PDA

View Full Version : Fly med lys?

Luring
13-05-2010, 23:22
Hvorfor har fly forskjellige lys med forskjellige farger når de flyr om nettene ? kan de ikke bare ha en farge? :lovehttp://www.aerospaceweb.org/question/electronics/lights/b737.jpg

Robin882
13-05-2010, 23:41
Rød er for å vise venstre side, grønt for å vise høyre. De andre lysene er jeg ikke helt sikker på altså, men strobe er vell for å vise at noe beveger seg...

Luring
13-05-2010, 23:44
Men Flyet på bilde (som er en boing 747) har bare Rødt og Hvit? ikke grønt så jeg er fortsatt ikke så overbevist :P

Robin882
13-05-2010, 23:47
Grønt på tuppen av vingene. ;) Og det er ingen 747, men en 737

Vede
13-05-2010, 23:48
For det første er det ikke en Boeing 747, men en 737. ;)

Den har grønt lys. Bare du som har dårlige farger på din pc-skjerm eller bare ikke ser det er grønt lys på den høyre vingen. ;)

De røde (over og under) som blinker heter antikollisjonslys. De hvite på nesehjulet og ved vingeroten er landingslys/taxelys.

SAS-Steward
14-05-2010, 22:43
Bak på halen har du logo-lights, som lyser opp eventuell logo på halen.
Blir ofte skrudd av i luften.

BSSW
14-05-2010, 22:58
Bak på halen har du logo-lights, som lyser opp eventuell logo på halen.
Blir ofte skrudd av i luften.

*Graver langt tilbake til skillmech-timene*
På NGen så slår vel logolysene seg av når en passerer 10000fot. Classicen husker jeg ikke.

Men disse blir like gjerne slått av bevisst også

Robin882
14-05-2010, 23:06
Enda en ting Luring, det er lys på dagtid også. Ikke bare nettene :)

LN-TAL
15-05-2010, 09:16
På NGen så slår vel logolysene seg av når en passerer 10000fot. Classicen husker jeg ikke.

Hmm, javel ? Har aldri hørt om det, og kan ikke i farta finne noe om det i manualene heller. Har du noe dokumentasjon på det ?

Vi slår dem ihvertfall på i mørket, og av på 10k fot.

På CLen vet jeg ihvertfall at dem ikke slåes av automatisk, men på NG er det litt værre å være sikker siden dem ikke kan sees ifra FD.

edit: forøvrig er det ikke landing lights som står på ved vingerota på flyet på bildet, det er runway turnoff lights såvidt jeg kan se.

Lund
15-05-2010, 10:57
Nav. lys er på fly som på skibe. Rødt er synlig fra 270 til 360 gr. grønt fra 0 til 90 gr. og hvidt (som på nyere fly sidder i ving tippen) fra 90 til 270 gr. Af andre lys, er der bl.a roterende/flashing rød anticollistion lys, monteret på over og under siden af kroppen. hvidt strobe light, sidder også som regel i ving tippen. Landings lys monteret i ving forkanten eller under vingen (bl.a DC9/MD80 og F70/100), landing/taxi lys monteret på nosegear Turn off lys i vingroden. Motor indtag og ving forkant inspection lys, monteret i kroppen. Samt Logo lys. D jeg i 80'erne fløj med nedover det mørke afrika og vi fik modgåenede trafik, blev alt lys tænd for at blive mere synlig.
/T

ENTO
15-05-2010, 15:53
[QUOTE=Lund;510334]Nav. lys er på fly som på skibe. Rødt er synlig fra 270 til 360 gr. grønt fra 0 til 90 gr. og hvidt (som på nyere fly sidder i ving tippen) fra 90 til 270 gr.

Dersom det er samme regler for navlys på fly som på båt, som jeg tror det er, så skal babord(rød) og styrbord(grønn) lanterne vises mer enn 90 grader. De skal nemlig vises 112,5 grader dvs 22,5 grader aktenfor tvers.
:up:

Polaris
15-05-2010, 16:02
Har to lys-kuriositeter jeg har lurt litt på;

1) Nordavia (tidl. Aeroflot Nord) sin AN-26 ser ut som den "bare har røde lys" (meget mulig den høyre vingetuppen er grønn, men den ser jeg ikke ved avgang mot sør). Er det lovlig å ikke ha noen hvit-fargede lys på fly som flyr i Norge?

2) Et eller annet fly i Tromsø har helt særegne "strobe-lys" i hver vingetupp. De er helt sikkert i tillegg til de rød/grønne, men rett etter avgang er alt jeg kan se disse kraftige blinkene som går i intervaller (blinkblinkBLINK....pause....blinkblinkBLINK etc). Kan ikke si noe om flytype da jeg ikke vet hva slags fly det er, men det er lite og privateid iallefall. Hva slags flytype kan det være, og hva slags mening har disse strobelysene på vingetuppene? Hvorfor har dette flyet det, og ikke andre?

