlig talt.
SK kr 1268
BA kr 1316
KL kr 1496 (via AMS)
LH kr 1570 (via FRA)
AF kr 1586 (via CDG)
Beste tilbudet hvis du skal til Heathrow har helt klart BA. Flyr man med BA761 til LHR så serveres det frokost på den avgangen, og er det ikke mye BOB på SAS før det er spist opp bokstavlig talt.
Dottore Dottere Gorm...jeg er helt enig at BA er det klart beste alternativet...men det er pga sete komforten som er overlegen SAS...men aa kalle den ubeskrivelige greia de serverer frokost...nei selv British Museum er ennaa ikke sikre pa hva det er....Det er hverken Fro eller Kost...og ja en kan spise det...men det forblir et mysterie....
Dottore Dottere Gorm...jeg er helt enig at BA er det klart beste alternativet...men det er pga sete komforten som er overlegen SAS...men aa kalle den ubeskrivelige greia de serverer frokost...nei selv British Museum er ennaa ikke sikre pa hva det er....Det er hverken Fro eller Kost...og ja en kan spise det...men det forblir et mysterie....
Min kropp er vel annet bygget enn din, og sete til er ikke helt tilpasset mitt legeme. Når det gjelder plass mellom seteradene kan jeg være enig med deg. Det med frokosten er helt riktig ikke en riktig English Breakfast, men så lenge en av de alternative BOB hos SAS er en ostesandwich så kommer SAS dårlig ut i sammenligningen selv overfor BA.
Mer om SAS sandwichen her: http://forum.scanair.no/showpost.php?p=537607&postcount=4
Dag Viking
21-08-2010, 11:49
Det med frokosten er helt riktig ikke en riktig English Breakfast, men så lenge en av de alternative BOB hos SAS er en ostesandwich så kommer SAS dårlig ut i sammenligningen selv overfor BA.
Mer om SAS sandwichen her: http://forum.scanair.no/showpost.php?p=537607&postcount=4
Litt OT, men BOB kontra gratis mat er det ulike synspunkter på. Nå har ikke jeg prøvd maten til BA, men SAS sin BOB er langt å foretrekke fremfor søppelet man får servert gratis i M hos Air France, KLM, Swiss og Lufthansa.
Maten til SAS i Y og C er ikke noe å klage på heller.
Vi snakker ikke langdistanse her Dag, men den gemene mengde på europeiske flyturer som må kjøpe noe ombord hos SAS kontra det de får inkludert i prisen hos de fire andre. Førstnevnte, Air France, kan jeg ikke uttale meg om, men de tre andre har jeg testet det siste året.
KLM: Todelt rundstykke med to forskjellige smøreoster, ferskt og smakte bra gjorde det også. Synd at nøtteosten i andre rundtstykkedel ikke var merket som dette - det finnes nøtteallergikere som Knoll.
Lufthansa: Laugerundstykke med kalkun og osterundstykke hadde jeg på mine to flighter og det smakte faktisk veldig bra. Warsteiner er heller ikke noe å kimse av.
Swiss: Herlig oliven-ciabatta med ost og pesto.
SAS' ostesandwich faller i gjennom overfor alle disse tre. Hadde sandwichen sett ut som vist i CloudShop med rikelig med ost OG skinke OG noe grønt hadde jeg ikke sagt noe, men det er det ikke. Som sagt før det er en fluffy ciabata med RIKELIG med magarin og en tynn ostesnei som man kan se gjennom - that's it kr 40 takk. Og med kaffe til blir kr 60 takk. Da er rundturen kr 12 dyrere enn BAs normale lavpris - ikke en kampanjepris. Men man skal da også tilbake. Heldigvis flyr SAS mye med 150 seters -405 og -883 mellom OSL og LHR, men man kan være uheldig å få en 736 med altfor mange seter stuet inn også.
27733
Dag Viking
21-08-2010, 12:34
Vi snakker ikke langdistanse her Dag, men den gemene mengde på europeiske flyturer som må kjøpe noe ombord hos SAS kontra det de får inkludert i prisen hos de fire andre. Førstnevnte, Air France, kan jeg ikke uttale meg om, men de tre andre har jeg testet det siste året.
Jeg snakker om intra-europeiske ruter, har testet KL, LH, LX og SK siste året, AF er litt lenger til bake.
Og som jeg skrev lenger oppe, de serverer gratis søppelmat! Gratis drikke er fint, men maten de tilbyr er rett og slett ille.
Betaler lett noen kroner for SAS sin tapas-tallerken og en flaske champagne!
AirbusTrond
21-08-2010, 12:52
Jeg snakker om intra-europeiske ruter, har testet KL, LH, LX og SK siste året, AF er litt lenger til bake.
Og som jeg skrev lenger oppe, de serverer gratis søppelmat! Gratis drikke er fint, men maten de tilbyr er rett og slett ille.
