PDA

View Full Version : VFR fra øst til 01L på Gardermoen?

Even92LN
11-08-2010, 20:58
Kart over VFR prosedyrene på ENGM
http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENGM/EN_AD_2_ENGM_6-3_en.pdf

Hva sier ATC dersom et fly rapporterer VORMSUND og ønsker å entre Gardermoen CTR for å lande på 01L (sør-vest)?

Madman
11-08-2010, 21:13
Om det gjøres utenfor rushtidene, så går nok det bra. Har gjort det selv, men da på f.eks. en lørdag med lite trafikk. Har ofte tatt av på 19R og fått left turn til Nordkisa og Vormsund. Men dette forutsetter at man er godt kjent med prosedyrene på ENGM. Uansett skal man jo ha flightplan og slot inn til plassen, og da er ATC klar over hva du skal og timer det deretter.

Even92LN
11-08-2010, 21:42
Ok! Men hvis et fly skal lande på 01L da, som i eksempelet, blir det Vormsund-Onsrud og så direkte til final 01L (if traffic permit)? Kan fly sendes på right downwind 01L uten å crosse extended centerline 01R?

Madman
11-08-2010, 21:52
På ENGM kan du få hva som helst avhengig av trafikkbildet. Men Vormsund-Nordkisa/Onsrud, og så f.eks. klarering til å krysse østre bane, fulgt av "join final 01L" kan være en mulighet. Direkte til finale er en annen. "Cleared to land" kan du få over Onsrud i enkelte tilfeller. Her er alt mulig, og det beste er å være godt forberedt.

I løpet av mine år som småflypilot tror jeg kanskje at jeg har flydd maks to ganger inn til GM der jeg har fått noe som likner på en standard landingsrunde... Svært korte finaler er vel det som er vanlig.

Discus
11-08-2010, 21:55
På ENGM kan du få hva som helst avhengig av trafikkbildet. ...Her er alt mulig, og det beste er å være godt forberedt.

Som forrige helg "expect 19L".....og så "can you make 01R " ?

Madman
11-08-2010, 21:58
Som forrige helg "expect 19L".....og så "can you make 01R " ?

Nettopp. ;)

Har også fått tilsvarende før, men da "expect 19R"... og "join final 19L" pga plutselig stengt vestre bane....

Da er det greit å ha kartet over flyplassen/taxebaner lett tilgjengelig.

bamseh
12-08-2010, 11:17
Da er det greit å ha kartet over flyplassen/taxebaner lett tilgjengelig.
Det skal du jo alltid ha i cockpit! :)

Husk at ATC er allmektig!
(Og nå er jeg ikke subjektiv i det hele tatt.. :D )

Madman
12-08-2010, 12:07
Det skal du jo alltid ha i cockpit! :)
Det ligger alltid på knebrettet mitt. Var ment som et tips til andre om at det ikke bør ligge i flybagen i baksetet. ;)

Det kan nok også hende at ATC på GM behandler andre småfly litt "snillere" enn de gjør når et fly fra Gardermoen Flyklubb kommer inn. Vi kan fort få beskjed om å gjøre en short approach, og blir så presset inn mellom to 737'er. Da er det om å gjøre å ikke somle på banen så man utløser en goaround for kjerra bak. Har landet på 19R (i det en 737 svinger av banen foran meg), svingt av på C3, og i det jeg passerer stopbar'en setter en 737 hjula i bakken etter meg. Vet ikke om de ville gjort det med besøkende fly..

Wig-wag
12-08-2010, 19:14
Det ligger alltid på knebrettet mitt. Var ment som et tips til andre om at det ikke bør ligge i flybagen i baksetet. ;)

Vi kan fort få beskjed om å gjøre en short approach, og blir så presset inn mellom to 737'er.

Nå er vel det er forsøk på å være expedicious og gi dere kjapp og god service for ikke å bli hengende og "fly bort penger".

I regelverket står det tydelig at man kan be om en annen klarering hvis man ikke liker/aksepterer den man får.

Hvis du er ukomfortabel med å bli "presset", som jeg antar i utgangspunktet er ment som å være kjapp og effektiv, så si fra.

Madman
12-08-2010, 19:38
Nå er vel det er forsøk på å være expedicious og gi dere kjapp og god service for ikke å bli hengende og "fly bort penger".

I regelverket står det tydelig at man kan be om en annen klarering hvis man ikke liker/aksepterer den man får.

Hvis du er ukomfortabel med å bli "presset", som jeg antar i utgangspunktet er ment som å være kjapp og effektiv, så si fra.

Var ikke sånn ment at jeg noen gang har følt meg presset til noe. Mente bare at om man skal til GM bør man være oppmerksom på hva man kan få beskjed om. F.eks. en short approach mellom to store fly. Og ja, man kan alltid be om andre alternativer om det er ønskelig.

