View Full Version : Air Cairo og Primera Air, sikkerhet
Hei.
Vi planlegger sydentur til våren, og siden mine kunnskaper stort sett dreier seg om NAS, SAS og Thomas Cook, så lurer jeg på om noen her vet noe om de to selskapene jeg nevner i topic, med tanke på sikkerheten, prosedyrer osv.
Og nei, jeg er IKKE ute etter statistikk, sist igår kveld så vi på tv hvordan en 747-200 kunne fly i 22 år med en fatal feil i skroget, før maskinen gikk i oppløsning i 35k fot. Jeg er ute etter om noen har innside info om vedlikehold, prosedyrer, CRM og om selskapet har for vane å følge prosedyrene. Er det lovlig for crew å si at "den feilen flyr vi ikke med", og flyet blir stående på bakken inntil det er fikset, eller vil selskapet da si at "okei, da kan du finne deg ny jobb imorgen" ?
Der er helt faste regler på området, som flyselskaberne skal overholde. Hvis et flyselskab ikke er sikkert får det ikke lov at flyve i EU.
Disse regler gælder for alle selskaber, som flyver til/fra/i EU. Intet at bekymre sig om...
Som flyger i ett større flyselskap på 737 så er jeg utmerket godt klar over at det finnes regler, og det var IKKE det jeg var ute etter. Om noen skulle ha infoen jeg etterlyste så er jeg takknemlig.
Som flyger i ett større flyselskap på 737 så er jeg utmerket godt klar over at det finnes regler, og det var IKKE det jeg var ute etter. Om noen skulle ha infoen jeg etterlyste så er jeg takknemlig.
Som pilot går jeg ud fra du er tryg ved, at de regler der gælder også overholdes og er tilstrækkelige - ellers vil jeg da gerne høre eksempler på det modsatte - og det tror jeg da også gerne myndighederne og passagerer vil.
Så du mener da at den dokumentaren som gikk på tv igår var en oppdiktet historie. Og at alle andre lignende dokumentarer også er oppdiktede historier. Og du ville uten å nøle satt deg inn i alle europeiske flymaskiner ? Det ville IKKE jeg.
Forøvrig så var det ikke dette jeg kom for å diskutere, er det noen som kan svare på spmet mitt så er jeg takknemlig, bruk gjerne PM om det skulle føles riktigere.
Vennligst la oss holde tråden on topic heretter.
Gikk det en dokumentar på tv i går...? Noe jeg (heldigvis) gikk glipp av? Begge flyr jo på Gardermoen, og selv med flyskrekksnusket mitt så pleier jeg å tenke som så at det meste som kommer innom Norge på fast grunnlag holder en rimelig grei standard. Selv russermaskinen (AN-24'ern) i Tromsø :)
(Sorry om jeg er OT!)
Hei, Tarjei!
Jeg kan bare snakke for Primera som vi har handlingen for. Etter en noe ruskete start for de sommeren 2008 har ting bare blitt bedre og bedre, og med 'ruskete' mener jeg ikke mangel på -checks osv, men heller treghet når det kommer til ombordstigning, feil bestilling av catering osv som førte til mye små delayer - dette er nå nærmest kurert og de hadde fly/-crewbase på OSL store deler av 2009.
Maskinene, OY-PSA og -PSB trafikkerer OSL og du kan jo gjøre litt research rundt dette, har god kontakt med FD-crew på disse maskinene da de hadde briefingrom hos oss på OP i hele fjor og dette er seriøse folk med masse erfaring. De har egne mekanikere på OSL som dukker opp og jeg har aldri vært borti noe tull med de, og ja - vi har en varm sommer-ettermiddag hatt fly stående på fjernpark med teknisk mens 186 passasjerer spiste seg grønne på mat. (La meg si det pent, Primera Air OP på Island er veldig gavmilde når det kommer til forsinkelser osv, de lar liksom dette være opp til hver/hvert enkelt handlingselskap)
Alt i alt, proffe folk - blanding av svensk, dansk og norsk crew både forran og bak metalldøra :)
<mod>
Spørsmålet gjelder "Air Cairo og Primera Air", så hvis noen har svar på de konkrete selskapene så kom med det, og ikke andre ting (ihht. trådstarters ønske)
</mod>
Air Cairo er Egypt Airs' charter-'arm' og er vel trolig mer seriøst enn de fleste selskaper som synes å komme og gå der nede .. vi har jo AMC og deres nødlanding i minne, og han som landet den maskinen hadde lite pent å si om sikkerhetskulturen der.
MountainDew
30-07-2010, 21:31
Har vert gate ansvarlig mange ganger på Primera og det er et seriøst og bra selskap.
Besetningen er stort sett fra Skandinavia. Nye og fine fly!
Air Cairo har jeg fløyet. Opplevde ikke noe negativt med de. Reiserapport:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36104&highlight=air+cairo
Jeg er ute etter om noen har innside info om vedlikehold, prosedyrer, CRM og om selskapet har for vane å følge prosedyrene. Er det lovlig for crew å si at "den feilen flyr vi ikke med", og flyet blir stående på bakken inntil det er fikset, eller vil selskapet da si at "okei, da kan du finne deg ny jobb imorgen" ?
