PDA

View Full Version : Spotting & foto:Frankfurt-Main & Audi A5:


Blackhawk
04-06-2010, 17:54
Var i Frankfurt 7.-9.Mai 2010 med en god venn, og reiste begge
veier med Lufthansa. Tilfeldighetene ville det til, at vi faktisk
fikk "servert" en så og si splitter ny A320-200 maskin på vei nedover
på ruten: OSL-FRA.


Litt info og bilder fra flyvningene, før selve fotoserien starter:


Avreise, FRA-OSL, 7. Mai 2010, A320-200, reg: D-AIZF
Flight: LH 3133, kl: 14:05 fra OSL.

Retur, OSL-FRA, 9. Mai 2010, B737-500, reg: D-ABIY
Flight: LH3130, kl: 07:40 fra FRA.


A320-200 maskinen nedover ble levert ny til Lufthansa
ikke senere enn: 30. April 2010. Og her satt vi i maskinen,
og datoen viste 7. Mai 2010 - den hadde dermed vært i
"ordinær rutetrafikk" i under én uke! Dette la man også merke
til, det luktet faktisk "ny-bil lukt" når man kom inn,
vegger, tepper osv. var helt prikkfritt - ikke et eneste
merke og slett ingen slitasje her nei. Utrolig morsomt!

Da var B737-500 maskinen på vei oppover, av en "litt"
annen dato. Denne ble levert ny til Lufthansa 18. Juli 1991,
maskinen er dermed snart 19 år. Ble ikke helt den samme
opplevelsen, som å fly en knapp én uke gammel A320 nei -
men til B735'erns forsvar, ville nok det meste vært en
nedtur i forhold.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_0980.jpg
På vingene i en under én uke gammel A320-200, fra
OSL til FRA med Lufthansa.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_0981.jpg
Ikke mye slitasje og merker å skimte her nei, ikke engang
om vi så hadde hatt med oss lupe.

http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_0982.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_0986.jpg
De-boarding via aft-stairs på FRA, så fikk man med seg et
halvveis brukbart bilde. Mye trafikk på Frankfurt-Main, også
på en lørdag.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1220.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1223.jpg
De to bildene ovenfor, er fra innflyvningen ned mot OSL på
returen - med classic-maskinen. En snart 19 år gammel B735.



Så over til selve bildene, fra noe av trafikken på FRA på en
typisk lørdag:




http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1011.jpg
AirFrance-KLM, med en av sine "baby-busser" en A318, med
reg.: "F-GUGO", levert ny: 27. Nov. 2006, ca. 3 år gammel.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1015.jpg
Etihad Airways med A330-200: "A6-EYP", levert ny: 15. Okt. 2007, ca. 2 år gammel.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1021.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1088.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1090.jpg
Alitalia Express med lekker Embraer, nærmere bestemt
en EMB170ST - med reg.: EI-DFJ. Levert ny til Alitalia 30. Juni 2004, 5 år gammel.
(En av Thai sin B747-400 synes delvis på siste bildet)


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1024.jpg
Lufthansa med klassisk B737-500: "D-ABIR", levert ny: 3. Mai 1991, ca. 19 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1031.jpg
Delta Airlines med en av flere B777-200ER denne dagen, denne
har vært hos Delta siden den var ny. Levert: 15. Mars 2002, altså
ca. 8 år gammel, med reg.: "N867DA". Ellers kan bl.a. følgende maskiner
sees på bildet: Lufthansa med A321, Delta med B767, Qantas med B747-400,
South African og Air Namibia med hver sin A340 m.m.



http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1045.jpg
Gulf Air med A330-200: "A9C-KD", levert ny: 26. Juli 1999, 10 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1054.jpg
Delta Airlines med B767-300ER: "N188DN", levert ny til Delta 17. Okt 1996, 13.5 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1056.jpg
Et lite "mixed heavies" bilde, Delta med B767-300ER, Lufthansa med A340-600
og B747-400 i skjønn forening.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1059.jpg
Delta Airlines med nok en B767-300ER: "N183DN" (reg. ikke langt fra den to bilder opp),
denne ble levert ny til Delta 29. Apr. 1993, 17 år. Legg også merke til Lufthansa-
maskinen i bakgrunnen: Airbus A340-600: "D-AIHE" som er ca. 6 år gammel.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1060.jpg
Lufthansa med B747-400: "D-ABTK", levert ny til LH: 19. Des. 2001, 8 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1065.jpg
Yemenia med A310-300: "7O-ADV", levert ny til Yemenia: 18. Mars 1997, 12 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1068.jpg
China Airlines med A340-300: "B-18803", levert ny: 28. Juni 2001, 8 år.

