PDA

View Full Version : "... og dra masken mot deg med et kraftig rykk"

Gandalf
14-07-2010, 20:48
Siden jeg fikk Scanair sine flotte luggage tags i posten i går, måtte jeg nesten ta en test tur med dem til OSL og hjem igjen i dag. De virket fint, fikk mange beundrende blikk.

(Det faktum at jeg skulle til OSL i dag uansett er underordnet.)

Uansett – det er ikke det dette handler om.

”.... og dra masken til deg med et kraftig rykk.” sier de.

Nå har jeg avslørt at jeg er en av de få som faktisk følger med på demoen.

Derfor vet jeg:

1. Hvor masken er – rett over hodet mitt
2. Hvordan jeg finner den – den ramler ned rett foran nesa mi
3. Hvordan jeg tar den på – den skal over nese og munn
4. At jeg skal puste normalt – det tror jeg nok jeg klarer, har tross alt 55 års erfaring der
5. At jeg skal ta på min egen før jeg hjelper andre – no problems there

Men så er det dette med kraftig – må nesten ha det avklart før jeg starter på trinn 3.

Hvor kraftig er kraftig i denne sammenhengen?

Forventes jeg å begå en slik gymnastisk øvelse

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/Humor/tautrekking.jpg

?

Eller er det nok med et ørlite napp, omtrent som når man står i en elv med kaldt vann opp til cojonesene, og kjenner at fisk av edel byrd er borti agnet?

Altså som man setter tilslaget?

Eller nappe et hår ut av nesa?

Er jo litt redd for å dra for hardt, ser meg selv for meg febrilsk slikkende på plastslangen og forsøke få den tredd på nippelen som jeg formoder finnes der oppe, med etter hvert langt fremskridende asfyksi.

Kan fort bli en gripende opplevelse med negativ effekt for utførelsen av trinn 4.

Og hvorfor sier det bare ”pull the mask towards you” på engelsk? De sier ikke ”with an almighty big yank” eller noe slikt?

Får vi norsktalende i kraft av vår vikingættende iboende styrke på denne måten tilgang til den gode oksygenen? The real thing?

Så, dere som vet, hvor kraftig er kraftig her?

Mvh,

LN-TAL
14-07-2010, 22:27
Slangen henger i en snor, som igjen henger i en pinne i generatoren (oksygen generatoren). Inntil EN av disse pinnene er nappet ut så er ikke generatoren aktivert. Det er også en slags "knekk på slangen" slik at også andre masker som skal brukes må nappes litt i for at oksygen skal strømme ut av masken. Men generatoren aktiveres når FØRSTE masken på rekken taes ibruk. Og generatoren varer i ca 12 minutter. Det er en generator over hver stolrad (dvs en på 1 abc, og en på 1 def).

Dette gjelder B737.

Det er kun et moderat rykk som er nødvendig. Du trenger ikke ta spenntak og dra alt du orker. Generelt sett kan man si at når du klarer å ta på deg masken (uten å reise deg) så har du dratt nok.

O_K_
16-07-2010, 10:24
Jeg har også fundert litt over "kraftig rykk". Jeg har et par bekjente som sikkert ville være i stand til å rive i stykker hele hyllen med et kraftig rykk. Jeg har tolket det som at bestemødre må være forberedt på å trekke litt i masken for å få den på plass, og at det kan de gjøre uten å være redd for å ødelegge den. Mine venner som liker å bedrive tiden med å flytte store mengder støpjern bør nok heller instrueres i å trekke forsiktig i masken til den rekker frem til ansiktet.

FBU 4EVER
19-07-2010, 15:17
....pull down your nose and mouth and breathe normally...!

SAS-Steward
19-07-2010, 18:55
Grunnen til dette var en dekompresjon i en 737 for noen år siden. Hvor mange pax ikke dro hardt nok, hvorpå generatoren ikke startet.
De fikk derfir ikke oksygen, det ordnet seg når crew gikk rundt å assisterte, men hadde dette vært med mye hump å håpp i tillegg som ville vanskeligjort en runde i kabinen kunne det blitt skummelt for noen.....Kanskje.
Derfor sier man at man skal rykke kraftig til, slik at folk drar hardt nok til at pin`en slipper å generatoren starter.

Speedbird
22-07-2010, 19:23
En liten sånn "btw" når vi pratet om oksygenmasker;
Det er også 4 masker over hver tre-seter, og ikke kun tre som man gjerne skulle tro.
Tanken er selvsagt hvis man har et barn på fanget, noen må gå i midtgangen, etc.. :)

Concorde
24-07-2010, 09:13
Det var ett kvinnelig crewmedlem i ett amerikansk selskap som prøvde å være humoristisk en gang med at hvis du har flere barn enn to, må du selv velge hvilket av barna du liker best om du virkelig har brukt for oksygen ombord.. Tror denne ligger ute på Youtube ett eller annet sted.

LN-KRF
26-07-2010, 12:00
Til og med på flytoalettet, så er det to masker..;)

Mile High Kanskje? Hehe

Nei det er fordi at hvis det skjer en rapid decompression og en mor og ens barn er på toalettet for å skifte bleier eller noe sånt så er det to masker der og.