PDA

View Full Version : Utkobling autopilot og manuel høydesetting


ATC-flyradar
17-07-2010, 22:32
Jeg blir noe kunnskaptørst i min store lidenskap - FLY.

På frontpanlet på alle fly ( av de jeg har vært i) så øverst på panelet sitter knapper på/av autopilot - manuel høydestetting og ?

Ser at de skrur på en moment litt til venstre for høydesetting knapen, er dette grader flyet skal stupe ( gå nedover eller oppover) nedover fra for eks 34.000 til 26.000 fot osv?? er denne knapper som setter tiden flyet skal bruke på å gå ned til nytt angitt høyde ??

Håper noen forstår hva jeg mener !! Jeg er ikke flyver, men prøver å forstå litt.


Jan Støkkebo

LN-TAL
18-07-2010, 14:16
Tja, jeg vet ikke helt hva du mener, så jeg forklarer litt generelt:

Panelet du tenker på heter MCP, Mode Control Panel, og det er egentlig hva vi i dagligtale kaller for "autopiloten". Her styrer vi i hovedsak inputs til autopiloten, og hvilken mode vi vil at autopiloten skal styre flyet i.

Av vriknotter så har vi (fritt ifra hukommelsen, har ikke noe bilde foran meg, så ta rekkefølgen med en klype salt):

I begge sider av panelet har vi en vriknott som heter COURSE. Denne justerer vi inn kursen på ILSen på. Altså noe som normalt kun brukes under innflyging.

Videre ifra venstre mot høyre har vi IAS, en knott som vi justerer hastigheten til auto throttle med, dersom vi ikke flyr i VNAV, da er det FMCen (navigasjonscomputeren) som styrer hastigheten.

Neste knott heter HEADING, og her velger vi hvilken kurs autopiloten skal fly, ifra 000 (rett nord) og hele veien rundt til vi er tilbake på 359, eller 000.

Da er vi over på ALTITUDE. Og her setter vi inn klarert høyde. Altså høyden flygelederene har klarert oss til. Dette vinduet er ALLTID åpent (dvs det står alltid ett tall der). Og dette tallet vil i alle tilfeller overstyre det som står i FMCen. Det er altså en "clearence limit".

Videre så har vi ett stort hjul, som du bare ser deler av. Dette er V/S, eller vertical speed. Med dette velger vi hvor mange fot i minuttet vi vil stige eller synke, dersom vi flyr autopiloten i V/S mode.

Videre så er det noen knapper alt ettersom hvilken mode vi vil at autopiloten skal styre i. Det mest vanlige underveis er å fly i LNAV og VNAV. Lateral Navigation, og Vertical Navigation. Da styrer autopiloten etter de dataene vi har lagt inn i FMCen. Dersom vi får en ny klarering som f.eks. direct Gardermoen, så setter vi GRM (Gardermoen VOR) på toppen av LEGS page i FMC, og autopiloten vil (når LNAV er aktivert) endre kurs og fly direkte til Gardermoen.

Du har også forskjellige andre modes som brukes mye, men det vil ta opp mye tid og plass å forklare alt her. Men jeg tror mye av dette er godt beskrevet på internett. Google litt på MCP boeing 737 osv. så tror jeg du finner mye om dette.

ATC-flyradar
18-07-2010, 18:28
Takk Tarjei - nok informasjon denne gang. Takk også for tipset for hva jeg skulle google og da fant jeg det jeg trengde:
http://www.aviationmegastore.com/prodimg/48299_0.jpg http://www.aviationmegastore.com/prodimg/48299_1.jpg

Da skal jeg google mye mere fremover.

Dreyer
18-07-2010, 21:15
Hvis det var vertical speed du tenkte på er dette bare antall fot du klatrer eller synker i minuttet med.

ATC-flyradar
19-07-2010, 00:07
Ja, det er nok det - jeg trodde det var grader - men nå skjønner jeg at du får beskjed om at klartre ned til XXX fot på den og den tid.

Er det flygeleder som sier hvor fort du skal klatre eller synker i minuttet. Når man lytter litt så hører man at flyet får beskjed om å gå til 11.000 fot og free sped - betyr det at flyet selv velger fort man vil klatre ???

Jeg sitter ofte i klappsete og takk for det - men jeg har alltid respekt for taushet i cockpit når man skal inn for landing og derfor er mange ganger vanskelig å få svar på mange spørsmål.

Takk

Jan

LN-TAL
19-07-2010, 10:15
V/S er ikke noe som egentlig brukes så mye. Som oftest er det VNAV som brukes, eller LVL CHG. LVL CHG holder en gitt hastighet, la oss f.eks. si 250 knop. Dersom du skal klatre så gir auto throttle automatisk "full" gass, og autopiloten vil (forsøke å) holde 250 knop. Øker farten så heves nesen og vica versa.

V/S brukes gjerne enten i forbindelse med non precision innflyginger, eller for høydeskift på 1000 fot eller mindre.

V/S vinduet er blankt (ikke noe tall) inntil man aktiverer autopiloten i V/S mode.

CFI86
19-07-2010, 10:19
Free speed vil si at flyet ikke trenger å følge hastighetsrestriksjonene (altså horisontal hastighet) som kan være aktuelle for området. F.eks er det vanligvis maks 250 KIAS (indikerte knop) innenfor Oslo TMA (luftrommet rundt Gardermoen). :)

CFM
19-07-2010, 10:51
Siden det ikke var spesifisert at spm. gjaldt Boeing/Airbus så kan jeg kanskje nevne at vi i Dashen for det meste flyr med V/S når vi synker og heller sjelden med VNAV. Jeg bruker VNAV nesten kun når jeg flyr en innflygning med FMS.

Klatrer enten med IAS eller Pitch mode.

Dag Viking
19-07-2010, 13:09
Det finnes også fly der man kan stille inn hvor mange grader man vil gå opp eller ned. En ulykke skyldes at pilotene tok feil av ft/min og FPA (antall grader), og fikk derfor en CFIT

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148

En A320-111

Turtle
19-07-2010, 21:48
Det finnes også fly der man kan stille inn hvor mange grader man vil gå opp eller ned. En ulykke skyldes at pilotene tok feil av ft/min og FPA (antall grader), og fikk derfor en CFIT

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148

En A320-111

Og etter den ulykken endret Airbus displayet slik at når en er i heading/vertical speed vises vertical speed i fot per minutt (f.eks. 3000) og er en i track/flight path angle vises climb/descent angle i grader (f.eks. 3.0). Tidligere versjoner viste vertical speed i hundre fot så 3000 fot per minutt ble til 30 og det var dette som skjedde med Air Inter. Nå er det vanskeligere å gjøre samme feilen da det er stor forskjell på*hvordan tallene presenteres.

ATC-flyradar
20-07-2010, 23:38
Flotters folkens, mye forklaring for en IKKE flyver, men har sittett timevis foran Cockpit DVD og ikke minst på klappstol hos de fleste flyselskaper. Takk igjen.