LN-HSS
21-03-2010, 19:54
Etter å ha lest mye her på scanair var det på tide å registrere seg og poste litt selv også!
Begynner med forrige ukes tur til Amsterdam, desverre uten bilder..
Med pappapermisjon og en lita jente som har blitt 6mnd så var det på tide å med en liten tur til utlandet.
Planen var en tur til København, men når det viste seg at det faktisk var billigere å reise til Amsterdam (611,- pr. person t/r med Norwegian) så ble det byen. Dette kombinert med en god deal hos hotwire.com (hotellnettside omtrent som hotels.com, bortsett fra at du IKKE får vite hvilket hotell du skal bo på før du har betalt) på overnatting hos Grand hotel Amrâth Amsterdam (http://www.amrathamsterdam.com/en/home/) gjorde valget lett.
mandag 15.mars 2010
DY 1256 – LN-KKS
flytid: 19.15-21.10
Sjekket inn på automat, og fikk boardingkort og bagasjetag til to kofferter. Minus til Norwegian for at man ikke får bagasjetag til barnevogn, men må henvende seg til insjekkingskranke eller bagdrop. Har flydd SAS til Trondheim med barnevogn og da fått ut bagasjetag på automat til barnevogn også.
Flyet var satt opp med avgang fra gate 37b, noe som viste seg å være bussgate. Bussen tok oss over til innland, hvor LN-KKS sto på gate 14.
Under innsjekking fikk vi ikke noe setevalg, mulig det ikke går når man reiser med spedbarn, eller at jeg ikke skjønte automaten. Men uansett upraktisk å få vindu og midtsete når man nesten sikkert må ut å gå med ett lite barn under flyturen. Det samme skjedde på vei hjem også. Heldigvis fikk vi byttet med pasasjeren på midtgang begge veier, så det gikk greit.
LN-KKS er av de eldre Norwegian maskinene, en 737-300 og det var trangt om plassen, i tilegg så var flyet helt fullt. Veldig mange nederlendere om bord.
Fordelen med at det var buss ut til flyet var at alle kom ombord samlet, og vi taxet ut fra gate 10 minutter før rutetid og tok av umiddelbart.
Flytiden er satt opp til å være 1.55 men med god hjelp av vinden var det estimert til 1.30 denne kvelden.
Serveringen om bord gikk greit, stort pluss for varme og gode kanelboller!
Når nedstigningen startet så var vanskelig å få utlignet trykket i kabinen, ørene tettet seg kraftig, og mye mer en vanlig, var flere sped og småbarn ombord og mye skriking. En eldre dame på raden foran oss viste frem vannflasken sin - nesten klemt flat på midten. Heldigvis gikk det seg til etter en 3-4minutter og innflygningen til Schiphol gikk greit og vi var på bakken 1.28 etter avgang fra OSL.
Norwegian holder til på en av endene av flyplassen sammen med blant annet Easyjet, og det er ingen broer inn på terminalen fra H/M gatene, slik at man må ut og så inn på terminalen.
Fra gaten var det langt og gå til bagasjeutleveringen, men det gjorde ingenting, det gikk ca 35min fra flyet landet til første bag var på båndet.
Etter å ha hentet bagasjen ble det tog inn til Amsterdam Central og hotellet som ligger ca 500m fra stasjonen.
Grand hotel Amrâth Amsterdam ligger i det gamle skipshuset i Amsterdam, en bygning som er kjent som en av de viktigste innen nederlandsk arkitektur fra tidlig 1900 tall. Bygningen ble bygget som kontorer for de største nederlandske shippingfirmaene på den tiden, og ble først gjort om til hotell i 2004. Bygget er fredet, og det er ved første øyekast lite som minner om ett 5 stjerners hotell, det er en liten inngang, og liten lobby, innsjekking skjer på ett lite kontor innenfor lobbyen.
Når det kom til rommet så var det kjempeflott, helt grei størrelse og med takhøyde på ca 4,5m(!) Alle rom har Nespressomaskin, og fri minibar er inkludert i romprisen. Minibaren var fylt opp med, øl, brus, vin og noen småflasker med sprit, samt peanøtter og sjokolade.
Stort bad med både dusj og badekar adskilt, morgenkåper og tøfler var det også.
I kjelleren på hotellet ligger det velværesenter med svømmebasseng, boblebad, dampbadstu og vanlige badstuer. Det er også trimrom og muligheter for å bestille massasje.
Vi betalte $420,- for 3 netter noe som tilsvarer ca 850,- pr.natt.
3 dager i Amsterdam ble brukt til å gå i byen, spise god mat og shoppe.
Amsterdam er en fin by å være fotgjenger i, så lenge man passer seg for sykelistene, de følger ingen trafikkregler ☺
Med 12-15 grader og pent vær så gikk dagene fort, og det var straks klar for hjemreise.