Lund
15-05-2010, 16:31
Dersom det er samme regler for navlys på fly som på båt, som jeg tror det er, så skal babord(rød) og styrbord(grønn) lanterne vises mer enn 90 grader. De skal nemlig vises 112,5 grader dvs 22,5 grader aktenfor tvers.
:up:

Min fejl, rød og grøn 110 grd og hvid 140 grd

Gandalf
15-05-2010, 16:53
ENTO har rett når det gjelder skip, men Lund har rett når det gjelder luftfartøy:

http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/Fly/lanternerfly.gif

Mvh,

LN-MEH
15-05-2010, 18:57
Har to lys-kuriositeter jeg har lurt litt på;

1) Nordavia (tidl. Aeroflot Nord) sin AN-26 ser ut som den "bare har røde lys" (meget mulig den høyre vingetuppen er grønn, men den ser jeg ikke ved avgang mot sør). Er det lovlig å ikke ha noen hvit-fargede lys på fly som flyr i Norge?

2) Et eller annet fly i Tromsø har helt særegne "strobe-lys" i hver vingetupp. De er helt sikkert i tillegg til de rød/grønne, men rett etter avgang er alt jeg kan se disse kraftige blinkene som går i intervaller (blinkblinkBLINK....pause....blinkblinkBLINK etc). Kan ikke si noe om flytype da jeg ikke vet hva slags fly det er, men det er lite og privateid iallefall. Hva slags flytype kan det være, og hva slags mening har disse strobelysene på vingetuppene? Hvorfor har dette flyet det, og ikke andre?

Den russeren (An-24RV) har helt vanlig opplegg med navigasjonslysene rød, grønn i hver sin vinge og hvit i stjerten. De har i midlertid to anti kollisjonslys som er rød/orange. Det ene et lite stykke oppi halefinnen og sees bare forfra. Det andre er midt under buken på flyet men er "blendet" med en skjerm slik at det bare sees bakfra. Begge er av den gamle roterende sorten, men det hender rett som det er at det er "stuck" slik at det ser ut som et navigasjonslys...

Det eneste fly som jeg i farten kan huske sett det på av innfødte "Tromsø" fly er på LN-TOS. Den har slike strobelys i vingetippene som du beskriver. Men det er mulig Mooney LN-KLQ også har sånne, og den er jo privateid.

SAS-Steward
15-05-2010, 21:29

Aldri hørt om noen automatikk her, men derimot at de slåes av og på i forbindelse med sjekk listene ved climb og decend.

Men jeg kan ha feil, hatt det mange ganger før.

BSSW
16-05-2010, 00:17
Hmm, javel ? Har aldri hørt om det, og kan ikke i farta finne noe om det i manualene heller. Har du noe dokumentasjon på det ?

Vi slår dem ihvertfall på i mørket, og av på 10k fot.

På CLen vet jeg ihvertfall at dem ikke slåes av automatisk, men på NG er det litt værre å være sikker siden dem ikke kan sees ifra FD.

Aldri hørt om noen automatikk her, men derimot at de slåes av og på i forbindelse med sjekk listene ved climb og decend.

Men jeg kan ha feil, hatt det mange ganger før.
Sjekket en AMM jeg har liggende, men fant det ikke der...
Lurer på om jeg blander med noe annet her.... Slikt er det gjerne når en graver "langt" tilbake i hukommelsen :p

Som du sier SAS-Steward så har du tatt feil før, men spørs om det ikke er jeg som tar feil denne gangen :headbang

Har tatt feil før jeg og. Neppe siste gang heller.

FBU 4EVER
16-05-2010, 14:22
På A330/340 som jeg flyr, har vi to posisjoner for logo light. En posisjon som holder lysene på til vi slår dem av manuelt hvis det skulle bli nødvendig, og en automatisk posisjon som slår lysene av og på ved passering av 10,000 fot under stigning/synking.

Twin Otter
16-05-2010, 19:38
En posisjon som holder lysene på til vi slår dem av manuelt hvis det skulle bli nødvendig...

I hvilke tilfeller skulle det være nødvendig å skru av lyset da?

RWY 24
21-05-2010, 12:28
Hvis det ikke går av automatisk? ;)

Lund
21-05-2010, 18:59
I hvilke tilfeller skulle det være nødvendig å skru av lyset da?

Der er jo ingen grund til at lyset på når flyet er parkeret eller til maint f.eks

terje t
22-05-2010, 08:51
I min tid ble det anbefalt å slå av wing-strobe når man fløy i skyer, dette for ikke å skremme paxen!

Norwegian15
24-05-2010, 14:12
Her er en post fra flightsim.no om lys på fly: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=550256#Post550256