"Søppelmat"? Duverden. Pussig at folk spiser det da. Det er nok langt flere som faktisk spiser gratismaten de får enn som bestiller tapastallerken og en flaske champagne, så den gemene hopen foretrekker nok gratis servering. I en artikkel om LH tidligere i sommer ble det trukket fram at LH var populært blant nordmenn, blant annet fordi man alltid fikk servert mat og drikke på alle flyvninger. Dette er noe kundene har merket seg. Og selv blir jeg temmelig sur hvis det er SAS som tar meg til Frankfurt i stedet for LH.
Man kan jo ellers diskutere hva flymat "skal være", for meg er det bare et lett påflyll og "tidsfordriv". Det passer med en liten matbit, en enkel frokost eller en baguette når man kanskje ikke har tid til å spise umiddelbart før eller etter reisen. Ser at temaet sklir helt ut her nå - kanskje man skulle hatt en egen "mattråd"?
Kr 110 hvis en nøyer seg med rødvin, og det er helt klart den menyen som er av best value hos SAS, men jeg har da mine kommentarer til den også jeg - ta en titt her:
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=537595&postcount=2
"Søppelmat"? Duverden. Pussig at folk spiser det da.
Du skulle bli förvånad hur många som äter det bara för att det är just gratis!
LHs sandwichar på ARN-FRA-LCY för ett par veckor sedan kunde jag varit utan, speciellt den till LCY.
Kr 110 hvis en nøyer seg med rødvin, og det er helt klart den menyen som er av best value hos SAS, men jeg har da mine kommentarer til den også jeg - ta en titt her:
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=537595&postcount=2
Enig i den. Når de lanserte Tapasen i fjor høst var den kjempegod, og et virkelig bargain. Når har den forfallt til det uspiselige i mine øyne. Prisen derimot, er den samme.
Bizflyer
22-08-2010, 02:14
Flymat er greit å få når det er gratis!
Om man må betale for det, er det like greit å stå over!
På flyturer av et par timers varighet og man vet at maten må kjøpes og til tross for det ikke er spisendes, er det jo bare å velge å spise før avgang eller etter ankomst!
Akkurat det kan vel ikke være så vanskelig!
Husk også at dersom man lar vær med å spise ombord, er det desto mer tid for drikking! Og det kan jo være vel så gøy! hehe!
BF:cool2
På flyturer av et par timers varighet og man vet at maten må kjøpes og til tross for det ikke er spisendes, er det jo bare å velge å spise før avgang eller etter ankomst!
Akkurat det kan vel ikke være så vanskelig!
Noen ganger er det faktisk det ... jeg har fløyet coast-to-coast med bytte på MDW uten mulighet til å få handlet under mellomlandingen pga forsinkelse. Og dette var før BOB ble vanlig. Jeg var rimelig sulten da jeg landet i Seattle ....
En stor ulempe med BOB er når de blir utsolgt før de kommer til seteraden din...det skjer ikke med "gratis"-mat.
Takk for den siste her.. Utsolgt, men etter de har kommet til deg, beskjed om aa putte paa setebelter vi lander naa...:( . "Press pincode" tar sin tid i en full maskin....
Mens tilsvarende hos KL/LH/OS/AF sitter crewet paa tilsvarende tidspunkt bak/foran i flyet og koser seg etter de allerede har tatt runde nr 2(3) med gratis vin/oel brus..:p
"Press pincode" tar sin tid i en full maskin....
Derfor er det greit med de selskaper hvor man slipper både pinkode og signatur, og det bare er å dra kortet
Så nå må vi bare få slutt på aksept av cash ombord...
FlightDeck
24-08-2010, 09:54
SK kr 1268
BA kr 1316
KL kr 1496 (via AMS)
LH kr 1570 (via FRA)
AF kr 1586 (via CDG)
Hva er poenget med dette innlegget? Hvor stor andel av bestillingene på strekningen Oslo-London tror du gjøres med bakgrunn i serveringstilbudet om bord? I så fall, hvorfor er British Airways' pose med gratis nøtter et bedre tilbud enn muligheten du har hos SAS og Norwegian til å kjøpe ordentlig mat?
Boeing_fan
24-08-2010, 16:31
"Søppelmat"? Duverden. Pussig at folk spiser det da. Det er nok langt flere som faktisk spiser gratismaten de får enn som bestiller tapastallerken og en flaske champagne, så den gemene hopen foretrekker nok gratis servering. I en artikkel om LH tidligere i sommer ble det trukket fram at LH var populært blant nordmenn, blant annet fordi man alltid fikk servert mat og drikke på alle flyvninger. Dette er noe kundene har merket seg. Og selv blir jeg temmelig sur hvis det er SAS som tar meg til Frankfurt i stedet for LH.
Man kan jo ellers diskutere hva flymat "skal være", for meg er det bare et lett påflyll og "tidsfordriv". Det passer med en liten matbit, en enkel frokost eller en baguette når man kanskje ikke har tid til å spise umiddelbart før eller etter reisen.
YES, helt enig med deg. De andre europiske nettverkselskapene er å foretrekke fremfor SAS. Dessverre-men sant. Det nytter ikke ta billettpriser som et fullprisselskap med ha LCC service ombord ;)