Torsdag 18.mars 2010
DY-1257 – LN-DYB (Bjørnstjerne Bjørnson)
Flytid: 21.40-23.25
Møtte opp på Schiphol ca 3t før avgang for å ha tid til å handle litt og spise før avreise. Derfor var skuffelsen stor da det viser seg at Norwegian og de andre lavprisselskapene som flyr på Schiphol (i hvertfall Easyjet og AirBerlin) ikke har tilgang til butikkene og spisestedene etter sikkerhetskontrollen.
Heldigvis oppdaget vi dette før vi gikk igjennom sikkerhetskontrollen og kunne gå ned til Schiphol Plaza.
Ca 1t før avgang gikk vi gjennom sikkerhetskontrollen og inn i lounge 4 som er venteområdet for gatene på M. Her er det sånn at man venter i lounge 4 til ca 30min før avgang, da blir det satt opp hvilken gate flyet skal gå fra og man kan gå til gaten. I lounge 4 er det en liten kiosk og en liten taxfree butikk, taxfree butikken er på størrelse med bokhandelen mellom innland og utland på OSL.
30 min før avgang kom gaten opp og vi gikk bort til M5 hvor LN-DYB akurat hadde ankommet. Her var det pre-boarding og de 8 sitteplassene på gaten var reservert barnefamilier. Når det åpnet for ombordstigning ble barnefamiliene sluppet ombord først, noe som ikke har skjedd på OSL/TRD når vi har reist.
Flyturen hjem var en helt annen opplevelse enn turen til Amsterdam, de nye flyene med nye seter gir helt ok beinplass, knyttnevetesten bestått for meg som er 1,80m lang, noe det ikke var snakk om på LN-KKS nedover.
Lang taxing på Schiphol, og vi tok av ca 15min etter rute. Turen oppover gikk greit, og vi landet på OSL 23.25 som var rutetid.
Oppsummert så synes jeg at flyopplevelsen med Norwegian avhenger veldig av hva slags fly man får, det kan være veldig bra, eller veldig dårlig. Vi fikk en av hver…
Det at man som passasjer hos Norwegian ikke har tilgang til alle fasilitetene på Schiphol (taxfree og restauranter etter security) trekker veldig ned, og jeg tror at ved en eventuell ny tur til Amsterdam så vil jeg velge KLM eller SAS for å kunne bruke disse.
Begynner med forrige ukes tur til Amsterdam, desverre uten bilder..
Med pappapermisjon og en lita jente som har blitt 6mnd så var det på tide å med en liten tur til utlandet.
Planen var en tur til København, men når det viste seg at det faktisk var billigere å reise til Amsterdam (611,- pr. person t/r med Norwegian) så ble det byen. Dette kombinert med en god deal hos hotwire.com (hotellnettside omtrent som hotels.com, bortsett fra at du IKKE får vite hvilket hotell du skal bo på før du har betalt) på overnatting hos Grand hotel Amrâth Amsterdam (http://www.amrathamsterdam.com/en/home/) gjorde valget lett.
mandag 15.mars 2010
DY 1256 – LN-KKS
flytid: 19.15-21.10
Sjekket inn på automat, og fikk boardingkort og bagasjetag til to kofferter. Minus til Norwegian for at man ikke får bagasjetag til barnevogn, men må henvende seg til insjekkingskranke eller bagdrop. Har flydd SAS til Trondheim med barnevogn og da fått ut bagasjetag på automat til barnevogn også.
Flyet var satt opp med avgang fra gate 37b, noe som viste seg å være bussgate. Bussen tok oss over til innland, hvor LN-KKS sto på gate 14.
Under innsjekking fikk vi ikke noe setevalg, mulig det ikke går når man reiser med spedbarn, eller at jeg ikke skjønte automaten. Men uansett upraktisk å få vindu og midtsete når man nesten sikkert må ut å gå med ett lite barn under flyturen. Det samme skjedde på vei hjem også. Heldigvis fikk vi byttet med pasasjeren på midtgang begge veier, så det gikk greit.
LN-KKS er av de eldre Norwegian maskinene, en 737-300 og det var trangt om plassen, i tilegg så var flyet helt fullt. Veldig mange nederlendere om bord.
Fordelen med at det var buss ut til flyet var at alle kom ombord samlet, og vi taxet ut fra gate 10 minutter før rutetid og tok av umiddelbart.
Flytiden er satt opp til å være 1.55 men med god hjelp av vinden var det estimert til 1.30 denne kvelden.
Serveringen om bord gikk greit, stort pluss for varme og gode kanelboller!