Blackhawk
04-06-2010, 17:56
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1074.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1076.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1079.jpg
Tre bilder av Lufthansa med A340-300: "D-AIGI", levert ny: 31. Okt. 1994, 15 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1080.jpg
Uzbekistan Airways med A310-300: "UK-31002", levert ny til selskapet: Ecuatoriana
7. Oktober 1991 (som "HC-BRB"). Uzbekistan Airways tok over flyet: 2. Juli 1993, maskinen
er 18 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1093.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1096.jpg
Condor med B767-300ER: "D-ABUE", levert ny: 11. Oktober 1993, 16 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1097.jpg
Thai Airways med B747-400: "HS-TGK", levert ny: 31. Jan 1991, hele 19 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1102.jpg
Iran Air med A300-600: "EP-IBC", levert ny: 7. Juni 1992 opprinnelig
til Olympic Airways til 2003. Og så fortsatt i samme selskap ett par år til,
men da med navnet "Olympic Airlines". Iran Air tok over maskinen, 1. Mars 2005 -
som forøvrig er 18 år gammel.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1104.jpg
Lufthansa med nok en "classic", B737-500: "D-ABIC", levert ny: 20. Des 1990,
maskinen er dermed 19 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1106.jpg
Lufthansa Cityline med Embraer 190-LR, faktisk levert ny til
Lufthansa: 9. Februar 2010. Så denne EMB190LR var ikke mer enn
ca. 3 måneder når bildet ble tatt.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1109.jpg
Et dårlig bilde av Air Canada med B777-300ER: "C-FIVQ", levert ny
til Air Canada: 23. Des 2008, ca. 1.5 år gammel.

http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1116.jpg
Malaysia Airlines med B777-200ER: "9M-MRE", levert ny: 13. Jan 1998, 12 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1120.jpg
Air Berlin med A319: "D-ABGS", levert ny: 6. Apr 2009, ca. 1 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1129.jpg
Aeroflot med A321-200: "VP-BQX", levert ny: 6. Des 2006, ca. 3.5 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1134.jpg
China Eastern Airlines med A330-200: "B-6121", levert ny: 1. Mars
2006, ca. 4 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1139.jpg
Air China også med A330-200: "B-6113", levert ny: 19. Jan 2008, 2 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1147.jpg
Det russiske selskapet Rossiya med A319, levert ny opprinnelig
til amerikanske Frontier Airlines: 23. Mai 2002 som "N907FR".
Rossiya tok over maskinen 24. Juli 2009, maskinen er 8 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1157.jpg
Iberia med A319: "EC-HGR", levert ny: 13. Jan 2000, maskinen er 10 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1162.jpg
Luxair med Dash8-400: "LX-LGE", levert ny: 19. Des 2009, kun ca. 6 mnd.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1167.jpg
British Airways med A319: "G-EUPH", levert ny: 23. Mai 2000, ca. 10 år.

Blackhawk
04-06-2010, 17:56
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1171.jpg
Lufthansa med A330-300: "D-AIKK", levert ny: 1. Feb 2008, ca. 2 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1172.jpg
Lufthansa med B747-400: "D-ABVH, levert ny: 3. April 1991 -
maskinen er dermed 19 år. Legg merke til denne "spesial-dekoren".
Lufthansa feirer 50 års samarbeid med Boeing, ellers
på bildet vises også ytterligere to stk Lufthansa B747-400
samt én Lufthansa: Airbus A340-600.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1175.jpg
På vei i "AIRail"-toget som går mellom T1 og T2.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1178.jpg
Og på vei i dette toget, kan man fort få veldig fin "utsikt",
f.eks. ned til en slik LH: B747-400 i en heftig vinkel.


