View Full Version : Iphone på fly
Hei
Har en kompis som sitter å oppdaterer statusen sin på facebook nå. Jeg vet han er i et fly nå og bruker iphone. Er det lov? Bruker ikke Iphone mobiltnettverk å gjør det om til internett? Dårlig formulert, men håper dere skjønner hva jeg mener. :o
Det spoers hvor han er ..... det finnes selskaper med WLAN ombord, og der er det lov. I 30.000 fot er det nok tvilsomt at han oppnaar kontakt med en basestasjon i det hele tatt ..
Og som svar paa spoersmaalet - iPhonen skal vaere i 'flymodus' (uten kontakt med mobilnettet) fra doerene stenges til de aapnes paa nytt. (eller forlatt aktiv rullebane hvis han er i USA).
han er i norge i et norwegianfly :)
Norwegian har vel installert WLAN i noen av sine fly allerede, vel? Jeg tror de venter paa sertifisering ... mulig de driver testing.
oki... Da er det lov å bruke ombord da :)
Happyflyer
23-03-2010, 12:33
Apropos WLAN i fly, hva er det som gjør det greit med WLAN påslått i fly med dette installert, når det ikke er lov å ha det på ellers? Skjønner greia her, men det er vanskelig å ta reglene seriøst med disse rare reglene.
Forøvrig så slår WLAN seg automatisk av når man setter iPhone i flymodus, men det går ann å slå på den igjen .
Et WLAN ombord er sertifisert for ikke å operere i konflikt med instrumentene i cockpit. Det er derfor ikke nok å bare smelle opp en D-link router i galley ... ;)
På en tur i sidste uge med MD80 annonceredes det at mobil tifl skulle slukkes helt.
det var ikke tilfældet på CRJ og A321/A319...hvorfor ???
Hilsen
Ole
NAX-RAMP
26-03-2010, 19:43
Det spoers hvor han er ..... det finnes selskaper med WLAN ombord, og der er det lov. I 30.000 fot er det nok tvilsomt at han oppnaar kontakt med en basestasjon i det hele tatt ..
Og som svar paa spoersmaalet - iPhonen skal vaere i 'flymodus' (uten kontakt med mobilnettet) fra doerene stenges til de aapnes paa nytt. (eller forlatt aktiv rullebane hvis han er i USA).
I tilegg til at den skal skrues helt av under take-off/approach. Stemmer ikke det?
Selvfølgelig. Under 10.000 fot skal den være helt av. I Europa virker det ikke som det er noen fast høyde - det virker som det er avhengig av høvdingens humør ... her i USA er det alltid 'pling' når 10.000 fot passeres og mer eller mindre alle vet hva det betyr ...