View Full Version : Snuten ned på CRJ under landing
Hva kommer det av at CRJ'ene har en slags "stupende" innflyvning? Det har jeg observert en del hos West Air sine CRJ 200'ere her oppe, og ved nærmere diskusjon med LN-DAG (som også har bilde av fenomenet) ble vi enige om at det er litt unormalt (ifht f.eks Dash 8 og 737) - så vi lurer på hvorfor de flyr på den måten. Det ser ut som de er veldig fronttunge og "pløyer" ned i luften med snuten.
Er det f.eks noe med flyets oppbygning som gjør at snuten må ned for å få riktig lift/speed ratio under descent? Har det noe med vekt (fraktfly....)? Har det noe med flyplassen her i byen? Eller er det bare pilotene som har en særegen måte å lande på? :p
Scandinavian
09-06-2010, 01:04
Etter det jeg har forstått er det på grunn av CRJ200 sin mangel på slats som gjør at den får en litt nose down innflyging. Hvis du ser på CRJ700 og 900 som har blitt utstyrt med slats, så har de en mer normal vinkel.
Etter det jeg har forstått er det på grunn av CRJ200 sin mangel på slats som gjør at den får en litt nose down innflyging.
Er det samme forklaring når det gjelder propellfly som Dash 8, Fokker 50 og ATR også? Synes ofte at disse "tar sats" rett før landing og stuper nedover.
Avro/BAe-146 har også et skikkelig stup før landing
Dag Johnsen
09-06-2010, 12:50
Heisann!
For hver vingeprofil er det en korresponderende vinkel "alpha" (angrepsvinkel) for en bestemt hastighet for samme loeft. Denne vinkelen er som regel lavere ved stoerre hastigheter.
Angrepsvinkel "alpha" er vinkelen mellom den relative luftstroemmen og vinge "chord" som vises i bildet nedenfor;
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Airfoil.svg/400px-Airfoil.svg.png
Chord er en linje fra forkanten (leading edge "LE") av vingen til den bakre delen (trailing edge"TE") av vingen. Senker du en TE flaps vil chord linjen gaa ned til den nedre delen av flapsen og du vil du oeke alpha betraktelig. Dette produserer mere loeft... men ogsaa mere drag. Senker du en LE slat og holder flyet i samme posisjon vil du faktisk senke angrepsvinkelen, men du oeker camber eller kurvingen av vingen.
Angle of incidence er hvordan vingen er montert paa flyskroget som vises nedenfor;
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/0e/Aircraft_Angle_of_Incidence_%28improved%29--1080x660--25Mar2009.jpg/360px-Aircraft_Angle_of_Incidence_%28improved%29--1080x660--25Mar2009.jpg
En kombinasjon av vingeform, i.e. kun en TE flaps senket og angle of incidence, hvordan vingen er montert, vil gi deg forskjellig attitude for landing.
Dag
Jepp, samme kan oppleves med Dashen når man bruker full flaps for landing. Innflygning med nesestilling litt under horisonten, gjerne et par grader minus.
Merk at det bare ser ut som om flyet stuper, flygebanen er lik.
Tusen takk til Dag Johnsen og CFM! Det er det jeg liker med dette forumet: Her kan man stille et spørsmål og få svar etter ti minutter av en skikkelig proff, med tegninger og diagrammer og alt man trenger. Og man får svar man kan forstå!!!
Tusen takk igjen :-)
Ja må bare si som Spantax, takker og bukker :) Endelig skjønner jeg mer av FUNKSJONEN til disse "delene"! Har jo lest en del om de forskjellige komponentene "isolert sett" - men har ikke fått satt de inn i sammenheng med faktisk flyvning.
Men mangler Dashene slats da, siden de også får "negativ attitude" fra tid til annen? Eller har det en annen grunn?
Denne gamle snutten er vel vist en del ganger her, men her ser du en Dash-7 fra Widerøe. Sjekk nesestillingen under fly by'en drøye minuttet ut i snutten. :)
http://www.youtube.com/watch?v=ezjfU4KtZtc&feature=channel
FBU 4EVER
10-06-2010, 10:09
Mangel på slats var også grunnen til at de første DC-9'ene, -10 serien, hadde mye lavere nese ved innflyging enn de påfølgende versjonene, som hadde slats.
Her er noen bilder som viser litt av det Polaris og jeg diskuterte :)
Siden tråden startet har det kommet inn svar som forklarer det. Setter stor pris på at
dere som kan dette hjelper oss "vitebegjærlige" med så gode forklaringer og bruker av deres tid.
Legger ved noen sammenlignings bilder som var grunnen til at vi diskuterte dette.
Er klar over at de ikke kan sammenlignes rent "rettslig" ;), men de viser nå at CRJen holder en lavere nese i de fleste bildene.
Mens jeg søkte gjennom bildearkivet så jeg faktisk flere WF Dasher som kom inn på lignende måte, men rent fotomessig
med refferansepunkter passet de ikke inn som sammenligning.
Kan det visuelle med flyets form bidra til at man legger mere merke til en "stupende" innflyvning, enn f.eks. et høyvinget ?
http://lh6.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBD_9UsUbFI/AAAAAAAAR4A/aRCepY26FNM/s912/Panorama%20005_1.jpg
http://lh3.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBD_-Nr-TDI/AAAAAAAAR4I/um2kLtledsA/s912/Panorama%20007_1.jpg
http://lh3.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBD_-zJHO_I/AAAAAAAAR4Q/Nz-mviu6Mf8/s912/Panorama%20007a_1.jpg
http://lh5.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBD__U2jkiI/AAAAAAAAR4Y/hL2f_b5lQp8/s912/Panorama%20007B_1.jpg
http://lh6.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBEAAMfUJ7I/AAAAAAAAR4g/ila80WfbcD8/s912/Panorama%20008_1.jpg
http://lh4.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBEAAmSoK0I/AAAAAAAAR4o/8RCjp9fStdk/s912/Panorama%20008a_1.jpg
http://lh6.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBEABapXr8I/AAAAAAAAR4w/QJIGmkn23LE/s912/Panorama%20008b_1.jpg
http://lh4.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBEAB3Xj62I/AAAAAAAAR44/BQu8LtDEBf0/s912/Panorama%20009_1.jpg
http://lh4.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBEACvlcnQI/AAAAAAAAR5A/sSac9NTGK-k/s912/Panorama%20009a_1.jpg
http://lh6.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBEADdtzqWI/AAAAAAAAR5I/uF826D2y-Yc/s912/Panorama%20011_1.jpg
http://lh4.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TBD_86BwWVI/AAAAAAAAR34/Na-gFulU2cA/s912/Panorama%20012_1.jpg
Fine bilder å illustrere inntrykket med. Nå er det litt vanskelig å si sikkert, men det er mulig Dashene på bildet lander med flaps 15 istedet for 35 og da vil de ha en normal nesestilling.
CRJ 100/200 er uansett veldig utpreget når det gjelder den negative pitchen på innflygningen, så det var jo godt observert :)