Når nedstigningen startet så var vanskelig å få utlignet trykket i kabinen, ørene tettet seg kraftig, og mye mer en vanlig, var flere sped og småbarn ombord og mye skriking. En eldre dame på raden foran oss viste frem vannflasken sin - nesten klemt flat på midten. Heldigvis gikk det seg til etter en 3-4minutter og innflygningen til Schiphol gikk greit og vi var på bakken 1.28 etter avgang fra OSL.
Norwegian holder til på en av endene av flyplassen sammen med blant annet Easyjet, og det er ingen broer inn på terminalen fra H/M gatene, slik at man må ut og så inn på terminalen.
Fra gaten var det langt og gå til bagasjeutleveringen, men det gjorde ingenting, det gikk ca 35min fra flyet landet til første bag var på båndet.
Etter å ha hentet bagasjen ble det tog inn til Amsterdam Central og hotellet som ligger ca 500m fra stasjonen.
Grand hotel Amrâth Amsterdam ligger i det gamle skipshuset i Amsterdam, en bygning som er kjent som en av de viktigste innen nederlandsk arkitektur fra tidlig 1900 tall. Bygningen ble bygget som kontorer for de største nederlandske shippingfirmaene på den tiden, og ble først gjort om til hotell i 2004. Bygget er fredet, og det er ved første øyekast lite som minner om ett 5 stjerners hotell, det er en liten inngang, og liten lobby, innsjekking skjer på ett lite kontor innenfor lobbyen.
Når det kom til rommet så var det kjempeflott, helt grei størrelse og med takhøyde på ca 4,5m(!) Alle rom har Nespressomaskin, og fri minibar er inkludert i romprisen. Minibaren var fylt opp med, øl, brus, vin og noen småflasker med sprit, samt peanøtter og sjokolade.
Stort bad med både dusj og badekar adskilt, morgenkåper og tøfler var det også.
I kjelleren på hotellet ligger det velværesenter med svømmebasseng, boblebad, dampbadstu og vanlige badstuer. Det er også trimrom og muligheter for å bestille massasje.
Vi betalte $420,- for 3 netter noe som tilsvarer ca 850,- pr.natt.
3 dager i Amsterdam ble brukt til å gå i byen, spise god mat og shoppe.
Amsterdam er en fin by å være fotgjenger i, så lenge man passer seg for sykelistene, de følger ingen trafikkregler ☺
Med 12-15 grader og pent vær så gikk dagene fort, og det var straks klar for hjemreise.
Torsdag 18.mars 2010
DY-1257 – LN-DYB (Bjørnstjerne Bjørnson)
Flytid: 21.40-23.25
Møtte opp på Schiphol ca 3t før avgang for å ha tid til å handle litt og spise før avreise. Derfor var skuffelsen stor da det viser seg at Norwegian og de andre lavprisselskapene som flyr på Schiphol (i hvertfall Easyjet og AirBerlin) ikke har tilgang til butikkene og spisestedene etter sikkerhetskontrollen.
Heldigvis oppdaget vi dette før vi gikk igjennom sikkerhetskontrollen og kunne gå ned til Schiphol Plaza.
Ca 1t før avgang gikk vi gjennom sikkerhetskontrollen og inn i lounge 4 som er venteområdet for gatene på M. Her er det sånn at man venter i lounge 4 til ca 30min før avgang, da blir det satt opp hvilken gate flyet skal gå fra og man kan gå til gaten. I lounge 4 er det en liten kiosk og en liten taxfree butikk, taxfree butikken er på størrelse med bokhandelen mellom innland og utland på OSL.
30 min før avgang kom gaten opp og vi gikk bort til M5 hvor LN-DYB akurat hadde ankommet. Her var det pre-boarding og de 8 sitteplassene på gaten var reservert barnefamilier. Når det åpnet for ombordstigning ble barnefamiliene sluppet ombord først, noe som ikke har skjedd på OSL/TRD når vi har reist.
Flyturen hjem var en helt annen opplevelse enn turen til Amsterdam, de nye flyene med nye seter gir helt ok beinplass, knyttnevetesten bestått for meg som er 1,80m lang, noe det ikke var snakk om på LN-KKS nedover.
Lang taxing på Schiphol, og vi tok av ca 15min etter rute. Turen oppover gikk greit, og vi landet på OSL 23.25 som var rutetid.
Oppsummert så synes jeg at flyopplevelsen med Norwegian avhenger veldig av hva slags fly man får, det kan være veldig bra, eller veldig dårlig. Vi fikk en av hver…
Det at man som passasjer hos Norwegian ikke har tilgang til alle fasilitetene på Schiphol (taxfree og restauranter etter security) trekker veldig ned, og jeg tror at ved en eventuell ny tur til Amsterdam så vil jeg velge KLM eller SAS for å kunne bruke disse.