Så over til leiebilen vi hadde der nede, hentet ut hos Europcar
på Frankfurt-Main flyplassen (FRA) - i bilkategori: "L" (Luxury).
En snasen Audi A5 Coupé i 2010-modell, sort metallic og selvsagt automat
(inkl. MMI-navigasjon, blindsonevarsler, osv osv.):


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_0992.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_0990.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_0993.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_0994.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_0995.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1001.jpg

A5'ern var utstyrt med en fire sylindret: 2.0T-motor (180hk), og var
1.gangsreg.: november 2009 - altså ca. 6 mnd. gammel når vi hadde
den (gått ca. 20.000km).



http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1194.jpg
Ja Audi A5 Coupé er definitivt en "egoist-bil", her bør man helst
ha anorektiske barn - dersom man overhodet har planer om å stue
disse inn i baksetene. Glem knyttneve testen, her får ikke en voksen
person plass til halve kneskålen en gang. For fler enn to personer,
bør man helt klart gå for "Sportback"-versjonen av A5 med fire dører
(men det er jo denne Coupé-versjonen som er lekker og rå, spør du meg!)



http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1201.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1199.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1210.jpg
Hei hvor det går ja, bildet her viser riktignok "kun" 220 km/t på
speedometeret. Men vi var oppe i 235-240 km/t på det meste. Men merket
godt når jeg hadde den i 235 km/t, at den da ikke hadde noe særlig mer
å gi. Mest behagelig var det å cruise i rundt 200 km/t med denne bilen
på Autobahn, gikk uansett raskt unna i slike hastigheter.


Så over til noen siste "bonus"-bilder, fra Würzburg som ligger
ca. én time sør-øst for Frankfurt:


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1212.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1215.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Frankfurt_April10/IMG_1216.jpg
Med ca. +19 på gradestokken når vi var her (8. Mai), var det
reneste sommeridyllen - og alt var en god del grønnere enn
hjemme på samme tid.


(Alle bilder er tatt av meg selv, og kan ikke brukes fritt uten
tillatelse fra undertegnede)



Alle bilder er tatt med et kompaktkamera,
Canon Digital IXUS990is - som har spec.
på 12.1 megapixler og 5x zoom.

Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre
at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve
bildene som noe mørke.

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

Bronzee
04-06-2010, 18:22
Meget vakker serie, liker spesielt at du skriver under bildene når flyene er levert. Forresten, hvor finner du slik info? :wow:

thestigmachine
04-06-2010, 18:50
Jeg fløy den Air Canada-maskinen (C-FIVQ) Toronto-London i fjor høst. Til nå den mest behagelige long-haul flighten jeg har vært med på. :)

Mange flotte bilder her!

Halvorsn
04-06-2010, 20:09
Kjempebra "rapport"!! :D Eneste er at å telle kan du bli enda bedre på ;) apr '93 blir vel tross alt 17 år, og 3. mai '91 er vel faktisk 19 år siden, selv den 7. mai :) Som sagt veldig fine bilder!! Utrolig gøy å se så mye, og så bra historikk på hvert fly! Bra jobba

Blackhawk
04-06-2010, 20:53
He he, ble nok litt mange årstall til slutt ja - så gikk nok litt
fort på noen av dem. Skal se om jeg ikke får rettet opp dette.

Bronzee: flere sider på nettet, som kan gi deg lignende
info - selv pleier jeg å bruke denne: http://www.airfleets.net/home/

baselutvann
04-06-2010, 20:53
har du det første bilde av innflyningen til Oslo i 1080p. Herlig serie du kommer med! :)

Blackhawk
04-06-2010, 21:11
baselutvann: har sendt deg PM!

Madman
04-06-2010, 22:46
Knallbra serie. :)

Someone
05-06-2010, 09:46
Super bilderapport, spesielt men infoen om flyene :)

Twin Otter
05-06-2010, 10:14
Veldig bra bildeserie dette! Veldig kjekt med tilleggsinfoen du legger ut. Det gjør det enda kjekkere å ta seg god tid til å lese tråden.

ATC-flyradar
05-06-2010, 18:10
Morsom serie med mye bra bilder.

putzmeister
05-06-2010, 19:24
Mye spennende maskiner, knallfine bilder :D

Blackhawk
06-06-2010, 13:24
Takker så mye for kommentarer, og tilbakemeldinger!!

TC-JGY
06-06-2010, 22:55
Veldig bra, og ikke nok med bilder så har du skrevet informasjon i tillegg (y)

Trety
07-06-2010, 09:14
Alltid morsomt å se bildepostene dine, keep up det good work! Og bilspotting er bare en flott bonus å ta med seg! :up:

Wingman
02-09-2010, 21:08
Er det noen gode spottesteder dersom man befinner seg i transitområdet på flyplassen?