View Full Version : Mer thrust ved landing
Robin882
20-08-2010, 13:01
Jeg har hørt dette flere ganger og ser det igjen i videoen til ENGM 911 der han filmet PIA sin landing. Gir piloten mer gass rett før touchdown eller er det bare en lyd som oppstår ved landing?
http://www.youtube.com/watch?v=2pWJIkL8Jq4
lyden oppstår på ca 14sek ut i filmen
PhilipNH
20-08-2010, 13:15
Dersom det er den lyden jeg tror du mener, er det reverse(revers) på motorene som lager lyden :)
Robin882
20-08-2010, 13:17
Men kan man ta på revers i lufta? Lyden kommer før flyet lander.
Husk også på at både ved avgang og landing så endres lydbildet pga. reflekser fra bakken.
Skjer ofte at man må gi på litt rett før landing for å opprettholde nok hastighet under touchdown.
Dag Viking
20-08-2010, 13:41
Litt økning i thrust på short final eller i flare er ikke uvanlig, det skjer typisk ved windshear, at man er under GS eller at man merker at gjennomsynk er noe høy.
grindstein
25-08-2010, 21:11
En landing der man kombinerer flare med litt økt thrust gir en mykere landing da den vertikale gjenomsynkningen reduseres mere en når man bare flarerer uten og kompangsere med mere thrust.
Robin882
26-08-2010, 19:53
En landing der man kombinerer flare med litt økt thrust gir en mykere landing da den vertikale gjenomsynkningen reduseres mere en når man bare flarerer uten og kompangsere med mere thrust.
Det var det jeg tenkte meg.
Takk for svar karer!
Det var det jeg tenkte meg.
Takk for svar karer!
Økt pådrag med det formålet å skape en silkemyk landing gir også ALLTID en økt landingsdistanse, så at det i seg selv er grunnen kan jeg ikke være enig i. Ved en contaminated runway er det derfor alltid en fordel med en "firm" touchdown.
Grunnen til at en firm landing er ønskelig (spesielt ved contaminated runway og korte rullebaner) - er for å få et så tidlig som mulig positivt trykk på understellet og en raskere spin-up av hjulene slik at bremsene blir effektive så snart som mulig. Selvfølgelig i forhold til TDZ og glidepath.
Mer typisk med throttle-up rett før landing er for å korrigere gjennomsynket og for å ikke avvike fra glidepath. Det skjer ofte dersom en stabil headwind midlertidig forsvinner eller at det kommer et lite pust bakfra dersom det er ganske vindstille. Den relevante faktoren er airspeeden, og den vil jo nødvendigvis synke ved bortfall av headwind eller tillegg av tailwind. Da må man kompensere med thrust :)
Som en viss lærer aldri får utdypet nok - Speed is life!! - og da er det airspeed vi snakker om :)