PDA

View Full Version : Autopilotfråga / MD82

RolfL
08-08-2010, 10:24
Vad gäller för flygning utan fungerande autopilot med -82 ? OK under vissa omständigheter? Skillnad från hemmabas och/eller utestation? Skillnad på kort eller lång (exempelvis Göteborg-Tunisien t&r) flygning ?

terje t
08-08-2010, 11:27
Fra min tid med MD, var det No-Go item.

RolfL
08-08-2010, 12:28
Fra min tid med MD, var det No-Go item.

Också min uppfattning att det är No-Go item. Tyckte därför att det var konstigt när jag hörde att en SAS -82 igår flög Göteborg-Tunisien t&r med autopilotfel (us ?) och efter retur GOT blev kvar där.

AnteKratz
08-08-2010, 12:59
Intressant Rolf, låter otroligt, det var LN-RMS som flög GOT-NBA-GOT, RMS skulle flugit till LHR på morgonen nu men blev stående, KGT ferryflögs ner till GOT för att gå istället för RMS som gjorde en tomflygning till ARN..

LN-MOW
08-08-2010, 13:49
Lurer på om dette er 'pilot's dicretion' ..? Jeg lavde loadsheet på en flight engang hvor det var satt opp to gamle kapteiner hvor det var stor glede i cockpit da mekanikeren bekymret sa at autopiloten var u/s. Gutta var overlykkelige for å 'måtte' fly manuelt. :cool:

Det var riktignok en kortere tur, men likevel .. ?

RolfL
08-08-2010, 13:52
SAS sliter tydligen väldigt mycket nu i dagarna med crew- och/eller teknikförseningar. Fler 737-500 med teknik i Norge , LN-RRS blev kvar ett halvt dygn i Rom i fredags (returen till Sverige cancelled , flög hem igår, lördag) , fullbokad ARN-DUS-ARN cancelled o.s.v.

CFM
08-08-2010, 14:06
Det var riktignok en kortere tur, men likevel .. ?

Er vel krav til Autopilot i RVSM luftrom for alle fly, så slik sett begrenser det seg automatisk til kortere turer om man ikke kan akspetere et mye høyere fuelforbruk.

At man ikke skal ha lov til å fly uten AP sånn rent generelt høres noe merkelig ut, men nå vet ikke jeg hva slags prosedyrer SAS har på dette området eller hva MEL sier om saken.

Dag Johnsen
08-08-2010, 14:47
Heisann RolfL!

Her er som et eksempel av et utdrag fra (vaar) B737 MEL;

For begge autopilot inoperative, 0 required for dispatch.

...Except for ER operations, may be inoperative provided:

a) Approach minimums do not require their use,
b) Enroute operations do not require autopilot use,
c) Number of flight segments and segment duration is acceptable to flight crew, and
d) Altitude alerting system must be operative...

Dag

RolfL
08-08-2010, 21:21
Hej Dag !

Vill minnas att SAS , på 737 , enligt MEL har "one may be inoperative" men att det då också finns en begränsning på antal dagar (3 excluding day of malfunction entry in logbook) , naturligtvis också no go om auto-land och/eller low visibilty approaches finns med i planeringen. För båda autopilots out of service vill jag minnas att det var no go.

Som du också nämner under ER operations , punkt C , så är det ju också upp till flight crew att bedöma om det är lämpligt att flyga utan fungerande autopilot med hänsyn till number of flight segments / duration. I det här fallet motsvarar ju GOT-NBA-GOT i princip en Atlantic crossing och jag tvivlar på om en Continental 2-man cockpit crew skulle ge sig på det.

Men nu kom vi litet off topic , frågan gällde ju MD82 ....

Lund
08-08-2010, 22:37
Också min uppfattning att det är No-Go item. Tyckte därför att det var konstigt när jag hörde att en SAS -82 igår flög Göteborg-Tunisien t&r med autopilotfel (us ?) och efter retur GOT blev kvar där.

Korrekt, det er i SAS MD80 MEL et No Go item. Der kan i en ekstrem situation søges om dispens, men at håndflyve GOT-Tunis t/r, tro jeg med 99,9% sikkerhed at sådan en dispens ikke gives.
/T