Så du er ute etter rykter om flysikkerheten i flyselskaper, på et forum hvor ulykkesårsaker finnes etter å ha lest en artikkel i VG? Get real ;)
...ok, sorry for å gå OT, men jeg bare måtte!
Det finnes dessverre gråsoner i europa også TCAS, og det finnes både professionals og amatører her inne på forumet. Hvem man velger å ta seriøst får være en sak for hver og en, men spørsmålet til TAL er absolutt interessant og noe som fikk meg til å tenke på en spesifikk hendelse. Dessverre har jeg flere nivåer av taushetsplikt, og kan dessverre ikke uttale meg om slike saker i offentlige fora. At det finnes både gode og dårlige operatører i europa behøver vi derimot ikke å lure på...
Forøvrig kjenner jeg TAL som en oppegående kar, og jeg tror nok han har en realistisk oversikt over hvilke rykter han kan ta for god fisk, og hvilke han kan avvise som tull...
Er kanskje av relevans å si om HENDELSEN (fin eller dårlig, trenger ikke spesifiseres) hadde noe med disse flyselskapene å gjøre...? :)
Er kanskje av relevans å si om HENDELSEN (fin eller dårlig, trenger ikke spesifiseres) hadde noe med disse flyselskapene å gjøre...? :)
Fikk kalde føtter og tok bort hele innlegget du sikter til, men nei, verken primera, air cairo, nas eller sas var deltager i den hendelsen ...ikke for å skremme noen, men det er både gull og gråstein der ute!
At det finnes både gode og dårlige operatører i europa behøver vi derimot ikke å lure på...
...
.. eller USA for den saks skyld. Jeg har også sett 'ting' hos 'seriøse operatører' som hadde fått både FAA og andre til å løfe mer enn øyenbryn - men jeg har også sett FAA kicke på detaljer som gjør at man lurer på hva disse folkene tenker med, og jeg har også sett tilfeller hvor jeg har lurt på hva som foregår på samlebåndet hos flyfabrikkene av og til ...
Men har det vært ting som har satt flysikkerheten i fare? Vel - når en 73 år gammel flight engineer noterer ting på serivietter istedet for i loggboka for å gi videre til neste crew og mekanikere 'hjemme', så tror jeg ikke han gjør det for å utsette gode venner og kolleger for fare .... man blir ikke 73 år gammel av å ta sjanser i cockpit.
Ikke for å skremme noen, men disse metalltubene tåler mer enn mange tror. :cool:
At de tåler mye er ingen overdrivelse, men en bedriftskultur på bærtur kan få selv det tryggeste flyet til å havarere ...
Det gjelder å holde tunga rett i munn når mann snakker om ting som dette men ok. Jeg har sendt ut fly i mange år og vært borte i et større antall forskjellige flyselskap. Jeg ville ikke hat noen betenkeligheter ved å fly med 99% av disse. Men det var en del selskap fra "lengre sør" som fikk meg til å tvile litt på holdninger i selskapene. Selvfølgelig går det stort sett på inntrykket man for. Jeg har ingen forutsetninger for å vurdere et selskaps vedlikeholdsprogram osv. Flere av de selskapene som jeg har stilt meg tvilende til har blitt borte, ett av dem etter flyet gikk ned (Flash). Så jeg personlig unngår egyptiske selskap. Når så er sagt så har jeg INGEN erfaring med Air Cairo så for alt jeg vet så er det sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet hos de.
Primera Air (tidl. JetX) har jeg erfaring med. Som Thomas sier litt rufsete start på OSL men heltproft.
Jumper G5
03-08-2010, 20:49
Spørsmålet som stilles i trådstarten er helt relevant, og det finnes mange varianter innen emnet. Hadde jeg kjent til de aktuelle selskapene "inside", skulle du fått svar i PM. Sikrest info vil du nok få av nordmenn eller "vestlige" som har vært i de aktuelle selskapene men som har sluttet frivillig for å komme seg oppover på karrierestigen. Kan være litt info på PPRUNE, men en del av de som skriver der har andre motiver enn å dele nyttig informasjon. Det at et selskap har AOC og ikke er bannet i Europa, betyr ikke at alt nødvendigvis er gefundes fressen.
vstenhjem
03-08-2010, 23:11
Vurderer å bestille en tur til HRG med Air Cairo fra OSL, men vet ingenting om dette selskapet... Noen som kan si om det er trygt eller ei? Har flydd med Egyptair før som virket helt ok.
=)
Vurderer å bestille en tur til HRG med Air Cairo fra OSL, men vet ingenting om dette selskapet... Noen som kan si om det er trygt eller ei? Har flydd med Egyptair før som virket helt ok.
Mye er vel nevnt her allerede
Air Cairo er Egypt Airs' charter-'arm' og er vel trolig mer seriøst enn de fleste selskaper som synes å komme og gå der nede ..
Air Cairo har jeg fløyet. Opplevde ikke noe negativt med de. Reiserapport:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=36104&highlight=air+cairo
God tur :fly
Blackhawk
04-08-2010, 01:11
Air Cairo kan fint anbefales, vært ombord hos de
én gang. Tidl. hadde de også A321-maskiner i flåten,
nå er det fire stk. A320 som utgjør flåten - og disse
har totalt en gjennomsnittsalder på kun tre år!