Jeg synes uansett flygelederene på GM gjør en utmerket jobb med å integrere oss GA-piloter i trafikken. Det jeg lurer på er om de behandler besøkende likt som oss "fastboende".

Wig-wag
12-08-2010, 19:59
Jeg synes uansett flygelederene på GM gjør en utmerket jobb med å integrere oss GA-piloter i trafikken. Det jeg lurer på er om de behandler besøkende likt som oss "fastboende".

Jeg jobber ikke på GM, så kan ikke svare 100%, men jobber et annet sted, og vil si at: Nei vi behandler ikke "fastboende" og besøkende likt, dvs. vi får etterhvert følelesen med hvem som er "kjent" og hvem som er "fremmed".

De vi føler er kjent vil nok bli behandlet litt kjappere og mer expeditious fordi vi kan anta at de også reagerer og gjør som vi forventer. Med ukjente må vi ta høyde for at det kan reageres tregere, annerledes og av og til direkte feil, bare fordi det kan skorte på lokalkunnskap, det å være vant til plassen, og så banalt som at vi faktisk kjenner hverandre (på frekvensen) og vet hva vi kan forvente, det siste føler jeg ofte er gjensidig.

Så sent som i dag hadde jeg to airlinere som pushet og en privatflyver som bad om taxi for takeoff. Jeg spurte ham om han var "ready for taxi", fikk bekreftende for det og ba ham taxe til holding for RWY. Min plan var at han skulle være først, et lite, lett og kjapt fly, (B209 var ICAO-koden, noe jeg trodde egentlig tilhørte et Bell-helikopter, nåvel).

Men fyren ble stående, og det ble også to airlinere, det ene med slot-tid. Tilslutt måtte jeg spørre fyren om han snart skulle takse, og han svarte at han trodde airlineren skulle takse først. Når han omsider forstod at han var først, takset han kjapt og var i lufta nesten før første 737 var kommet i siget. Historien bare som en illustrasjon på at det er vikig å følge med, og at både han og jeg sikkert hadde taklet dette bedre om vi hadde vært kjent, og om han hadde vært lokalkjent. Han var utlending og kanskje helt uvant med ikke å måtte vente til "nyttetrafikken" hadde passert?

Madman
12-08-2010, 20:09
Jeg jobber ikke på GM, så kan ikke svare 100%, men jobber et annet sted, og vil si at: Nei vi behandler ikke "fastboende" og besøkende likt, dvs. vi får etterhvert følelesen med hvem som er "kjent" og hvem som er "fremmed".

De vi føler er kjent vil nok bli behandlet litt kjappere og mer expeditious fordi vi kan anta at de også reagerer og gjør som vi forventer. Med ukjente må vi ta høyde for at det kan reageres tregere, annerledes og av og til direkte feil, bare fordi det kan skorte på lokalkunnskap, det å være vant til plassen, og så banalt som at vi faktisk kjenner hverandre (på frekvensen) og vet hva vi kan forvente, det siste føler jeg ofte er gjensidig.

Det er sånn jeg har på følelsen at det er ja...

Merker forskjell på ATC nå, og fra de første soloturene fra GM. Kan nok hende at de den gangen hørte at jeg var fersk og litt usikker og tok litt hensyn til det. ;)

Wig-wag
12-08-2010, 20:17
Merker forskjell på ATC nå, og fra de første soloturene fra GM. Kan nok hende at de den gangen hørte at jeg var fersk og litt usikker og tok litt hensyn til det. ;)
For å uttrykke meg diplomatisk; vi merker også forskjell på folk fra de første soloturene, for ikke å snakke om de første turene med instruktør, og når samme stemmen dukker opp etter et års tid....;):p

Madman
12-08-2010, 20:45
For å uttrykke meg diplomatisk; vi merker også forskjell på folk fra de første soloturene, for ikke å snakke om de første turene med instruktør, og når samme stemmen dukker opp etter et års tid....;):p

Regner med det ja. :D

Nå sendes selvfølgelig ikke elevene ut på solotur fra GM uten at instruktørene mener de er klar for det. Men man er jo så klart nervøs og blir usikker uansett første gangen.

(Første solotur er imidlertid IKKE på ENGM. ^_^)

bamseh
13-08-2010, 12:38
Men fyren ble stående, og det ble også to airlinere, det ene med slot-tid. Tilslutt måtte jeg spørre fyren om han snart skulle takse, og han svarte at han trodde airlineren skulle takse først. Når han omsider forstod at han var først, takset han kjapt og var i lufta nesten før første 737 var kommet i siget. Historien bare som en illustrasjon på at det er vikig å følge med, og at både han og jeg sikkert hadde taklet dette bedre om vi hadde vært kjent, og om han hadde vært lokalkjent. Han var utlending og kanskje helt uvant med ikke å måtte vente til "nyttetrafikken" hadde passert?

Minimum delay for the whole system! :)