View Full Version : Hvem driver flylakkering
jointstrike
28-04-2010, 20:18
Jobbet for noen år tilbake med lakkering av fly/våpen/bakkeutstyr, først i forsvaret på Ørland (F-16), senere Kongsberg og Notodden (NCT) og deretter i det sivile bl.a. på Sola med 737 o.l. Noen som vet hvem som tar disse oppdragene nå, f.eks. på Sola? Hørte at en britisk bedrift stod på trappene, men vet ikke om dette er tilfelle..? Eller kanskje det er eget personell der til å utføre jobber på passasjerfly? Bare nysgjerrig egentlig...
Lakkhangaren på Sola er i dag ikke i bruk til lakkering. Er vel kun Norsk Helikopter (ex. Scanaviation) som bruker den som hangar.
Var snakk om at å starte opp lakkering på Sola etter BTS nedleggelsen, og mye var vel i boks, men forhandlingene skar seg etter diskutering av leie med STS.
Så i det sivile er det ingen som driver med lakkering i Norge bortsett fra Heli-One som har en hall de lakkerer litt helikoptere i.
Ellers er det det store utland og deres lite miljøvennlige fasiliteter som gjelder...
Du kunne jo starte for deg selv, med bra priser ville du få nok å gjøre! Nå reiser vi til Litauen (de gjør en flott jobb for en bra pris)
jointstrike
17-05-2010, 17:04
Har nok ingen mulighet for å drive egen næring innen dette. Ville nok uansett ikke være mulig å konkurrere med det store utland, som er så lett tilgjengelig for flyverden. Som en hobby derimot kunne jeg kanskje ha drevet litt på "flyklubb-basis", men det ville nok uansett vært veldig småskala, og kanskje bare på eget fly, men om det er aktuelt blir opp til luftfartsmyndighetene vedr. helsespørsmål.
Speedbird
19-05-2010, 14:17
Det er forsåvidt et behov for lakkverksted.
Prisene f. eks. i Kaunas er ikke så gode - og jeg er ikke direkte imponert over kvaliteten på arbeidet.
Har til nå sett over en 5 - 6 maskiner som har vært lakket der, og det kunne vært gjort bedre.
F. eks. var det glemt å lakkere 4 - 5 mindre området på et av flyene som var der for noen måneder siden.
Samtidig kommer det jo ferry-kostnader på toppen også.
En liten kurositet forøvrig:
En kameraet av meg har en større twin som kunne trenge et lakkstrøk.
Han kontaktet gutta i Litauen, men problemet var at flyet trengte lenge rullebane enn de hadde tilgjengelig.
Men! Løsningsorientert var de - for de leverte et pristilbud, som ikke bare gjaldt lakkjobben - men også helikopterløft - i vugge - fra en militær nabostripe og bort til deres område! *kult!*
Men! Løsningsorientert var de - for de leverte et pristilbud, som ikke bare gjaldt lakkjobben - men også helikopterløft - i vugge - fra en militær nabostripe og bort til deres område! *kult!*
Hvis det blir slik så må du gi beskjed om at det må tas bilde av dette!!! ;)
Speedbird
26-05-2010, 07:39
Absolutt!
Har forlangt å få sitte på med flyet bortover også! (men mistenker det ikke blir med det første, så blir nok å først ta et annet småfly over for paint/interiør brush-up)